Az Európai Unió és a munkajogi szabályozás
A munkajog a munkavállalók és a munkáltatók jogait és kötelezettségeit rendezi. Az Európai Unió a munkajog kérdését kivételes jelleggel szabályozza, mivel az alapvetően tagállami kompetencia. Az egységes, belső piac azonban megköveteli, hogy a munkaerőpiac is szabályozás alá kerüljön valamilyen mértékben. Ennek az az oka, hogy az áruk, szolgáltatások, személyek szabad mozgásának az az egyik alapfeltétele, hogy a tagállamok, és a tagállami vállalkozások tisztességesen versengjenek egymással, azaz ne a munkajogi szabályozás gyengítése legyen a vonzerejük.
A szabályozás úgynevezett minimumkövetelményeket állít fel, melynek minden tagállam meg kell, hogy feleljen. Ez természetesen nem képezi akadályát annak, hogy az egyes tagállamok magasabb szintű védelmet biztosítsanak. Az Unió eszköze az irányelvek kibocsátása, melyeknek jogi alapja az Európai Unió működéséről szóló szerződés 153. cikke. Az irányelveket a tagállamoknak az implementálásra nyitva álló határidőn belül be kell építeni a nemzeti jogba, illetve azt a tagállami hatóságoknak (munkaügyi hivatal), valamint a bíróságoknak is alkalmazni kell. A Bizottság feladata annak ellenőrzése, hogy az átültetés megtörtént-e, illetve megfelelően történt-e meg. Amennyiben nem, abban az esetben kötelezettségszegési eljárás indítható az egyes tagállammal szemben. Amennyiben pedig egy bírósági eljárás során merül fel kérdés az uniós joggal kapcsolatban, a bíróság az Európai Unió Bíróságától kérhet előzetes döntést.
A közösségi jogi szabályozásra az egyik legjobb példa a munkaidő-szervezésről szóló un. alapirányelv (2003/88/EK irányelv), mely 2003. november 4. napján lett kibocsátva. Az irányelv nevesített céljai között szerepel egyrészt a munkavállalók egészségének és biztonságának a fokozott szem előtt tartása, másrészt pedig a versenyképesség növelése. Alapfogalomként meghatározza a munkaidőt, mely az az időtartam, amely alatt a munkavállaló dolgozik, a munkáltató rendelkezésére áll, és tevékenységét vagy feladatát végzi a nemzeti jogszabályoknak és/vagy gyakorlatnak megfelelően. Ezt követően kimondja, hogy bizonyos alapjogok minden munkavállalót megilletnek:
Az átlagok vonatkozásában referencia időszakot határoz meg. Úgy rendelkezik, hogy a heti pihenőidő tekintetében a referencia időszak maximum 14 nap, a maximális heti munkaidő vonatkozásában pedig 4 hónap. Külön kiemeli, hogy az éjszakai munkavégzésre speciális szabályok vonatkoznak. Ebben az esetben a munkavégzés átlagosan nem haladhatja meg a 8 órát 24 órás időszakonként. Az ilyen munkavállalóknak ingyenes egészségügyi vizsgálaton kell részt venniük, alkalmatlanságuk esetén pedig őket nappali munkavégzésre kell áthelyezni. Arra is rámutat, hogy a munkát a munkát végző emberhez kell igazítani.
A munkajogi szabályozás nagy teret enged a szociális partnerek közötti megállapodásoknak, valamint a kollektív szerződéseknek. Számos irányelv ugyanis csupán ezeken keresztül enged a rendelkezéseitől eltérést. Eltérés különösen a személy és vagyonvédelem, hullámzó jellegű tevékenység (idénymunka), egyenértékű kompenzáló időt biztosító munkavégzés, a megszakítás nélküli tevékenység, valamint távoli munkavégzések (tengeri munkavégzés) területén lehetséges. Ezen esetekben a heti munkaidő kiszámításánál a referencia időszak maximálisan 6 hónap, kollektív szerződés esetén pedig 12 hónap lehet.
Az európai szociális partnerek a közösségi jog felhatalmazása alapján egymással keret-megállapodásokat is köthetnek, melyre az EU működéséről szóló szerződés 154-155. cikkei adnak felhatalmazást. Ezeket a megállapodásokat vagy maguk hajtják végre a részes felek nemzeti, szektorális, vállalati szinten, amelyeket autonóm megállapodásoknak hívunk, vagy pedig az unió jogalkotásán keresztül irányelvek formájában vállnak a közösségi jog részévé. Jelenleg a következő megállapodások léteznek:
Ezen keret-megállapodások általános jellegűek, túlzottan mélyreható szabályozást nem tartalmaznak. Példaként a munkahelyi stresszre vonatkozó szabályozást említeném, amelynek a központi gondolata az, hogy a stressz káros hatású, így annak megelőzésére kell törekedni. Ettől függetlenül a szociális partnerek közötti megállapodásokat nem szabad lebecsülni, a munkaerőpiac autonóm szabályozás ugyanis a területnek tényleges stabilitást adhat.
Dr. Kéri Ádám
jogi szakértő
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
2023. január 1-je óta jár 10 napos szabadság az apáknak gyermekük születése környékén. Ez az úgy nevezett apaszabadság. Teljes cikk
A közlemény szerint magyar munkaerő külföldiekkel történő kiváltása a jelenlegi jogszabályok szerint nem nyert egyértelműen bizonyítást. Teljes cikk
Egészségi állapot, életkor, politikai vagy más vélemény, anyaság vagy nemzetiséghez való tartozás - tavaly ezen tulajdonságok miatt részesültek... Teljes cikk
- A munkahelyi együttműködés 7 aranyszabálya 2 hete
- Home office munka 2 hete
- Elfogadta a mesterséges intelligenciáról szóló rendeletet az Európai Parlament 2 hete
- Miért emelkedtek Magyarországon a munkaerőköltségek kevésbé, mint a régió többi országában? 3 hete
- Hatályos a kollektív szerződésünk? - Egy probléma, amire kevés figyelem vetül 3 hete
- Munkanélküliség az EU-ban - kik állnak a dobogón 2024 januárjában? 3 hete
- Melyik országban jár a legtöbb szabadság? 1 hónapja
- Ebben a 10 uniós városban a legkönnyebb most munkát találni 1 hónapja
- Elfogadás küszöbén áll az EU Mesterséges Intelligencia Rendelete 1 hónapja
- Miként szabályozható a munkahelyi öltözködés? 1 hónapja
- Így fest az európai minimálbér térkép 1 hónapja