Megjelent: 17 éve

Emelkedett a szabályosan foglalkoztató munkáltatók száma

Papp István, az OMM elnöke és Kiss Péter szociális és munkaügyi miniszter január 22-én sajtótájékoztatón számolt be a 2006-os munkabiztonsági és munkáltatói vizsgálatokról. A tavalyi év mérlege: 17 százalékkal kevesebb munkaügyi szabálytalanság a 2005-ös adatokhoz képest.

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség 2006-ban összesen 45 ezer munkáltató ellenőrzését végezte el, ebből 36 ezer munkáltató követett el jogsértést 349 428 munkavállalót érintően. Munkaügyi szabálytalanságot 70,5 százalékuknál találtak, míg 2005-ben a vizsgált munkáltatók 88,2 százalékánál állapítottak meg szabálytalanságokat.
A munkabiztonsági mutatók ugyanakkor romlottak: az ellenőrzött munkáltatók 91 százaléka nem tartotta be a vonatkozó jogszabályokat a 2005-ös 78 százalékhoz képest. A munkaügy területén 144 563, a munkabiztonság területén 204 865 munkavállaló esetén állapítottak meg jogsértést.

Az OMMF - 2007. január 1-jétől Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség - munkatársai a foglalkoztatás biztonságáért dolgoznak. A szervezet 2006-ban is kiemelt célként kezelte a feketefoglalkoztatás következetes feltárását és visszaszorítását, a munkavállalók jogvédelmét, a munkabalesetek számának csökkentését, valamint a tisztességes piaci verseny elősegítését. Elsősorban az autópálya-építkezéseket, az építő- és feldolgozóipari, a mezőgazdasági, valamint a kereskedelmi vállalkozásokat vizsgálták - azokat az ágazatokat, ahol gyakoriak a súlyos jogsértések és veszélyeztetések. Az ellenőrzések során tapasztalható, hogy a munkáltatók magatartása rendkívül nehezen változik bizonyos ágazatokban, melynek fő oka az indokolatlanul széles körű alvállalkozói kapcsolatháló. Akcióellenőrzéseket is tartottak a diákok, fiatal munkavállalók foglalkoztatását vizsgálva. Döntően helyszíni vizsgálatokat végeztek, együttműködésben a társhatóságokkal: a határ- és rendőrséggel, az APEH-hel. Nőtt az ellenőrzések kiszámíthatatlansága: egy-egy munkahelyre ismételten visszatértek, éjszaka, pihenőnapokon is. A szigorodó jogkövetkezmények miatt sajnos egyre több a munkáltatói ellenállás, az ellenőrzés akadályozása, a felügyelők elleni atrocitás.
Munkabiztonsági ellenőrzésekkor sok esetben a felügyelő puszta megjelenése is elég a rend helyreállításához: rögtön helyükre kerülnek a leszerelt biztonsági berendezések, a munkavállalók sietve felveszik egyéni védőeszközeiket. Az OMMF együttműködik az OEP-pel az eltitkolt munkahelyi balesetek felderítése érdekében. A főfelügyelőség a kiszabott munkavédelmi bírságokból befolyt összegekből idén is pályázatot hirdetett az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés céljainak támogatására (2006-ban 220 millió Ft, 2007-ben 286 millió Ft összegben), melynek eredményeképpen javulhatnak a munkakörülmények és csökkenthetek a munkabalesetek. Az így képzett alapból a munkáltatók pályázat útján juthatnak forrásokhoz, melyeket munkavédelmi fejlesztésekre, képzésekre, kutatásra, kiadványok készítésére, konferenciák szervezésére használhatnak fel. Az előző évekhez hasonlóan a halálos munkabalesetek a legnagyobb számban az építőiparban, illetve a mezőgazdaságban következtek be 2006-ban is. 135 halálos munkahelyi baleset történt tavaly.

Feketefoglalkoztatás miatt több mint 12 300 munkáltatónál, 42 276 fő munkavállalót érintően állapítottak meg jogsértést. (2005-ben a tetten ért feketén alkalmazottak száma 28 741 fő volt.) Változatosan szegik meg a szabályokat: zsebből fizetnek, utólag vagy biankó módon, dátum nélkül töltik ki az alkalmi munkavállalói könyvet, a külföldieket engedély nélkül foglalkoztatják. A vállalkozások gyakran hágják át durván az alapvető élet-és munkakörülményeket befolyásoló törvényi előírásokat. A munkaidő, valamint a munkabér szabályait 20-20 ezer alkalmazottat érintően szegték meg. A munkaidő hanyag nyilvántartását 26 ezer fő esetében állapították meg.
2006-ban tízezer állampolgári bejelentés érkezett be. Ennek döntő részét - a munkaügy területén - a bérek, pótlékok hiányos megfizetése miatt nyújtották be a munkavállalók, saját tapasztalatuk alapján. Kevés kivételtől eltekintve a névtelen bejelentések is megalapozottak voltak. A munkabiztonsági bejelentések közül több az építkezések szabálytalansága miatt, járókelőktől vagy távolról szemlélődőktől érkezett. Nőtt a lakószomszédjukat bejelentők száma, mert zajosnak vagy zavarónak vélték tevékenységüket. A munkáltatók gyakran fordulnak a felügyelőkhöz munkavédelmi jellegű tanácsadásért.

A kiszabott bírságok összege 7,21 milliárd forint, amelyből a 11 655 munkaügyi bírság értéke 5 milliárd forint. Munkavédelmi bírságot 1,28 milliárd forint értékben szabtak ki, összesen közel négyezer esetben. Külföldiek engedély nélküli foglalkoztatása miatt 730 millió forint befizetésére kötelezték a vizsgált cégeket 594 esetben. A jogerőre emelkedett bírságok közel 60 százalékánál elértük, hogy a munkáltatók befizessék a kiszabott bírságot. Az ellenőrzések nyomán 2006-ban már 3 milliárd forintot fizettek be a 2005-ös 2,1 milliárd forinthoz képest.

Az OMMF a második félévben felülvizsgálta jogalkalmazási gyakorlatát annak érdekében, hogy csak a munkaügyi szabályok durva és tudatos megszegése eredményezze kizárást a közbeszerzésből és az állami támogatásokból. A súlyos jogsértések azonban minden esetben anyagi szankciót vontak maguk után, enyhébb esetben csak figyelmeztettek vagy a szabálytalanság megszüntetésére kötelező határozatot hoztak. Az új gyakorlat nagymértékben megnövelte a helyszíni ellenőrzésre fordítható időkeretet a súlyos jogsértések feltárására.
A munkaügyi jogsértéseket 2006. szeptember 23-ától nyilvánosságra hozzák. Az OMMF nyilvántartása 17 249 jogsértést elkövető munkáltatót rögzített, mellyel kapcsolatosan 79 654 számú megtekintést regisztrált a rendszer. Az OMMF partnerségi együttműködést hirdetett az SZMM támogatásával a munkáltatókkal, a munkavállalókkal és érdekképviseleteikkel, szakmai szervezeteikkel, melyben szorgalmazta, hogy a törvényességet betartó partnerek mint megbízható társak foglalkoztatására kerüljön sor szélesebb körben. Az OMMF területi felügyelőségeit a régiós elv alapján szervezték újjá, a felügyelők létszámát százzal növelték a magasabb színvonalú munka érdekében.

Az OMMF munkatársai 2007-ben továbbra is a feketefoglalkoztatás visszaszorítása, a munkavállalók garanciális jogainak érvényesülése érdekében dolgoznak. Kiemelt feladatuk lesz a munkavállalók munkabérhez való jogának, valamint a külföldiek magyarországi munkavégzése szabályai teljesülésének vizsgálata. 2007. január 1-jétől létrejött az egységes munkavédelmi szervezet: az OMMF átveszi a munkaegészségügyi feladatokat az ÁNTSZ-től. Emiatt a szervezet neve is megváltozott: Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség az új elnevezés. Az OMMF a foglalkoztatási adatokat 2007. január 1-jétől az egyablakos bejelentési rendszer bevezetésével az APEH-től kapja meg. E szerint a munkáltatóknak az EMMA-adatokat csak az APEH-hez kell bejelenteni, melyeket az OMMF ellenőrzéseihez használhat. Erősítik az együttműködést a hatékonyabb munka érdekében a fogyasztóvédelmi felügyelőségekkel is a munkavédelemben, és a VPOP-val a fantomcégek felkutatása során.



Súlyos jogsértések (munkaügy):
Írásos munkaszerződés hiánya
Bejelentés nélküli, feketefoglalkoztatás
Külföldiek engedély nélküli foglalkoztatása
Foglalkoztatás színlelt szerződéssel
Jogellenes munkaerő-kölcsönzés
Munkaidő-nyilvántartás hiánya,
kettős nyilvántartás
Alapvető élet- és munkakörülményekkel kapcsolatos jogsértések
Munkabér védelme

Súlyos jogsértések (munkabiztonság):
Súlyos veszélyeztetés (le-, beesési veszély, egyéni, kollektív védelem hiánya, stb.)
Kollektív műszaki védelem hiánya vagy nem megfelelő kialakítása
Egyéni védelem hiánya
Kockázatértékelés nem megfelelő elkészítése
Veszélyes berendezések munkavédelmi üzembe helyezésének elmulasztása
Időszakos biztonsági felülvizsgálat elmulasztása
Beszállással végzett munkákkal kapcsolatos jogsértések

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
40 év óta először szigorítottak a dolgozókat a veszélyes anyagoktól védő szabályokon

Az európai parlamenti képviselők szerdán új szabályokat fogadtak el a munkahelyi káros anyagoknak való kitettség korlátozására, negyven év óta... Teljes cikk

Magánügy a dolgozó egészsége vagy éppen ellenkezőleg?

Miért komoly probléma az egészséges (munkában)megtartási HR-stratégia hiánya? - teszi fel a kérdést Papp Tamás István HR szakember. Decemberben az... Teljes cikk

A munkaköri alkalmassági vizsgálatról: a hiányának is hosszú lehet az árnyéka

Csak akkor vizsgálná orvos a munkakörre való alkalmasságot, ha ezt jogszabály írná elő, illetve, ha a munkáltató erről így döntene – erről... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek