Megjelent: 9 éve

Z-generáció számára az álláskeresés egy vásárlási folyamat

A szakirodalom által már több néven elnevezett generáció (R (responsibility), D (digital), csendes, dotcom, 24/7, digitális őslakos, homo globális nemzedék, YouTube, iGeneráció) 1995-2010 között született legidősebb képviselői már jelen vannak a munkaerő piacon, viszont másképp viselkednek, mint az őket megelőző Y-generáció.

Ők az első, a XXI. század globális-digitális korába, információs társadalmába beleszületett nemzedék. Létszámukat tekintve a legkisebbek, ugyanakkor legoktatottabbak és a várható életkoruk is a leghosszabb. Nekik már nem különül el élesen a digitális világ a valóságostól, hanem egyként kezelik azokat.

A közösségi média segítségével, az egész világgal összeköttetésbe kerültek, az információt elsődlegesen innen szerzik. 34 százalékuk barátaikkal folyamatos online összeköttetésben vannak. Az összes média használat ebben a korcsoportban napi átlag 6,4 óra . A megkérdezettek 61 százaléka igényli az azonnal visszajelzést a hét minden napján, napi 24 órában. Az online vásárlásaik 90százalékát a közösségi média befolyásolja . Virtuálisan és/vagy fizikálisan is kipróbálják a terméket, megkeresik a legjobb árat, ugyanez a viselkedés jellemzi az álláskeresésüket is. Számukra ez is csak egy vásárlási folyamat. Ezért kiemelten fontos, hogy az adott szervezetnek, milyen híre van a piacon, a közösségi networknek milyen személyes tapasztalata van a céggel, adott munkával kapcsolatban. Az employee brandig, HR-marketing szakmák jelentősége ezért felértékelődik a jövőben, hiszen a toborzási folyamat már akkor látensen elkezdődik, amikor a jelölt még csak nem is fontolgatja jelentkezését, viszont folyamatosan akaratlanul is információt gyűjt a cégről.

Számukra már az e-mail is elavult

A Z-generáció tagjai rengeteg tartalmat hoznak létre és persze osztanak meg. Kedvelik az emotikonokat, szimbólumokat és képeket. Nem igazán olvasnak, csak 16 százalékuk részesíti előnyben az e-mailes kommunikációt. Egyszerre több csatornán tudnak a virtuális térben létezni. A generáció körében az internetes média használata és hatékonysága megkérdőjelezhetetlen. A rádió és a televízió a háttér médiahasználatba lép át, míg az újságok és magazinok térvesztése kézzelfogható. A Fiatalok Kommunikációjának és Médiahasználatának Vizsgálata tanulmányból kiderül, hogy a telefon egyértelmű dominanciája jellemzi a korcsoport médiahasználatát. A mobiltelefon nem csupán egy eszköz, hanem testük kiterjesztése. Átlagosan több mint 10 applikáció van az okos telefonjukon, 10 százalékuknak több mint 40.

Visszajelzést azonnal!

Amíg régen a jelentkező beadta az önéletrajzát és várt, majd ismét küldött egy e-mailt és várt mire visszajelzést kapott, ma már a felgyorsult világban 24 órán belül választ akarunk kapni mindenre. Arról már nem is beszélve, hogy nem e-mailben, hanem egyre inkább online felületen adjuk be jelentkezésünket. John Campbell – a Social Talent alapítója- szerint a toborzási tevékenység fele világszerte ma már mobileszközön zajlik. Így lehetővé kell tenni, hogy ne csak böngészni tudjanak a mobilon elérhető állások között, hanem akár azonnal jelentkezni is. Az eszközökön kívül a tartalmat is testre kell szabni olyan hívószavakkal, melyre a Z-generáció képviselői igényeikből fakadóan felkapják a fejüket. A korcsoportot az önmegvalósítás jellemzi, olyan munkát, munkahelyet keresnek, ami egybevág ezzel. A munkájuk a hobbijuk is. Ott dolgoznak szívesen, ahol a céges identitás (vagyis brand) egyezik a saját identitás igényeivel. Ezért is nem a pénz lesz a legfőbb motiváló faktor és üzenet Dan Schawbel felmérése szerint. Amerikában a Z-generációt 28 százalékban motiválja a pénz. Ez az adat az Y-generációnál még 43 százalék. A jövőbeni hívószavak így inkább: „kiszámíthatóság”, „előrelépési lehetőség”, ”kreatív munkavégzés”, „magánélettel összeegyeztethető munkavégzés”, ”sportolási lehetőség” A generáció igényeinek megfelelően vizualitásra és nem hosszú szövegekre van szükség a toborzásban. Ehhez a karrier oldalaknak, álláshirdetéseknek is alkalmazkodni kell. Felmérések szerint az átlagos figyelem 8 másodperc. Ez után eldől, hogy marad az oldalon a látogató vagy tovább kattint.

Hanyatlóban a Facebook

A Facebook szerepe, mint a jelenlegi legfőbb közösségi média még nagyon erős, de hanyatlása már elkezdődött az USA-ban. A 13-17 éves korosztály 25 százaléka hagyta el a Facebookot 2014-ben. Ezzel egy időben az Instagramot használó ugyanezen korcsoport száma rohamosan nő. 2012 őszén 12 százalék, 2013 őszén már 23 százalék használja. Ennek oka, hogy nem akarnak ugyanazon a felületen lenni, mint szüleik, így új közösségi oldalakra „menekülnek” úgy, mint Snapchat, Yo, Kik, Instagram, Vine, stb. Ha egy cég nem aktív online, akkor számukra nem is létezik. Ezért a vállalatoknak egy letisztult és hiteles képet kell magukról kialakítani és ezt tükrözni is a toborzásban, hirdetésekben, megnyilatkozásokban, minden létező csatornán.

A kulcs a korosztály-specifikus kommunikáció. Ez legyen érték alapú rövid, de lényegre törő, szórakoztató, globális témákat is felölelő (CSR), folyamatos, interaktív, alázatos és őszinte, valamint vizuális!


Sallai Tamás
HR-szakértő



Források:
Dan Schawbel (millennialbranding.com): Gen Y and Gen Z Global Workplace Expectations Study. http://millennialbranding.com/2014/geny-genz-global-workplace-expectations-study (2014.09.02)
Guld Ádám-Dr. Maksa Gyula-PTE BTK (2013): Fiatalok kommunikációjának és médiahasználatának vizsgálata. Pécs. Tanulmány. p. 15.
Mark Cowan (2014): Generation Z. London. Happen Group Ltd. p. 35.
Guld Ádám-Dr. Maksa Gyula: im. pp. 33-43.
Németh András (2014): Mobil jövőkép In: HVG-HR plusz 2015. pp.26-28.
Dan Schawbel: im.
Sylwan Lane (mashable.com): Beyond Millennials: How to Reach Generation Z.
http://mashable.com/2014/08/20/generation-z-marketing/ (2014.10.20)

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért emelkedtek Magyarországon a munkaerőköltségek kevésbé, mint a régió többi országában?

Közel 20 éve csatlakozott Magyarország az Európai Unióhoz - ennek kapcsán a GKI Gazdaságkutató Zrt. cikksorozatában egy-egy mutató segítségével... Teljes cikk

Kiemelten fontos a magyar munkavállalók megtalálása és felvétele

Közel négyéves csúcson a munkanélküliség, miközben a vezérigazgatók relatív többsége létszámbővülést vár. Kiemelt tényező a magyar... Teljes cikk

Hogy lehet bevonni még 300 ezer embert a munka világába?

A 2023-as extra nehéz évből sikerült "ép bőrrel kikecmeregni" - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szombaton a budapesti Várkert Bazárban... Teljes cikk