kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Dolgozz Otthonról Nap - az atipikus foglalkoztatás népszerűsítése

Két évvel ezelőtt indult útjára az első magyarországi „Dolgozz Otthonról Nap”, melynek lényege, hogy a lehető legtöbb emberhez eljusson az üzenet: dolgozni nem csak a munkahelyről lehet. Az alkalmanként otthonról vagy egyéb alternatív helyekről történő munkavégzés ugyanolyan hatékonyan működhet.

Az otthonról végzett munka számos előnnyel jár mind a cégvezetés, mind az alkalmazottak számára. A megvalósításához szükséges technológia a legtöbb cégeknél adott – legalábbis bizonyos munkakörök esetén -, csupán a munkáltatók elhatározása és a munkavállalók igénye szükséges, hogy Magyarországon is szélesebb körben elterjedjen a rugalmas munkavégzési forma. A 2012-ben megvalósult akció hamar rendkívül népszerű lett, több mint száz vállalat csatlakozott a kezdeményezéshez, és így többezer ember próbálhatta ki az otthoni munkavégzés előnyeit.

A feladatokkal és impulzusokkal teli munkakörnyezetben a munkavállalók nehezebben küzdenek meg az állandó stresszel, nagyobb eséllyel veszítik el motivációjukat vagy betegszenek meg. Ez hosszú távon nem csak számukra probléma, de a vállalatok teljesítményére is negatívan hat, ami magasabb szinten az üzleti fejlődés és siker gátja lehet. A Telenor és Microsoft a kezdeményezéséhez, a május 10-ére kitűzött Dolgozz Otthonról Naphoz most csatlakozó Slow Budapest emlékeztet, hogy a kiegyensúlyozott munkahely a munkáltatónak és a dolgozónak egyaránt előnyös.

Ha a munkavállalók alkalmanként a megszokott munkahelyükön kívül, a számukra ideális körülményeket biztosító helyszínen láthatják el feladataikat, az növeli a motivációt, a munka hatékonyságát, és erősíti a bizalmat. A munkába való utazás megspórolása ugyanakkor plusz szabadidőt jelent a dolgozónak – amit akár inspiráló tevékenységekre fordíthat, például sportolásra, feltöltődésre.


Miért jó a munkavállalónak?



  • Mert nagyobb szabadságot ad: az otthonról történő munkavégzés az időbeosztás szabadságát kínálja. Önmagunk oszthatjuk be az időnket, hogy mely napszakban tudunk a leghatékonyabban dolgozni, természetesen a határidők betartása mellett. Ráadásul így nem okoz problémát például egy szerelő beengedése a lakásba, vagy egy csomag átvétele napközben. De például akkor is könnyebb dolgunk van, ha a gyerek megbetegszik, és otthon kell vele maradni.
  • Mert több idő jut a családra: ha időnként otthonról dolgozunk, akkor megtakarítjuk az utazásra fordított időt. Ezt a megspórolt időt magánéletünkre, családunkra, hobbinkra fordíthatjuk.
  • Mert kevésbé stresszes: mindannyian ismerjük a reggeli rohanással együtt járó idegeskedést, a várakozást a buszmegállóban vagy az araszolást a dugóban, miközben még a bankba is oda kéne érni munkakezdés előtt, mert a munkaidő végére már bezár. Ez a stressz mind megspórolható, ha a hét egy-egy napján otthonról dolgozhatunk.
  • Mert könnyebben elmélyülhetünk egy-egy feladatban: munkakörtől függően előfordulhatnak olyan feladatok, amelyek nagyobb elmélyülést igényelnek. Mindenki másképp tud jól teljesíteni ilyen helyzetekben – van, aki például csak teljes csendben tud koncentrálni, van, aki például halk zene mellett tud elmélyülten dolgozni. Ilyen esetekben sokat segít, ha nem kell bemenni az irodába, hanem otthon dolgozhatunk, a saját magunk által legideálisabbnak tartott környezetben.
  • Mert időtakarékos: a napi utazás az otthon és a munkahely között nem ritkán órákat vesz el a szabadidőnkből. Ezt az időt megspórolhatjuk, ha egy-egy napon otthonról dolgozunk, így pedig több időnk marad a családi programokra, kikapcsolódásra is.
  • Mert környezetkímélő: nem elhanyagolható az a tény sem, hogy az otthoni munkavégzéssel csökkenthető a környezet terhelése. Ha nem ülünk autóba, csökkentjük a szén-dioxid kibocsátásunkat, de a tömegközlekedésben is kevesebb járműre van szükség abban az esetben, ha kevesebben vagy kevesebbet ingázunk a munkahelyünkre.

    Csak óvatosan!
    Mint minden jónak, az otthoni munkának is megvannak a hátulütői is. Amennyire jót tehet a munka és magánélet egyensúlyának a távmunka, épp annyit árthat is. A tapasztalat ugyanis az, hogy a dolgozók nemhogy kevesebbet végeznek otthonról, hanem épp ellenkezőleg, abba sem bírják hagyni a munkát.
    Éppen ezért nagyon fontos, hogy határozzuk meg pontosan a munka helyét otthon is – hisz nem lehet úgy kikapcsolódni, ha az ágyból is látjuk a ránk váró hatalmas aktahalmot. Szabjunk meg időbeli korlátokat is. Attól, mert a technika lehetőséget ad rá, ne nézzük meg a céges emailt a családi ebéd közben, vagy este 11-kor, lefekvés előtt.
    Ha Ön sem képes leállni a munkával és időt szakítani bármi másra, itt egy tipp, hogyan tudná mégis kordában tartani önmagát: ne egyensúlyt próbáljon teremteni az életében, hanem határokat. Míg az egyensúly egy folyamatosan változó helyzetben próbál meg mindig harmóniát teremteni, addig a határok korlátok közé szorítják életünket, hogy mindent a helyén tartsanak.



    Miért jó a munkaadónak?



  • Mert vonzóvá válik a munkahely: a munkavállalók többsége szívesen dolgozna olyan vállalatnál, ahol rugalmasan oszthatja be a munkaidejét és van arra lehetőség, hogy hetente 1-2 napon otthonról dolgozzon.
  • Mert növelhető vele a produktivitás: egyes felmérések szerint azok a dolgozók, akik időről időre otthonról dolgozhatnak sokkal energikusabbnak és motiváltabbnak érzik magukat. A szabad időbeosztás és az önállóság hatékonyabbá teszi a munkavállalók többségét, akik így magasabb színvonalon végzik munkájukat. Ezzel produktivitásuk is nő, a hatékonyabb munkavégzés pedig a vállalatot segíti céljai elérésében.
  • Mert bizalmat sugároz: az otthoni munkavégzés alapja a bizalom, vagyis, hogy a munkáltató megbízik annyira a munkavállalóban, hogy az közvetlen felügyelet nélkül is elvégzik a feladatát a megadott határidőre. Azok a vállalatok, amelyek erre lehetőséget adnak, azt sugallják, hogy erős a bizalmuk a dolgozóikban, ez pedig az egyik legfontosabb alapja a hosszú távú és sikeres munkakapcsolatnak.
  • Mert költséghatékony: a vállalat rezsiköltségei csökkenthetőek, ha a munkavállalók egy része legalább alkalmanként otthonról dolgozik. Kevesebb áram fogy, kevesebbet kell fűteni, és jó beosztással akár kisebb irodaterület is elegendő lehet, így a bérleti díj is csökkenthető.
  • Mert kíméli a környezetet: az otthoni munkavégzéssel megspórolható a munkába való utazás, így csökken a környezet terhelése.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

    A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

    Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

    Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk

    Home office: működik a hibrid munkavégzés?

    Magyarországon az atipikus munkavégzés aránya mindig is alacsony volt, alacsony arányszámok jellemezték a távmunkát és a home office-t. Aztán jött... Teljes cikk