Megjelent: 9 éve

Aki kérdez: Zsikla Gábor

HR Szubjektív rovatunkban Zsikla Gábor a Flow csoport ügyvezetője kérdez, miután válaszolt Orosz Györgyi közösségépítő, kommunikációs tanácsadó, a Hero Fest Közhasznú Nonprofit Kft. CEO-ja kérdésére.

"Hogyan változik a szervezeti kultúra, mi jellemző az elmúlt 2-5 évben?"

A magyar vállalati kultúrára a perfekcionizmus, a sok esetben bürokratikus szabályokhoz történő teljes alkalmazkodás és a vezetőktől való függés a leginkább jellemző. Az ügyfeleinknél végzett szervezeti kultúra felmérések és a pár éve megvalósított magyarországi szervezeti kultúra kutatás eredményei is ezt mutatják. A legtöbb cégnél nem megengedett a hiba, nagyon magas (olyankor irreális) növekedési céloknak kell megfelelni. Általános elvárás, hogy rövidebb idő alatt, kevesebb pénzből, kevesebb emberrel kell ugyanannyit vagy még többet elérni. Sok nagy szervezet túlszabályozott, ahol a szabályzatok nem feltétlenül az eredményes munkavégzést szolgálják. Ez a két dolog persze konfliktusban is áll a mindennapokban. „Akkor most eredményesen dolgozzak vagy szabályszerűen?” – hangzik el a kérdés sok esetben. A válasz pedig: „Eredményesen és szabályszerűen.” Ehhez persze az kell, hogy a szabályok támogassák a hatékony munkavégzést és az embereket, ne pedig gátolják.

Szintén erősen jelen van a függés a kultúrákban. A döntés joga a főnöké, a munkatársaknak nincs más dolguk, mint végrehajtani. Természetesen minél hatékonyabban és hibamentesen. Ez társul a bizalom alacsony szintjével, hiszen sok esetben a vezetők azért nem merik alacsonyabb szintre delegálni a döntéseket, mert nem igazán bíznak a körülöttük levőkben. Ez aztán mikro-menedzsmenthez is vezet a mindennapokban. A vezetőktől való függés kultúrája meglátásom szerint erősödött is az elmúlt években, hiszen sokan féltik az állásukat, és a vezetőknek való megfelelésben látják maradásuk egyik fő zálogát.

Az elmúlt évek változásait ezen túl még abban látom, hogy tovább erősödött a rövid távú fókusz. A vezetőknek, munkatársaknak negyedéves, havi szinten kell „hozniuk a teljesítményt”, e mellett ritkán van lehetőségük, idejük a hosszú távra is fókuszálni. Nem minden esetben szempont a fenntarthatóság.

És hogy mit látok pozitív tendenciának? Egyre több vezető érzi, hogy „valami nincs rendben a kultúrával” a saját szervezetében, „valamit tenni kell”. „Ha ugyanúgy csináljuk a dolgokat mint eddig, miért várnánk, hogy más lesz az eredmény?” Erősíteni szeretnék a felelősségvállalást, a proaktivitást, az együttműködést. Növelni a bizalmi szintet. Hiszen a kultúra közép-hosszú távon erősen hat az ügyfélkiszolgálás minőségére, az ügyfélélményre, a pénzügyi eredményekre is. Azt látom, hogy egyre több vezető ismeri ezt fel, és kezd el tudatosan fejleszteni. Sok esetben bevonás alapon. Mert szintén pozitívan látom, hogy az elmúlt években erősödött az a tendencia, miszerint a vezetőknek be kell vonniuk a beosztottjaikat, sőt mi több coachol-niuk is kell őket. Ezt is sokan látják, sőt mi több, tesznek is érte.

A munkahelyünkön napi 8-10 órát töltünk. Ha konstruktív környezetben, kultúrában dolgozhatunk, annak nagy hatása van a szervezet eredményességére, a kollégák elkötelezettségére és hitem szerint a munkatársak magánéletére is.

Kérdésem pedig Verő Barbarához, a Nestlé Hungária HR igazgatójához szól.

“Hogyan halad az ‘Alliance for Youth’ európai kezdeményezés magyar megvalósítása, amelyben a Nestlé zászlóvivő szerepet vállalt?”
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk

Teljes transzparencia egy teljesen remote cégnél - Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere

HR Szubjektív rovatunkban Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere kérdez, miután válaszolt Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője... Teljes cikk