Szegedi Juli Szerző: Szegedi Juli Megjelent: 10 hónapja

Velem nem kell finomkodni - Szász Marci első coaching ülése

Kivételesen hosszúra, három órásra nyúlt Szász Marci első coachingülése. Az ülésen természetesen nem voltam jelen, kizárólag Marcira és coachára, Mákos Nándorra tartozik, hogy mi is történt a három óra során. Mi csak benyomásokról, a folyamat lecsupaszított vázáról, valamint a történetekről annyit osztunk meg, amennyit Marci nekünk megenged. Az előzményekről, arról hogy miért vesz részt Marci coachingon, itt olvashat.

„Sok-sok állásinterjú gyakorlatával kezdtem bele az ülésbe, a szakmai pályámról úgy számoltam be, mintha egy állásinterjún volnék” – valahogy így kezdte Marci a három óra összefoglalását. „Nándi folyamatosan beszéltetett arról, hogy hogyan fordultam az IT irányába, milyen gyerekkori motivációimat fedte le ez az érdeklődési terület.” Marci 5-6 évesen még játékfejlesztő akart lenn, a találkozó során minden pozícióját bemutatta, melyekben korábban dolgozott. Beszámolt munkahelyi viszonyairól, a kilépések okairól, melyik munkából mit tanult, hová fejlődött. Marci úgy érezte, hogy a kommunikáció lenne az a téma, mellyel foglalkoznia kell – hogy talán ebben kellene leginkább fejlődnie. Úgy látja, hogy az IT nem szakmai oldalán lejátszódott történések során kommunikációs problémái voltak – és ezek olykor már az egészségét is veszélyeztették.

Rögtön az elején az is tisztázásra került, hogy Marci milyen kommunikációs stílust szeretne a coachingfolyamat során, azaz Nándi mennyire lehet nyílt és nyers, illetve be kell-e csomagolni a mondandóját. Marci a nyíltságot választotta, még ha tudja is, hogy olykor fájni fog. „Azt várom, hogy legyen az arcom belevágva az igazság, ne finomkodjunk.”

Folyton visszatérő kérdés volt Marci jelenlegi elégedettségi foka, ehhez kapcsolódóan egy boldogsággörbét is rajzoltak: a coachingnak ez az eszköze arra alkalmas, hogy valaki áttekinthesse egy adott időszakban (teljes életében, utóbbi 1 évben vagy akár 1 hétben) milyen örömök érték, mi adott okot a boldogságára, minek képes örülni. „Saját magamat elemeztem, ez egy nagyon triviális dolognak tűnik, de mégis nagyon hasznos volt. Rávilágított a töréspontokra a folyamatban, hol és miért vesztettem motivációt, hitet. A görbe alapján átbeszéltünk szituációkat, milyen feszültségi gócpontok voltak és vannak az életemben.” Kiderült, a szülői példa, a tekintélyelv nagyon fontos mintája Marci életének, sok elemét viszi tovább munkahelyi és magánéleti kapcsolataiban is ennek a véleménynek nem szabad utat engedő attitűdnek. Sok emberrel, akivel egyenrangú viszonyt kellene ápolnia, szülő-gyerek kapcsolat jelleget ölt az egymáshoz való viszonyuk. Több esetben ezért nem teszi ki az asztalra a problémáit, nem bonyolódik érdemi vitába, mert nem látja értelmét, pozitív hozadékát. „Ha nincs ez a beszélgetés, soha nem jövök rá, hogy ugyanezt a mintát viszem tovább” – mondta Marci. „Döbbenetes élmény volt, ahogy három kérdéssel megforgatott, és én magam jöttem rá, hogy ez mennyire meghatározó pontja volt a pályámnak.” Ezek voltak aztán az „agyeldobós pillanatok”, ahogy Marci fogalmazott.

A másik coachingeszköz, melyet Nándi bevetett a szociális atom volt. Felrajzoltatta Marcival jelenlegi és korábbi munkahelyi viszonyait, kapcsolatait, hierarchiákat. Itt is Marci számára teljesen triviálisnak tűnő dolgokra világított rá maga az ábra - ezzel megtörtént a coaching egyik legfontosabb eleme: a tudatosítás. Ahogy Marci fogalmaz, bizonyos dolgokat kész és kialakult dolgokként kezelt egész életében, most kiderült, hogy valójában valami egészen mást jelentenek. Az ember ott van, átéli, nap mint nap ebben van, az orra előtt zajlik, de nem látja, amíg nem tudatosítja magában a történéseket. Hiszen, ha van rálátásunk, tudásunk egy problémára, akkor azzal máris el lehet kezdeni dolgozni, enélkül nem megy. És van, hogy ennyi elég is.

Marci házi feladatot is kapott, ahogy az a coachingfolyamatok során szokás: bizonyos kérdéseken kell elgondolkoznia a saját életével kapcsolatban. Marci most már úgy látja, hogy mégsem a kommunikáció lesz a valódi problémája, hogy mi, még ő maga sem tudja – de érdekes, hogy úgy érzi Nándi már látja a valódi gondot. Persze kimondani, elmondani, efelé terelgetni nem fogja Marcit. A coach feladata, hogy a coachee önmaga találja meg a megoldását – az odavezető útban segít, de a döntés és annak felelőssége a coachee kezében van. „Külön felhívta a figyelmemet arra, hogy semmit nem fog helyettem kimondani” – mondta Marci. „Jelenleg benne vagyok valamiben, ami nem halad semerre, ezt nagyjából eddig is tudtam, annyi a különbség, hogy én csak a jéghegy csúcsát láttam eddig, de kiderült, hogy a bajok lent vannak az alapoknál ebben a kérdésben.”
Néhány gondolat Nánditól az első coachingülésről:
• élvezetes beszélgetés volt, és szokatlanul hosszú három órás ülés, elrepült az idő, mintha csak egy óra lett volna
• A fókusz az ismerkedés, kapcsolatépítés volt
• Marci nyitott volt és bátran mesélt magáról
• A bemutatkozáson kívül elkezdtük a célkitűzést is
• Coaching egyik legfontosabb jellemzője, hogy cél és eredmény orientált folyamat, éppen ezért nagyon fontos, hogy a cél jól átgondolt legyen
• Marci a hatékony kommunikáció témáját jelölte meg célként, amit miután jól átgondoltunk és átbeszéltünk átalakult és elindult egy mély gondolkodási folyamat

Marci már most látja, hogy ez a folyamat bizony nem lesz fájdalommentes. „De végig akarom csinálni, közben tudom, hogy necces és ingoványos talajra fogunk menni és félek is tőle. Tudom, hogy egy-egy fejlesztői kérdésben én is hasonlóan működöm, ezzel a módszerrel vezetek rá egy juniort egy-egy megoldásra.” Marci a félelem mellett hatalmas biztonságot is érzett: tudja, hogy valami jó fog ebből kisülni és persze a biztonság abból is ered, hogy a coachot titoktartás köti – tőle biztos nem kerül ki semmilyen információ az ülésről. „Utoljára a középiskolában volt olyan tanárom, aki ennyire jól kérdezett, akivel ennyire megvolt a kémia” – beszélt a coach-csal való kapcsolatáról.

Magáról az ülésről így gondolkozott: „Nem volt szervezett hangulata, kötetlen beszélgetésnek tűnt nekem az egész ülés, de közben pontosan tudom, hogy ő pontosan tudja, hogy hol vannak a fontos momentumok, mire kell hangsúlyt tennie, visszatérnie rá. Gondolom minden elejtett gondolatom, arckifejezésem hasznos információval szolgált a számára.”

Marci úgy érzi, nagyon hasznos lesz számára a folyamat. „Ma az a helyzet, hogy ha csattog a motor, akkor mindenféle szégyenérzet nélkül elvihetem az autót szervizbe, de ha bennem nem oké valami, akkor sem kell szégyenkezni miatta, olykor magamat is szervizbe kell vinni.”

Fotó: Origo

Follow hrportal_hu on Twitter

A szervezetfejlesztés legfontosabb eleme az átélés

52 műszaki vezető egyszerre, egy irányba fejlődött a Magyar Telekomnál. Medgyesi Krisztina szervezetfejlesztőként dolgozott a projekten, Mokos Katalin pedig szervezője, és - műszaki területen dolgozó felsővezetőként - résztvevője is volt a másfél éves folyamatnak. A fejlesztés elméleti kereteiről, és arról az erős hatásról beszéltek a HR Portálnak, amelyet a csoportcoaching adott. Megerősítették azt, hogy tanulni a legjobban a másik új szemszögén keresztül, egymás élettapasztalataiból lehet. tovább..

További cikkek
Távozik a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet vezetője

Önként távozik a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet főigazgatója - tudta meg a Népszabadság. Teljes cikk

A gazdasági növekedésről és munkahelyteremtésről szól a következő G20-csúcs

A munkahelyteremtés, a gazdasági növekedés és a nemzetközi beruházások tartoznak majd a hangcsoui G20-csúcs kiemelkedő témái közé - jelentették... Teljes cikk

A civilek biztosan tüntetnek október 23-án

Az Index egy Facebook-bejegyzésre és egy közleményre hivatkozva azt írja, hogy a civilek közösen hirdetnek tüntetést október 23-ra, délután 3... Teljes cikk

Jutalékért cserébe fekete munkát szereznek a menedékkérőknek

Németországban legkevesebb százezerre tehető a feketén dolgozó menedékkérők száma egy kedden ismertetett felmérés szerint. Teljes cikk

Dubaj: elbocsátották a vezetőket, mert lógtak

A dubaji városi kormányzat több vezetőjét elbocsátotta Sejk Mohamed bin Rasíd Ál-Maktúm, Dubaj uralkodója és az Egyesült Arab Emírségek... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Ügyfélközpontúság és rugalmasság - ez a Prohuman titka

Hárman indultak a kilencvenes években, most, a kétezertízes évek derekán már több mint 200 főt foglalkoztató régiós vállalat a hazai...