Munkaköri tevékenység és elemzése (I. rész)
1.1. A munkatevékenység elemzése
A tevékenység elemzésének céljai:
A munkakörök elemzéséhez a megfelelő módszer, illetve módszerkombináció kiválasztásánál alapvető szempont az elemzés felhasználásának későbbi célja az összegyűjtött információk további felhasználása.
A módszerválasztásnál az alábbi szempontokra ügyeljünk:
Általában az alábbi elemzési módszerek használatosak :
Dokumentum-elemzés: A szervezetben az adott munkafeladatra vonatkozó dokumentumokból (törvények, SzMSz, munkaköri leírás, szabályzatok, belső utasítások, munkafolyamat-leírások stb.). Mivel a dokumentumok nem térnek ki a munkafeladat minden részletére, illetve gyakran nem naprakészek, a dokumentumelemzés önmagában nem elegendő a munkakör teljes körű elemzéséhez, ezért más módszerekkel együtt javasolt alkalmazni.
Megfigyelés: A munkakör feladatai, a munkavégzés körülményei megfigyelhetők. Ehhez azonban előzetesen meg kell határozni, mit akarunk megfigyelni, hogy ne vesszenek el a sok információból a lényegesek. Egyszerűbb, jól strukturált munkafeladatnál jól alkalmazható.
Munkanap fényképezése: A megfigyelés egy sajátos formája, melynek során pontos információt kaphatunk az egy munkanapon a munkaköri feladatokról, azok elvégzéséhez szükséges időkről, általában minden történésről, amely a munkavégzés során előfordul.
A munkanap-fényképezés jól felhasználható:
A munkanap-fényképezés javasolt módszerei:
A teljes vagy mintavételes munkanap-fényképezés felhasználható a munkafeladat, illetve a munkafolyamat tervezéséhez és racionalizáláshoz, a munkaerőigény meghatározásához. Könnyebb az alkalmazása a rendszeresen ismétlődő tevékenységek esetén, ilyen esetben előre kidolgozhatók azok a felvételi lapok, amelyekkel a munkanap során történteket rögzíteni lehet.
Naplóvezetés: Hasonlít a munkanap-fényképezés önkitöltős változatához. A munkakört betöltő saját maga jegyzi fel, hogy milyen feladatokat végzett el, ezek mennyi időt vettek igénybe. Inkább szellemi munkakörökben komplex feladatok elemzésére alkalmas, ezért elsősorban a vezetői munkakörök elemzésének módszere.
Kérdőív: A kérdőívek kialakításánál azt kell figyelembe vennünk, ki fogja kitölteni. A kitöltő lehet a munkakört betöltő, annak vezetője, illetve egy külső megfigyelő. Lehet általános vagy egy munkakörcsaládra kidolgozott. Míg az első esetben az okoz nehézséget, hogy mivel általánosan minden munkakör elemzésére alkalmasnak kell lennie, sok szempontot tartalmaz, hosszabb ideig tarthat az elemzés. A második esetben a kérdőív nem tartalmaz szükségtelen kérdéseket, de előfordulhat a munkavégzésben olyan sajátosság, amelyet a kérdőív kitöltésénél nem vettünk figyelembe, fennáll a veszélye annak, hogy ezek a sajátosságok kérdés híján elvesznek az elemzésnél.
Interjú: A munkakört ellátó személyek és a munkát irányító vezetőkkel folytatott célirányos, előre megtervezett, vázlattal irányított beszélgetés során gyűjtjük össze a munkakörre jellemző és lényeges információkat. Az interjút nemcsak önmagában, hanem más módszerek kiegészítéseként is alkalmazni érdemes. Az interjú egyben lehetőséget ad arra is, hogy egyes szempontokban jobban megismerjük a részleteket, megértsünk összefüggéseket.
DACUM (Development A Curriculum) módszer : Elsősorban a képzési igények meghatározásához dolgozták ki. A munkakörelemzés során a legjobban dolgozó munkatársakkal együtt meghatározzuk a feladatcsoportokat, a sikeresen teljesítő dolgozó feladatait a feladatcsoportokon belül, az alapvető ismereteket és készségeket, az elvárt magatartásformákat, a szükséges eszközöket, anyagokat és a munkakör/szakma várható jövőbeli változási trendjeit. A módszer nem ad információkat a munkavégzés időbeli jellemzőire.
Műszeres munkamérés: Videokamera vagy számítógép segítségével történik a munkavégzés megfigyelése, amely nem a megszerzett információk tartalmában, hanem a hozzájutás módjában jelent eltérést a többi megfigyeléses módszerhez képest.
Dr. Nemeskéri Gyula
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A 90-es években egy új szakma jelent meg Magyarországon: az auditor. Az akkor végzett szakemberek jó része még ma is aktív, eljött az ideje az... Teljes cikk
"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk