kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Tréning, coaching vagy interim?

HR-esként sokszor felmerül a kérdés, hogy megtérül-e egy képzés, kiket küldjünk el rá? Vagy csak jutalom formájában alkalmazzuk-e? Egyáltalán melyik az eredményesebb, a tréning vagy a coaching? És mikor érdemes inkább interim menedzsmentben gondolkodnunk? Cikkünkben az alapvető különbségeket vesszük sorra.

A 90'-es évek végéig a tréning élesen elkülönült, majd a coaching ebben az időszakban indult igen gyors fejlődésnek abból a felismerésből kiindulva, hogy a személyre szabott fejlesztéseknek sokkal nagyobb a hatékonysága. Míg a tréning egyes kompetenciák begyakorlására fókuszál, a coaching személyreszóló választ ad a vezetési és személyiségi kérdésekre.

Mindkettő erősen épít az "itt és most elvére", de az alkalmazott módszertanban döntő különbségek vannak. Érdemes felfigyelni emellett egy egyre inkább tért nyerő speciális ágra is, az interim menedzsment szolgáltatásra, ahol az interimek a 6-8 hónapos szerződéses periódus alatt napi szinten, célirányosan segítik a rájuk bízott csapat fejlődését, rendkívül nagy vezetői tapasztalatukat felhasználva.

Az interim sajátossága ebben a szerepkörben, hogy nem törekszik arra, hogy állandó munkaszerződést kapjon a megbízótól, így az őt követő vezető és csapat felkészítése is rá hárul az adott feladat megoldásán kívül.

A legmérvadóbb különbségeket a tréning és coaching között az alábbi táblázatban foglaltuk össze:

TRÉNING

- Speciális készségek fejlesztése
- Válaszok adása, tudás továbbítása
- Nagyobb célok felé ível, feladata az ehhez szükséges ismeretek átadása
- Máshogy cselekedni
- Meghatározott tematika szerint határozza meg a napirendet
- A résztvevők motivációja változó nagyságú és intenzitású
- Tartalom által vezérelt
- Információt ad, "nyom" a fogadó felé
- A tréner feltételezhetően felkészültebb az adott témából, alárendelt viszony állhat fenn
- A tréner kijavíthatja a résztvevőt
- Magában foglalja az elmondást és utasítást
- A tréner és résztvevő közti kapcsolat nem feltétlenül együttműködő
- Átlagos bizalmat feltételez, esetenként egyirányút
- A tréner a téma szerinti tárgyi tudással kell rendelkezzen, valamint tapasztalattal, hogy azt miként lehet hatékonyan megtanítani
- A tréning célja képességek, módszerek, elméletek, taktikák és stratégiák elsajátítása és begyakorlása
- A tréning a képesség elsajátítására fókuszál, a tréner ezen képesség elsajátítását segíti elő

COACHING

- Tanulás kérdéseken és érdeklődésen keresztül
- Segíteni valakinek, hogy megtalálja a válaszokat
- Konkrét teljesítménycélokra, adott kompetenciák alkalmazására fókuszál
- Máshogy gondolkodni
- A coachee személyes igényei szerint történik
- A coachee maga választja az utat, a motiváció nagy és stabil
- Folyamat által vezérelt
- Információt, válaszokat "húz" ki a coacheeból
- A coach és coachee egyenlő, mellérendelt viszony áll fenn
- A coach segít a coacheenak kijavítania, korrigálnia magát
- Segíti a coacheet, hogy megtalálja a saját további útját
- A coachés coachee közti kapcsolat együttműködő
- Kölcsönösen nagy bizalmat feltételez
- A coach gyakorlati tapasztalattal kell rendelkezzen, hogy végig tudja vezetni a folyamatokon a tanulót, akciótervet tudjon készíteni a cél elérésére, elszámolható legyen a megvalósításért és a célok rendszeres finomhangolásáért
- A coaching célja inspirálni, motiválni és megkönnyíteni a teljesítést vagy a cél megvalósítását
- A coaching alatt a coachee értéket teremt, a coach maga is hozzájárul az értékteremtéshez

A táblázat egyes részeihez felhasznált forrás: http://developcoach.com/

A fenti összehasonlítás mentén elmondhatjuk, hogy a tréning a csoportos helyzetekben rejlő tanulás előnyeit használhatja ki egy esetleges tudáshézag kiegyenlítésében, míg a coaching általában egy az egyben zajlik, és itt fejti ki legnagyobb hatását, ---– tulajdonképpen egy szemléletváltozáson keresztül, amely mélyrehatóan érinti a szervezetet.

A kérdés természetesen mindig a cél. Amennyiben bizonyos speciális ismeretek megszerzése a cél, a legköltséghatékonyabb a tréning. Amennyiben a szemléletmód fejlesztése a cél egy hosszabb távú eredmény érdekében, úgy a coaching a hatékonyabb. Ha egy konkrét, nagy vezetői tapasztalatot igénylő feladat vagy projekt gyors megoldása a cél, amely új lendületet ad a szervezetnek, akkor az interim a jó választás ----– osztotta meg tapasztalatait Steiner László, a Magyar Interim Menedzsment Egyesület elnöke. Ezt a döntést azonban mindig egy átfogó elemzésnek kell megelőznie.

Lukács Áron
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk