kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Munkatársak motiválása, megtartása az IT szektorban

Manapság informatikai területen az a tendencia tapasztalható, hogy kiéleződött a piac, nagy és folyamatos az igény a cégek részéről a tapasztalt/speciális tudással rendelkező informatikus szakemberek iránt. Ennek kapcsán érdemes nagyító alá venni, hogy egyrészt valóban fontos a jó szakember megtalálása, kiválasztása és beillesztése a szervezetbe, másrészt viszont felértékelődik az új munkatárs motiválása és megtartása is.

Számos ösztönző elem létezik, melyeket alkalmazni lehet az informatikus szakemberek motiválására és megtartására (például szakmai képzések biztosítása, karrierút feltérképezésére/kidolgozása a munkatárs részére - milyen fejlődési vagy előrelépési lehetőséggel számolhat stb.). Érdemes ezeket mielőbb kidolgozni és alkalmazni, hogy a későbbiekben elkerüljük az esetleges kellemetlen következményeket.

Melyek a leggyakoribb váltási indokok IT területen?

  • nincsen lehetőség szakmai fejlődésre, továbblépésre (elérte az adott területen/pozícióban azt, amit lehetett)
  • nincsen lehetőség előrelépésre, karrierépítésre
  • sok a túlóra/plusz munka és ez nem jár sem anyagi sem erkölcsi megbecsüléssel
  • rossz munkahelyi légkör
  • vezetővel való összeférhetetlenség, rossz viszony (szakmai hozzáértés hiánya, "feedback" visszacsatolás hiánya)
  • nincsenek új kihívások a munkában (fennáll a kiégés veszélye)
  • lakóhelytől távoli munkahely - bejárás megterhelő hosszú távon

    Ebből látható, hogy vannak olyan indok, amelyet nem igazán lehet orvosolni - például lakóhelytől távoli munkahely ténye, melyet még a munkahelyre való belépés előtt kell mérlegelnie a munkavállalónak, hogy tudja-e vállalni a bejárást vagy sem.

    Viszont több olyan elem is szerepel a felsoroltak között, amelyeken lehet változtatni/javítani annak érdekében, hogy motiváljuk és megtartsuk a szakembereinket. Ilyen lehet például:

  • nincsenek új kihívást jelentő feladatok:
    amennyiben az adott szervezeti struktúra megengedi, érdemes a munkavállaló számára lehetőséget biztosítani arra, hogy a cégen belül több területbe is betekintést nyerhessen és a szakmai kompetenciájához mérten a neki megfelelő területre/üzletágba kerülhessen. Így az új területtel új kihívásokra tehet szert és nem utolsó sorban szélesedik a munkavállaló bevethető szakmai tapasztalata. Célszerű odafigyelni erre a tényezőre, ugyanis az ugyanabban a pozícióban eltöltött évek előrehaladtával egyre csökken a munkavállaló motivációja, illetve egyre inkább fennáll a kiégés veszélye, amely egyik fél szempontjából sem előnyös.

  • vezetővel való viszony:
    ez a jelöltek visszajelzései alapján javítható, ha folyamatos a kommunikáció és a visszacsatolás/visszajelzés a vezető részéről a beosztott irányába, illetve a kommunikáció segíthet abban is, hogy ha időben értesülnek a felek egy-egy problémáról, akkor még időben orvosolható az adott probléma.

    Ezen gondolatébresztő gondolatok után érdemes átgondolni, hogy az adott szervezetben melyek lehetnek azok a motivációs elemek, a "kis plusz", amit nyújtani tudunk a munkatársak számára, és itt nem feltétlenül csak az anyagi juttatásokra gondolhatunk (például egy-egy pozitív visszacsatolás a vezető részéről nem kerül pénzbe, mégis értékesnek és megbecsültnek érezheti tőle magát a munkatárs).

    A tapasztalatok, visszajelzések alapján ezek a lépések a későbbiek folyamán megtérülnek az adott cég számára, és nem utolsó sorban elégedett, lojális, motivált dolgozókat tudhat a magáénak a vállalat.

    Dobák Eszter
    Senior HR Tanácsadó
    TESK Tanácsadó Kft.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

    Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

    Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk