Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 8 éve

Egy életérzést jelent itt dolgozni

A Coca-Colánál horizontálisan és vertikálisan is határtalanok a lehetőségek, legyen szó a különböző márkákról vagy munkaterületekről, az előrelépést tekintve pedig az atlantai központba jutás sem elérhetetlen vállalkozás, épp az átszervezés során került oda magyar kolléga - mondta a HR Portálnak Niklós László. A szakember június óta vezeti a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft-t, de csaknem húsz éve csatlakozott a csapathoz. Kinevezése egybeesett a cég működési rendszerének átszervezésével, a személyi változásokkal. A vezető a hazai munkakultúrába beépítené az újdonságokra, a változásokra való nyitottságot, az elfogadást, és az alkalmazkodást.

images

Húsz év alatt számos különböző pozíciót töltött be márkamenedzsment és üzletfejlesztési területeken. Az elmúlt három évben a Nestea nemzetközi marketing és kereskedelmi vezetőjeként a közép- és dél-európai régióért, valamint az orosz piacért felelt a részben Coca-Cola rendszerhez tartozó BPW vállalatnál. Milyen érzés volt, amikor kinevezték az atlantai világcég magyar leányvállalatának az élére?

A karrierem alakulása a Coca-Cola vállalathoz kötődik, itt kezdtem a pályafutásomat, több területen kipróbálhattam magam, fejlődtem, és most az egyik legnagyobb, legikonikusabb világcég hazai leányvállalatát vezetem. Ez szép ívet ad a pályámnak, és természetesen roppant megtisztelő feladat.

A kinevezésem egyébként egybeesett a Coca-Cola működési rendszerének bizonyos átszervezésével, amelyben a lokális piacok, a helyi döntések fontosabb szerepet kaptak. A magyar csapatban is változások voltak, főként azért, mert az itt dolgozó szakemberek közül többen előre léptek és nemzetközi pozíciókba kerültek, de szervezeti átalakulás is történt.

Ami pedig a személyes érzéseimet illeti; jó volt hazajönni, jó újra itthon dolgozni, jó csapatot építeni, és élére állni olyan nagy horderejű változásoknak, amelyek több évre meghatározzák majd a vállalat és a vezető márkánk stratégiáját.

Milyen Nyugat-Európában dolgozni egy hatalmas szervezet tagjaként?

Az előző pozíciómban a Nestea márkán dolgoztam, és Svájctól Oroszországig 28 országért voltam felelős a sales és marketing területeken. Ebben a legnagyobb kihívást az jelentette számomra, hogy az egymástól nagyon eltérő kultúrájú és fogyasztási szokású országokban a sajátosságaiknak megfelelő megoldásokat tudjak találni a folyamatosan változó piaci helyzetre.

Mi a magyar és nyugat-európai cégkultúrák közti legnagyobb különbség? Mit volt nehéz egy svájci környezetben megszokni?

Aki egy ekkora vállalatnál dolgozik, annak a nemzetközi környezet nem szokatlan, de mégis csak külföldön éltem a családommal, annak minden előnyével és hátrányával. Ami a munkát illeti, egyértelműen az előbbi volt a hangsúlyosabb. 13 különböző országból érkező kollégával dolgoztam együtt Zürichben. Az eltérő szemléletmódokból pedig rengeteget lehetett tanulni. Mindannyiunk hozott otthonról olyat, ami a másik számára új és hasznos volt.

Mi az, amit ebből „hazahozott” és itthon is bevezetne?

Az újdonságokra, a változásokra való nyitottság, az elfogadás, az alkalmazkodás, a más szempontú megközelítések számbavétele egy-egy megoldás megtalálásánál. Szerintem ezek mind-mind olyan tulajdonságok, amelyek itthon is elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy az állandóan változó piaci környezetben is meg tudjuk tartani a versenyelőnyünket.

Mi tartotta a Coca-Cola Magyarországnál ilyen sok évig?

Az egészen pontosan tizennyolc év valóban nagyon soknak tűnik, de ez idő alatt annyiféle márkán és pozícióban dolgoztam, hogy szinte olyan, mintha 5-6 munkahelyem lett volna. Többek között ezért is olyan vonzó ez a cég, mert az állandó fejlődési lehetőségen kívül maga a szervezet és a feladatok is változnak, fejlődnek, így többféle dologban kipróbálhatja magát az ember.
Niklós László annyi pozícióban dolgozott a cégnél, mintha 5-6 munkahelye lett volna

Miért van az, hogy időről időre vannak olyan szakemberek, akik több év után visszatérnek a céghez?

Részben azért, amit az előbb mondtam, mert nemcsak előrelépést, hanem változatosságot is nyújt a cég. Másrészt pedig – és gondolom ezzel kollégáim is így vannak – tényleg van varázsa annak, ha egy ilyen ismert és nagy múltú, ikonikus vállalatnál és márkán lehet dolgozni.

Milyen változások zajlottak, zajlanak a Coca-Cola rendszerben, és ez milyen hatással van a magyar szervezetre?

Tavaly lezajlott egy átszervezés a rendszerben. Európában két nagy üzleti egységet alakítottak ki. A helyi döntéshozatalnak és a globális tervek helyi adaptációjának nagyobb jelentősége lett a központi intézkedésekkel szemben, ami a sajátosságokhoz való gyors alkalmazkodást és a döntéshozás felgyorsítását segíti elő. Egy új marketing vezetői pozíció is létrejött a magyar csapatban, ami a márkamenedzserek munkáját fogja össze. Emellett létrehoztunk egy üzletfejlesztési pozíciót is, ami a márkastratégiát és a bolti végrehajtást hangolja össze. Általánosságban elmondható, hogy a helyi leányvállalatok vezetői több információval bírnak arról, hogy mi zajlik a márkákon, mint eddig.

Volt létszámmozgás az elmúlt évben? Ha igen, mekkora és mi volt az oka?

A helyi csapat létszáma nem változott, de személyi változások történtek. Az ok az előbb említett szervezeti átalakulás, az új marketing vezetői státusz és a nemzetközi pozíciókba avanzsált munkatársak megüresedett helyének betöltése volt.

Miért vonzó a Coca-Cola Magyarország mint munkahely?

Szerintem az én személyes példám is megadja a választ a kérdésére. Azért, mert a világ egyik legismertebb és legprogresszívebb vállalatánál próbálhatja ki magát az ember akár több területen és akár a nemzetközi előmenetel reményében is. Hogy úgy mondjam, horizontálisan és vertikálisan is határtalanok a lehetőségek, legyen szó a különböző márkákról vagy munkaterületekről, az előrelépést tekintve pedig az atlantai központba jutás sem elérhetetlen vállalkozás, épp az átszervezés során került oda magyar kolléga.

Mit tesz a Coca-Cola a tehetséges fiatal munkaerő felkutatásáért, megtartásáért, az Y-generáció számára miért vonzó munkahely a Cola, milyen speciális juttatások vannak a cégnél?

Természetesen mi is nyitott szemmel járunk, ha tehetséges kollégák felkutatásáról van szó. Jelenleg kisebb közösségben dolgozunk, szoros csapatmunkában, így nagyon fontos, hogy ne csak a szakmai tudás, hanem a személyiség is tökéletesen illeszkedjen a márkához. A Coca-Cola cégnél dolgozni egy komplex életérzést jelent. Nemcsak szakmailag ad felbecsülhetetlen hozzájárulást és tapasztalatot a vállalat, hanem különösen nagy hangsúlyt fektet a kreativitás megélésére és növelésére, ennek minden szabadságával és rugalmasságával együtt. Nálunk nem a munkaidő és a hely számít, hanem hogy a projektek haladjanak. Ezt nem is kell kihangsúlyozni, hiszen ebben a csapatban dolgozni már önmagában annyi élményt jelent, hogy sokszor inkább arra kell ügyelni, hogy a kollégák tényleg kapcsoljanak ki szabadidejükben, és ne egy újabb lehetőségen gondolkodjanak. A Y-generáció számára külön pozícióink vannak, mint például a közösségi médiával foglalkozó csapatunk, de összességében véve nagyon fiatal az átlagéletkor, márkamenedzseri pozícióban is van nálunk 25 éves szakember. Számunkra különösen fontos ennek a generációnak a véleménye és tudása, hiszen a jelenkorunk nagyon gyorsan változik, nekünk pedig alkalmazkodnunk kell. Ők kulcsfigurái ennek a változásnak.

Jó kérdés, hogy a megszokott bérezésen és juttatáson kívül mi számít még plusz értéknek, ha hozzátartozik a munkánkhoz a fesztiválokon, megakoncerteken, sporteseményeken, gasztrorendezvényeken és egyéb hasonló helyeken való megjelenés és aktiválás, és akkor még a külföldi lehetőségeket nem is említettem. A világ egyik legikonikusabb márkájánál tulajdonképpen mindez munkaköri leírás.

Mi az az egy dolog, amelyet kiemelne a Coca-Colánál eltöltött húsz éves munkájából? Mire a legbüszkébb?

A jelenlegi helyzetemre vagyok a legbüszkébb, hiszen a kedvenc márkám hazai leányvállalatának vezetője lehetek. A kollégáim között van olyan, akivel együtt kezdtem, de sok a friss diplomás fiatal is. Nagyon jó érzés arra gondolni, hogy hasznosíthatom és átadhatom mindazt a tudást, amit annak idején a régi vezetőmtől tanulhattam.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Top Employers Hungary 2024: ők most Magyarország 10 legjobb munkáltatója az alkalmazottak véleménye alapján

A Munkahelyeink.hu nemzetközi karrier platform nyilvánosságra hozta a legkedveltebb munkaadók toplistáját. A Top Employers Hungary jelenleg az egyetlen... Teljes cikk

Ezek a cégek nyerték el a legjobb munkáltatói minősítést

16 vállalat kapta meg a Top Employer Magyarország 2024 minősítést a Top Employers Institute-tól. A felmérés hat HR területet fed le, köztük az... Teljes cikk

Z generáció megtartása, rugalmas munka: ilyen volt 2023 az üzleti szolgáltató központoknál

A business service szektorban dolgozók 70 százaléka Z generációs. Az igényeikhez alkalmazkodás kulcsfontosságú a megtartásban - mondja Lenk István... Teljes cikk