Szerző: Berta László
Megjelent: 8 éve

Egy városnyi ember dolgozik szolgáltató központban

A legtöbb befektetési projekt a szolgáltató központokban valósult meg az idei év első öt hónapjában a Nemzeti Befektetési Ügynökség szerint. A létrejövő új munkahelyek száma alapján rangsorolva a második helyen állnak az üzleti szolgáltató központok. A Citi szolgáltató központja is teljes gőzzel toboroz négyszáz új munkahelyére.

images

Tavaly augusztusban jelentette be a budapesti Citi Szolgáltató Központ, hogy több mint ezerfős dolgozói létszámán felül 250 új munkahelyet létesít a következő két évben. Ezt a célt már idén augusztusban el is érték, sőt, további 200 új pozícióra teljes gőzzel toboroznak.

Az SSC ágazat fejlődést a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) számai is alátámasztják. 2015 első öt hónapjában 171,7 milliárd forintot meghaladó összértékben 27 befektetési projekt elindításában vettek részt. Tevékenységük eredményeként mintegy 5597 fő számára létesülnek munkahelyek; 2014 azonos időszakával összehasonlítva 40,2 százalékos a növekedés. A HR Portálnak elmondták, hogy az ágazatok közül a legtöbb, összesen hét projekt az SSC szektorban valósul meg, míg a létrejövő új munkahelyek száma alapján rangsorolva – a járműipari beruházások mögött – a második helyen állnak az üzleti szolgáltató központok.

Városnyi embernek adnak munkát

Ma már közel száz vállalat és szervezet rendelkezik aktív szolgáltató központtal Magyarországon, amelyek közel 37 000 ezer főnek adnak munkát, jellemzően nyelveket beszélő, diplomás fiataloknak. Az elmúlt években számos nemzetközi szervezet telepedett ide, így például a teljesség igénye nélkül a Computacenter, Eaton, Emirates, GE, KCI, Mylan, Randstad, Systemax, Telenor, UNICEF. A HIPA jelenleg több SSC projektet kezel, melyekről azonban az érintett felek üzleti érdekeire tekintettel nem adott információt.

A Citi
A Citi az első nemzetközi vállalatok között volt, amely szolgáltató központot alapított Budapesten 2005-ben. A kezdeti egyetlen IT-funkciót ellátó 49 fős létszámú egységből mára Magyarország öt legnagyobb központjainak sorába fejlődött. Ma több mint ezerháromszáz szakember lát el többféle szolgáltatást a technológia, az üzleti adminisztráció, a pénzügy, a kockázatkezelés és kontroll különböző területein az 54 országban jelen lévő Citi-vállalatok számára az Európa, Közel-Kelet és Afrika régióban, illetve egyes funkciók esetében világszerte.

Versenyképes csapat a Citinél

Az új befektetésről Előd Beáta, a szolgáltató központ vezetője elmondta: „Új beruházásunk célja a szolgáltatási tevékenységünk bővítése információtechnológiai, biztonsági, mérnöki-fejlesztési, valamint pénzügyi elemzési területeken.” A Citi döntését befolyásoló legfontosabb tényezőkről szólva megemlítette, hogy a magas színvonalú magyar egyetemi és középszintű oktatás, a nyelvtudás, a munkavállalókat jellemző erős motiváció és hatékony munkavégzés, továbbá a versenyképes költségkörnyezet, illetve a kedvező földrajzi elhelyezkedés miatt választották Budapestet szolgáltató központjuk telephelyéül.

A színvonalért maguk is tesznek. A Corvinus Egyetemen a befektetési banki területre specializált Citi kurzust indítottak néhány éve, szakembereik a terület gyakorlati ismereteit és tapasztalatait osztják meg a diákokkal. Ez a kurzus egy éve a Budapesti Gazdasági Főiskolán is elindult. A Citi online oktatási rendszere több tízezer tréninget tartalmaz. A házon belüli képzési rendszerben a kollégák egymást is tanítják, például projektmenedzsmentre, vagy különböző számítástechnikai alkalmazások hatékony használatára.

Pusztai Krisztina
A csapatról szólva Pusztai Krisztina, a Citi közép-európai toborzási vezetője elmondta: „A budapesti Citi Szolgáltató Központ egy vibráló és dinamikus környezetű munkahely, ahol dolgozóink 80 százaléka felsőfokú végzettséggel rendelkezik, kiegyensúlyozott a nők és férfiak aránya. Sokszínű csapat dolgozik itt, amelynek tagjai elkötelezettek arra, hogy a kiváló szolgáltatást nyújtsanak, és jeleskednek a társadalmi felelősségvállalás terén is.”

„Az SSC kiemelt fontossággal bír Magyarországon” – nyilatkozta lapunknak a HIPA. S ezt azzal magyarázták, hogy „a szolgáltató központokba elsősorban jól képzett, diplomás, nyelveket beszélő munkaerőt keresnek. Ezen munkavállalók rendszerint az átlagosnál magasabb fizetéssel – sok esetben kiemelt szellemi hozzáadott értéket létrehozva – a hazai gazdaság teljesítményét növelik, továbbá itthon élénkítik a fogyasztást és fizetnek adót. Másrészt a szolgáltató központok elsősorban a humán tőkére alapoznak, amelyben egy olyan kisebb méretű ország is versenyképes lehet, mint Magyarország.”

Állami támogatást kapnak az SSC-k

A kormány egyik kiemelt gazdasági célkitűzése a munkahelyteremtés – az SSC pedig egy olyan szektor, amely e célok megvalósulását elősegíti – nyilatkozta a HR Portálnak a befektetési ügynökség.

A magyar kormány egyedi döntésével megítélt támogatás (EKD támogatás) tekintetében a vonatkozó jogszabály (210/2014. (VIII.27.) Korm. rendelet) nyolc kiemelt iparágat, illetve gazdasági területet nevesít, köztük a regionális szolgáltató központok létrehozását, továbbá bővítését is. A szolgáltató központok létrehozásának vagy bővítésének támogatása kiemelt cél – közölte kérdésünkre a HIPA. Az EKD támogatás, valamint a fejlesztési adókedvezmény keretében a szolgáltató központoknak is lehetőségük van arra, hogy az újonnan teremtett munkahelyekhez kapcsolódó, 24 havi személyi jellegű ráfordításaikat számolják el költségként. Tekintettel arra, hogy a szolgáltató központok létrehozása általában kisebb volumenű eszközberuházással, viszont jelentős mértékű személyi jellegű ráfordítással valósul meg, a személyi jellegű költségek elszámolhatósága biztosítja azt, hogy a szolgáltató központok is részesülhessenek támogatásban.

35 nyelven beszélnek

Pusztai Krisztina, a Citi közép-európai toborzási vezetője egyetért azzal az ágazati véleménnyel, hogy a magyarországi szolgáltató központok egyre komolyabb feladatokat kapnak, és mind magasabb hozzáadott értéket állítanak elő, ezekhez a feladatokhoz pedig egyre szélesebb szakemberbázist kell monitorozniuk. Úgy látja, hogy ehhez elegendő a rendelkezésre álló tehetséges szakember. „A tudatos növekedéstervezésnek köszönhetően a toborzás során nem szembesülünk hirtelen megoldhatatlannak tűnő feladatokkal, akkor sem, ha éppen egy nagy létszámbővítés a feladat.” – fejtette ki a toborzási vezető.

„2014-ben 1,66 milliárd eurót meghaladó összértékben 60 új befektetési projekt elindításában vett részt a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA). Ezzel a régió hasonló szervezetei között is kiemelkedően teljesített. Az ügynökség tavalyi tevékenységének köszönhetően mintegy 11 ezer új munkahely jön, illetve jött létre” – közölték lapunkkal.
„A május végi adatok alapján a HIPA jelenleg 142 aktív, döntés előtti minősítésű beruházási projektet kezel, amely rekord az ügynökséget és az elődszervezetet tekintve is. Amennyiben a tárgyalási folyamatok végét követően a jelenleg ismert paraméterekkel valósulnak meg a projektek, úgy a beruházások eredményeként 25 283 új munkahely jön létre, és egyúttal mintegy 3,23 milliárd euró, azaz közel 1010,8 milliárd forint kerül befektetésre” – nyilatkozta az ügynökség.
A Citi szolgáltató központja kezdetben informatikai alaptámogatást biztosított, mára a technológiai támogatás globális szintűre nőtte ki magát, többek közt olyan területekkel, mint a matematikai algoritmusokkal dolgozó fejlesztők vagy a bankbiztonsági mérnökök területe. Pusztai Krisztina úgy látja, Magyarországon nincs hiány a nyelveket beszélő fiatalokból. „Nálunk, a külföldről érkező kollégákkal együtt 35 nyelven beszélő csapat dolgozik Budapesten, akik jól képviselik a Citi sokszínűség iránti elkötelezettségét. A Citi támogatja a belső mobilitást, többek között nemzetközi rotációs programok keretében is. Mondhatjuk, a világ nyitva áll a munkatársaink előtt. Minden pozíciót, és nem csupán a vezetői posztokat, globális szinten is meghirdetünk cégen belül, és az érdemeken alapuló előrejutás elve alapján mindig a legjobb pályázó kapja a munkát. Például, egy HR-es kolléganőnk nemrég kezdett Belfastban két Budapesten eltöltött év után; egy IT-s vezetőnk pedig Costa Ricába ment karriert építeni. Hozzánk is jönnek több helyről, még Brazíliából is vannak munkatársaink. A nyitott pozícióink közel felében kollégáink tudnak előrelépni” – tudtuk meg a toborzási vezetőtől.

Women, Parents, LGBT - támogató csoportok

Arról is beszélt Pusztai Krisztina, hogy milyen fontos szerepet játszik a Citi sokszínűséget támogató vállalati kultúrája az új munkaerő bevonzása és a dolgozók megtartása terén. „Abban egyediek vagyunk az Európa, Közel-Kelet és Afrika régióban, hogy hat önkéntes dolgozói hálózatunk működik Budapesten: a Citi Women (női), a Citi Parents (szülői), a Citi Green (fenntarthatósági), a Citi Pride (LGBT), a Citi disAbility (megváltozott munkaképességűeket támogató), valamint a Citi Roots (mulitkulturális) csoport. Érdeklődési körüktől függően ezek mindegyikéhez szabadon csatlakozhatnak a dolgozók, amelyek keretében a csoportok szervezőbizottságai által kialakított és megvalósított, a csoportok profiljához illő változatos programokon vehetnek részt.”

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

Felesleges harcolni ellene: Balogh Petya az MI-forradalomról

Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk