Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 12 éve

Van mit tanulni a nemzetközi coachoktól

"A nagyformátumú coachok egyben kiváló emberek is" - most, egy évet összegezve ez a számos nemzetközi programot szervező Ábri Juditnak a legfontosabb észrevétele. Bár a szervező maga is coach, most azt tekinti legfontosabb feladatának, hogy egyrészt ezen „"guruk" tudásával színesítse a hazai képzési palettát, illetve a hazai coachoknak bemutathassa azt a szemléletmódot, amellyel Nyugat-Európában, vagy az Egyesült Államokban a szakma működik, fejlődik.

- Kommunikációs szakemberként és tanácsadóként kezdte a pályáját. Ma már nemzetközi akkreditált coach-ként dolgozik, és hatékony szereplője a hazai coaching szakma minőségbiztosítási fejlesztésének. Milyen út vezetett ide?

- Talán még egy kicsit távolabbról kell kezdenem a történetemet. Gyerekként olyan szerencsés voltam, hogy Angliában nőttem fel, és Londonban járhattam iskolába. Majd itthon - már egyetem mellett - magas szintű tolmács munkáim voltak. E mellett és ezután építettem ki a kommunikációs tanácsadói profilomat is. Mivel nagyon jól beszéltem angolul, szinte természetesen adódott, hogy ezzel a magas szintű nyelvtudással magas rangú külföldi üzletemberek, nemzetközi vállalat birodalmak vezetői mellé kerülhettem. Tőlük tanultam a gyakorlati üzleti stratégiaépítést, és kommunikációt, miközben folyamatosan velük dolgoztam. Sokat utaztam, éltem is külföldön, ami nagyban hozzásegített ahhoz, hogy nyitottabb legyek, más szemmel lássam a körülöttem zajló történéseket.

Tanácsadóként borzasztó asszertív módon, adott szituációra reagálva kell röviden, ütős érveket felsorakoztatva reagálni. Szerettem a munkámat, de emellett azért kíváncsi voltam arra, hogyan lehet máshogyan is támogatni ezeknek a vezetőknek a munkáját. A kétezres évek közepén sokat olvastam és hallottam a coachingról, mint vezetés-támogató eszközről, és kedvet kaptam ahhoz, hogy kipróbáljam magam ezen a területen is. Két coach-iskolát is elvégeztem itthon, hogy minél többfajta megközelítést megismerjek, és össze tudjam állítani azokat az eszközöket, amelyek hozzám legközelebb állnak és így általuk hitelesen segíthetek. A nemzetközi tudást és kitekintést, a részletekbe való elmélyülést a Coaching Határok Nélkül hozta.

- Egy kommunikációs tanácsadó milyen átalakuláson megy át, amikor coach-csá válik?

- Egy tanácsadó meghatározott időt kap csak a megbízójától. Elmondja a javaslatát, amelyet vagy megfogad a megbízó vagy nem. Azonban, azt tapasztaltam, hogy mivel csak a professzionális, szakmai tudás az, amit a tanácsadótól elvárnak, és ha az okos és helytálló, akkor könnyebben és gyorsabban fogad el és fogad be a vezető engem ezen az úton javaslataimmal, tanácsaimmal. Coaching folyamat során pont ellentétes a felállás. Itt a vezető nyílik meg, uralja a beszélgetést, én "visszavonulok", hallgatóvá, figyelővé válok, csupán kérdéseket teszek fel, tükröt tartok, visszajelzést adok. A beszélgetés lényege nem az én személyem és tudásom körül folyik, hanem a coachee számára fontos témákat vesszük sorra. Coach-ként hosszabb idő, míg beengednek a színfalak mögé, de mélyebbre nyúlhatok, és tovább maradhatok "bent". A vezető- ahogy ez közkeletű - , magányos szerep. Ebben a hosszútávfutásban tudunk mi, vezetői coachok a társa lenni.

Ábri Judit
- Vezető-fejlesztőként milyen munkákat vállal?

- Minden coach abba az irányba halad, azokkal a coachee-kkal dolgozik, akik számára ő a hiteles személyiség és szakember. Mivel gyerekkorom óta nemzetközi környezetben mozgom, adott volt számomra, hogy keressem azoknak a társaságát és viszont, akik az interkulturalitásra nyitottak vagy akár számukra ez a kötelező terep. Nagyon sok külföldi vezetővel vagy nemzetközi cégek magyar vezetőivel dolgozom és regionális cégek talent-programjaiban, illetve interkulturális projektjeiben vettem és veszek részt. Van olyan multinacionális vállalat, amelynek a regionális központja keresett meg az angol nyelvű tehetség-menedzsment tréningsorozatukhoz pont azért, hogy a nemzetközi tréninget hazai, magyar nyelvű coaching követhesse.

- A közös, nemzetközi kommunikációt az angol biztosítja, és nagyjából mindenki ugyanazokat a fogalmakat érti egy-egy meghatározás alatt, mivel az angol egyben az üzleti kommunikáció nyelve is. Ön mit tapasztalt, melyik nyelven a leghatékonyabb a coaching?

- Számomra mindegy, hogy milyen nyelven coacholok, hiszen az angol szinte anyanyelvem. Ráadásul, a coach a folyamat során leginkább csak kérdez és tükröt tart, és így sok esetben ehhez elegendő - részben - a coachee szókincsét, szókészletét használni, visszaadni. Leginkább az ügyfél emberi rezdüléseit kell érteni. A hatékony coaching folyamathoz azonban két tényező szükséges, történjen az bármely nyelven is; egyrészt az ügyfélnek bízni kell a coachban, mert a megfelelő kémia nélkül nincs meg az az őszinteség, ami a problémák feltárásához elengedhetetlen. Enélkül nem engedi be a coachot a színfalak mögé. A másik ugyanilyen fontos tényező az elköteleződés; hogy az ügyfél nagyon akarjon fejlődni és eredményt elérni az általa megnevezett témában.

- Mitől sikeres egy coach?

- Általános receptek nincsenek, de az érett személyiségű coach kialakítja a saját megközelítését, amelyre utána az egész együttműködés felfűzhető. Nekem a kedvenc megközelítésem, szemléletmódom pragmatikus. Nagyon fontos számomra a ROI (return on investment- megtérülés- a szerk.) kimutathatósága. Fontos, hogy a coaching cél üzleti célhoz legyen kötve, hiszen leginkább vállalati vezetőkkel dolgozom és náluk az eredmény számít. Hiszen tőlük is azt kérik számon.

- Önt ma már a szakmában és a magyar gazdaságban egyaránt ezzel a megközelítéssel azonosítják. Elmondható, hogy Ön- nyilván köszönhetően a korábbi kommunikációs szakismeretének is - az egyéni coaching márkáját sikeresen felépítette. Milyen általában a magyar coach-ok márkaépítése?

- Sajnos, nem túl erős. Ez talán azért is alakult így, mert idehaza- a külföldi trenddel szemben- nem alakult ki igazi specializáció. Még nem. Odáig már szinte mindenki eljutott, hogy megnevezze, mely területeken erős, de hogy mi az, amit nem vállal, azt még nem hallottam senkitől. Pedig ez nem gyengeség. Nyugaton azt is meg lehet figyelni, hogy sokkal mélyebb tudásra tesznek szert ezek a specialistaként működő coachok, mint idehaza. Hát persze, mert időt, energiát nem kímélve beleássák magukat egy témába. A piac ott ezt igényli és megfizeti. Például, van, aki a PhD-jét írja az interdiszciplináris coachingból, és közben ezen a területen gyakorlati tapasztalatot is szerez. Nagyon mély tudással rendelkeznek ezek a szakemberek. Idehaza - sajnos a válság és a megrendelések nem elég magas száma miatt - ilyen kialakult rendszere nincs a szakmának. Mondjuk azt, hogy még nincs.

- Mit szeretett volna megmutatni akkor, amikor a Coaching Határok Nélkül (CHN) sorozatot elkezdte szervezni? Hogyan lehet egy-egy "nagy név" közelébe eljutni?

- El se hinné, aki először hallja, de igazából szinte az "utcáról" kopogtattam be Sir John Whitmore-hoz, amikor az októberi előadásra elhívtam. Az volt a célom, hogy a hazai coach-társadalom lássa, hogy honnét, kivel indult a szakma, illetve azt is láttatni szerettem volna, hogy mennyire színes, mennyire szerteágazó a világ ezen a téren is. A Coaching Határok Nélkül rendezvénysorozat nagyon jó irányba fejlődött, és mostanra - az első évad végére - eljutottam odáig, hogy ők ajánlanak engem híres kollégáiknak. Így készült el a második évad. Most már könnyebb volt a dolgom. Bár el kell mondanom, hogy hihetetlen mértékben energizál maga a szervezés is, de amit ma már a legélvezetesebbnek tartok ebben a tevékenységben az éppen ezekkel az érdekes, közvetlen, nyitott nemzetközi coach-nagyágyúkkal a gyakori Skype-olásom. Elolvasok cikkeket, könyveket ezekről az emberekről, meghallgatom, hogy ők mit mondanak egymásról, de igazából az, amilyenek ők a maguk valójában csak a személyes beszélgetésekkor derül ki. Közelebb jutok hozzájuk, beavatnak szakmai hitvallásukba és ezáltal sokat tanulok és fejlődöm én magam is.

- Mi volt az a pozitív üzenet, amely a CHN első évada végén a leginkább megmaradt Önben?

- Kiderült számomra, hogy a nagyszerű coachok egyben csodálatos emberek is. Olyan bizalmat tapasztaltam és kaptam tőlük, amellyel a hazai üzleti kultúrában - sajnos- ritkán találkoztam. Egy telefonon elhangzott, vagy e-mailben megfogalmazott meghívás és ígéret alapján jöttek el hozzánk. Szerződés, előleg és letétek nélkül, csökkentett honoráriumért vállalták az előadásaikat, csakhogy a coaching szemléletet gazdagítsák, terjesszék Magyarországon is. John Baldoni, leadership guru pedig átrepülte az Atlanti-óceánt egyetlen hívó szóra. Ez nem általános tendencia, - ahogy ők elmondták nekem -, nem gyakran teszik ezt meg. Nagyon büszke lehetek arra, hogy a kedvemért, az elhivatottságomat érezve megtették ezt a lépést. Most már könnyebb, mert több neves ajánlóm is van, amikor új előadókat keresek.

Az egyik - egyébként hiánypótló - célom most épp az, hogy ezeknek a nagyszerű coach szakembereknek a szolgáltatásai a CHN keretein túl a Magyarországon dolgozó vezetők és munkatársaik számára idehaza is elérhetőek legyenek, egyedi módon akár az adott vállalat igényére kialakított workshop formájában. Egyre többen szeretnének idehaza nemzetközi színvonalú angol nyelvű programokon részt venni, és számukra nagy előnyt jelentene, ha ezért nem kellene utazni.

- A coaching minőségbiztosításának fejlesztése a harmadik terület, amelyért sokat tett az elmúlt időszakban. Miért olyan fontos, hogy egy olyan szakma is sztenderdekben gondolkozzon, amelynek nincs is egzakt módszertana?

- Azt, hogy az adott coach miről is beszél az ügyfelével, nem lehet meghatározni, ellenben azt, hogyan beszél, milyen módszerrel... azt igen. Ahogy külföldön, úgy idehaza is egyre nagyobb az igény arra, hogy minőségi munkát végezzenek a coachok. Ehhez elsősorban minőségi képzésre van szükség, és folyamatos továbbképzésre. Ma azt a coachot tartom minőségileg megfelelő színvonalú tevékenységet végző szakembernek, aki a nemzetközileg meghatározott coaching módszertant alkalmazza, és ezek ma már szabványosítva vannak. Én a sok, nemzetközi szövetség közül az ICF-nek (International Coach Federation) vagyok az akkreditált tagja, és ebből kifolyólag van arról ismeretem, hogy már léteznek azok a működési szabályok, amelyek például az ügyfélhez való viszonyulást, az etikát, a kérdezéstechnikát, a célkitűzést és annak mérését határozzák meg. Ezek a szabványok ma már a többi, nemzetközi szervezetnél is egyaránt le vannak fektetve.

Fontos, hogy egységes hazai gyakorlatot alakíthassunk ki, amely megfelel a külföldi sztenderdeknek, és amelynek a segítségével még átláthatóbbá és magasabb minőségűvé válhat a szakma. A most végző coachoknak ajánlom, hogy fogadják meg, és kövessék ezeket a nemzetközi elvárásokat - amiket a legtöbb magyar coach iskola is hirdet -, hisz tevékenységük így lesz minőségi, professzionális coaching munka. Lépjenek be valamelyik szövetségbe, akkreditáltassák magukat, tartsák fontosnak - a jövendő ügyfeleik és a szakma érdekében- ezeket a szabályokat és képezzék folyamatosan magukat.

- Mi a legfontosabb a coaching során? Mi az a cél, amelyet el szeretne ezzel az eszközzel érni?

- A coaching lényege a minőségi beszélgetés-kultúra, illetve bánásmód-kultúra kialakítása, hogy miként figyeljünk egymásra ésszel és lélekkel egyaránt. Feladatunk, hogy e célból folyamatosan építsük interperszonális képességeinket, hisz a coaching erről szól. Szeretném, ha az öngondoskodás a képzésre is kiterjedne, mert úgy gondolom, hogy mindenki saját maga sikerének a kovácsa. A rendezvényeim a nemzetközi tudás legmagasabb szintét nyújtják. Szeretném, ha ezzel a lehetőséggel minél többen élnének. Mivel a siker a saját kezükben van, ezért jó lenne, ha a hazai vezetők- és az ő fejlesztőik- felismernék, hogy akár a saját pénztárcájuk terhére is, önmaguk fejlesztése és boldogulása nagyon fontos tényező. A legfontosabb célom a következő évadban is, hogy segítsem a Coaching Határok Nélkül és az elkövetkező Excellence Leadership Fórumokon legalább egy jóízű beszélgetésre, együtt gondolkodásra összehozni az embereket.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk