kapubanner for mobile
Mészáros Etelka
Megjelent: 17 éve

Dinamikusan nő az interim menedzsment piaca

Az interim menedzsment piaci étéke 2000-ben már elérte a 190 millió fontot Nagy-Britanniában, ami jelentős növekedést jelent az 1995-ben mért 75 millió fonthoz képest. 2005-ben a piaci érték már a 420 millió fontot is megütötte. A cégek egyre pozitívabban ítélik meg az interim menedzsment szerepét, olyannyira, hogy költségvetésükben is már tartalékot képeznek interim menedzserek alkalmazására.

A legújabb marketing információk folyamatos növekedést jósolnak az interim menedzsment szektoron belül - derül ki az Executives Online, Anglia egyik vezető munkaközvetítő vállalatának jelentéséből. Az ügynökségek által kínált és az interim menedzserek által szervezett interim munka között egyre nagyobb a verseny. Anglia gazdaságának közel 550 millió fontot hoz egy évben ez a szektor. Az utóbbi két évben a piaci érték 100 millió fonttal nőtt, ekkora növekedéshez korábban legalább öt évre volt szükség. Az interim menedzsment hálózatának bővülése, valamint az Executives Online bevételei is arra utalnak, hogy az interim menedzsment piaca egyre nő. A piaci érték 1995 óta éves szinten 20 százalékkal, míg az utóbbi hat évben összesen 189 százalékkal emelkedett.

Milyen célok befolyásolják a piaci növekedést?
Az elmúlt 10 évben az interim menedzsmenthez való hozzáállás pozitív irányban változott. Ez részben annak köszönhető, hogy növekedtek a szakmai elvárások, másrészt egyre többen ismerik fel e szakma jelentőségét és alkalmazásának előnyeit. A létszámleépítések, áthelyezések/kiközvetítések és az összeolvadások következtében szükségessé vált olyan emberek alkalmazása, akik rövidtávon is képesek segítséget nyújtani a vállalatnak. Az elbocsátásoknak és átszervezéseknek köszönhetően számos felsővezető vált szükségtelenné, akik viszont alkalmasak arra, hogy az interim menedzsment bázisát képezzék.

Egy 2006 júliusában készített internetes kutatásból kiderült: 200 vezető 19 százaléka a jövőben cégének üzleti átszervezését, 18 százaléka jelentős üzleti fejlesztések bevezetését tervezi. A piaci növekedés egy másik jelentős befolyásoló tényezője a feszültség, ami a cégeket arra ösztönzi, hogy rövidtávon is képesek legyenek eredményeket produkálni.

Költenek-e a cégek interim menedzsmentre?
A felmérésben megkérdezett vállalatok egynegyede vallotta, hogy az éves költségvetésükben tartalékot képeznek az interim menedzserek alkalmazására. Kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok 79 százaléka képez tartalékot a folyamatos toborzás és a menedzsment - tanácsadók alkalmazása kapcsán. Bár a büdzsé tervezésénél a menedzsment tanácsadás háttérbe szorítja az interim menedzsmentet, az utóbbi is részét képezi a tervezési folyamatnak.

Egy 2004-ben készített tanulmányban 84 országot kérdeztek meg arról, mikor döntenek egy interim menedzser alkalmazása mellett. A megkérdezetteknek majdnem fele (46%) válaszolta, hogy az interim menedzser alkalmazásával a projekten dolgozó csapat erősítése a cél, míg egynegyedük említette, hogy a munkafolyamatot szeretné felgyorsítani vagy megmenteni - világít rá Executives Online.

Újabb és újabb interim menedzserek tűnnek fel
Becslések szerint több mint 10000 interim menedzser dolgozik Nagy-Britanniában. Az Executives Online saját jelöltjeinek névsora négyszeresére növekedett 2000 és 2006 között, továbbá folyamatosan tűnnek fel újabb és újabb interim menedzserek, akik már túl vannak legalább egy sikeres megbízáson.

Az alkalmazásban lévő interim menedzserek száma drámaian nő (76 százalék az előző évhez viszonyítva, amikor 50 százalék volt), arról számoltak be, hogy a munkaleterheltségük hasonló az előző évhez képest. 2006 májusát megelőzően 12 hónap átlagát tekintve 165 napot dolgoztak az interim menedzserek. Ám míg az operatív vezetők átlagosan 209 napot töltöttek munkával, addig az informatikai igazgatók csak 108 napról számoltak be. 2006 májusa előtt a ledolgozott munkanapok száma éves szinten elérte a 165 napos átlagot, ez az érték 2003 szeptemberében átlag 156 nap volt, ugyanezen év júniusában 131, és 2002 márciusa előtt pedig 176 nap volt az éves átlag.

Az ügyfelek 26 százaléka egy évben egyszer, további 26 százalékuk kétszer egy évben, és 15 százalékuk háromszor egy évben vett igénybe interim menedzsert. 2004 és 2006 között az Executives Online jelöltjei 2 és 24 hónap között kaptak megbízásokat, az átlagos megbízás 7,5 hónap volt.

Honnan kapják megbízásaikat?
Az interim menedzserek munkájuknak átlagosan 57 százalékát saját személyes kapcsolataiknak köszönhetik, míg 39 százalékát közvetítőkön keresztül kapják. Egy évben átlagosan 4,4 alkalommal keresik meg őket, hogy ajánljanak egy másik interim menedzsert vagy olyan ügynökséget, amely interim menedzserek közvetítésével foglalkozik. Egyötödük hétnél is több ajánlást tett egy évben.

99,000 fontot kereshet egy évben egy interim menedzser
A piac jóval magasabbra értékeli a szakértői területet, mint más területeket. Néhány interim menedzser azt mondta, hogy 300 fontnál kevesebbet keresett naponta, ugyanakkor a piac vezető szereplői azt mondták, hogy a napi díjuk több mint 1000 font volt. A munkapiaci fluktuáció és a gazdasági helyzet ellenére 2002 márciusában az átlagos napi díj 587 font volt és ez alig változott négy év alatt. 2006 májusában az átlagos napi díj 597 font volt. Éves bruttó jövedelmet tekintve, ha egy interim menedzsernek 600 fontos a napi díja és ezt 165 napra vonatkoztatjuk egy évben, valamint feltételezzük, hogy mind a 165 napon alkalmazásban állt, akkor 99,000 fontot kap egy évre.

Előnyök: speciális szaktudás, gyorsaság, tárgyilagosság
Az ügyfelek szerint az interim menedzserek alkalmazásának lehetséges előnyei között szerepel, gyors feladatmegoldó készségük, hogy az ismereteiket képesek másoknak átadni, és hogy tárgyilagosak. A költséghatékonyság és a létszám folyamatosan alacsonyan tartása kevésbé fontos a klienseknek.
Az interim menedzserek szerint a kulcsfontosságú tényezők, amelyekért alkalmazzák őket, az átfogó tapasztalat, a pártatlanság, tárgyilagosság, speciális szaktudás, a feladatok kézbentartása, a gyorsaság és a rugalmasság.


Mészáros Etelka

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek