kapubanner for mobile
Szerző: Váradi Tamás
Megjelent: 10 éve

Így utazhat jó társaságban akár 50 százalékkal olcsóbban

Budapestről Debrecenbe 2500 forintért, ráadásul két és fél óra alatt? Kis rugalmassággal könnyen megoldható, miután a tömegközlekedésnél jóval kedvezőbb ajánlatokkal találkozhat, aki a telekocsival próbál meg utazni. A „netes stoppolást" külföldön már több tíz millióan veszik igénybe, Magyarországon viszont még csak alig 250 ezres a piac.

"Nagyjából a klasszikus tömegközlekedési árak feléért tudok utazni" - avat be a részletekbe Gabi, aki a Budapest-Szolnok távolságot a szokásos 2000 forint helyett 1000 forintért tette meg. A Magyarországon éppen felfutó telekocsi rendszer lényege, hogy az autósok meghirdetik a kocsiban lévő szabad férőhelyeket, amelyekre interneten keresztül lehet jelentkezni. Ezért cserébe a legtöbbször a vezető hozzájárulást kér a benzinpénzhez. Teljesen idegenek válnak tehát útitársakká, mindezt annak érdekében, hogy minimalizálják a költségeket. Sok autós viszont a társaságért próbál meg "stopposokat" szerezni, így például aki a munkája miatt rendszeresen megteszi a Budapest-Bécs távolságot, a spórolás mellett megváltoztathatja a monoton utak hangulatát is.

Forrás: Autohop
Leggyakrabban a Budapest-megyeszékhely távolságokra keresnek társat az autósok, egyre gyakoribbak azonban a külföldi célok is. "A legnépszerűbb útvonalak a Budapest-Debrecen, valamint a Budapest-München viszonylatok" - mondta a HR Portalnak Imre Loránd Balázs, az Autohop sajtófelelőse. A jelenleg 120 ezer regisztrált felhasználóval rendelkező cég adatai szerint az átlagos távolság nagysága 510 kilométer, a megtakarítás pedig akár 100 százalékos is lehet. "Az autós akár ingyen is utazhat, ha három utas jelentkezik a hirdetésére" - fogalmazott Imre Loránd Balázs, aki szerint az utas esetében célpontfüggő a megtakarítás összege. Budapest-Debrecen viszonylatban a teljesárú vonat és buszjegyekhez képest akár 50 százalékot is spórolhat az utas, ráadásul akár egy órával korábban is elérheti célpontját. További előnye a rendszernek, hogy az utasok akár háztól házig is utazhatnak - ez megállapodás kérdése -, a csomagokat pedig nem kell cipelni állomásokon át. A kényelmet tovább növelheti, hogy a legtöbb kocsi viszonylag modern. A legnépszerűbb autók az Opel Astra, a Ford Focus, Skoda Octavia, de ki lehet fogni Audit és BMW-t is.

Hasonló statisztikákról számolt be Prácser Attila, a piac másik nagy résztvevőjének, az Oszkárnak a társalapítója. Saját adataik szerint az utasok átlagéletkora 31 év, míg a sofőröké 36 év. "Látszik, hogy a telekocsizás nem csak a fiatalok hóbortja, hanem társadalmi érték" - mondta, hozzátéve, hogy főleg azok választják ezt az utazási formát, akik számára nem elérhetők a tanulói kedvezmények. A telekocsi rendszer ugyanis egy hátránnyal mindenképpen rendelkezik a buszokhoz, vonatokhoz képest. A menetrendszerinti járatoknál garantálni lehet, hogy ha az utas odaáll a peronra, akkor egy adott időpontban elindulhat a célállomás felé. A telekocsi rendszerben viszont igazodni kell a kínálathoz, márpedig - a Nyugat-Európához képest - alacsony felhasználói szám miatt nincs elég autós hirdető. (Ugyan az utasok is adhatnak fel utazásiigény-hirdetést, ám ez viszonylag ritka, általában az autósok hirdetnek.) Emiatt viszont könnyen előfordulhat, hogy nincs is megfelelő ajánlat, amikor utaznánk, csak például másnap.

Abban az Oszkár és az Autohop nyilatkozója is egyetértett, hogy a piac még növekedési szakaszban van, jelenleg arra koncentrálnak, hogy a nevük minél szélesebb körben elterjedjen Magyarországon és a szomszédos országokban. Európában például már évente több tíz millióan "stoppolnak" a neten, Magyarországon viszont alig 250 ezren.

Forrás: Autohop
A növekedés mindenesetre biztató: egyetlen év alatt háromszorosára nőtt a telekocsival utazók száma, és ez a szám idén még tovább növekszik - derült ki egy nemrég készített kutatásból, amelyet az Oszkár TeleKocsi végzett. "Míg 2012. június-augusztusában 8784, addig tavaly ugyanebben az időszakban már 26377 fuvar volt, idén júniusban pedig már annyian utaztak telekocsival, mint tavaly nyáron összességében" - mondta Gyürüs Máté, az Oszkár Telekocsi egyik alapítója.


Nem kell félni, hogy darabolós gyilkos lesz a sofőr



Sokan aggódnak amiatt, hogy rossz, megbízhatatlan sofőrt vagy autót fognak ki. Félni azonban úgy tűnik ettől sem kell, hiszen Gyürüs Máté szerint a sofőrök kevesebb, mint 1 százalékára van panasz. Ráadásul az értékelési rendszernek köszönhetően a "renitens" sofőröket hamar kiveti magából az utazni vágyó közönség. A megvalósult fuvarokat ugyanis a sofőrök és az utasok is pontozzák, így könnyebb válogatni az ajánlatok között.

Nem kell tartania az autósoknak sem a kellemetlen utasoktól, miután ha nem szimpatikus a jelentkező, akkor egy gombnyomással elutasíthatja.

Ha valaki utazást tervez, mindenképpen érdemes megnézni a telekocsik ajánlatait, még a viszonylagos kiszámíthatatlanság ellenére is. Az árak ugyanis nagyon kedvezőek. A legnagyobb nyugati szolgáltatókat (Mitfahrengelegenheit és Blablacar) sem szabad kifelejteni, itt például találtunk olyan sofőrt, aki 25 euróért (7500 forintért) vitt volna el Münchenbe.


Hamarosan városon belül is



Az Oszkár és az Autohop elsősorban városok közötti ajánlatokat kínál, azonban Nyugat-Európában létezik ennek városi verziója is. Ha például valaki hazafelé tart a munkájából, akkor a Lyft nevű mobilalkalmazás segítségével meghirdetheti, hogy merre tart és erre az ajánlatra bárki lecsaphat. A Lyft legnagyobb vetélytársa az Uber, amely cégnek már a nevétől is rossz érzés fogja el a taxisokat.

Alapötletük egyszerű: egy okostelefonos alkalmazással hívunk magunknak Uber-taxit, amelynek útvonálat térképen látjuk. Ha elvitt a célállomáshoz, az alkalmazás a GPS által mért adatok alapján kártyás utalással elintézi a fizetést is. A cég a menetdíjakból 20 százalék jutalékot vesz le, a többi a sofőré. (Más alkalmazással jelentkezik fuvarra a sofőr és más applikációt tölt le az utas.)

A céget 2009-ben alapították, ma 36 ország több mint 130 városában elérhető, és félévente megduplázza árbevételét. A tavalyi forgalma 200 millió dollár volt, értékét 18 milliárdra becsülik, ezzel a legértékesebb fuvarmegosztó vállalkozás a világon.

Az Uber következő célpontja Budapest, már zajlik a sofőrök toborzása, így a hazai taxisok is kezdhetnek aggódni. Ugyan több nyugat-európai országban betiltották az Ubert, azonban a tiltó rendelkezések ellenére sok helyen virágzik a fuvarszolgálat. A hagyományos taxizással foglalkozók többnyire azzal érvelnek az Uber ellen, hogy nekik sokkal szigorúbb feltételeknek (pénzért kiváltható engedély, pszichológiai alkalmasság stb.) kell megfelelniük, így az uberes sofőrök tisztességtelenül nagy előnyhöz jutnak.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja

"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk

A tipikus női vállalkozó 42 éves és 1 gyereke van

Megtalálni a módot a megélhetés biztosítására úgy, hogy közben a társadalmi elvárásoknak is megfeleljenek a magánéletükben – ez motiválja... Teljes cikk