kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

A hatékony hallgatás öt alapeleme

Hatékony hallgatóságnak lenni a leggyorsabb módja annak, hogy a vezető embereivel bizalmas viszonyt építsen ki. Ám ez időt és erőfeszítést igényel, és ahhoz, hogy kiváló hallgató legyen valaki, gyakorolnia kell az alábbi öt alapelemet - olvasható a businesscoach hírlevelében.

A hallgatás az egyik legalábecsültebb és legkevésbé értékelt vezetői képesség. Sok vezető abszolút nem fordít szándékolt figyelmet arra, hogy milyen módon hallgatja meg az embereit. Feltételezik, hogy ez "megtörténik". Úgy értem, de tényleg, helyes ez így? Vannak füleid... a másik ember beszél... te hallgatod... és azt feleled, amit mondani akarsz, mert az általában egyébként is fontosabb, mint a másik mondanivalója, ugye? Helytelen.

Hatékony hallgatóságnak lenni a leggyorsabb módja annak, hogy az embereiddel bizalmas viszonyt építs ki. Az emberek azokban a vezetőkben bíznak, akik időt szánnak arra, hogy meghallgassák az ötleteiket és megértsék az aggodalmaikat. Ez a legjobb lehetőség arra is, hogy megtudd, mi történik a cégen belül és befolyásoljad a csapattagjaid tevékenységét. Anélkül, hogy kérdeznél és meghallanád a válaszokat, nem tudhatod, hogy mi zajlik a frontvonalon. Nem véletlenszerűen lesz valaki jó hallgatóság. Időt és erőfeszítést igényel hatékonyan hallgatni, és ahhoz, hogy kiváló hallgató legyél, gyakorolnod kell az alábbi öt alapelemet.

A hatékony hallgatás öt alapeleme

1. A nem-verbális viselkedés figyelése

A nem-verbális viselkedés üzenheti a beszélőnek, hogy érdeklődő vagy és felfogod azt, ami elhangzik, vagy nem érdekel és inkább valahol máshol lennél. Mosolyogsz és megértően bólogatsz, vagy ásítozol, egykedvű arcot vágsz és mereven nézel. Előredőlsz a beszélgetés során, hogy kimutasd, hogy leköt, vagy összekulcsolt karokkal hátradőlsz, védelmi pozícióba helyezkedve? A testbeszédednek azt kell kommunikálnia, hogy "Mondd, érdekel, hallgatlak."

2. Kérdezés

A legjobb vezetők kérdeznek. Egy csomót. De nem minden kérdés egyforma és más-más kérdések más-más célt szolgálnak. A nyitott végű kérdések arra ösztönzik a beszélőt, hogy több információt osszanak meg és mélyebben belemenjenek a beszélgetésbe. A tisztázó kérdések segítenek megérteni a megosztott információ teljes kontextusát, míg az ösztönző kérdések abban segítenek a beszélőnek, hogy mélyebben reflektáljanak a gondolataikra. A zárt végű kérdések lehetővé teszik, hogy korlátozd a beszélgetést vagy konkrét információt kapj, a vezető kérdések segítségével pedig be tudod fejezni a beszélgetést.

3. Érzések visszatükrözése

Az érzések visszatükrözése az a képesség, amikor a beszélő érzéseit megragadva, azokat ítélet nélkül fogalmazzuk újra. Ez azt mutatja a beszélő felé, hogy tisztában vagy az elhangzottak mögötti érzelmekkel. Olyan kifejezések használata, mint az "Úgy tűnik, hogy nagyon csalódott, mérges, szomorú, stb. vagy" vagy "Érzem a nyugtalanságod, szorongásod, büszkeséged, stb." azt jelzi, hogy együtt érzel a beszélővel, ami képessé teszi őt arra, hogy bízzon benned és így több információt osszon meg veled.

4. Parafrazálás

A parafrazálás azt mutatja, hogy meghallottad és megértetted a megosztottakat. A parafrazálás alapjai magukban foglalják a kulcsmondatok, vagy szókapcsolatok megismétlését, a beszélő rövidebb beszédaktusainak követését, az értő figyelést és az empátia kimutatását. Nem kell robot módjára szóról-szóra megismételni azt, amit a beszélő mondott, kiforgatni a beszélő szavait, vagy előre megítélni a helyzetet.

5. Összefoglalás

Az összefoglalás a beszélő által hosszabb idő alatt elmondottak tömör összegzésének a képessége. A pontos szavak nem annyira fontosak, mint a főbb gondolatok, érzések, cselekedetek, amik megosztásra kerültek. Segíthet, ha jegyzetelünk, a beszélgetés során időről-időre összefoglaljuk a hallottakat és követjük a beszélő által megosztottak sorrendjét és az információk sorozatát. Ne viselkedj papagájként, pontosan megismételve a hallottakat és ne fűzd hozzá az összefoglalóhoz a saját következtetéseidet.

Úgy tűnik nem kell nagy ész ezeknek az alapelemeknek a használatához, de az igazság az, hogy a legtöbb vezető ezeket nem alkalmazza túl jól, vagy egyáltalán nem alkalmazza őket. A vezetőknek úgy kellene folyamatosan gyakorolnia a hallgatás alapelemeit, ahogy egy profi atléta folyamatosan gyakorolja a sportága alapelemeit.

Az eredeti angol verzió megtekinthető itt.

Fordította: Járfás Ágnes
Businesscoach hírlevel
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk