A magyar munkavállalók úgy érzik, jó teljesítményük nem ér sokat a vállalatvezetők szemében, nem honorálják eléggé. Sőt a korábban elégedettséget nyújtó juttatások is kezdenek megkopni, már nem értékelik őket annyira.
Munkajogi ABC (új!) Illik-e a személyisége a munkaköréhez? (Captain-teszt) Egyetemek, főiskolák Fejvadászok Ösztöndíjak Képzéskeresõ Privatizáció Maffia / Korrupció Közlekedés Turizmus Internet Politika Makrogazdaság Magyar vállalatok Küszöbön a kamat- és hozamadó? Költségvetés – kidobják a „szemetet" Adóreform – ellenségből jó barát? Fizetés – elégedettségi feladvány munkaadóknak 2005. március 4. " class="kapcsszoveg">Molnár Zsuzsanna A magyar munkavállalók úgy érzik, jó teljesítményük nem ér sokat a vállalatvezetők szemében, nem honorálják eléggé. Sőt a korábban elégedettséget nyújtó juttatások is kezdenek megkopni, már nem értékelik őket annyira. Tavaly sem sikerült a magyar vállalatoknak megoldaniuk azt a feladványt, hogy fizetésükkel elégedetté tegyék az alkalmazottaikat – foglalta össze a Figyelő Hewitt Legjobb Munkahely-felmérés www.legjobbmunkahely.hu, amelynek eredményei csaknem húszezer magyar munkavállaló véleményén alapszanak. Itt nem csak a fizetések abszolút nagyságáról van szó, hanem arról is, hogy a vezetőknek nem sikerül azt éreztetniük a munkavállalókkal, egyéni teljesítményük értékelése jelenik meg a bérükben. Annak ellenére sem, hogy a résztvevő kilencven cégnél a teljesítményt tartják a legmeghatározóbb tényezőnek a fizetésemelés során. Mitől függ a fizetés?Magyarországon a vállalatok 54 százalékánál a fizetésemelések meghatározásakor az egyéni teljesítmény az elsődleges meghatározó szempont, 25 százaléknál a szervezeti eredmények, 9 százalékuknál az egyéni képességek és kompetenciák. Mennyire honorálják? Az egy évvel korábbi felméréshez képest jelentősen csökkent a magyar munkavállalók elégedettsége a fizetésükkel. „A legnagyobb problémát pedig a fizetések egyéni teljesítménnyel való arányossága mutatja" – emelte ki Veres Rita, a Hewitt Inside tanácsadó cég munkatársa, a felmérés vezetője. A dolgozók 35 százaléka azt állítja, fizetése nem arányos az általa nyújtott teljesítménnyel. Ez az eredmény azért is meglepő, mert a vállalatok körében egyre erősebb az a törekvés, hogy a fizetés az egyéni teljesítmény tükre legyen. „A résztvevő cégeknél a fizetésemelések meghatározásakor az egyéni teljesítményértékelés dominánsabb szerepet játszik, mint eddig bármikor. Ez a vezetők is beosztottakra egyaránt igaz" – tette hozzá Veres Rita. A munkavállalók elégedetlensége feltehetően nem is az egyéni teljesítmény figyelembe vételének hiányából fakad. Inkább abból, hogy nem érezhetik, a jó teljesítmény valóban sokat ér a vállalatnak. A felmérés szerint a kiemelkedően teljesítő munkatársak jellemzően 1,5-szeres fizetésemelésben részesülnek, mint ugyanabban a munkakörben átlagosan teljesítő kollégáik. „Csakhogy ha egy átlagos alkalmazott 2 százalékos emelésben részesül, a kiemelkedőnek sem jut 3 százaléknál több" - hangsúlyozta a tanácsadó. Nem beszélve arról, hogy a vállalatok többségénél a gyengén teljesítők is kapnak mindig fizetésemelést. Már a juttatások fénye is megkopott A vállalatvezetők kezében korábban adu ász volt a béren kívüli juttatás. Magyarország ugyanis eddig kilógott a többi európai ország közül a juttatások megítélésének tekintetében. Nem csak Nyugat-Európában, de a többi kelet-közép-európai országban sem tért el ennyire a fizetés és a béren kívüli juttatások megítélése, mint náluk. Máshol a két kompenzációs forma között csak árnyalatnyi különbségek voltak, Magyarországion viszont jóval magasabb volt a juttatásokkal való elégedettség. „Ám ez az eszköz is elvész lassan a vezetők kezéből, mert a tavalyi év már egyértelműen azt mutatta, hogy a magyar munkavállalók egyre kevésbé elégedettek a juttatásaikkal" – mondta Veres Rita. Ennek ellenére a béren kívüli juttatások gyorsan terjednek. Jelenleg a résztvevő vállalatok 29 százalékánál működik cafeteria rendszer, és további 45 százalék tervezi a bevezetését. Valószínűleg azonban a juttatási csomagok nem mindent orvosló csodaszerek lesznek, hanem az alapvető elvárások közé fognak felsorakozni: meglétük nem növeli az elégedettséget, csak hiányuk csökkenti azt. Erkölcsi megbecsülés – a mentőöv Természetesen a munkavállalók kompenzációval kapcsolatos elégedettségét nem csak az anyagi elismeréssel lehet elérni. A legtöbb vállalatnál léteznek olyan programok, amellyel a kiemelkedő vagy átlagon felüli teljesítményt jutalmazzák. A McDonald’s Hűség-Programja a vállalatnál eltöltött éveket díjazza. Tizenöt év után egy aranykarórát kapnak a dolgozók. De minden tizedik vállalatnál eltöltött év után minden dolgozónak jár 8 hét fizetett szabadság. Általában egyébként ajándéktárgyakkal, nyilvános dicsérettel, a családtagoknak is nyújtott szórakozási és utazási lehetőségekkel mutatják ki a vállalatoknál az elismerést. Mindez nem csak a kiváló egyéni vagy csapatteljesítményért jár, hanem a különleges helyzetekben való helytállásért is.
Kedves Olvasónk!
Úgy tapasztaljuk, hogy Ön hirdetésblokkoló rendszert használ. Kérjük az oldal zavartalan olvasása érdekében kapcsolja ki ezt a funkciót,
majd kattintson ide!
Köszönjük!
Amennyiben nem kívánja vagy tudja kikapcsolni a hirdetésblokkoló rendszert, akkor is elérheti oldalunkat, de a felhasználói élmény sérülhet.
Kattintson ide, ha így folytatná a böngészést.
Köszönjük együttműködését.