kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Vezetővizsgálat - a nagy lökés

A felsővezetők megmérettetése ritka egy vállalat életében. A menedzsment-audit rossz kommunikálása nagy ellenállást vált ki a vezetőkből, viszont lefolytatása után ütőképes, megújult csapat irányítja a céget.

Vezetővizsgálat – a nagy lökés 2005. február 22. " class="kapcsszoveg">Molnár Zsuzsanna A felsővezetők megmérettetése ritka egy vállalat életében. A menedzsment-audit rossz kommunikálása nagy ellenállást vált ki a vezetőkből, viszont lefolytatása után ütőképes, megújult csapat irányítja a céget. Néha elkél a frissítés, a vállalatok legfelső irányítóinak vizsgálata. Nemcsak akkor, amikor cégvásárlás vagy akvizíció indokolja, mert az új tulajdonos tisztába akar jönni a régi vezetők képességeivel, vagy akkor, amikor új felsővezetőt keres a vállalat, és olyan embert szeretne megnyerni, aki a többi felsővezetőt jól kiegészíti, hanem akkor is, amikor a vállalat vezetői már régóta együtt dolgoznak, jól működő, összeszokott csapatot alkotva, de megújítani már nem tudják egymást. Ilyenkor egy menedzsment-audit óriási lökést jelent a vállalatvezetőknek a megújulás felé. Az eredmény: ütőképes vezetői csapat, amelyben mindenki azért felelős, amiben a legjobb.Mikor segít az audit?A vezetők vizsgálata, képességeik felmérése egy vállalati átszervezésnél is jól jöhet. Ebben az esetben a menedzsment-audit után könnyebb eldönteni, hogy az új tevékenységek beindítására és irányítására melyik vezető a legalkalmasabb. A vállalati teljesítmények romlásakor szintén a menedzsment-audit segítségével lehet megtalálni a vezetők között a leggyengébb láncszemet, akinek valóban a teljesítménye és képességei indokolják, hogy a csapat segítséget nyújtson neki, nem pedig a vezérigazgató szubjektív véleménye.Kínpadon a felsővezetőkA vállalati eredmények magukért beszélnek, de gyakran előfordul az is, hogy egyéb külső tényezőknek, nem a felsővezető képességeinek köszönhető a cég tündöklése. A menedzsment-audit során a felsővezetők újra megmérettetnek, de ez Magyarországon még kifejezetten ritkán fordul elő. A magyar felsővezetők többsége keveset jár el tréningekre, csak ritkán veszi rá magát olyan képzésekre, amelyeket alkalmazottainak kötelezővé tesz. Különleges helyzetüket jól tükrözi, hogy az általában külső tanácsadó céggel elvégeztetett menedzsment-auditot az első számú vezető – gyakrabban a tulajdonos - rendeli meg, hiszen a humán erőforrás igazgató pozíciója nem elég erős ahhoz, hogy kezdeményezhesse a vezetők képességeinek vizsgálatát. „Mivel a felsővezetők teljesítményének vizsgálata kényes helyzetet teremt, szinte az első lépés a legfontosabb az egész folyamat során, vagyis az érintettek kérdéseinek megválaszolása, kételyeinek, nem ritkán ellenállásának és aggályainak kezelése" – mondta el a FigyelőNetnek Lipcsei András, a Dr. Pendl & Dr. Piswanger Int. Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Alapos, korrekt és tisztességes tájékoztatás híján a vezetők vállalatukba vetett bizalma meginoghat, csalódhatnak a vezérigazgatóban vagy tulajdonosaikban, akik ezáltal szintén elvesztik hitelességüket. A folyamat során kiderül, hogy a „kínpad" valójában fejlesztőeszköz és motivátor. Tükröt tart a résztvevők elé, de megmutatja az egyéni fejlődés útját is, valamint segít elemezni és hatékonyabbá tenni egyes vezetők csoportbeli kapcsolatait, érdekviszonyait, együttműködését. Az eredmény az egyén számára előremutató, a csoport összetartozás-érzését pedig erősíti, és megpezsdíti a cég gazdálkodását, piaci aktivitását.Ki mit tud?A menedzsment-audit során felhasználható eszközök tárháza meglehetősen bőséges. A leghasznosabbak közé tartozik a 360 fokos visszajelzés, amely összegyűjti a vezetőről alkotott objektív véleményeket, de a saját magáról alkotott képet is meg kell rajzolnia, és egybevetnie az egyéb visszajelzésekkel. „Ez nemcsak a múltról ad információkat, hanem arról is, hogy a vezető képes-e teljesíteni a jövőbeli célokat" – emelte ki Lipcsei András. Az általában 1-1,5 hónapig tartó, több körös vizsgálat során még pszichológiai, valamint készségfejlesztő teszteket is alkalmaznak, de gyakorlati tudásukról szintén számot kell adniuk a vezetőknek. Rendszerint meg kell oldaniuk - egyedül vagy együtt - egy esettanulmányt, amely a vállalat napi problémáit és külső-belső küzdelmeit is magában foglalja. Végül a vezető részt vesz egy strukturált interjún, ahol elmondja, miként látja saját maga és vállalata jövőjét.BizalomerősítésAz egyik magyar nagyvállalat első számú vezetője menedzsment-auditot rendelt el a felsővezetői csapat számára. Hangsúlyozta azonban, hogy az audit során elkészülő jelentéseket nem fogja elolvasni, mert megbízik közvetlen munkatársaiban: kinek-kinek saját felelőssége a vizsgálat során kiderült gyengébb területek fejlesztése. E demonstratív gesztusnak köszönhetően a vezetők készségesen együttműködtek a tanácsadókkal, és a róluk szóló összefoglalót végül megmutatták a vezérigazgatónak.Váratlan eredmények„Sokszor váratlan eredményeket hoz a menedzsment-audit – beszél tapasztalatairól Lipcsei András –, ha ugyanis a vállalatnak jól megy, sok vezető azt hiszi, ő is jó helyen van. A vizsgálat azonban gyakran rámutat a gyengeségekre." Erre az első reakció általában – ha éppen megy a szekér - a vezetők fejlesztése, a második az adott vezető olyan területre való áthelyezése a vállalaton belül, ahol képességeit jobban kibontakoztathatja. Kiderülhet, hogy a menedzsment csapatból bizonyos kvalitások hiányoznak, vagy a tagok túlságosan hasonló pozitívumokat hordoznak. Ilyenkor célszerű olyan új embert felvenni, aki bővében van a hiányzó tulajdonságoknak. Az elbocsátás szinte sohasem az audit, sokkal inkább a sikertelenség vagy a személyi konfliktusok következménye. A menedzsment-audit mindenképpen felrázza a vezetői csapatot. Ha jól sikerül kommunikálni, nő a vezetőkben az egymás iránt táplált bizalom, hiszen a vizsgálat alatt egymásnak adott visszajelzés megerősítést is jelenthet, és a kapcsolatok elmélyülését eredményezheti. Az audit alatt kapott rengeteg új információ megújítja az őszinte visszajelzésektől egyébként elzárt vezetői csapatot, s ez új lendületet hozhat a vállalat életébe. Ehhez azonban az kell, hogy a tanácsadó cég és az első számú vezető ne kövessen el hibát az audit kommunikálása és végrehajtása során. „Mivel ez nagyon érzékeny téma, a tanácsadó nem tévedhet!" – hangsúlyozza Lipcsei András.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek