Megjelent: 8 éve

Miért nem könnyű beilleszkednie a Z generációnak a munkaerő-piacra?

Mit takar az új generációs munkavállaló kifejezés? Melyik szektor képes nagy számban felszívni a diplomás fiatalokat? Milyen generációs tulajdonságok teszik nehezebbé a most végzettek munkába állását? Mit értünk SSC szektor alatt és milyen lehetőségeket tartogat ez a szféra a végzett egyetemisták számára? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphattunk az SSC Career @ Szeged program keretében szervezett kerekasztal beszélgetésen, ahol a munkáltatói és a munkavállalói oldal is képviseltette magát. Az eseménynek a Szegedi Tudományegyetem adott otthont.

images

Szeged programot indít SSC Szeged néven, melyben nagyvállalatok betelepülési lehetőségeit térképezik fel a régióban, valamint népszerűsítik az SSC központokat a Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak körében. Az SSC az angol Shared Service Center rövidítése, amelyet magyarul üzleti szolgáltató központnak hívunk, olyan világszinten ismert nagyvállalatokat takar, amelyek földrajzilag egy helyre telepítik egyes tevékenységeiket (például pénzügyi szolgáltatások, IT vagy ügyfélszolgálat) a nemzetközi leányvállalataik hatékonyabb kiszolgálása érdekében.

„Évente 350-500 diplomát adnak ki a Közgazdaságtudományi Karon, a hallgatók 60 százaléka Budapesten és egyre nagyobb részük másik európai országban talál csak munkát. Sajnos ez a szám évről évre növekszik.” – mondta dr. Vilmányi Márton egyetemi dékán. Az új generációs munkavállalók tömeges elvándorlására megoldást nyújthat az, ha a város az egyetemmel együttműködve elősegíti az SSC-k betelepülését a régióba.

Ki akar törtető karrieristákkal dolgozni?

A munkaerőpiacon az 1945-60 között született, úgynevezett baby boom korosztályt követi az X (1960-80) és az Y (1980-2000) generáció, s itt vannak már a „digitális kor” gyermekei (1995-2010), a Z generáció is. A korosztály sajátosságaikról beszélgetett diákokkal Fertig Balázs (a BP Toborzás, kiválasztási és képzésfejlesztési vezetője) és Balázsik Péter (az SSC Heroes elnöke). Mindkét részről megerősítették, hogy az új, online világban jártas generáció tagjai már merőben más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint elődeik: türelmetlenebbek, agilisabbak és folyamatosan kihívásokat, új impulzusokat keresnek. Habitusukból adódóan magas és változatos elvárásokat támasztanak magukkal, valamint az őket foglalkoztató cégekkel szemben. A rendezvényen a hallgatók szimulációs gyakorlat keretében ki is próbálhatták, hogy milyen különböző pozíciókban egy multinál dolgozni.

Ez a karrierista szemléletű, céltudatosan törtető réteg az, amelyik technológiai tudása és magas szintű nyelvismerete miatt kitűnő munkaerőt jelent az SSC szektor számára. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi karán hallgató diákoknak lehetősége van egy SSC kompatibilis tudásanyag megszerzésére, hiszen magas színvonalú az oktatás és az intézmény alapvetően nyitott az üzleti szolgáltató központokkal való együttműködésre, ha a hallgatók képzéséről van szó. Gyakran építenek be speciális kurzusokat a tanrendbe (például különböző programok használatát tanulják meg a diákok az egyetemi éveik alatt), nemritkán magáncégek kapcsolódnak be a képzések finanszírozásába. Utóbbiak úgynevezett duális képzések keretében biztosítják számukra a lehetőséget, hogy még az egyetemi éveik alatt rálássanak a multinacionális vállalatoknál végzett tevékenységekre, ily módon még több szakmai gyakorlatot szerezzenek.

Miért jó üzleti szolgáltató központban dolgozni?

Az SSC szektor az autóipar után a második legdinamikusabban fejlődő szektor ma Magyarországon, nyugat-európai szintű munkahelyeket jelent, jó kereseti lehetőséggel. A munkavállalók szemszögéből nézve alapvető különbség van a szolgáltató központok, valamint a kis és középvállalkozások között. Míg az SSC szférában általában egy körülhatárolt szakmai terület tartozik egy-egy pozícióhoz ahol a fő hangsúly az idegen nyelvek és a vállalatra jellemző folyamatok ismeretén van, addig a kis és középvállalkozások alkalmazottainak gyakran több szakmai területet kell egyszerre ellátniuk, amelynek egy része néha a hatáskörükön kívül esik. A szolgáltató központok pozitívumai közé sorolhatók még a folyamatos továbbképzési lehetőségek, karrierperspektíva, fiatalos csapat és az inspiráló irodai környezet.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

Felesleges harcolni ellene: Balogh Petya az MI-forradalomról

Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk