kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Tragédiát okozhat, ha tájékozatlan a dolgozó

Az átlátható és hiteles kommunikáció az üzleti működés alapja - erre tanít a devecseri tragédia is. Ennek hiányában ugyanis hosszú távon fenntarthatatlanná válik a vállalat működése, válsághelyzetben pedig nem számíthat érintettjei támogatására. Hazánkban jellemzően a szolgáltató vállalatok tartják fontosnak a kommunikációt.

Kulcsfontosságú a transzparens és hiteles kommunikáció

Amint azt az elmúlt hetek magyarországi történései - egyebek mellett a devecseri katasztrófa - is igazolják, kulcsfontosságú a vállalatok működésében és megítélésében a transzparens és hiteles kommunikáció szerepe.

A társadalmi felelősségvállalás egyik fontos dimenziója a transzparencia, azaz, hogy a vállalat működésének alapvető részletei mennyire ismertek az érintettek előtt. A B&P Braun & Partners Magyarország által készített idei CSR 24/7 Rating eredményei azt mutatják, hogy még a legnagyobb magyarországi vállalatok esetében is előfordul, hogy az érdeklődők számára nem derül ki egyértelműen, pontosan hol és mivel foglalkozik az adott vállalat, milyen gazdasági, környezeti és társadalmi célokat követ.


Átláthatóság: hogyan teljesítenek a magyarországi vállalatok?



Bár összességében az átláthatóság dimenziójában szerepeltek legjobban a vizsgált vállalatok, átlagos teljesítményük még így is csak 65 százalék volt ezen a területen. A különböző iparágak eredménye között jelentős eltérés mutatkozott, jellemzően a szolgáltatók, azaz a pénzügyi és a telekommunikációs szektor képviselői szerepeltek a legjobban, a legnagyobb hiányosságok pedig az iparvállalatok körében voltak megfigyelhetők. Ennek megfelelően a legjobb, 100 százalékos eredményt az OTP Bank Nyrt. érte el ezen a területen. Érdekes jelenség továbbá, hogy a szektorokon belül is nagyok a különbségek. A jobban teljesítő cégek mellett több olyan is található a vizsgált vállalatok között, amely csak minimális információt biztosított érintettjei számára.

A Reputation Rating 2010-es felmérése szerint a reputációt 28 százalékban a hitelesség határozza meg, azaz, hogy a cég mennyire működik átláthatóan, az érintettek mennyire tartják hitelesnek a menedzsmentet, valamint, hogy megítélésük szerint betartja-e ígéreteit.


Kommunikáció nélkül nem működnek a cégek



Amennyiben ezek a szempontok nem érvényesülnek egy szervezet működésében, stratégiájában és kommunikációjában, abban az esetben hosszú távon fenntarthatatlanná válik működése, válsághelyzetben pedig nem számíthat érintettjei támogatására - amint azt a vörösiszap-tároló gátjának átszakadásakor kialakult jelenlegi helyzet is mutatja. Hosszú távon egy vállalat sem hagyhatja figyelmen kívül érintettjei érdekeit, hiszen alapvető része annak a társadalmi, gazdasági és környezeti közegnek, amelyben működik.

Ez iparágtól függetlenül minden cégre vonatkozik - természetesen a különböző tevékenységi körrel rendelkező vállalatokkal szemben más-más elvárásokat támasztanak az egyes érintetti csoportok. A hitelesség kérdésével kapcsolatban kevésbé jellemző az iparági átlagok eltérése aszerint, hogy termelő vagy szolgáltató cégről van-e szó: a legjobban teljesítő járműgyártási szektort a Reputation Rating felmérése alapján például a távközlés követi. Ebben a dimenzióban a legjobb eredményt az összesített lista első helyezettje, a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. érte el: a maximális 10 ponthoz képest érintettjei 6,89-re értékelték a cég hitelességét.


Tragédia és válság: lehetőség a változásra



"A fenntarthatóság és a társadalmi felelősség elvont fogalmak, általában nem sokakat érdekelnek. A fogalmak mögött álló életek, a pénz és a kockázat most előttünk áll, itt van. Az, hogy Devecser beépül-e a hétköznapi közbeszédbe és az ottaniak nem önként vállalt áldozata elindítója lesz-e a fenntartható, a felelős, átlátható, egyenrangú üzleti működésnek, csak rajtunk múlik. A tragédia és válság: lehetőség arra, hogy másképp csináljunk dolgokat és ezzel kicsit hozzájárulhassunk ahhoz, hogy jobb és boldogabb országban éljünk" - írta cikkében Braun Róbert, a Braun & Partners résztulajdonosa.


CSR 24/7 Rating



A CSR 24/7 Rating a B&P Braun & Partners Magyarország által kifejlesztett módszertan, amely az érintettek számára a vállalati honlapon elérhető információk alapján méri a vállalatok CSR teljesítményét. Az értékelési keretrendszer többek között a Global Reporting Initiative (GRI) és az ENSZ Globális Megállapodás irányelveire épül. A módszertan hét vizsgált dimenziója az átláthatóság, a vállalatirányítás, az érintetti kapcsolatok, a környezeti felelősségvállalás, a gazdasági felelősségvállalás, a közösségi kapcsolatok és az emberi erőforrások kezelése.

A Magyarországon, Lengyelországban, Romániában (2010-ben másodszor) és Ausztriában (2010-ben első alkalommal) lefolytatott felmérés azt mutatja meg, hogy a régió nagyvállalatai milyen mértékben és mennyire könnyen teszik elérhetővé a társadalmilag felelős működésükről szóló információkat. A vizsgálatban mind a négy országból 25-25 vállalat került értékelésre: a 20 legnagyobb árbevételű cég, a 3 legnagyobb mérlegfőösszeggel rendelkező bank és a 2 legnagyobb díjbevételű biztosító (Magyarországon a Figyelő TOP 200 lista alapján).
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk