Tényleg lehet játszani egy követeléskezelő cégnél?
Egy követeléskezeléssel foglalkozó cégnél kritikus kérdés a munkavállalói elégedettség és jól-lét, hiszen ezáltal biztosítható az eredményesség a gyakran stresszes és olykor monoton munkakörnyezetben. Nemes János, az EOS Magyarország cégcsoport (EOS Faktor Zrt. valamint EOS KSI Kft.) HR igazgatója és Szöllős Andrea a HR csapat egyik generalistája, aki maga a játékok megálmodója arról meséltek nekünk, hogy hogyan lehet játékokkal a légkört, a hangulatot javítani, és akár rövid idő alatt a cég bevételét növelni.
Theodore Roosevelt egyszer azt mondta: „Ha játszol, játssz keményen; ha dolgozol, ne játszadozz.” A játékok kiválasztása során arra mindenképpen ügyeltünk, hogy a kollégák hozzáállása és a saját munkájuk, döntéseik súlyának megítélése tekintetében semmiképpen ne változzon, sőt inkább erősödjön. A játékosság bevezetésével sohasem maga a munkavégzés - az a komoly szakmai munka, amit egy operátor nap mint nap ellát - vált játékossá, mindig is egyfajta motivációs eszköztárként tekintettünk rá és fogunk is tekinteni a jövőben.
1. Egyéni verseny tárgynyereményekkel
Célja: a céges eredmények növelése az egyéni motiváció és az egyéni teljesítmény növelése által.
Hogyan játsszuk: Negyedéves ciklusokban a teljesítmény alapján pontokat lehet gyűjteni, és a negyedév végén a legjobban teljesítő 10 fő termékekre válthatja pontjait egy előre kiadott katalógusból válogatva. A katalógusban a csekély értékű nyereményektől az egészen nagyértékűekig sok minden szerepel: libegő belépő, fesztivál belépők, tandemugrás, LCD tévé, stb.
A bevezetés: Most járunk a harmadik körnél. Folyamatosan finomítjuk, hogy mivel mennyi pontot lehet szerezni. Az első körben kizárólag KPI-ok mentén lehetett pontot szerezni (ez a call centerben adott, könnyen mérhető, elérhető, folyamatosan visszamért). Erre épül a teljesítményarányos bónusz rendszerünk is, de a tárgynyeremény egy ezen felüli plusz juttatás. Azt tapasztaltuk, hogy a megítélése más, motiválóbb, mint még plusz néhány ezer forint. A KPI-ok versenyeztetése miatt érthető okokból első körben kizárólag a hosszabb ideje itt levő, tapasztaltabb kollégák nyertek, ezért a második körben más lehetőség is volt a pontgyűjtésre. A teljesítmény KPI-okat kombináltuk a hatékonysággal és az egyéni hatékonyság növelése azonnal meglátszódott a bevételen! Voltak kollégák, akik megduplázták a teljesítményüket (bármilyen plusz tréning nélkül). Végül a hatékonyság fokozása által termelt többletnyereség bőven fedezte maga a játék költségeit.
Kommunikáció: Sok csatornán keresztül kommunikáltunk: email, faliújság, katalógusok, kiállított választható nyeremények egy, a bejáratnál lévő vitrinben. Így mindig szem előtt volt és gyorsan beépült a köztudatba. A látvány rengeteget számít, a munkavállaló minden nap látja, szinte már megérintheti az áhított nyereményt. Nagy reklám volt az is, amikor az első nyertesek bevitték a munkaterületükre a nyereményeiket. Természetesen bevontuk a kollégákat is a katalógus összeállításába: előre felmértük, hogy mi tetszene nekik, mi igazán motiváló a számukra. Aztán meghatároztuk a keretet, a pontértékeket és a beváltások módszertanát.
A játék jövője: A negyedik negyedévre már kezd kihűlni a játék. Bár mindig finomítjuk, de egy idő után így is kiég és elfogy a motiváló ereje pár kör után. A különböző pontgyűjtési szabályokkal sokakat megmozgatott a játék. Egy darabig jól hat, de azt látjuk, hogy nem egy hosszútávú program. Érdemes szüneteltetni, és később, bizonyos idő elteltével újra lehet indítani. Érdekes lesz majd látni, hogy a megemelkedett hatékonyság és teljesítmény megmarad-e a játék után is. Erre vonatkozóan nincs tapasztalatunk, mert még tart a játék, de nagyon bizakodóak vagyunk.
Tapasztalatok az egyéni versenyről:
2. Társas játék – „Hajts be okosan!”
Célja: Eredetileg a teljesítmény növelése volt a cél, de bebizonyosodott, hogy a csapatépítő hatása sokkal markánsabb.
Hogyan játsszuk: Olyan, mint egy klasszikus társasjáték, de itt munkahelyi csapatok játsszák egy óriási játéktáblán. Azzal kezdtük, hogy minden csapat csinált magának egy bábut. A kezdő lépést a bábuk pontozása alapján tehették meg a csapatok. Egy kört kb. egy hónap alatt tettek meg. Minden nap egy fix időpontban dobott a csapat egy képviselője (akit az előző napi teljesítmény alapján választottunk ki). Volt egy nagy dobókocka: 1, 2, 3, 4 és egyéb feladat oldalakkal. A mezőkön voltak feladatok, továbblépési lehetőségek, vagy éppen visszalépés, ugyanúgy, mint egy társasjátékban általában. A mezőket is úgy állítottuk össze, hogy a cég céljait is szolgálja. Pl.: volt olyan mező, amiről csak akkor lehetett továbblépni, ha aznap nem volt késés a csapatban. A szakmai kérdéseket tartalmazó mezőkkel pedig folyamatosan vissza tudtuk mérni a korábbi tréningek hatékonyságát.
A bevezetés: Eleinte nem értették, hogy mi ez. Volt, aki nem is mert szerepelni az elején, de persze később egyre bátrabbá váltak. Egy idő után pedig, ha elmaradt valami miatt, akkor hiányolták.
Kommunikáció: Emailben és plakáton is meghirdettük a játékot és az adott havi választható nyereményeket. Például: részvétel a Láthatatlan Kiállításon vagy szabadulós játékban. Mivel ez csapatjáték, csapat nyereményeket hirdettünk meg. Minden hónapban kettő, közel azonos értékű nyeremény közül választhatott a nyertes csapat.
Tapasztalatok a társasjátékról:
3. Vizes világbajnokság
Célja: A nyári vizes vb ihlette: annak az időtartamára „követeléskezelési vb”-t szerveztünk a teljesítmény javítására és a csapat felrázására.
Hogyan játsszuk: Ez egy összetett játék. Összeállítottunk egy teljes programot, különböző „sportszámokkal”. A csapatok készítettek csapatzászlót, írtak indulót és jelképes esküt is tettek. Voltak szakmai feladatok, sportfogadás (a magyar csapat eredményeire), szakmai kvíz és egyéb pontgyűjtési lehetőségek (például ki javít a legtöbbet a teljesítményén). Ezt mindig mérni kell, és mutatni az eredményeket.
Kommunikáció: Eleinte csak teleraktuk az irodát plakátokkal, amire ennyi volt írva: JÖN! Utána megjelent a vb hivatalos újságja e-mailen és a faliújságon is. Ez tartalmazta a programot, a versenyszámokat és hogy hogyan lehet pontokat gyűjteni. Szépen megszerkesztettük, még logója is lett a rendezvényünknek a vizes vb mintájára. A díj természetesen egy csapatépítő program volt.
Tapasztalatok a vizes vb-ről:
Végül néhány tipp a játékokhoz
Az eredeti cikk a Best of HR projekt keretében a 10minutehr.com oldalon jelent meg. A szerzők: Avar Eszter, Mező Andrea, Steszkál Csilla.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk
- Miközben tanulunk, épül a virtuális karakterünk: új trendek a tréningek területén 2 éve
- Gemifikált tréning, hatékonyabb tanulás? 2 éve
- Kéthetes versenyt indít a Nokia informatikusoknak 2 éve
- Leszámolás 5 vállalati játékosítási tévhittel 4 éve
- Technológiai újítások a HR területén 5 éve
- Ukázok játékosítása a mindennapokban - Tom Sawyer technika 7 éve
- A Z generáció a videojátékokból tanul angolul 7 éve
- Pécsi start-up a tanulási technológiák olimpiájának döntőjében 7 éve