kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Családbarát munkahelyek 2005-ben (1.)

A Családbarát munkahely díj kisvállalat kategóriájában nyertes Var Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. valamint a nagyvállalat kategóriában győztes National Instruments Kft. vezetőjét kérdeztük arról, náluk miben nyilvánul meg a munkahely családbarát jellege, milyen munkaidőmodelleket vezettek be, és hogy hogyan kezelik a Gyesen levő kismamákat.

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium valamint az Ifjúsági Szociális Családügyi és Esélyegyenlőségi Minisztérium szeptemberben osztotta ki négy kategóriában a "Családbarát munkahely 2005" díjakat azon cégeknek, amelyek különösen figyelmek alkalmazottaikra és különböző eszközökkel támogatják a munka és a családi élet összehangolását.

A pályázatot benyújtóknak hat témában kellett számot adniuk: munkaidőmodellek, képzések, Gyesen levőkkel való kapcsolattartás, gyermekintézmények fenntartása, munkavállalói juttatások, munkahelyi biztonság.

A cél, hogy a dolgozók jól érezzék magukat

A kisvállalatok kategóriában az informatikai szaktanácsadással foglalkozó Var Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. nyerte el az első helyet. Szabó Péter, a jelenleg 21 főt foglalkoztató, 1993-ban alakult cég ügyvezető igazgatója elmondta, családbarát intézkedéseik bevezetésének oka elsősorban a munkatársmegtartás volt. "Mivel mérnökeink szaktudása az egyik legfontosabb termékünk, olyan körülményeket kell biztosítanunk számukra, amelyeknek köszönhetően jól érzik magukat a munkahelyen. Ennek köszönhetően nem fogják elhagyni a céget. Emellett felismertük, ha otthon rendben mennek a dolgok, akkor a dolgozók jobban tudnak a munkára koncentrálni, és így teljesítményük is nő."

Rugalmas munkaidő, otthonról is lehet dolgozni

A cégvezetés feladatcentrikusan gondolkodik, nincs kőbe vésett munkaidő, és akár otthonról is lehet végezni a munkát. Az otthoni internethasználatot finanszírozza a vállalat, és kedvezményes gépvásárlásra is van lehetőség. A nem otthon dolgozóknak maximálisan rugalmas munkaidőt biztosít a cég. Ha a munkatárs reggel nyolcra viszi a gyermekét iskolába, óvodába, a munkát nyolc óra helyett elkezdheti fél kilenckor.

"A kollégáknak nem kötelező az egész napot az irodában tölteniük. A távozások nyomonkövetésére létrehoztunk egy úgynevezett csoportmunka-kezelő programot. A munkatársak ebben a "határidőnaplóban" regisztrálják, hogy mikor távoznak az irodából, milyen okból mennek el, hol fognak tartózkodni és mikor térnek vissza. Így mindig tudjuk, kire lehet számítani az irodában, és mikor hol érhetjük el a munkatársat. Számonkérés csak abban az esetben történik, ha az adott feladatot nem az elvárásoknak megfelelően teljesítette a dolgozó" - mondta el Szabó Péter.

Heti kétszer bejárnak a gyerekek

Az ügyvezető igazgató elmondása szerint 200 négyzetméteres irodájukba hetente kétszer-háromszor behozzák gyermekeiket a kollégák, akik a kicsikre közösen odafigyelve végzik a munkát. "A gyerekek egyáltalán nem gátolnak minket a feladatok elvégzésében. Sőt, már annyira megszoktuk a gyerekzsivajt, hogy szinte hiányozna, ha megszűnne" - mesélte az ügyvezető.

A vállalat a fentiek mellett iskolakezdési támogatással, egészségpénztári hozzájárulással, valamint esküvő és gyerekfelügyelés esetén anyagi hozzájárulással segíti a dolgozókat. A kollégák gyermekeinek egyébként lehetőségük nyílik kipróbálni magukat a cégnél, az egyik dolgozó fia is épp az idei nyáron töltötte szakmai gyakorlatát a vállalatnál.

A Gyesről, Gyedről visszatérőkkel kapcsolatban az ügyvezető igazgató elmondta, utoljára 6 éve volt példa szülési szabadságra, és a kolléganőt maximálisan támogatták a munka világába való visszatérésben. "Köszönhetően annak, hogy az informatikai munkatársak zöme férfi, kisvállalatként ez a kérdés nem annyira gyakori, de az otthoni munkavégzés lehetősége itt is előny lehet" - közölte Szabó Péter.

Számos kedvezmény a Gyesen lévőknek

A nagyvállalat kategóriában idén a debreceni National Instruments Kft. érdemelte ki az első díjat. A software és hardware gyártásával foglalkozó nemzetközi cég 450 főt foglalkoztat, szellemi és fizikai dolgozókat egyaránt.

Ábrahám László ügyvezető igazgató elmondta, a cég családbarát jellege a rugalmas munkaidőben, a béren kívüli juttatásokban, de leginkább a Gyesen lévő munkatársakkal való hozzáállásban mutatkozik meg. "Amennyiben egy munkavállalónk Gyes-re megy, két lehetőség közül választhat ezen időszakot illetően. Az első esetben a számítógépet és az otthoni munkavégzéshez szükséges technikai hátteret lakásába telepítjük, így otthonról, saját beosztása szerint végezheti el feladatait.

Aki nem otthon kíván munkálkodni - tette hozzá az ügyvezető - , visszatérhet a céghez. Kezdetben négy órás munkaidőben, a későbbiekben pedig újra teljes munkaidőben dolgozhat. A Gyesen lévők emellett részt vehetnek az összes vállalaton belüli tanfolyamunkon, az oktatásra általában hetente kétszer kerül sor munkaidő után. Ha a kismama/kispapa a megadott időpontokban meg tud jelenni a tréningen, nem fogunk semmilyen akadályt állítani szakmai fejlődése elé.

"A cégnél dolgozó házaspárnak születik gyermeke, megoldható, hogy egy évet az apuka, egy évet pedig az anyuka töltsön otthon a gyermekkel. Így mindkettőjüknek csak egy évet szükséges munka nélkül tölteniük" -mondta el Ábrahám László.

Beteg gyermekkel 6 óra munka normál fizetésért

A cégvezetés gondolt a beteg gyermeket vagy hozzátartozót ápolókra is. "A kollégák bizonyos esetekben élhetnek úgynevezett munkaidő-kedvezményünkkel. Ha valamely dolgozónk családtagja hosszú lefolyású betegségben szenved, elegendő nyolc óra helyett hat órát benn töltenie a vállalatnál - fizetésének csökkenése nélkül" - tájékoztatott Ábrahám László.

Családi nap, Mikulásparti

A vállalat különböző rendezvényekkel is próbálja erősíteni a cég családbarát jellegét. Évente rendeznek "családi napot", amelyen különböző sporteseményekkel, programokkal és ebéddel várják a dolgozókat és hozzátartozóikat. A szintén egy évben egyszer megrendezésre kerülő gyermeknapon az oktatótermet internetszobává alakítják, ahol a gyermekek egész nap játszhatnak, és barangolhatnak a világhálón, és egy mikulásparti is vár a gyermekere az év végén.

Nyári munkalehetőség

A cég nemcsak a kiskorúakra gondol, az ügyvezető elmondása szerint a nyári időszakban kollégák 16 éven felüli gyermekei kipróbálhatják magukat a cégnél, tapasztalatot szerezhetnek és nem utolsósorban nyári zsebpénzt is.

Az egészségmegőrzés területén saját konditerem várja a munkatársakat, de van ping-pong asztal és csocsóasztal is. Az ebéd során öt féle ételből lehet választani, a kollégákra pedig vállalati orvos figyel.

A fenti kedvezmények egyébként már a vállalat honi megalakulása óta léteznek. "Mivel az anyacégünk nagy hangsúlyt fektet a kollégák lelki és testi egészségére, természetes volt, hogy a magyar leányvállalat is az anyacéghez hasonló filozófiával és intézkedésekkel próbál majd a munkatársak kedvére tenni. A családbarát környezet megtartó erő. Ha elmúlik a betegség vagy a Gyes, a kolléga - akinek betanítása akár három hónapba is kerülhet - lojális marad a céghez, és így nem veszik el a belé fektetett energia" - magyarázta az ügyvezető.
A cégnél egyébként hét százalék alatti a fluktuáció.

Oroszi Babett, 2005. október 7.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Évi 70 millió forintos fizetésért keresnek háziorvost

Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk

Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet

Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk

Autószerelő drogdíler ellen emeltek vádat, aki műhelyében árulta a kábítószert

A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk