kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Rendeznék a passzív státuszú hallgatók helyzetét

Az iskolaszövetkezetek bíznak abban, hogy az országgyűlés támogatja Kósa Lajos és Szatmári Kristóf (Fidesz) országgyűlési képviselők előterjesztését a passzív státuszú hallgatók helyzetének rendezéséről, a módosítás életbe lépésével a hallgatók több évtizede tartó hátrányos helyzete szűnhet meg.

images

A Diákész (Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetsége), az ISZOSZ (Iskolaszövetkezetek Országos Szövetsége) hosszú ideje kereste a megoldást és a támogatást az évente közel 25.000 fiatalt hátrányosan megkülönböztető jogszabályok harmonizációjára. A hallgatók érdekeinek védelme érdekében a HÖOK is támogatja az előterjesztést és üdvözli, hogy az előterjesztők a hallgatói képviselők álláspontja mentén alakították ki módosító javaslatukat.

Annak érdekében, hogy a problémára valós adatokkal hívják fel a döntéshozók figyelmét az iskolaszövetkezetek érdekképviseletei felmérést készítettek a passzív félévesek életéről és elhelyezkedési esélyeiről, amit szembeállítottak az iskolaszövetkezeti rendszer által biztosított lehetőségekkel.

Az eredmények megdöbbentették a szervezeteket is, hiszen bár a passzíváltató fiatalok 70 százaléka azért függeszti fel a tanulmányait, mert nem tudja finanszírozni azt, a korábbi szabályozás mégsem biztosította számukra, hogy többi diáktársukhoz hasonlóan védett formában ismerkedhessenek meg a munka világával.

Pedig a 25 év alattiak munkanélkülisége európai probléma, s hazánkban is nehéz a fiatalok helyzete. A korábbi rendelkezések megfosztották a jogilag nappali tagozatos hallgatókat attól, hogy a passzív félév által biztosított lehetőséget munkahelyi tapasztalatszerzésre használják fel. Tették ezt annak ellenére, hogy a fiatalok közel 50 százaléka úgy fejezi be tanulmányait, hogy nincs munkahelyi tapasztalata, s bár a volt iskolaszövetkezeti tagok munkanélküliségi mutatója 50 százalékkal jobb a korosztályos átlagnál.

Az érdekvédelmi szervezetek ezért az Ombudsmanhoz fordultak, aki vizsgálatával alátámasztotta, hogy a felvetett jogszabályi ütközések fennállnak, ami a passzív félévesek hátrányos megkülönböztetéséhez vezet. Dr. Székely László ombudsman is kérte a döntéshozókat a jogszabályok harmonizálására.

Ennek a szükségszerű változtatásnak az esélyét teremti meg a törvényjavaslat. Egy apró változás évente közel 25.000 diák életét változtathatja meg. A tanulmányaikat szüneteltető hallgatók számára elérhető válhat az öngondoskodás lehetősége az iskolaszövetkezeteken keresztül.

A változtatással elérhetővé válik annak a hungarikum címre várakozó magyar diákvállalkozási formának a szolgáltatása, ami számukra munkahelyet és ezzel tapasztalatszerzési lehetőséget, jogbiztonságot, legális pénzkereseti lehetőséget biztosít. Az iskolaszövetkezetek az állam számára még tovább tisztuló gazdaságot, SZJA bevételt, ÁFA bevételt és könnyebben munkát találó fiatalokat jelentenek. A megbízók pedig végre elkezdhetik munka közben is képezni és megismerni leendő munkatársaikat, hiszen minden 10 volt iskolaszövetkezeti tag volt munkaadójánál találja meg főállását.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk

Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni?

60 ezer látogatóval minden rekordot megdöntött a januári Educatio oktatási kiállításon résztvevők száma. A vágyott diploma azonban rengetegbe... Teljes cikk