kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Az Y-generáció motiválásának eszköze - miben más ez a generáció?

Az Y-generáció méretében felülmúlja az előző generációt, szokásai is megváltoztak, mindezeken keresztül átalakítja a munkavégzés eddig megszokott struktúráit.

„Az ösztönzés és a motiváció (…) az emberi erőforrással való gazdálkodás egyik fontos eleme, de azt hiszem az sem túlzás, ha azt állítanánk, hogy a legfontosabb eleme, mert kihat a többi elemre is, közülük sokkal interaktív kapcsolatban van.” (HÁMORI, A. et al, 1998, p. 140)


A fenti idézetet elfogadva és továbbgondolva egyértelművé válik, hogy az Y-generáció motiválásának aktualitása kiemelkedő, mivel e generáció a munkaerőpiacon jelen lévő egyik legfiatalabb generáció. A generáció tagjainak egy része csak ezekben az években lép be a munkaerőpiacra, így a szervezeteknek motivációs eszközeiket a generáció sajátosságaihoz kell igazítaniuk annak érdekében, hogy hatékonyan működjenek, és hosszú távon meg tudják tartani a legkiválóbb fiatal munkavállalókat. Az Y-generáció tagjai születési dátumának körülhatárolásáról a szakirodalomban eltérnek a vélemények, mivel ahogyan általában a generációs csoportok, így az Y-generációba tartozó korosztály meghatározásánál is nehéz pontos sávot húzni, az 1980 és 1995 között születetteket azonban a témával foglalkozó kutatók szinte mindegyike Y-generációsként definiálja. Mivel e nemzedék méretében is felülmúlja az előző generációt, és szokásai is megváltoztak, mindezeken keresztül átalakítja a munkavégzés eddig megszokott struktúráit.

Az Y-generáció a munka világában „fogyasztónak” nevezhető: a munka élményének fogyasztója. A generáció tagjai kifinomult online folyamatokat várnak el álláskereséskor, és igénylik a márkanevet a karrierváltás során. Önéletrajzukat jó nevű szervezetek sorával szeretnék kitölteni, s közben legfőbb vágyuk, hogy értékes munkát végezzenek. (SCHUMANN, M. – SARTAIN, L. 2010, p. 16) A munka élményének fogyasztói tehát ma már többet szeretnének a munkánál: a kínálatból az életüket választják ki. Mindebből kifolyólag a ravaszság jellemző rájuk: magasak az elvárásaik potenciális munkáltatóikkal szemben, és több vállalattal beszélnek, mielőtt döntést hoznak. A munka világához köthető folyamatok szintén felgyorsultak: a szervezeteknek annak érdekében, hogy biztosítsák önmaguk számára a lehetséges munkavállalókat, folyamatosan kapcsolatban kell velük maradniuk, és az időbeli hézagokat a lehető legkisebbre kell csökkenteniük.

Ami a munka világához való hozzáállásukat illeti, megfigyelhető, hogy számukra a siker, a karrier és egy bizonyos szintig a pénz fogalma az elsőrendű fontosságú. Öntörvényű személyiségek, és a szüleiktől eltérően nem lehet őket engedelmes munkaerőként jellemezni, úgy gondolják, hogy egy munkahelyet bármikor otthagyhatnak, ha az nem felel meg nekik. (TARI, A. 2010) Életpályájukat nem állások sorozataként, inkább önéletrajzot építő tapasztalatok soraként látják, úgy tekintenek karrierjükre, mint személyes márkájuk folyamatos reklámozására. Az egyik pozíció csak ugródeszka a következőhöz, folyamatos mozgásban vannak, és már az számít különlegesnek, ha valaki leragad egy cégnél. (SCHUMANN, M. – SARTAIN, L. 2010)

A diplomás Y-ok állásközvetítőkkel állnak kapcsolatban, állásinterjúkra járnak és a külföldi állásajánlatokat is figyelemmel követik, mert a lehetséges idegen nyelvi közegben élés sem rettenti el őket egy új munkától. (TARI, A. 2010) Még akkor sem hagyják abba az álláskeresést, ha éppen dolgoznak egy szervezetnél, a keresésnek sosincs biztos vége. Az online portálok által mindig kinn vannak a piacon, és a közösségi portálokon való aktív részvétel segítségével folyamatosan fel tudják mérni az irántuk mutatott érdeklődést.

Varga Noémi
HR tanácsadó
DEKRA Arbeit Magyarország




Felhasznált irodalom:

HÁMORI, A. – ŐRI, J. – dr. PONGRÁCZ, L. – dr. TAKÁCS, Gy.: Bérezés – Ösztönzés (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1998.)
SCHUMANN, M. – SARTAIN, L.: Tehetségmágnesek (HVG Kiadói Zrt, Budapest, 2010.)
TARI, A.: Y generáció (Jaffa Kiadó, Budapest 2010.)
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk