A tréning és a videotréning
A videotréning megvalósítja azt a pedagógiai törekvést, amit "aktív módszernek" írnak le a didaktikai, andragógiai munkák. Így válik teljessé a tréninges képzési folyamat. Ez az eljárás minden más típusú tréningnél eredményesebb képző tevékenységet biztosít, mert mindenki saját "tapasztalatai" alapján tud önmagáról és társairól véleményt alkotni.
A tréning teljes folyamatának négy elemet kell tartalmaznia, úgy mint
1. Célorientált ismeretek feldolgozását,
2. Az ismeretek alkalmazását, tevékenység specifikus gyakorlatokban,
3. A gyakorlatok elemzését, értékelését,
4. A személyiség tulajdonságainak feltárását és fejlesztését.
A tréning alaptípusa jellemzően az első két elemet tartalmazza, ugyanis a képzés céljának, az elérendő kompetenciának megfelelő ismereteket dolgoz fel, ezek gyakorlatokban való alkalmazását is megvalósítja. A lényeges különbség az optimálishoz képest abban jelenik meg, hogy a feladat megvalósítása minőségének értékelésére, elemzésére a vizuális és auditív emlékezet révén kerülhet csak sor. Ennek (a hazánkban általában alkalmazott) az alaptípusnak tehát az a hátránya, hogy az elemzés, a megerősítés nem teljes körű visszaidézés alapján történik, hanem az emlékezet szelektivitása miatt, a tevékenység részeiben megragadott visszavetítése nyomán. Vagyis az elemzés, az értékelés lehetősége korlátozott, ezért a tréning negyedik eleme, a személyiség fejlődésének, fejlesztésének a feltárulására nincs meg a feltétel. Az előbbiekből adódik, hogy teljesebb, a tréning minden elemét maradéktalanul alkalmazó képzési eljárásra van szükség, ez a videotréning. (A tréning és gyakorlata című írásban megközelítően szóba kerültek a fentiek, HR Portal, Tréning rovat 2007. január 31-i megjelenés; HR Szótár szócikkei.)
Videotréning és az objektív visszacsatolás
A videotréning az eljárás első két tartalmi elemét az alaptípussal egyezően tartalmazza, azonban az alkalmazásra, a gyakorlatokra való felkészülésnek ennél bizonyos tekintetben előkészítettebbnek kell lennie. A gyakorlatok alapos leírása, az elérendő cél megfogalmazása révén a feladat végrehajtásához másként, tudatosabban készülnek a hallgatók. A lényeges eltérés abban nyilvánul meg, hogy az ismeretek alkalmazását, a gyakorlatok megoldását minden esetben videofelvételen rögzítjük. A gyakorlati tevékenység elemzése, értékekése a bármikor visszaidézhető, részleteiben is megtekinthető felvételek alapján történik, objektív bázisra épül. A személyiség megismerésére (feltárására), fejlődésének nyomon követésére, a fejlesztés elemeinek alkalmazására van lehetőség, így a tréninggel szemben támasztott negyedik feltétel is teljesül. Ebben a folyamatban a "hallgatók" aktívan vesznek részt, kimondhatjuk, hogy önmaguk alakítják, formálják személyiségüket. A videotréning, mint módszer-együttes megvalósítja azt a pedagógiai törekvést, amit "aktív módszernek" írnak le a didaktikai, andragógiai munkák. Így válik teljessé a tréninges képzési folyamat. Ez az eljárás - módszer együttes - minden más típusú tréningnél eredményesebb képző (továbbképző) tevékenységet biztosít, ugyanis mindenki saját "tapasztalatai" alapján tud önmagáról és társairól véleményt alkotni, a saját fejlődéséről meggyőződni.
Miért hatékonyabb a videotréning?
A videotréning hozzájárul az ismeretek - elméleti ismeretek és azok gyakorlati alkalmazásának képessége - tartós megőrzéséhez is. Walter Milon vizsgálatai (kutatása) szerint (W. Milon: "Audio-Vision - Nur Vision?", Österreichische Milchwirtschaft, 1974. 11. sz.) az ismeretszerzés módszerei, eszközei jelentősen befolyásolják a megmaradás szintjét, szerinte
az olvasottak 10 százaléka,
a hallottak 20 százaléka,
a látottak 30 százaléka,
a látás és hallással együtt szerzettek 70 százaléka,
az önmagunk által kifejtettek (elmondottak) 80- százaléka,
a tevékenységgel (alkalmazás keretében) összekapcsoltan szerzettek 90 százaléka válik tartós ismeretté. (Hazai kutatások is megerősítették ezt, pl.: Balogh Jenő vizsgálatai.)
Tehát minél több érzékszervünk vesz részt az ismeretek megszerzésében annál hatékonyabb a tanulás (a képzés), amennyiben pedig saját cselekvésünk is részét képezi az ismeretszerzés folyamatának még teljesebbé válik a felkészültség szintje. A videotréning kidolgozásában, megvalósításában lényegében az előbbiekben hivatkozottakra építettem, ugyanis ez az eljárás-együttesen valósítja meg azt a fokozatosságot az elsajátítás folyamatában, amit tudományos vizsgálatok (W. Milon-on kívül több nyugati és hazai kutató állapított meg) tártak fel és amit esetemben közel 30 éves tapasztalat igazolt.
Szükséges azt is leszögezni, hogy elsősorban ez a tréning-típus tudja biztosítani egy adott feladathoz, munkakörhöz szükséges kompetencia tartalmi követelményeinek teljesítését egy folyamat keretében, úgymint:
- az adekvát ismeretek feldolgozását és gyakorlatban való alkalmazását,
- a követelmények teljesítésének elemzését, értékelését,
- a személyiség tulajdonságainak feltárását, fejlesztését (azaz a tevékenységes szükséges viselkedést, magatartást mint azt a felnőttképzéssel szemben a törvény követelményként megfogalmazza).
Mit mondanak azok, akik már kipróbálták?
A videotrénigek tapasztatai pozitívak, a részvevők előnyös tényezőkről számolnak be. A tréninget végzett hallgatók anonim véleménye erősíti meg ezt, a következőket ajánlom figyelembe:
"Nagyon sok helyzetben láthattam kollégáimat mintaképpen és sajátmagamról is objektív képet kaptam külső szemlélőként"
"A videofelvételek nagyon sokat segítettek a hang, a mimika játékában, a határozott, de ugyanakkor visszafogott tárgyalási technika elsajátításában."
"Mindenképpen a videós munka volt a meghatározó, kívülről látni önmagamat és szembesülni magammal és kollégáim kritikájával."
"A legtöbbet a gyakorlati tényezők segítettek. A videó segítségével láthattam magam, kívülről, a többiek segítették elemezni viselkedésemet."
"Önmagam visszanézése ill. önmagam megtekintése szituációkban, ez segített a legtöbbet." (DANUBIUS Hotels Rt., Budapest tréningjeinek résztvevőitől, mindössze öt megnyilatkozás a több százból.)
"A videotréninges megoldás új távlatokat nyitott ."
"Nagyon tetszett ahogy kipróbálhattuk magunkat. Az elmélet és a gyakorlat összhangja segített, láttam milyen lehetőségeim vannak."
"Jó volt látni a fejlődést, ahogy kialakult bennem egy-egy képesség. Sok gyakorlat volt, ami segített feltárni az önismeretem , helyes értékítéletem."
"'A videotréning' eleget tett a modern pedagógia 'SAJÁT ÉLMÉNY' elméletében megfogalmazott követelményeknek, valamint az elsajátítás minél szélesebb körű lehetőségének."
"Mivel nekem már volt ezirányú gyakorlatom, nagy mértékben hozzá tett a már meglévő tapasztalatomhoz. Segített az eddigi megoldatlan problémák újra definiálásában, átstrukturálásában és sok esetben mintát nyújtott a megoldásra. Ami nekem teljesen új volt, az a videó mint eszköz és mint módszer." (Tréningvezető hallgatóinak véleményéből.)
Az általam vezetett jelentős számú tréning, ezres nagyságrendben meghatározható hallgatói kör véleményét reprezentálják a fenti idézetek. Mennyiségében talán idézhettem volna többet is, de a módszer (eljárás együttes) hatékonyságáról, a résztvevők számára nyújtott fejlesztő, fejlődést feltáró szerepéről egyértelműen adnak rálátást. Ezt azért látom lényegesnek, mert a képzésre igényt támasztóknak (cégeknek, egyéneknek) nincs elég információjuk a videotréning előnyös hatásairól, egyénre és közösségre egyaránt ható tényezőiről.
Miért vannak fenntartások a videotréninggel kapcsolatban?
A fentiek felvázolására azért volt szükség, mert a videotréninggel kapcsolatban az a "közhiedelem" jelenik meg, hogy a videó alkalmazása a tréningeken káros. A vélemény alapját az képezi, hogy egyes alaptréningekbe érdemi előkészítés, előzmény nélkül beiktatnak egyetlen gyakorlatot, amelyről videofelvétel készül. Ez lényegében "váratlan helyzet elé állítja", felkészítés, előzmény nélküli önkonfrontációnak teszi ki a tréner a hallgatót, aminek bizonytalan, s csaknem természetszerűen a negatív a fogadtatása. Erre a többnyire negatív élményre hivatkoznak a véleményt nyilvánítók. Az a mai aktív vezető, akivel minden előzmény nélkül egy tárgyalási helyzetet oldattak meg kamera előtt és ez a felvétel számára elfogadhatatlan volt, érthető, ha elutasító magatartást tanúsít a videotréning szó hallatán, ajánlása esetén.
Az önkonfrontáció fontos eleme a tréningnek, a fejlesztést, a fejlődést segíti, pozitív motivációt vált ki, azonban az itt említett esetben természetesen elutasító magatartást eredményez. A videó alkalmazása kiváló eszköz, azonban képzési folyamatba felvételt illeszteni csak megfelelő módszertani felkészültséggel, a résztvevő(k) megfelelő ráhangolásával szabad. A fent szó szerint idézett vélemények ellentmondanak a negatív beállítódás alapján tett megnyilatkozásnak. Fel kell tehát tenni a kérdést
Miről lehet szó?
A videó képzésben, kivált tréningben való alkalmazására fel kell készülni elméletben és gyakorlatban egyaránt (ezt nyújtja a tréningvezető szakképzésünk). Alapelvként három tényezőt kell megfogalmazni:
a videotréningen
- a gyakorlatok tartalmában,
- a megoldással kapcsolatos követelményekben és
- a feladatok időtartamában fokozatosságot kell megvalósítani.
Videofelvételt értékelni, elemezni csak akkor szabad, ha "hallgató" már a tartalomra képes figyelni és nem megjelenésének külső elemeire, vagyis amikor már csak a megoldás tartalmával kapcsolatban jelenik meg a konfrontáció. Az 'ad hoc' beillesztett videofelvétellel csak ártani lehet a hallgatónak és a képzés megítélésének egyaránt. Harminc év tapasztalata azt igazolja, hogy a megfelelően felépített tréning videofelvételei soha sem okoztak negatív beállítódást, hanem az a pozitív, ösztönző hatás következett be, amire a mindennapi munkában építeni lehet (lásd: a fenti véleményeket). A video-visszacsatolásos tréningek eddig minden esetben biztosították a célként megfogalmazott kompetencia kialakítását.
Tréninget vezetni csak megfelelő felkészültséggel szabad
Az alaposan felkészült szakemberek - tréningvezetők - képzését modellt is biztosító tréninges képzési formában végezzük/végzem évek óta. A nevemmel jelzett trénerképzést elvégző személy a tréning minden típusának, a legkomplexebb videotréningnek a tervezésére, szervezésére és vezetésére (megvalósítására) elméletben és gyakorlatban alaposan felkészül. Ez a szakképzés időigényes, a több helyen hirdetett 60-80 órás tanfolyamok helyett 150-200 közvetlen órát és mintegy 40-50 óra egyéni munkát igényel, amely 3-4 hetenkénti 30-30 órás csoport-tevékenységben realizálódik a megfelelő bevésést (elmélyülést) biztosítva. Az ilyen szintű felkészítés után egyetlen tréner sem vállalja a kudarc kockázatát, hanem csak a szakmai követelményeknek megfelelő gyakorlatokkal végzi a felkészítést.
Azt a tanulságot kell megfogalmaznom, hogy a tréning tervezésénél, a cél ismeretében mindig pontosan számba kell venni a tréning típusát, melyiket alkalmazza a tréning vezetője. A képzési program készítésénél végig kell gondolni, hogy a tréning mind a négy elemét, vagy csak azok egy részét használja-e fel az oktató. Fontos, hogy mind az elmélet, mind az alkalmazás egységet alkosson, a módszerek ezekkel szinkronban legyenek. Elengedhetetlennek tartom, hogy a tréning résztvevői az indulást megelőzően (időben) részletes tájékoztatást kapjanak, ismerjék, hogy milyen feladatokat és milyen eszközökkel fognak megoldani. Az alapos előkészítés képezi a sikeres és hatékony tréninges képzés alapját, érdemes erre időt fordítani.
Dr. Poór Ferenc
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk
Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk
Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk
- Extremitás és az intuíció 5 hónapja
- Még kilenc napig lehet pályázni az Év trénere díjra 6 hónapja
- A vezetőfejlesztés a munkaerő-megtartás kulcsa 7 hónapja
- Szervezeti kultúra: a vezetők és munkavállalók közös feladata 7 hónapja
- A gamifikáció, mint a munkaerő-megtartás eszköze 7 hónapja
- A megtartás kulcsa: a szervezet állapotának folyamatos mérése 8 hónapja
- Mi köze a szervezeti kultúrának a munkaerő megtartásához? 8 hónapja
- Milyen trendekkel kell számolnia egy jövőbiztos vezetőnek? 8 hónapja
- Csapatépítés Z-generációsoknak: erre figyeljünk 8 hónapja
- Hogyan célozzunk jól a vezetés- és tehetségfejlesztésben? 8 hónapja
- A készségek fejlesztése manapság létszükséglet és a megtartás kulcsa lehet 9 hónapja