kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 9 éve

Itt nem lesz az irodában facebookozgatás!

Jó kiállású, határozott, feladatorientált, optimista, kreatív és csapatjátékos friss diplomás gyakornok kerestetik kimagasló múlttal rendelkező multinacionális céghez, versenyképes juttatási csomaggal, fél éves nemzetközi gyakornoki csereprogrammal – áll egy valóban jónevű cég gyakornoki programjának álláshirdetésében. Vajon létezik ilyen potenciális friss diplomás, vajon tényleg ilyet szeretnénk, és ha már meg is találtuk, hogyan tartsuk meg?

Aztán elindulnak a gyakornoki programok és nagyon sokszor valami félremegy – a cég nem készült fel az Y-generáció fogadására. Február 12-én a Profiles International Hungary képviseletében Kovács Judit a cég X-generációs és Bach Dorottya a cég Y-generációs munkatársa egy szituációs játékkal mutatták be, miért is következik ez be oly gyakran.

Dorottya a szituációs játékban betöltött szerepe szerint egy hosszas kiválasztási folyamat után került be egy Bécsben zajló gyakornoki programba. Azonban nem érzi jól magát: nincs kihez fordulnia, ha problémája akad, hiányosak az információk, nem mondják el világosan a feladatait. Valójában nincs hasznos feladata és ez megőrjíti. Ekkor levelet kap felettesétől: elemezze ki a cég csatolt projektjeit. Dorottya nem érti a feladatot, ezért válaszlevelet ír: mi a határidő? Mik az elemzés szempontjai? Azt már nem írja bele, hogy a munkaidő vége előtt 15 perccel nem szeret ilyen feladatokat kapni, miután egész nap semmit nem bíztak rá. A X-generációs felettes véleménye mi lesz? Az Y folyton pofákat vág, 5-kor kiesik a toll a kezéből és amúgy is folyton a facebookon lóg. Ez utóbbiban igaza van, vallja be Dorottya.

Úgy tűnhet, hogy soha nem volt még ekkora a szakadék, hogy pimaszul sokat akar az „Y”, miközben még semmit sem tett le az asztalra; hogy állandóan reklamálnak, és nem tisztelik az idősebbet illetve bizonyára ismerősen cseng az a mondat is, hogy „bezzeg az én időmben…”

Megállnak nálam egy időre, de nem maradnak örökre

A szituációs játék után a szakmai reggelire meghívott vendégek (Zsófia, az Év ifjú vállalkozója, valamint Bíró Noémi a PWC toborzás-kiválasztás terület vezetője) kerekasztal beszélgetésen keresztül mutatták be, hogy a generációs különbségek hogyan nyilvánulnak meg a mindennapokban, munkahelyünkön, és vajon milyen magyarázat rejtőzik mindezek mögött.

Zsófia tavaly lett az Év ifjú vállalkozója: PromoBox nevű cégét 23 évesen alapította. „Amikor megalapítottam a cégemet 5 évvel ezelőtt, azt mondtam, hogy na itt nem lesz az irodában facebookozás, nem lesz telefonálgatás, itt kemény munka lesz, üljetek itt és dolgozzatok. Ezen a hozzáálláson változtatnom kellett.” A facebookon lógásnak ugyanis megvan a maga háttere és magyarázata: az Y gyorsan ventillál - nem emészti önmagát és ehhez megtalálta a saját megoldási mechanizmusait. Az előadók tapasztalatai alapján a közösségi portálok a valahová tartozás érzésének illúzióját adják az Y generáció számára. Az érzelmi „ventillálás” színterei, mely bár kívülről antiszociális viselkedésnek és a munkára való koncentrálás akadályának tűnhetnek, valójában egy igen aktív társasági élet eszközei, a stresszoldás egy alternatív megközelítését, és a multitasking ma létező egyik legjobb gyakorlóterepét jelentik.

Zsófi nemrégiben vett fel új embereket, és amikor nézegetni kezdte az önéletrajzokat, úgy döntött, hogy a lojalitást helyezi minden elé – szerinte ez fontosabb, mint maga a szakmai tudás. „Azt próbáltam nézni a CV-kben, hogy ki mennyi időt tölt egy munkahelyen– és leesett az állam. Fél év, egy év - ezek az emberek job hopperek. Végül felvettem két Y-os hölgyet és egy olyat, aki 18 évig volt egy helyen – na ő már elment, a másik kettő még nálunk dolgozik.” Zsófi végül arra jutott, hogy mégsem job hopperek. „Egyszerűen más a céljuk és ezt el kell fogadni: nem akarnak életük végéig egy helyen dolgozni, ez csak egy állomás a személyiségfejlődésükben, megállnak nála egy időre. „Az Y mindent gyorsan akar, gyorsan is dolgozik, hamar önálló. Ma a pályakezdők nagyon összetett feladatokat képesek megcsinálni, sokkal jobban felkészültebbek, mint az 5 évvel ezelőtti gyakornokok voltak.”

„Nekem sem a Promobox az életcélom. Máshol is fel tudok építeni valamit, ha például egy másik kontinensre kerülök egyszer majd. Nem akarom 20 év múlva is ezt csinálni, bár nagyon szeretem, amit létrehoztam, de nem ez az életem.” – mondta Zsófi. Amit X-ként felépítünk, az a gyerekünk, nehezen válunk meg tőle – látszik, hogy Y-ként kicsit más a helyzet.

Rögösebb lett a toborzás útja

A "nehezen motiválható, változatosságra törekvő, külföldi álmokat kergető" Y generáció tagjaival korántsem egyszerű nekivágni az egyre gyorsuló világnak és az üzleti kihívásoknak. Mindegy, hogy veteránokról, baby boomer, X, Y vagy Z-generációról beszélünk, az eltérő korban szocializálódott és nevelkedett nemzedékek között mindig volt, és lesz is különbség.

Bíró Noémi a PwC toborzás-kiválasztási csapatát vezeti, munkája során sok fejtörést okozott már neki az Y-generáció. „A PwC jó brand, mégsem adja el magát a márka - nem jönnek be maguktól a jelentkezők, sokkal rögösebb lett a toborzás útja az elmúlt években.” – említi Noémi. „Online játékok kellenek, facebookos jelenlét, folyton kell valami új dolog, különben nem jönnek a tehetséges emberek. Nekem az a legnehezebb, hogy miként találjak olyan embereket a csapatomba, akik jók a social mediában, jól kommunikálnak, de eközben a HR adminisztratív részét is pontosan végzik el. Hiszen a felvett emberekkel nem kevés az ilyen jellegű munka.

Az X nem kérdez vissza, az Y konzultál

„Az X-generáció egy nagyon nagyszámú generáció, a 80-as években annyi gyerek járt egy-egy iskolába, hogy ott bizony nem volt esély folyton visszakérdezni, hanem meg kellett csinálni a feladatot és kész” – mondta Kovács Judit. „Ezt vittük tovább a munkában is, az a célunk, hogy megfeleljünk a teljesítménykényszerünknek és a főnökünknek.”

A Profiles-nál másfél éve dolgozó Bach Dorottya szerint a "konzultatív" nevelési stílusban felnövekedett Y generáció számára az egyenrangúság érzése, a szabad véleménynyilvánítás, valamint annak az érzése, hogy munkájukkal valami társadalmilag magasabb rendű célhoz járulhatnak hozzá, rendkívül fontos. Az álláshirdetésekre történő jelentkezésnél, a potenciális munkaadó kiválasztásánál is a tények helyett gyakran az érzelmi szempontok dominálnak a döntéshozatalban.

„Nekem mint Y-nak konzultatív gyereknevelésben volt részem, akár a vasárnapi ebédről is mindenki megoszthatta a véleményét, egyenjogúság volt otthon” – mondta Bach Dorottya. „Mi ebben szocializálódtunk, ezt visszük tovább a munkában is. Ez nem jelenti azt, hogy nem tiszteljük a felettest, de nem azért mert előbb született, ez nem érdem. Szerintem az a fő különbség, hogy mi azért dolgozunk, hogy élhessünk és nem azért élünk, hogy dolgozhassunk.” Míg az X retteg attól, hogy elveszítheti a munkáját.

Idősebb generáció az Y szemében

„Az idősebb generáció tagjai számunkra a biztonság, a bölcsesség és józanság képviselői” – említette Bíró Noémi és Zsófi is. „Hozzájuk bármikor fordulhatunk tanácsért, kérdésekkel, és lelkes, világmegváltó ötletekkel.”

A témát tekintve mindenképp különleges feldolgozással lebonyolított rendezvényre számos HR-es és vállalat-vezető kolléga érkezett. Mint a legtöbb ilyen esemény, ez sem fejeződhetett be „Take Away” - gondolatébresztő coffein-bomba nélkül: Mindannyian egyéniségek vagyunk, és mint ilyen, nincs általánosítható, mindenkire egyaránt "alkalmazható" egyetlen csoda recept. Az egyediséget kell tetten érni, az egyéni erősségeket kell csapat és szervezeti szinten kihasználni.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk