A vagyonőrök 12 pontja az Országgyűlés bizottsága előtt
Léphet az Országgyűlés a vagyonvédelmi szakma megtisztítása érdekében, hogy az őrző-védő cégek ne ismeretlen hátterű stróman alvállalkozókkal és munkaerő-kölcsönzőkkel nyomorítsák a vagyonőrök életét. Mert jelenleg bármit megtehetnek a fiktív székhelycímmel, engedély nélkül működő fantom cégek. Az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottsága hamarosan napirendre fogja venni a Magánbiztonsági Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének 12 pontját.
A lapunk birtokába került dokumentum hosszú évek óta húzódó problémákra javasol megoldást. A levelet Farkas Péter, a Magánbiztonsági Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke írta az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottságának. A 12 pontos javaslat mellett kifejti, hogy miért tartja fontosnak az őrző-védő vállalkozások vezető beosztású alkalmazottainak fokozott büntetőjogi felelősségét jogsértés esetén, a munkaerő-kölcsönzők teljes kitiltását az ágazatból, a minőségi szolgálat ellátás érdekében a 24 órás munkaidő teljes eltörlését, valamint azt, hogy zárják ki a köztartozással rendelkező alvállalkozókat a piacról.
Röviden: a 12. pont a foglalkoztatási problémákra irányul, hogy az őrző-védő cégek ne ismeretlen hátterű feketelistás stróman alvállalkozókkal meg munkaerő-kölcsönzőkkel nyomorítsák a vagyonőrök életét, színlelt szerződéses költségvetési csalásokat elkövetve.
Információink szerint a bizottság november végén, december elején tartja meg a szakszervezet javaslataival foglalkozó ülést.
Egy név nélkül nyilatkozó forrásunk szerint: „A magánbiztonsági dolgozók kezdeményezésére többen jelezték a vagyonvédelmi szakmában, hogy kínos dolgokkal áll elő, de mások nem merték ezeket felvetni sem az előző kormányoknál, se a mostaninál.” Különben Nádas Mihály (a Vagyonvédelmi Szakszervezetek Szövetségének elnöke - a szerk.) és Farkas Péter már korábban megtette a javaslatok nagy részét, eddig eredmény nélkül.
A Belügyminisztérium is ott volt a levél címzettjei között, és tudomásunk szerint a BM vizsgálni kezdte annak tartalmát. Áttekintik a levélben felvetett problémaköröket és jogszabályokat, s lehetséges, hogy ezek estében változtatások lesznek. Úgy értesültünk, a BM együttműködő szándékának komolyságát alátámasztja, hogy új vagyonvédelmi törvény van készülőben. Várhatóan lesznek majd szigorítások és jogkör kibővítések is, melynek egyik oka a migráns válság, a másik pedig az, hogy érdemben nem javult a foglalkoztatási helyzet az ágazatban.
Jogsértés fantomcégekkel
A levelet jegyző Farkas Péter arra hivatkozik, hogy a közelmúltban megjelent a Nemzetgazdasági Minisztérium Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztály jelentéséből most sem maradt ki a vagyonvédelmi szakma, és mint minden évben, jelentős mértékű visszaéléseket és jogsértéseket tapasztaltak, mely komolyabb beavatkozást igényel.
Levele szerint a munkaadók azért élhetnek vissza teljes biztonsággal a munkaidővel, mert a színlelt alvállalkozási és manipulált munkaerő-kölcsönzési tevékenységgel fantomcégekre hárítják át a munkáltatói felelősséget. Így a dolgozók munkaideje sokszor meghaladja a napi és heti munkaidő megengedett legmagasabb mértékét. Megsértik a rendkívüli munkaidő és a munkaszüneti napon történő munkavégzés szabályait is; több ízben megállapítható a napi és a heti pihenőidő hiánya. A munkaközi szünetre vonatkozó előírások sem érvényesülnek teljes mértékben. A levél szerint azért tehetik meg, mert a jellemzően kis- és középvállalkozások gyakran mentesülnek a bírságok alól, felmentik őket azok kifizetése alól, így semmilyen következménye nincs annak, hogy megsértették a munkavállalói jogokat.
„A legjelentősebb a munkabér védelmére vonatkozó szabályok, illetve a pótlékokra vonatkozó előírások megszegése, azon belül is jelentős munkavállalói szám szenvedi el a vasárnapi munkavégzés ellentételezésének nem jogszabályi keretek közötti alkalmazását” – írta Farkas Péter az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottságának.
A szakszervezet levele hosszabban elemzi, hogy az alvállalkozások számának korlátozását előíró jogszabály hatására a munkavállalók jelentős részét munkaerő-kölcsönző cégek foglalkoztatják, azonban a munkáltatói jogokat a kölcsönvevő helyett általában a kölcsönbeadó gyakorolja, megtartva ezzel a korábban jellemző alvállalkozói jogviszony jelleget. Ebben a rendszerben a kölcsönbeadó irányítja és ellenőrzi a munkavállalók munkavégzését és vezeti a munkaidő-nyilvántartást, és sok esetben a munkavállalók előtt nem ismert a kölcsönbeadó vagy a kölcsönvevő személye. Az ellenőrzések sokszor fényt derítettek arra, hogy a kölcsönbeadók jogellenesen folytattak munkaerő-kölcsönzési tevékenységet, a munkavállalók munkaszerződésében megjelölt nyilvántartásba vételi szám az illetékes hatóság tájékoztatása szerint nem is létezett.
A javaslat megállapítja, hogy a többnyire a kis- és középvállalkozások nem törekszenek a szabályos működésre, sőt minden lehetséges eszközzel akadályozzák az ellenőrzéseket. Sok újonnan alakult cégnél az ügyvezető külföldi lakhellyel rendelkezik, a legtöbb helyen a fantommunkáltató személye 2-3 havonta változik. A levél szerint a fantom vagyonvédelmi cégek általában budapesti székhellyel működnek, sokszor fiktív a székhelycím. Ebből adódóan a megkeresések „ismeretlen helyre költözött” jelzéssel érkeznek vissza. A „megtalált” vállalkozásokra eljárási bírságot szabnak ki, amit általában nem fizetnek be, így nem jelent visszatartó erőt. A javaslat szerint ennek más jogkövetkezménnyel is járnia kellene.
Röviden: a 12. pont a foglalkoztatási problémákra irányul, hogy az őrző-védő cégek ne ismeretlen hátterű feketelistás stróman alvállalkozókkal meg munkaerő-kölcsönzőkkel nyomorítsák a vagyonőrök életét, színlelt szerződéses költségvetési csalásokat elkövetve.
Információink szerint a bizottság november végén, december elején tartja meg a szakszervezet javaslataival foglalkozó ülést.
Egy név nélkül nyilatkozó forrásunk szerint: „A magánbiztonsági dolgozók kezdeményezésére többen jelezték a vagyonvédelmi szakmában, hogy kínos dolgokkal áll elő, de mások nem merték ezeket felvetni sem az előző kormányoknál, se a mostaninál.” Különben Nádas Mihály (a Vagyonvédelmi Szakszervezetek Szövetségének elnöke - a szerk.) és Farkas Péter már korábban megtette a javaslatok nagy részét, eddig eredmény nélkül.
A Belügyminisztérium is ott volt a levél címzettjei között, és tudomásunk szerint a BM vizsgálni kezdte annak tartalmát. Áttekintik a levélben felvetett problémaköröket és jogszabályokat, s lehetséges, hogy ezek estében változtatások lesznek. Úgy értesültünk, a BM együttműködő szándékának komolyságát alátámasztja, hogy új vagyonvédelmi törvény van készülőben. Várhatóan lesznek majd szigorítások és jogkör kibővítések is, melynek egyik oka a migráns válság, a másik pedig az, hogy érdemben nem javult a foglalkoztatási helyzet az ágazatban.
Jogsértés fantomcégekkel
A levelet jegyző Farkas Péter arra hivatkozik, hogy a közelmúltban megjelent a Nemzetgazdasági Minisztérium Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztály jelentéséből most sem maradt ki a vagyonvédelmi szakma, és mint minden évben, jelentős mértékű visszaéléseket és jogsértéseket tapasztaltak, mely komolyabb beavatkozást igényel.
Levele szerint a munkaadók azért élhetnek vissza teljes biztonsággal a munkaidővel, mert a színlelt alvállalkozási és manipulált munkaerő-kölcsönzési tevékenységgel fantomcégekre hárítják át a munkáltatói felelősséget. Így a dolgozók munkaideje sokszor meghaladja a napi és heti munkaidő megengedett legmagasabb mértékét. Megsértik a rendkívüli munkaidő és a munkaszüneti napon történő munkavégzés szabályait is; több ízben megállapítható a napi és a heti pihenőidő hiánya. A munkaközi szünetre vonatkozó előírások sem érvényesülnek teljes mértékben. A levél szerint azért tehetik meg, mert a jellemzően kis- és középvállalkozások gyakran mentesülnek a bírságok alól, felmentik őket azok kifizetése alól, így semmilyen következménye nincs annak, hogy megsértették a munkavállalói jogokat.
„A legjelentősebb a munkabér védelmére vonatkozó szabályok, illetve a pótlékokra vonatkozó előírások megszegése, azon belül is jelentős munkavállalói szám szenvedi el a vasárnapi munkavégzés ellentételezésének nem jogszabályi keretek közötti alkalmazását” – írta Farkas Péter az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottságának.
A szakszervezet levele hosszabban elemzi, hogy az alvállalkozások számának korlátozását előíró jogszabály hatására a munkavállalók jelentős részét munkaerő-kölcsönző cégek foglalkoztatják, azonban a munkáltatói jogokat a kölcsönvevő helyett általában a kölcsönbeadó gyakorolja, megtartva ezzel a korábban jellemző alvállalkozói jogviszony jelleget. Ebben a rendszerben a kölcsönbeadó irányítja és ellenőrzi a munkavállalók munkavégzését és vezeti a munkaidő-nyilvántartást, és sok esetben a munkavállalók előtt nem ismert a kölcsönbeadó vagy a kölcsönvevő személye. Az ellenőrzések sokszor fényt derítettek arra, hogy a kölcsönbeadók jogellenesen folytattak munkaerő-kölcsönzési tevékenységet, a munkavállalók munkaszerződésében megjelölt nyilvántartásba vételi szám az illetékes hatóság tájékoztatása szerint nem is létezett.
A javaslat megállapítja, hogy a többnyire a kis- és középvállalkozások nem törekszenek a szabályos működésre, sőt minden lehetséges eszközzel akadályozzák az ellenőrzéseket. Sok újonnan alakult cégnél az ügyvezető külföldi lakhellyel rendelkezik, a legtöbb helyen a fantommunkáltató személye 2-3 havonta változik. A levél szerint a fantom vagyonvédelmi cégek általában budapesti székhellyel működnek, sokszor fiktív a székhelycím. Ebből adódóan a megkeresések „ismeretlen helyre költözött” jelzéssel érkeznek vissza. A „megtalált” vállalkozásokra eljárási bírságot szabnak ki, amit általában nem fizetnek be, így nem jelent visszatartó erőt. A javaslat szerint ennek más jogkövetkezménnyel is járnia kellene.
A vagyonvédelmi dolgozók érdekeit védő 12 pont
(dőlt betűvel a HR Portál magyarázatait olvashatják)
1. A Magánbiztonsági Ágazati Kollektív Szerződés az egész ágazatra való kiterjesztése az ágazat kifehérítéséhez
2. Elektronikus, illetve online őrutasítás, valamint őrnapló/eseménynapló rendszerének bevezetése és/vagy legalább 5 éves megőrzési kötelezettség a fővállalkozó részéről.
Ehhez a ponthoz némi magyarázatot fűzünk: az elektronikus nyilvántartás bizonyító erejűek a munkaidő, pihenőidő és rendkívüli munkaidő betartásával kapcsolatban, illetve a költségvetési csalásnál . A cégek rendszerint azonnal megsemmisítik, amikor hatósági ellenőrzésre kerül sor, vagy munkaügyi per indul. Másrészt átláthatatlan, hogy a tevékenységet ellátó cég nem azonos a munkaszerződés szerintivel, egyes helyeken pedig szándékosan elzárják, vagy nincs is. Az őrutasításban foglaltak bizonyítják, hogy mennyi feladata volt az őrnek, és hogy kik voltak a közvetlen felettesei (alá- fölérendeltségi viszony), ami igazolja a színlelt szerződéses foglalkoztatást is.
3. A Nemzeti Vagyonvédelmi Hatóság felállítása, a BM alá rendelve közvetlenül.
Háttér infót adunk e ponthoz is: Ezek szerint az NVH-nak jutna a szerep, hogy ellenőrizze az ágazat szakmai tevékenységét, és felügyelje úgy, hogy a terhet leveszi a rendőrségről, és minden maradék feladatot átvesz a Kamarától. Információink szerint nem lenne ellenére a vagyonvédelemben működő munkavállalói érdekképviseletnek, ha a vagyonvédelmi kamara élére kormánybiztost rendelnének, ahogy a végrehajtóinál is.
4. A 2005. évi CXXXIII. tv. preambuluma alapján a közbiztonság és a közrend javítására, illetve bűnmegelőzésre alapított őrző-védő vállalkozások, és azok vezető beosztású alkalmazottainak fokozott büntetőjogi felelőssége a jogsértések esetén
5. Munkaerő-kölcsönzők teljes kitiltása az ágazatból vagy rendőrségi engedélyhez való kötése (legfőképpen a fegyveres szolgálatok esetében)
6. Éves NAV-os 0-s igazolási kötelezettség a vállalkozások részéről a rendőrség felé (alvállalkozókra és munkaerő-kölcsönzőkre is kiterjedve)
7. Profilkényszer ismételt bevezetése a kalandorok kiszűrésére
Milyen fura szó ez, lássuk mit jelent: A profilkényszer az 1998. évi IV. törvényben is benne volt, ez azt jelenti, hogy csak az láthatja el a vagyonvédelmi tevékenységet, akinek ez a főtevékenysége, és kizárja azokat a cégeket, amelyek valójában mással (is) foglalkoznak. Gyakori, hogy a kalandoroknál rengeteg tevékenység van bejegyezve, hogy kisebb legyen a lebukás kockázata. Ha nem őrző-védőnek vannak elkönyvelve, akkor talán nem foglalkoznak velük (gondolják ők).
8. Egységes Őrzés-Védelmi Szolgálati Szabályzat bevezetése (minta őrszolgálati dokumentumokkal mellékelve) az ágazatban a visszaélések ellen (hasonlóan, mint, a Rendőrségnél, Polgárőrségnél, és a Rendészeti Szerveknél). (Erről a pontról lásd „Eltüntetett nyilvántartások” című keretes írásunkat)
9. Köztartozással rendelkező alvállalkozás (beleértve a munkaerő-kölcsönzéseket is) ne köthessen szerződést a szolgáltatást megnyerő fővállalkozással, azaz a közbeszerzési megbízásokból a köztartozásos alvállalkozók és munkaerő-kölcsönzők is legyenek kitiltva
10. A minőségi szolgálat ellátás érdekében a 24 órás munkaidő teljes eltörlése
11. Hatósági szervvel együtt nem működő vállalkozások engedélyének azonnali
felfüggesztése/bevonása (eljárási bírság kiszabása esetén)
12. A Magánbiztonsági Ágazati Párbeszéd Bizottság munkaadói oldalának ne legyenek köztartozásos tagjai
(dőlt betűvel a HR Portál magyarázatait olvashatják)
1. A Magánbiztonsági Ágazati Kollektív Szerződés az egész ágazatra való kiterjesztése az ágazat kifehérítéséhez
2. Elektronikus, illetve online őrutasítás, valamint őrnapló/eseménynapló rendszerének bevezetése és/vagy legalább 5 éves megőrzési kötelezettség a fővállalkozó részéről.
Ehhez a ponthoz némi magyarázatot fűzünk: az elektronikus nyilvántartás bizonyító erejűek a munkaidő, pihenőidő és rendkívüli munkaidő betartásával kapcsolatban, illetve a költségvetési csalásnál . A cégek rendszerint azonnal megsemmisítik, amikor hatósági ellenőrzésre kerül sor, vagy munkaügyi per indul. Másrészt átláthatatlan, hogy a tevékenységet ellátó cég nem azonos a munkaszerződés szerintivel, egyes helyeken pedig szándékosan elzárják, vagy nincs is. Az őrutasításban foglaltak bizonyítják, hogy mennyi feladata volt az őrnek, és hogy kik voltak a közvetlen felettesei (alá- fölérendeltségi viszony), ami igazolja a színlelt szerződéses foglalkoztatást is.
3. A Nemzeti Vagyonvédelmi Hatóság felállítása, a BM alá rendelve közvetlenül.
Háttér infót adunk e ponthoz is: Ezek szerint az NVH-nak jutna a szerep, hogy ellenőrizze az ágazat szakmai tevékenységét, és felügyelje úgy, hogy a terhet leveszi a rendőrségről, és minden maradék feladatot átvesz a Kamarától. Információink szerint nem lenne ellenére a vagyonvédelemben működő munkavállalói érdekképviseletnek, ha a vagyonvédelmi kamara élére kormánybiztost rendelnének, ahogy a végrehajtóinál is.
4. A 2005. évi CXXXIII. tv. preambuluma alapján a közbiztonság és a közrend javítására, illetve bűnmegelőzésre alapított őrző-védő vállalkozások, és azok vezető beosztású alkalmazottainak fokozott büntetőjogi felelőssége a jogsértések esetén
5. Munkaerő-kölcsönzők teljes kitiltása az ágazatból vagy rendőrségi engedélyhez való kötése (legfőképpen a fegyveres szolgálatok esetében)
6. Éves NAV-os 0-s igazolási kötelezettség a vállalkozások részéről a rendőrség felé (alvállalkozókra és munkaerő-kölcsönzőkre is kiterjedve)
7. Profilkényszer ismételt bevezetése a kalandorok kiszűrésére
Milyen fura szó ez, lássuk mit jelent: A profilkényszer az 1998. évi IV. törvényben is benne volt, ez azt jelenti, hogy csak az láthatja el a vagyonvédelmi tevékenységet, akinek ez a főtevékenysége, és kizárja azokat a cégeket, amelyek valójában mással (is) foglalkoznak. Gyakori, hogy a kalandoroknál rengeteg tevékenység van bejegyezve, hogy kisebb legyen a lebukás kockázata. Ha nem őrző-védőnek vannak elkönyvelve, akkor talán nem foglalkoznak velük (gondolják ők).
8. Egységes Őrzés-Védelmi Szolgálati Szabályzat bevezetése (minta őrszolgálati dokumentumokkal mellékelve) az ágazatban a visszaélések ellen (hasonlóan, mint, a Rendőrségnél, Polgárőrségnél, és a Rendészeti Szerveknél). (Erről a pontról lásd „Eltüntetett nyilvántartások” című keretes írásunkat)
9. Köztartozással rendelkező alvállalkozás (beleértve a munkaerő-kölcsönzéseket is) ne köthessen szerződést a szolgáltatást megnyerő fővállalkozással, azaz a közbeszerzési megbízásokból a köztartozásos alvállalkozók és munkaerő-kölcsönzők is legyenek kitiltva
10. A minőségi szolgálat ellátás érdekében a 24 órás munkaidő teljes eltörlése
11. Hatósági szervvel együtt nem működő vállalkozások engedélyének azonnali
felfüggesztése/bevonása (eljárási bírság kiszabása esetén)
12. A Magánbiztonsági Ágazati Párbeszéd Bizottság munkaadói oldalának ne legyenek köztartozásos tagjai
Eltüntetett nyilvántartások
A javaslatok magyarázata között szerepel, hogy tapasztalatok szerint a foglalkoztatók sokszor nincsenek tisztában a munkaidő-nyilvántartás rendeltetésével, mely szerint annak hitelesen kell tükröznie a munkavállalók munka- és pihenőidejét. A munkaidő-nyilvántartással kapcsolatos jogsértések továbbá elfedik a munkabérrel, munkaidővel, illetve pihenőidővel kapcsolatos esetleges szabálytalanságokat is. Ezek a feketegazdaságot erősítik. A munkaidő-nyilvántartás hiányossága vagy hiánya miatt nem ellenőrizhető a pihenőidőre, pihenőnapra, munkaszüneti napon történő munkavégzésre vonatkozó szabályok betartása és a pótlékfizetés teljesítése sem, tehát közvetetten a munkavállalók alapvető jogai sérülnek. Gyakran előfordult, hogy valamely hatósági ellenőrzés hatására, vagy bírósági per miatt az érintett vállalkozások azonnal megsemmisítik, illetve eltüntetik a bizonyítékul szolgáló őrszolgálati dokumentumokat és a munkaidő nyilvántartásait is – fogalmaz levelében a szakszervezet.
Mi tesszük hozzá, hogy az egységes vagyonvédelmi szolgálati szabályzat lefekteti, hogy egy tevékenységet hogyan lehet ellátni. Különösen fontos, hogy az alvállalkozót és a munkaerő-kölcsönzőt hogyan lehet legálisan bevonni a szolgáltatás teljesítésébe – mert ez illegálisan szokott történni –, illetve hogy az őrutasításban és az őrnaplóban milyen információknak kell benne lennie. Legfőképpen nevén nevezve a megrendelőt és a megbízottat, a munkahely címét, a feletteseket és beosztásukat, valamint a megbízó és a megbízott aláírását és pecsétjét, amivel hitelesítve van a dokumentum. A szigorítás nagyrészt a vállalkozás miatt szükséges, melyek akkor is kizsigerelik a munkavállalókat, amikor már nem szorulnak rá, és amíg a legtöbb vállalkozás vezetője, tulajdonosa a gazdagok életét éli, addig a munkavállalók zöme éhbérért gürizik, ami legfeljebb arra elég, hogy a rezsit fizesse, és hogy nagy nehezen megéljen belőle.
Írásba kellene fektetni az utasítások kiadásának módját is, mert gyakran felső nyomásra követ el jogsértést az alárendelt. Amikor megtörténik a baj, akkor pedig mindenki a másikra hárít. A formaruhára vonatkozó szabályt is le kell fektetni, mert a törvény szerint csak a munkáltató lógójával ellátott formaruhában lehet dolgozni, de ezt szinte sehol sem tartják be, ahogy a megrendelő engedélyét se kérik alvállalkozó bevonásakor. A munkaidő, pihenőidő és a rendkívüli munkaidő szabályait szintén le kell fektetni, hogy melyiket hogyan lehet elrendelni, kiadni, illetve azt, hol és hogyan lehet biztosítani, mert ezek is folyamatosan sérülnek.
A javaslatok magyarázata között szerepel, hogy tapasztalatok szerint a foglalkoztatók sokszor nincsenek tisztában a munkaidő-nyilvántartás rendeltetésével, mely szerint annak hitelesen kell tükröznie a munkavállalók munka- és pihenőidejét. A munkaidő-nyilvántartással kapcsolatos jogsértések továbbá elfedik a munkabérrel, munkaidővel, illetve pihenőidővel kapcsolatos esetleges szabálytalanságokat is. Ezek a feketegazdaságot erősítik. A munkaidő-nyilvántartás hiányossága vagy hiánya miatt nem ellenőrizhető a pihenőidőre, pihenőnapra, munkaszüneti napon történő munkavégzésre vonatkozó szabályok betartása és a pótlékfizetés teljesítése sem, tehát közvetetten a munkavállalók alapvető jogai sérülnek. Gyakran előfordult, hogy valamely hatósági ellenőrzés hatására, vagy bírósági per miatt az érintett vállalkozások azonnal megsemmisítik, illetve eltüntetik a bizonyítékul szolgáló őrszolgálati dokumentumokat és a munkaidő nyilvántartásait is – fogalmaz levelében a szakszervezet.
Mi tesszük hozzá, hogy az egységes vagyonvédelmi szolgálati szabályzat lefekteti, hogy egy tevékenységet hogyan lehet ellátni. Különösen fontos, hogy az alvállalkozót és a munkaerő-kölcsönzőt hogyan lehet legálisan bevonni a szolgáltatás teljesítésébe – mert ez illegálisan szokott történni –, illetve hogy az őrutasításban és az őrnaplóban milyen információknak kell benne lennie. Legfőképpen nevén nevezve a megrendelőt és a megbízottat, a munkahely címét, a feletteseket és beosztásukat, valamint a megbízó és a megbízott aláírását és pecsétjét, amivel hitelesítve van a dokumentum. A szigorítás nagyrészt a vállalkozás miatt szükséges, melyek akkor is kizsigerelik a munkavállalókat, amikor már nem szorulnak rá, és amíg a legtöbb vállalkozás vezetője, tulajdonosa a gazdagok életét éli, addig a munkavállalók zöme éhbérért gürizik, ami legfeljebb arra elég, hogy a rezsit fizesse, és hogy nagy nehezen megéljen belőle.
Írásba kellene fektetni az utasítások kiadásának módját is, mert gyakran felső nyomásra követ el jogsértést az alárendelt. Amikor megtörténik a baj, akkor pedig mindenki a másikra hárít. A formaruhára vonatkozó szabályt is le kell fektetni, mert a törvény szerint csak a munkáltató lógójával ellátott formaruhában lehet dolgozni, de ezt szinte sehol sem tartják be, ahogy a megrendelő engedélyét se kérik alvállalkozó bevonásakor. A munkaidő, pihenőidő és a rendkívüli munkaidő szabályait szintén le kell fektetni, hogy melyiket hogyan lehet elrendelni, kiadni, illetve azt, hol és hogyan lehet biztosítani, mert ezek is folyamatosan sérülnek.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése?
A 90-es években egy új szakma jelent meg Magyarországon: az auditor. Az akkor végzett szakemberek jó része még ma is aktív, eljött az ideje az... Teljes cikk
Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja
"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Vádat emeltek a vagyonőr ellen, aki azt mondta, megpróbálták kirabolni 2 éve
- Vagyonőr 2 éve
- Kötelező lesz az oltás az Országgyűlés alkalmazottainak 2 éve
- Feketedhet a biztonsági szegmens az újrakezdéssel 4 éve
- Rendkívüli ülésen emelhetik meg a bírók és az ügyészek fizetését 4 éve
- Megszűnnek a közigazgatási és munkaügyi bíróságok 4 éve
- Átalakul a szakképzés, emelkedik a szakképzésben oktatók bére 4 éve
- Bevezették a nagyszülői gyed-et 4 éve
- Ma szavaznak az új alkotmánybíróról és a legfőbb ügyészről 4 éve
- Így dolgozhatnak ezután az újságírók a Parlamentben 5 éve
- Őrző-védő cégek vezetői ellen indított eljárást a NAV 5 éve