kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Hogyan találjunk meg a jó kollégát?

A sikeres vállalakozásokat nézve mindig felmerül a kérdés vajon miben rejlik sikerük titka. Számos dolog jut eszünkbe - újdonság a piacon, jó marketing, alacsony ár -, de ritkán gondolunk arra, hogy a dolgozóik kiválasztása, motiválása, képzése, lojalitásuk elnyerése lehet az egyik kulcstényező.

images

Célunk eléréséhez a leghatékonyabb az emberekbe történő befektetés. Megtalálni azokat a kollégákat, akik tudásukkal, hozzáállásukkal a cég jövőjén dolgoznak. Velük válik tanuló szervezetté a vállalkozás.
És hogyan találjuk meg a számunkra legmegfelelőbb munkatársat?
Hazánkban is egyre inkább elterjed a kompetencia alapú interjú, aminek az alapja egy cégre szabott kompetencia modell, ahol a kulcskompetenciák megtalálására és mérésére helyeztünk hangsúlyt.

Az egyéni kompetenciák értékelése a munkakörre, munkaköri szerepre kidolgozott kompetenciamodellek alapján (amelyek az elvárt követelményeket fogalmazzák meg), annak a vizsgálata, hogy az egyén mennyire felel meg az elvárásoknak, mennyire illeszkedik a munkaköri illetve az egyéni profil.

A kongruencia, az egybevágás mértékének mérése, illetve az illeszkedés elérésére való törekvés az alapja pl. a külső/belső kiválasztásnak is (személyiségfejlesztő programoknak, karriertervezésnek, utódlás-előléptetés, teljesítménymenedzsment).


Kompetencia



Mi az ami megkülönbözteti az embereket egymástól?
Mi az oka a kimagasló teljesítménynek?
Mitől jobb lényegesen az egyik alkalmazott (ugyanazon képzettség, hasonló tapasztalatok esetén)?
Hogyan lehet ezeket mérni?


A tesztek a tradicionális, akadémikus alkalmasság és ismeretek mérésére szolgálnak az iskolai végzettséget igazoló bizonyítványon és ajánlóleveleken túl. Azonban mégsem elegendőek a fenti kérdések megválaszolására.

Definíció: a kompetencia valamilyen viselkedésekkel, magatartásmódokkal leírható tulajdonság-együttes, amely általában a kiemelkedő teljesítmény eléréséhez szükséges jellemzőkhöz köthető.


Néhány módszerek a sikeres modell kialakításához



1. CIT (Critical Incident Technique) kritikus esemény technika Flanagan nevéhez fűződik. /Mi volt a szituáció? Ki volt érintett az adott helyzetben ? Mi volt a célja, mit szándékozott tenni?Mit tett ténylegesen? Mit ért el? Mi volt az eredmény? Mi volt a legkevésbé / leginkább hatékony viselkedés ebben a helyzetben? A lejegyzett válaszokon túl munkakör elemzési dokumentáció, munkaköri leírás, közvetlen megfigyelés és szakértőkkel való interjú is szükséges. Az ezekből kapott eredményeket statisztikai szempontok szerint megvizsgálják.

2. BEI (Behavioral Events Interview) viselkedésinterjú McClelland fejlesztette ki a CIT-ből. Őt azok az emberek érdekelték akik egy bizonyos munkát jól végeztek, jobban hangsúlyozza az ember aspektust. Teljeskörű metodológiát alakított ki munkaköri kompetenciaértékelés néven (JCA Job Competency Assessment)

3. Spencerék szerint a hatékony kompetenciamodell tartalmazza azt az 5-9 legfontosabb kompetenciát, amelyek a kimagasló munkavégzéshez szükségesek. A módszer időigényes és drága, de több ezer emberre való rendszer kidolgozásakor a várható hatékonyságnövekedés miatt megéri. A módszer előnye, hogy differenciálni tud, el tudja különíteni azokat a magatartásformákat mely viselkedések a kimagaslók és az átlagosak különbségét adja.

4. REP (Repertory Grid) szereprepertoár teszt Kelly nevéhez fűződik, személyes konstrukciós elmélete azt jeleníti meg, ahogy az emberek a világot maguk körül észlelik. Kompetenciamodellek megalkotását teszi lehetővé ez a módszer is.

A kompetenciákat különböző szempontok szerint csoportosíthatjuk. Úgy mint például:

  • Kulcskompetenciák
  • Általános kompetenciák
  • Funkcionális kompetenciák

    Első lépésként el kell dönteni, hogy mik azok a kompetenciák, melyek számunkra a legfontosabbak, pontosan meghatározni a tartalmukat. Ez alapján készüljünk fel a kérdésekkel. A négy alapkérdés:

    o Az előző munkahelyén/munkahelyein milyen eredményeket ért el?
    o Mennyi idő alatt érte el ezeket a teljesítményeket?
    o Mennyire tudja konkrét példákkal alátámasztani az elmondottakat?
    o Tud-e referencia személyt megemlíteni?

    Természetesen ezekre válaszolva is lehet nagyot mondani, elferdíteni a dolgokat. Amennyiben nem érezzük meggyőzve magunkat érdemes belemenni a részletekbe.

    A fenti feladatokkal kapcsolatos terheket le tudja levenni a vezető válláról egy jól felkészült, a partnert, az ő igényeit alaposan megismerő tanácsadó aki "beépülve" a cég életébe át tudja venni azoknak a feladatoknak egy jelentős részét, mely a hatékony munkaerő gazdálkodáshoz és ezzel a célok eléréséhez elengedhetetlen. Hogy mik ezek a feladatok?

    1. Szervezet átvilágítás, munkafolyamatok optimalizálása
    2. Kompetencia modell kidolgozása
    3. Munkakörök, a hozzájuk kapcsolódó feladatok meghatározása
    4. Munkaszerződések standardizálása az egyes munkaköröknek megfelelően
    5. Bér és juttatási rendszer kidolgozása
    6. HR folyamatok kidolgozása
    7. TÉR
    8. Képzési terv
    9. Karrier menedzsment
    10. Tréningek

    Majtényi Mariann
    DEKRA Arbeit Kft
    country manager
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    2023-as trendek a munkaerő-kölcsönzés és -közvetítés területén

    Várhatóan 2024 is mozgalmas év lesz a munkaerő-kölcsönzés és -közvetítés területén, de még mielőtt igazán beindulnának az új év folyamatai,... Teljes cikk

    Mire számítanak a munkaerő-kölcsönzők 2024-ben?

    A foglalkoztatás bővülésére számíthatunk – fogalmazott Csizmadia Gábor, a tagszervezetein keresztül 200.000 fő munkavállalót foglalkoztató... Teljes cikk

    Átírhatja a munkaerőpiaci viszonyokat a januárban életbe lépett új szabályozás

    2024. január 1-én lépett hatályba a kormányrendelet, mely több pontban is módosítja a külföldi munkavállalók kölcsönzésének jogszabályi... Teljes cikk