kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Hogyan kaparintson meg a vállalat tehetségeket?

A vállalati tehetségmenedzsment a HR-szakma viszonylag új szakterülete, amely az elmúlt évek során megjelent cikkek, tanulmányok konzekvenciái alapján - miszerint a globális munkaerő létszáma várhatóan drasztikus csökkenést mutat majd - egyre nagyobb jelentőséggel bír a munkavállalók közötti tehetségek megtalálása, „kinevelése" és megtartása szempontjából.

E hosszú távú folyamat egyik legalapvetőbb feltétele, hogy a vállalatok rendelkezzenek minden szükséges információval az alkalmazottakkal kapcsolatban. Ám ez az egyszerűnek tűnő kritérium általában két ok miatt nem valósul meg. Egyrészt a vállalatok nem vizsgálják meg, hogy vajon az adott munkavállaló által végzett munka és annak minősége beleillik-e a vállalat által kitűzött jövőbeli célokba, képes-e azt támogatni, annak eleget tenni. Másrészt nem végzik el a szükséges felméréseket sem munkavállalóik körében, amelyek során fény derül arra, elégedettek-e munkájukkal, a rájuk szabott vállalati szerep- és felelősségkörökkel, és amennyiben nem, ennek mi az oka.

Fontos feladat tehát minden, a karriermenedzsmentet és tehetséggondozást célul kitűző vállalat számára egy olyan belső kommunikációs rendszer kialakítása, amely lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy megismerjék a vállalati célokat és abban képesek legyenek megtalálni a saját szerepüket úgy, hogy világosan lássák saját fejlődésük lépcsőfokait, ismerjék az ehhez szükséges eszközöket és a folyamat kompetens személyeit.

A tehetségmenedzsment folyamat első lépéseként fel kell mérni a jelöltek szakmai felkészültségét, ami nem csupán a meglévő tudásszintet, a végzettséget igazoló bizonyítványokat, papírokat jelenti, hanem a szóba jöhető további kompetenciákat, a jelöltben rejlő addicionális szakmai lehetőségeket, valamint a többi munkatárssal fennálló viszonyt is. A munkatársakkal kialakult kapcsolat minőségének megítélése a jövőbeli közös munka, közös projektek jellegének, összetettségének függvénye. Ennek alapján lehet a különféle személyiség-típusokra, valamint a belső munkavállalói viszonyrendszerekre felépíteni az egyéniségekre szabott elvárási szinteket.

Ekkor válik fontossá a vezetők szerepe. A lemért adatok alapján a HR-munkatársakkal együttműködésben össze kell állítani egy kompetencia halmazt, amely meghatározza azokat a készségszinteket és emberi tulajdonságokat, amelyek a vállalati célok megvalósításához, valamint a teljesítmény növeléséhez szükségesek. E kompetencia halmazokat úgy kell megalkotni, hogy az üzleti környezet valamint a vállalatot érintő változásokhoz bármikor adaptálhatók legyenek.

A tehetségmenedzsment folyamat megalapozása után, a megvalósítási szakaszban ki kell építeni egyrészt egy olyan nyilvántartást, amelyben különféle mérőpontok állíthatók fel a teljesítmény és a fejlődés nyomon követése érdekében, másrészt meg kell határozni a folyamatban kompetens vezetők és résztvevők körét, harmadrészt meg kell fogalmazni azokat a jövőbe mutató, stratégiai vállalati célokat, amelyet a tehetségmenedzsment segítségével kívánunk támogatni.

Ezen eszközök és szereplők összefogásához pedig szükség van egy olyan humánügyviteli szoftveres megoldásra, amely webes alapon képes biztosítani és támogatni a rugalmas jogosultságkezelést, a jóváhagyási folyamatokat, a feladatátadást és folyamatmenedzsmentet.

A VT-SOFT humánügyviteli megoldáscsomagja a tehetségmenedzsment folyamatának minden pontját proaktív módon támogatja. Alap HR-rendszerében nyilvántartható a munkavállalók végzettsége, vállalaton belüli és kívüli tevékenységei (akár olyan szabadidős tevékenységek is, amelyek jövőbeli potenciált jelenthetnek a vállalat számára), képességei, tudásszintjei.

A Teljesítményértékelés modul szolgál a tényleges tudásszint felmérésére és lehetőséget biztosít arra is, hogy e tudásszinteket a vállalaton belül betöltött szerepkör alapján akár a vezetők, akár maguk a munkavállalók is specifikálják. Az elfogadott tudásszintekre alapozva a HR-részleg immár képes egy pontos és reális, egyénre szabott karriertervet összeállítani a munkavállalók számára. Ebből kiderül, kiből válhat vezető és ki az, akinek szüksége lehet oktatásra akár ahhoz, hogy a következő fejlődési szintre lépjen, akár ahhoz, hogy nagyobb teljesítményt érjen el a saját szintjén.

Az Oktatás modul nyújt segítséget a különféle fejlesztési tréningek, beiskolázások, e-Learning tevékenységek és egyedi fejlesztési tervek megvalósításában, nyilvántartásában, nyomon követésében és kiértékelésében. A modul segítségével a HR-részleg, vagy felelős vezető nyilván tudja tartani a szóba jöhető fejlesztő tréningeket, tanfolyamokat, képzéseket és ezekhez a rendszeren keresztül képes delegálni jelölteket a munkavállalók közül, valamint teljeskörű költségvetést is tud készíteni a humánfejlesztésekkel kapcsolatosan. A modul lehetőséget biztosít a különféle oktatások végeztével a kiértékelésekre is, amelynek keretében a jelölt "mentora" visszajelzéseket tehet az oktatási program eredményességéről és javaslatokat a további fejlesztendő készségszintekről.

Egy korszerű, integrált, webes alapon működő humánügyviteli rendszer tehát nem csupán a napi szintű, HR-feladatok ellátásban játszik fontos szerepet, hanem képes támogatni egy olyan összetett, sokszereplős, hosszú távú és stratégiai jelentőségű folyamatot is, mint a vállalati tehetségmenedzsment.

Sorozatunk következő részében a karriermenedzsmentet egy másik szemszögből vizsgáljuk: egy cég fejlődése érdekében a meglévő munkatársak tudásának fejlesztése, vagy magasabb kvalitású, új munkatársak felvétele jelent nagyobb előnyt? Milyen módon támogatható a döntés előkészítés, miképpen mérhető a jelenlegi tudás, hogyan állíthatók össze a szükséges kompetenciák?
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk

Vajon megtaláljuk az egyensúlyt az ember és az AI között? - avagy az AI emberi arca

Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk

Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk