A HR-folyamatokat ma már nem a HR irányítja
Hogyan lehetséges, hogy az SAP-nél ma kétszerannyi munkavállalóra feleannyi HR-es jut, mint néhány évvel ezelőtt? Az SAP HR-igazgatója cikkében olyan HR-folyamatokról ír, melyeket már nem a HR, hanem maguk a dolgozók irányítanak. Hogyan egyszerűsített az SAP és mi ebben az IT szerepe?
Horváth Krisztina: Nekünk van márka-stratégiánkDe nem ez az egyetlen: néhány éve azt sem gondoltuk volna, hogy nyitni kell a külföldi munkavállalók felé, ma pedig az SAP magyarországi vállalatánál tíznél is többféle nemzetiségű munkatárs dolgozik.
A legnagyobb mértékben a közös munka, az együttműködés módja változott: nagyobb rugalmasságot, mobilitást igényelnek, az elvárások pedig erősödtek. Ezt mindenki a magánéletéből hozza magával, olyan ügyfélélményt szeretnének kapni a munka világában is, mint megtapasztaltak pl. a facebookon, vagy fejlett ügyfélszolgálatokon.
Ennek az új helyzetnek kíván megfelelni az SAP két éve elindított új HR-stratégiája, amelynek középpontjában már nem a hagyományos folyamatok, hanem az értékek állnak. A három legfontosabb sikertényező a tehetség, az egyszerűsítés és a vezetés. A tehetség és a vezetés jelentőségét nem kell hangsúlyozni, de az egyszerűsítés is létfontosságú az olyan gyorsan növő vállalatok esetében, amilyen az SAP. Hogy mást ne mondjak, a felvásárolt vállalatok (mindenekelőtt a felhőalapú szolgáltatást nyújtó cégek) új kultúrát, új típusú szervezeti felépítést hoztak magukkal, amelyet szintén integrálni kellett – és profitálni lehetett belőle.
A HR folyamatokat már nem a HR irányítja
Ahhoz, hogy a sikertényezők a vállalat szolgálatában érvényesülhessenek, a HR-nek nem csupán szervezeti–működési szinten, de az informatikai megoldások területén is újra kellett gondolnia magát. A magyarországi SAP HR-részlege több mint száz szolgáltatást nyújt a dolgozóknak, és ezt sokkal hatékonyabban teszi, mint egy évtizeddel ezelőtt: a jelenlegi csapat négy-öt fővel szolgál ki közel 700 munkatársat, míg tíz éve a vállalatnál feleannyian dolgoztak, mint most, HR-esből viszont kétszer annyi volt.
A „hatékonyság forradalmának” alapja a szemlélet megváltozása. Korábban a HR-folyamatokat jellemzően adminisztratív, nehézkes feladatokként könyvelték el: „jó-jó, ha a HR szól, majd megcsináljuk”. Ez a felfogás nem segíti sem a dolgozók motiválását, sem az innovációt. Ezért a megközelítés 180 fokos fordulatot vett: a HR-folyamatok túlnyomó többségét immár nem a HR irányítja, hanem maguk a dolgozók és a menedzserek.
Hogyan működik mindez? A mindenütt bevezethető programokat – lényegében a HR-portfóliót – az SAP globális HR-szakemberei tervezik meg. Maguk a szolgáltatások egy globális központon keresztül jutnak el a dolgozókhoz és a vezetéshez. Ennek elindítása nem volt zökkenőmentes, hiszen sokan ragaszkodtak a személyes kontaktushoz azokban az esetekben is, amikor a nap 24 órájában rendelkezésre álló központ segítségével a megoldás sokkal hatékonyabb és gyorsabb volt. A tanulási időszakban ezért gyakran kellett nemet mondani – de erre szükség volt, és megérte. A munkatársak hamar rájöttek, hogy a rendszer használható, a HR-eseknek pedig lett idejük arra, ami igazából az új feladatuk: hogy segítsék a vezetőket a vállalati stratégia végrehajtásában.
Mi a szerepe itt az IT-nak? HR-rendszert természetesen régebben is használt az SAP, de az nem az embert, hanem a folyamatot helyezte középpontba. Amikor néhány évvel ezelőtt a vállalat – egy felvásárlás nyomán – „házon belül” valamennyi HR-megoldását lecserélte, akkor pontosan ezen próbált változtatni. Nem véletlen, hogy a sokféle modul közül a „social collaboration” nevűt vezették be elsőként. Ez amolyan belső facebook, amelyben minden dolgozó ki tudja alakítani a saját profilját, szabályozni a hozzá bejövő információkat, szinte forradalmasítva ezáltal a – HR-szempontból is alapvető fontosságú – cégen belüli kapcsolatépítést és lebontva a mátrixszervezet különböző egységei közötti, korábban szinte áttörhetetlen falakat. Ezután természetesen elindultak a teljesítménnyel kapcsolatos modulok is (célok, fejlesztés, utánpótlás-menedzsment, kompenzáció stb.), de maga a sorrend is tükrözi a változtatás mögött álló ideológiát. A „Success Map” révén egy vezető bárhol és bármikor hozzáfér a csapatával kapcsolatos valamennyi információhoz, akár a repülőtéren várakozva elindíthat – mondjuk – egy teljesítményértékelést. Az előnyöket a beosztottjaik is élvezik, akik immár egyetlen rendszeren belül látják a kapcsolataikat, a feladataikat vagy többek közt a tanulási lehetőségeket. Az első két év visszajelzései pozitívak: a dolgozói elégedettség 80 százalék feletti és folyamatosan emelkedik. Persze nem csak ez járul hozzá az elégedettség növekedéséhez, de szerepet játszik abban, hogy egy kicsivel hatékonyabbá tegyük a munkájukat.
Hogy mit jelent a dolgozói elégedettség egy százalékpontos elmozdulása, analitikai eljárások alkalmazásával derült ki. Nettó profit soron, globálisan 40 millió eurót.
Ez a mérhetőség is aláhúzza: a HR arculatát nálunk a technológia alkalmazása változtatta meg, a technológia révén lett az „adminisztratív teherből” egy ember- és értékközpontú szolgáltatás. E mögött azonban mindig nyitottság volt, hogy mindenki egy picivel jobbá tudja tenni környezetét. Nekünk sikerült.
Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR igazgatója
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
A reálbérek megtartása idén is kihívás lesz, de az év második felében már várható mérsékelt gazdasági növekedés, ami a toborzás... Teljes cikk
Az előző évhez képest több mint kétszeresére (18%-ról 38%-ra) nőtt azon vezérigazgatók aránya, akik úgy vélik, hogy a globális gazdasági... Teljes cikk
“Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat, belső erőforrásokkal oktassuk, mert csak így fenntartható a... Teljes cikk
- Új szakember vezeti a Continental szegedi gyárát 2 hete
- Új igazgató a szegedi Continental gyár élén 3 hete
- A mesterséges intelligenciát a nemek közötti egyenlőtlenség felszámolására kell használni 3 hete
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 3 hete
- Új HR vezető a MOL Magyarországnál 1 hónapja
- Elfogadás küszöbén áll az EU Mesterséges Intelligencia Rendelete 1 hónapja
- Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője 1 hónapja
- Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével 1 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 2 hónapja
- Irreális fizetési elvárások okozzák a legnagyobb problémát - HR Trendek Magyarországon 2024-ben 2 hónapja
- Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást 2 hónapja