Megjelent: 8 éve

Nemcsak magas bérrel, hanem jó munkahelyi légkörrel tartható meg a tehetség

A tehetségek bevonzására és megtartására kiváló módszer az áramvonalas, érdemi, szakszerű kommunikáció. Az tartja ugyanis össze és működtet egy közösséget, attól lesz jó a munkahelyi légkör, amit a dolgozók akár több pénzért sem cserélnének el.

images

A munkaerő megtartás és bevonzás kommunikációs lehetőségei

Merőben új helyzettel szembesülnek mostanában bizonyos szektorokban működő vállalatok döntéshozói: korábban nem tapasztalt erős alkupozíció tapasztalható a munkavállalók oldalán, és ezzel egyre intenzívebben élnek is.

Mi is történik? Kettős nyomás alá kerültek a munkaadók. Egyrészről kiszáradóban van a munkaerőpiac részben strukturális eltolódások, részben demográfiai okok, és nem kis részben a nyugati munkaerőpiac elszívó hatása következtében. Másrészről nem csökkenő szigorral kellene tartani az adott költségkereteket, termelni a profitot, miközben egyre több pénzt kénytelenek munkabérekre fordítani, hogy legalább csökkenteni tudják a fluktuációt.

Hogyan lehetünk úrrá ezen a helyzeten? Általános megoldás nyilvánvalóan nincsen, hiszen iparáganként, sőt, régiónként is más és más lehet a helyzet. Mégis megfogalmazhatók olyan összefüggések, amelyek megértésével és a megfelelő válaszlépésekkel enyhíthetők a tünetek.

Kutatások bizonyítják, hogy a vállalati kollektívák önmagukban is igen jelentős összetartó erővel bírnak. Szeretünk kellemes hangulatban dolgozni, közösségben lenni, kommunikálni, hiszen az ember társas lény. A vállalatok működési folyamatai bizony viszonylag kevés esetben vannak erre tekintettel, hiszen a végső cél a hatékony gazdálkodás, az értékteremtés, amelynek alapelemei a technokrata megközelítés szerint a technológia, a folyamatok, a know-how, az értékesítés. Ám mivel ezek az emberi erőforrásra épülnek, minőségükre komoly hatással van a légkör, a hangulat, a cégkultúra. Ahol jobb a légkör, ott kimutathatóan jobb a teljesítmény is.

Munkaerőbőség idején a munkáltatók megválaszthatják, kit emelnek be, tartanak bent a rendszerben, és kit cserélnek le. Ám ha munkaerőhiány alakul ki, gyökeresen változik a helyzet: a vállalatok vezetői számára üzletileg kritikussá válik a munkaerő mennyiségi és minőségi rendelkezésre állása. És itt merül föl a kérdés: hogyan tudom gazdaságosan, hatékonyan bevonzani és megtartani a munkatársakat? A béremelésen kívül, amely minden esetben korlátos, ráadásul csak ideig-óráig hat motiválóan, milyen eszközhöz nyúlhatok még?

A válasz: a kommunikáció. A kommunikáció ugyanis az a közeg, amely egy közösséget, vállalatot összetart, működtet. Az információ áramlása alapvető kihatással van az eredményességre: ha áramvonalas, ha érdemi, ha jól strukturált, ha szakszerű, ha megfelelősen csatornázott, akkor a munkakommunikáció révén munícióhoz jut az értékteremtési folyamat minden szereplője, és a magánbeszélgetések nem veszik el az energiát és a figyelmet a lényegről. Mindez a közösségben a kellemes érzéseket erősítik, amiért jó ott dolgozni, amit akár több pénzért sem cserélnénk el.

Ha viszont a kommunikáció nem szakszerű, ha eseti, ha nem tölti be áramoltatási funkcióját, akkor kialakulnak azok az informális csatornák, spontán kanyargó medrek, amelyek szépen lassan dominánssá válnak, és amelyek jellegüknél fogva kevésbé lesznek hitelesek, pontosak, ezáltal az információ átadás uralása válik lehetetlenné. Ennek következménye pedig a vezetők és a vezetettek szétcsúszása, a hangulat romlása, a morál gyengülése, és az elvágyódás erősödése.

Ma már léteznek olyan kommunikációs modellek, amelyek segítenek visszatalálni a megfelelő struktúrákhoz, amelyek automatizálnak, így mérhetővé, kiszámíthatóvá tesznek bizonyos elemeket, illetve amelyek segítenek a menedzsmentnek a kommunikációt valódi hozzáadott értékként, fenntarthatóan üzemeltetni.

A tét ma nem kicsi: az üzlet, a működés folytonosságának biztosítása költséghatékony módon.

Mezriczky László
Vállalati kommunikációs szakértő
Az Ispiro Consulting ügyvezetője

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk

Vendégmunkásokra cserélheti dolgozóit a makói Continental?

Novemberben és decemberben 25-25 munkavállalót küldenek el a makói ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-től. Az érintettek nem ismerik az... Teljes cikk