Mi is az a mentoring, amire már a kormány is áldoz?
Egyre többen vannak tisztában a mentorálás, a mentoring fogalmával és hasznával az adott szervezet és a mentoráltak számára. Sőt, már kormányzati szinten is foglalkoznak a mentorálás támogatásával. A hatodik éve futó Mentor Oscar díj pályázóival, zsűritagjaival és díjazottjaival beszélgetve úgy éreztük, hogy több olyan gondolat is felmerült, amit érdemesnek látszik megosztani.
A mentorálás a tapasztalatot, az évek során felhalmázódott gyakorlati tudást teszi hozzáférhetővé. A mentor gazdagodhat a segítés élményével, miközben azzal, hogy megfogalmazza gondolatait, ezek az ő maga számára is jobban kikristályosodnak. A mentorált pedig elsősorban gyakorlati információhoz jut: például lényegesen csökkentheti a beilleszkedésének nehézségeit, vagy a feladatai megoldásához szükséges időt és/vagy energiát.
Veled is megtörténhet
Emlékezzünk csak vissza, milyen volt az első nap az új iskolában… Kevesen vannak, akiknek olyan szerencséjük volt, hogy egy nagyobb gyerek, aki már ismeri a helyet és a helyzetet, kézen fogta és körbevezette. Nap mint nap felnőttek ezrei élik újra ezt a régi gyomorszorító érzést, amikor elkezdenek dolgozni egy új munkahelyen vagy egy más, az eddigiekhez képest szokatlan munkakörben. Talán még nagyobb a bizonytalanság egy új vállalkozás indításakor. Ha ezekben a helyzetekben van mellettünk valaki, aki már akár többször is lefutott hasonló köröket, nagyon sokat segíthet. Nem csak tanácsaival az esetleges zsákutcák elkerülésében, hanem azzal, hogy magabiztos mosollyal meghallgat, bólint és azt mondja: „Igen, láttam már ilyet, akkor az történt, hogy…”
A mentor személyes elégedettséget kap
Amikor valaki jelentős eredményeket, teljesítményt maga mögött tudva keresi a további kihívásokat, előbb vagy utóbb felmerül benne az az igény, hogy továbbadja tudását, összegyűjtött tapasztalatait. Sokan fogadnak el meghívásokat oktatási intézményektől, vannak, akik publikálnak, esetleg könyvet írnak. Ennek a „visszaadásnak” a mentorálás is lehet egy nagy megelégedést nyújtó formája. Ki ne szeretné megosztani a gondolatait egy lelkes, odafigyelő közönséggel? Vannak, akik aktívan keresik azokat a szituációkat, amikor megoszthatják a tapasztalatainkat, másoknak némi unszolásra vagy valamilyen szervezett lehetőségre van szükségük.
„Volt olyan, hogy a mentoráltam ugyanazt a hibát készült elkövetni, amit én már többször megtettem. Csak egy fél órát beszélgettünk, csak elmeséltem azt, hogy mi történt velem évekkel ezelőtt. Olyan jó volt látni, hogy megértette és nem ismételte meg a tévedésem. Mintha én kaptam volna egy második esélyt…”
A kapcsolat kétoldalú
Ha a mentoring jól működik, akkor a mentor jelentős hatással van a mentoráltra. Ez a hatás általában tartós, messze túlnyúlik a mentoring folyamat időtartalmán. Egyszerűen fogalmazva, a mentorált az eredményeit, a megoldott problémák sikerét valamilyen mértékben a mentorának is köszönheti. Ez nagyban hozzájárulhat a jövőbeli jó kapcsolat fenntartásához, egymás kapcsolati hálójának kölcsönösen erős láncszemei lesznek.
„Tamarát frissdiplomásként ismertem meg és mentorként támogattam az ismerkedését a multinacionális vállalatok világával. 12 év múlva, amikor egy feszültnek ígérkező tárgyalás szembenálló oldalain találkoztunk, a közös múlt segített feloldani az ellentéteket.”
Új perspektívák nyílnak
A pozícióbeli, a generációs és szakterületi különbségek, hogy csak néhányat említsünk, lehetőséget adnak a mentor számára olyan nézőpontok megismerésére, amelyekhez egyébként csak korlátozott hozzáférése lenne.
„Annak a generációnak, amelyik már az internet világába született, lételeme a folyamatos információáramlás. Lehet erről véleményünk, de nem figyelembe venni ezt, az súlyos hiba: amibe én is beleestem. A két mentoráltam volt a vezetőfejlesztési programból, akik felnyitották a szemem.”
Mentornak lenni nem könnyű, ahogy mentoráltnak sem
Bölcsesség, érettség kell hozzá mindkét oldalon. Egyrészt, hogy a mentor a tudását ott, úgy és akkor tudja átadni, ahol és ahogy és amikor a mentoráltnak a legelőnyösebb. Másrészt a tanács, segítség elfogadásához is szükség van – másfajta – bölcsességre. A jó szándék sokszor nem elég. Fontos, hogy szakszerű formát kapjon a folyamat, hogy a résztvevők könnyebben átugorhassák a szervezeti és pszichológiai akadályokat.
„Amikor a harmadik mentoráltam hagyta el a vállalatot, őszintén szólva magam alatt voltam… Hiába mondták nekem a vezetőik és a HR-esek, hogy nem érzik katasztrófának a távozásukat, én azért napokig nem tudtam aludni. Az idő végül is engem igazolt: mind a hármukkal kiváló maradt a kapcsolatom, mind a hárman hálásak, hogy lendületet adtam nekik – még ha nem is a tervezett irányba.”
Nem minden mentoring program sikeres
Az átgondolt, jól felépített és támogatott programok viszont kiugró eredményeket produkálnak. Azok a kis- és középvállalatok, ahol mentoringot alkalmaztak 70 százalékban öt évig vagy tovább fennmaradnak, ahol viszont nem kerül sor mentoringra, csak 36 százalék volt a túlélési arány. A mentori rendszert működtető nagyvállalatok alacsonyabb fluktuációról, gyorsabb beilleszkedésről számolnak be. A saját belső mentoring programjuk kidolgozásakor a Citinél például külön figyelmet fordítottak az egyes speciális csoportok szükségleteire: a kutatások szerint az Y-generáció mentorálásakor példaképek, a mentorok jelenléte sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint az a korábbi generációknál megszokott volt. Az ő igényeikre válaszként vezették be a speed mentoringot, ami viszonylag új irányzat a mentoringban.
Bizonyára a várandós, kisgyermekes munkatársak mentorálasa is jól működik a Citinél hiszen tavaly elnyerték a Családbarát Vállalat díjat és pályáznak a 2016. február 9-én átadandó Mentor Oscarra is.
A cikk szerzője:
Gerlei Béla MBA,
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
Karrier Intézet
Veled is megtörténhet
Emlékezzünk csak vissza, milyen volt az első nap az új iskolában… Kevesen vannak, akiknek olyan szerencséjük volt, hogy egy nagyobb gyerek, aki már ismeri a helyet és a helyzetet, kézen fogta és körbevezette. Nap mint nap felnőttek ezrei élik újra ezt a régi gyomorszorító érzést, amikor elkezdenek dolgozni egy új munkahelyen vagy egy más, az eddigiekhez képest szokatlan munkakörben. Talán még nagyobb a bizonytalanság egy új vállalkozás indításakor. Ha ezekben a helyzetekben van mellettünk valaki, aki már akár többször is lefutott hasonló köröket, nagyon sokat segíthet. Nem csak tanácsaival az esetleges zsákutcák elkerülésében, hanem azzal, hogy magabiztos mosollyal meghallgat, bólint és azt mondja: „Igen, láttam már ilyet, akkor az történt, hogy…”
A mentor személyes elégedettséget kap
Amikor valaki jelentős eredményeket, teljesítményt maga mögött tudva keresi a további kihívásokat, előbb vagy utóbb felmerül benne az az igény, hogy továbbadja tudását, összegyűjtött tapasztalatait. Sokan fogadnak el meghívásokat oktatási intézményektől, vannak, akik publikálnak, esetleg könyvet írnak. Ennek a „visszaadásnak” a mentorálás is lehet egy nagy megelégedést nyújtó formája. Ki ne szeretné megosztani a gondolatait egy lelkes, odafigyelő közönséggel? Vannak, akik aktívan keresik azokat a szituációkat, amikor megoszthatják a tapasztalatainkat, másoknak némi unszolásra vagy valamilyen szervezett lehetőségre van szükségük.
„Volt olyan, hogy a mentoráltam ugyanazt a hibát készült elkövetni, amit én már többször megtettem. Csak egy fél órát beszélgettünk, csak elmeséltem azt, hogy mi történt velem évekkel ezelőtt. Olyan jó volt látni, hogy megértette és nem ismételte meg a tévedésem. Mintha én kaptam volna egy második esélyt…”
A kapcsolat kétoldalú
Ha a mentoring jól működik, akkor a mentor jelentős hatással van a mentoráltra. Ez a hatás általában tartós, messze túlnyúlik a mentoring folyamat időtartalmán. Egyszerűen fogalmazva, a mentorált az eredményeit, a megoldott problémák sikerét valamilyen mértékben a mentorának is köszönheti. Ez nagyban hozzájárulhat a jövőbeli jó kapcsolat fenntartásához, egymás kapcsolati hálójának kölcsönösen erős láncszemei lesznek.
„Tamarát frissdiplomásként ismertem meg és mentorként támogattam az ismerkedését a multinacionális vállalatok világával. 12 év múlva, amikor egy feszültnek ígérkező tárgyalás szembenálló oldalain találkoztunk, a közös múlt segített feloldani az ellentéteket.”
Új perspektívák nyílnak
A pozícióbeli, a generációs és szakterületi különbségek, hogy csak néhányat említsünk, lehetőséget adnak a mentor számára olyan nézőpontok megismerésére, amelyekhez egyébként csak korlátozott hozzáférése lenne.
„Annak a generációnak, amelyik már az internet világába született, lételeme a folyamatos információáramlás. Lehet erről véleményünk, de nem figyelembe venni ezt, az súlyos hiba: amibe én is beleestem. A két mentoráltam volt a vezetőfejlesztési programból, akik felnyitották a szemem.”
Mentornak lenni nem könnyű, ahogy mentoráltnak sem
Bölcsesség, érettség kell hozzá mindkét oldalon. Egyrészt, hogy a mentor a tudását ott, úgy és akkor tudja átadni, ahol és ahogy és amikor a mentoráltnak a legelőnyösebb. Másrészt a tanács, segítség elfogadásához is szükség van – másfajta – bölcsességre. A jó szándék sokszor nem elég. Fontos, hogy szakszerű formát kapjon a folyamat, hogy a résztvevők könnyebben átugorhassák a szervezeti és pszichológiai akadályokat.
„Amikor a harmadik mentoráltam hagyta el a vállalatot, őszintén szólva magam alatt voltam… Hiába mondták nekem a vezetőik és a HR-esek, hogy nem érzik katasztrófának a távozásukat, én azért napokig nem tudtam aludni. Az idő végül is engem igazolt: mind a hármukkal kiváló maradt a kapcsolatom, mind a hárman hálásak, hogy lendületet adtam nekik – még ha nem is a tervezett irányba.”
Nem minden mentoring program sikeres
Az átgondolt, jól felépített és támogatott programok viszont kiugró eredményeket produkálnak. Azok a kis- és középvállalatok, ahol mentoringot alkalmaztak 70 százalékban öt évig vagy tovább fennmaradnak, ahol viszont nem kerül sor mentoringra, csak 36 százalék volt a túlélési arány. A mentori rendszert működtető nagyvállalatok alacsonyabb fluktuációról, gyorsabb beilleszkedésről számolnak be. A saját belső mentoring programjuk kidolgozásakor a Citinél például külön figyelmet fordítottak az egyes speciális csoportok szükségleteire: a kutatások szerint az Y-generáció mentorálásakor példaképek, a mentorok jelenléte sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint az a korábbi generációknál megszokott volt. Az ő igényeikre válaszként vezették be a speed mentoringot, ami viszonylag új irányzat a mentoringban.
Speed mentoring
Viszonylag új, a rapid randi ötlete alapján működő, rövid, egyszeri mentor-mentorált találkozó, ahol a mentor többnyire valamilyen területen nagy tapasztalattal rendelkező szakember. Egy speed mentoring alkalmon legalább 5, de akár 300 mentorált is lehet egyszerre. A résztvevőknek általában10-15 percük van beszélgetni, ezután a mentoráltak átülnek a következő mentor asztalához. Ezzel a módszerrel 4-5 forduló után már biztos, hogy sok szempontból kaphatnak útmutatást, választ a mentoráltak. Nem lényegtelen másodlagos eredménye ezeknek a rövid mentoring üléseknek: a networking. Kapcsolatok épülnek ki, és akár befektetőt, vagy munkatársat esetleg munkáltatót találhatnak a résztvevők.
Viszonylag új, a rapid randi ötlete alapján működő, rövid, egyszeri mentor-mentorált találkozó, ahol a mentor többnyire valamilyen területen nagy tapasztalattal rendelkező szakember. Egy speed mentoring alkalmon legalább 5, de akár 300 mentorált is lehet egyszerre. A résztvevőknek általában10-15 percük van beszélgetni, ezután a mentoráltak átülnek a következő mentor asztalához. Ezzel a módszerrel 4-5 forduló után már biztos, hogy sok szempontból kaphatnak útmutatást, választ a mentoráltak. Nem lényegtelen másodlagos eredménye ezeknek a rövid mentoring üléseknek: a networking. Kapcsolatok épülnek ki, és akár befektetőt, vagy munkatársat esetleg munkáltatót találhatnak a résztvevők.
Bizonyára a várandós, kisgyermekes munkatársak mentorálasa is jól működik a Citinél hiszen tavaly elnyerték a Családbarát Vállalat díjat és pályáznak a 2016. február 9-én átadandó Mentor Oscarra is.
A cikk szerzője:
Gerlei Béla MBA,
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
Karrier Intézet
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Mentorálás - Isten hozott a Vadnyugaton! 8 hónapja
- Viselkedéstervezés: Hogyan lehetünk hatással a saját és mások viselkedésére? 10 hónapja
- A játék, ami nem játék 11 hónapja
- A Semmelweis Egyetem is részt vesz a következő magyar űrhajós kiképzésében 11 hónapja
- Így keress párt és állást 11 hónapja
- Fenntarthatóság és én - és te? és ti? 11 hónapja
- A mentor szerep 5 csapdája 13 hónapja
- A kiemelkedő mentorok négy jellemzője 1 éve
- Alvás és munka 1 éve
- Munkahelyi segítség: milyen kommunikációs csatornát válasszunk? 1 éve
- Hogyan kérj segítséget a munkahelyeden? - 6 lépésben 1 éve