kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Az örömteli embereknek jobban megy

Nemzetközi felmérések bizonyítják, hogy az örömteli emberek jóval magasabb megelégedettséggel, aktív részvétellel és egészséges fenntarthatóságra törekvő hajlandósággal rendelkeznek mint az átlag. Örömteliségük több mint 50 százalékkal magasabb működésből származó bevételt és akár háromszoros profitabilitási mutatót is eredményez.

Örömteliség - mindannyian ezt keressük. Ezt kívánjuk magunknak, hozzátartozóinknak és mindazoknak, akiket kedvelünk. Ha szerencsések vagyunk, közvetlen közelünkben is van olyan ismerősünk, aki folyton mosolyog, nagyokat nevet és az életesemények pozitív oldalát látja. Ő bármibe is fog, valahogy jobban és könnyedebben megy neki. Minek köszönhető ez? Miért jár kéz a kézben az örömteliség és az eredményesség?

Érdemes mindenek előtt áttekinteni elsőként az örömteliség hiányának példáját, majd ezt követően átgondolni, hogy milyen módon hat pozitívan munkahelyi teljesítményünkre és életünk egészére az
örömteli látásmód.

A fél évnél tovább tartó stresszhelyzet fenntartja a szimpatikus idegrendszeri reakciókat, megemelt kortizol termelésre serkenti a mellékvesét mely szív-érelmeszesedéshez - infarktushoz, emésztési rendellenességhez - refluxhoz és elhízáshoz, immunrendszer gyengüléshez, inzulintermelés rendellenességhez és jópár egyéb más betegséghez vezet.

A traumák és a folyamatos stressz szomatizálódik, majd mikor ennek hatása megjelenik – fejfájásként vagy hasgörcsként – az visszahat a pszichére, így egy lefelé tartó mentális, szociális és fiziológiai spirál alakul ki. Az egészséges fenntarthatóság perspektívája nem képes teret nyerni, a mentális és fizikai erő hiánya miatt.

Ha munkatársaink a kiégés felé tartanak, érdemes lassítaniuk munkatempójukon, vagy elutazniuk egy időre. Amennyiben ez nem lehetséges, a lelkesedésük, elkötelezettségük és aktív részvételük hétről hétre csökken. Bizalmuk és lojalitásuk kezdetben megmarad vezetőjük felé, azonban alacsonyabb teljesítményük negatív benyomást kelthet, míg végül ennek megfelelő vezetői visszajelzést kaphatnak munkájukról. A bizalom és lojalitás érzetét valami más veszi át. A 'nyúl ürege' számukra egyre mélyebbé válik.

A szervezet folyamataival, munkaeszközeivel vagy bérezésükkel kapcsolatos megelégedettségük egyre inkább csökken. Nem ismerik fel, hogy ez valójában saját tudatuk fáradtságának, örömteliségük hiányának tükre.

Csak a vezető türelme, empátiája és örömteli látásmódja segíthet itt már. Emlékezhet arra, hogy munkatársa képes a nagyszerű teljesítményre, csak épp most egy völgyben tapasztalja magát. A vezető jó esetben megpróbálja 'visszahúzni' kollégáját az örömteliség szintjére, mentális és pszichológiai rugalmasságra biztatva őt, támogatva pihenését.

A profitorientált szervezet komplex rendszerének üzleti érdeke is azt diktálja, hogy a munkatárs mielőbb lábra álljon. Egyszerűbb egy kollégát talpra állítani, mint egy újat felvenni– finanszírozni a kiesésből adódó terheket, a toborzási költséget és ismét energiát allokálni a felvételi, integrálási folyamatra.

Ilyen vezető hiányában a munkatársak belső értékrendje egyre inkább a szükségleteik irányába tolódik el. Örülnek is meg nem is a napoknak, melyet még eltölthetnek munkahelyükön.

E nem túl vidám képeket most kezeljük könnyedebben. Vegyünk nagy levegőt és tükrözzük az előzőeket. Tekintsük át az örömteli látásmód útját. Építsük fel most az egészség, a siker és a kiemelkedő teljesítmény építményét annak alapköveitől kezdve, az örömteli látásmód darujának fülkéjéből végigkövetve a folyamatot.

Igaz, hogy Abraham Maslow kialakította a szükségletek piramisát, azonban tudta, hogy annak szintjei különböző látásmódú embereknél más és mást jelentenek. Kapcsolatban és folyamatos eszmecserében állt Clare W. Graves-szel, aki a Spirál Dinamika módszerét dolgozta ki 30 éves kutatási és felmérési munkájának eredményeképp. E módszer hűen mutatja be, hogy különböző értékrenddel rendelkező emberek számára a Maslow szintek különböző jelentéssel bírnak. Érdeklődésük és figyelmük súlypontja az általuk képviselt spirál szintben csúcsosodik, így a spirál minden szintjén más és más a Maslow piramis jelentése. Graves módszerét Don Beck vitte tovább, és kidolgozta azt úgy az individum, mint a szervezetek és a társadalmak fejlődési szintjének vizsgálatára és fejlesztésére. Az örömteli látásmóddal és belső harmóniával rendelkező emberek általános hétköznapi fókusza a spirál magas szintjein figyelhetőek meg. Az örömteli látásmód magasabb tudatosságot és / vagy valóság-érzékelést jelent. A gondolatok, az intelligencia csupán jó eszközök az örömteliség felé vezető úton.

Amikor az örömteli látásmóddal rendelkező emberek munkahelyet választanak, számukra az számít, hogy a szervezet komplex rendszerének “miért”-je - az a magasabbrendű ok amiért a szervezet az emberek és a társadalom javát szolgálja - megegyezzen saját értékrendjükkel. Az örömteli emberek nem azért élnek, hogy bejárjanak dolgozni, hanem azért hogy munkájukkal - vagy bármely más tevékenységükkel – valami jót, hasznosat tegyenek. Munkafolyamataik terméke magas minőségű, melyet érett, pozitív emberi kvalitásokkal kiegészítve, kellemesebbé téve adnak tovább. Ezért van az, hogy tendenciaként figyelhetjük meg, hogy korunkban az indusztriális kvalitás mozgalmat követően az emberi kvalitás mozgalom veszi át a fő szerepet.

Az örömteli emberek tudata tele van pozitív benyomásokkal, így nincs feltétlen szükségük arra, hogy külső dolgokban keressék saját örömük forrását. Megelégedettségük jóval magasabb, a vágyaik helyett a szükségleteik kielégítése is megfelelő örömöt hoz számukra. Nem a bónuszok mértékét 'lesik', hanem inkább azt tartják szem előtt, hogy hogyan érzik magukat a cégen belül. Értékelik, hogy van legalább egy barátjuk ott, és azt, ha a cég (vezetőjük) alkalomadtán nagylelkű velük, annak bármely formájában – pl. soft skills tréninget biztosít.

Amennyiben vezetőjük példát is mutat, 'elől fut a csatában a támadó sorban', úgy kialakul bennük a bizalom és jó esetben egy mély megbecsülés is iránta. Lojálissá és elkötelezetté válnak vezetőjük irányába, mely meghatározza aktív részvételük szintjét. Az NHS Employers és a Towers Watson egymástól független, többtízezer főt felölelő nemzetközi felmérése ugyanazt az eredményt hozta. A magas aktív részvételt mutató munkatársakkal rendelkező szervezetek 19 százalékkal magasabb működésből származó bevétellel rendelkeznek mint az átlag és kis kerekítéssel 50 százalékkal magasabbal (NHS 49 százalék, TW 52,9 százalék) mint az alacsony aktív részvétellel rendelkezők.
A Kenexa Research Institue felmérése szerint a legmagasabb aktív részvétellel rendelkező cégek felső 25 százalékának nettó árbevétele duplája az alsó 25 százalékhoz képest, mitöbb, az ötéves részvényesi hozam a hétszeresére nő.

Az örömteli vezetők értékelik az életet, az embereket és kapcsolataikat, ezért figyelnek arra, hogy pozitív aktivitásukat egészséges módon fenn tudják tartani. Megfelelő munka-otthon egyensúlyt alakítanak ki, kiegyenlítik a munkát pihenéssel és a családjukkal való törődés örömével. Figyelnek fizikai, interperszonális és mentális egészségükre egyaránt. Egészségesen táplálkoznak, mozognak vagy edzenek, barátokkal veszik körül magukat, és mentális 'izmokat' fejlesztő gyakorlatokat is végeznek. Ennek köszönhetően kiemelkedő mennyiségben képez szervezetük szerotonint, dopamint és oxitocint. Életerejüket hosszú távon fenntartva haladnak előre. A Gallup felmérése szerint a beteg napok száma az egészséges fenntarthatósági elemekkel logaritmikus arányban csökken. Az IBEC és a Towers W. közös felmérése alapján olyan szervezeteknél ahol a munkatársak használják az egészséges fenntarthatóság elemeit, az operációs árrésük a kétszerese a magas aktív részvétellel rendelkező szervezetekének, mitöbb, háromszorosa az alacsony aktív részvétellel rendelkezők operációs árrésének.

Az örömteli tudatosság (happy mindset) azonban csak az éberség intelligenciával (awareness intelligence, AQ) támogatva válik igazán meggyőzővé. Esszenciális hátterét képezi örömteli látásmódunknak annak képessége, hogy figyelmesen felismerjük és megértsük szervezetünk, környezetünk és a világ tendenciáit, magunk és mások motivációs elemeit, valamint, hogy kitisztítsuk, átalakítsuk traumáinkat és pozitív benyomással töltsük fel helyüket.

A szervezetük eredményességét leginkább szívükön viselő ügyvezetők legfőbb célja ezért, hogy örömteli vezetőket alkalmazzanak, a meglévő vezetők örömteli látásmódját és éberség intelligenciáját fejlesszék, valamint hogy a szervezetük működését az örömteliséget mérő KPI-okkal egészítsék ki.

Az ügyvezetőt segítő HR-vezetők munkája az örömteliség fejlesztését szem előtt tartva, egyszerűsödik. Miközben a lépéseiket felmérési eredményekkel támasztják alá, Örömteli Tudatosság Tréninggel úgy pozitív belső fejlődéshez mint külső eredményességhez segítik a szervezet kulcstehetségeit, melyért Ők örök életükben hálásak lesznek.

Fodor Szilárd
ügyvezető
Happiness Consulting Magyarország
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk