kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Mit orvosoljunk coachinggal?

Egy vezető kinevezésekor többnyire csak azt nézzük, kiből lehet jó irányító, pedig az is fontos, hogy mi által válhat valaki azzá. Összeállításunkban bemutatjuk, mely vezetői készségeket fejleszthetjük coachinggal.

A klasszikus coaching témák az alábbiak szoktak lenni (szinte mindegyik összefügg a másikkal, nehezen elválasztható, mégis az áttekinthetőség kedvéért érdemes kategorizálni):

Asszertivitás

Amíg a coachee nem tisztázta magában, hogy hova is szeretne eljutni, senki nem tud segíteni az útján. Azaz az első néhány alkalommal a coach-csal csak egy jövőkép kialakítására fókuszálnak, majd egy olyan lépéssorozatot alakítanak ki együtt, ami nemcsak kivitelezhető, hanem minden találkozáskor lehetőséget ad az eredmények átbeszélésére. Például egy coachee egy nagy banknál a kockázatkezelés egy speciális területéért felelt. Érezte, hogy több van magában, mint egy pár fős csapat irányítása, de magában tartotta ezen hitét. A coachával hamar sikerült kiderítenie, milyen frusztrálttá teszi is az, hogy nem becsülik meg eléggé. Ezért definiálták a konkrét célokat, és miután bizonyította vezetői rátermettségét, a teljes területet rá merték bízni, így végre megkapta a rég áhított céges autót is.

Kommunikáció hatékonyságjavítás, kommunikációs indulatkezelés
Ez is tág terület, lefedi mind a szóbeli, mind az íráskészséget. Előfordul, hogy már az is elég a frissen kinevezett vezetőnek, ha elküldheti előre egy külső szemlélőnek, a coachának azt a néhány dokumentumot, fontos levelet, előterjesztést, amit vagy kiemelten fontos személyeknek szánt, vagy olyan nagy horderejű volt, hogy minden szó számít. Legtöbbször csak megerősíteni kell abban a vezetőt, hogy minden rendben (vagy legfeljebb egy-két szót javítani), mégis magabiztosabbá válik vezető, hiszen valaki átnézte leadás előtt, méghozzá nem titkárnői szemmel, kizárólag a helyesírási hibákra összpontosítva....

Szervezettség, időgazdálkodás

Ez az egyik legkézzelfoghatóbban fejleszthető terület. Amikor egy 4-5 alkalmas coaching után az ügyfél észreveszi, hogy akár csak napi 30-60 perccel kevesebbet tölt a munkahelyén, ráadásul úgy, hogy még az elvégzett munka minősége is javul, akkor ez nagy sikerélmény mindkettőjüknek. Ez is egy teljesen testreszabott terület, hiszen van, aki a telefonálgatásban nem elég hatékony, más delegálni nem tud megfelelően, de olyan is gyakorta előfordul, hogy az illetőnek csak végig kell szaladnia egy apró dolgokkal teli százas listán, amikből ha csak 5-6 is újdonság számára, és megfogadja azokat, már megérte a fáradozást.

Munka magánélet egyensúlya

Ez is minden vezetőnél gondot szokott okozni, de speciális terület ezen belül is az anyaság és karrier összeegyeztetése. Ilyen jellegű problémák esetében számos gyakorlatban bevált ötlettel már néhány alkalom után jobb anyának és mégsem rosszabb vezetőnek érzik magukat a coacheek, amiből nemcsak a megbízó vállalat, de a coachee családja is profitál.

Fiatal, frissen kinevezett vezetők

Számos ügyfél saját területén nagyon sikeres volt (ezért is léptették elő), mégis, amikor kinevezték, jó néhány új helyzettel találta magát szembe, melyek nem kis kihívást tartogattak. Az ilyen kényes vezetői helyzeteket (negatív visszacsatolás, létszámleépítés, minőségi csere...) van, hogy elég előtte csupán átbeszélni, és már nagyobb önbizalommal fut neki egy esetleges kétoldalú szerepjáték után a valós helyzetnek, mintha csak magában őrlődne és halasztgatná az eseményt.

Megjelenés, külsőségek, arculat, karizma

A vezetők erre mindig azt mondják, hogy tabu téma, ebben nem kell segítség. De lássuk be, milyen sokat árt az, ha a külsőségek nem egy vezető képét támogatják. Ezt egy humán szakember is észreveheti, mégis jobb, ha külsőst kér meg ezen információ átvitelére, minthogy ez belső konfliktust eredményezzen. Egy HR-es csak nem mondhatja egy vezetőnek, hogy az elnyűtt kardigánt le kellene cserélni csinos kosztümre, vagy hogy a nyakkendője műszálas és szocreál stílusú, esetleg kínos az irodájában lógó plüss maci, az asztalon díszelgő eldobható reklámóráról, illetve a rágott végű műanyag tollakról nem is beszélve - különösen, ha az a konkurencia logójával van ellátva. Ezek ugyan pusztán felszínes külsőségek, azonban már néhány apró változtatás is pozitív hatással van önbizalmára, kisugárzására, és akármennyire is hitetlenkedünk: a hitelességére is.

Delegálás

Nem csak azért kell megtanulni delegálni, mert így a coacheenak több ideje lesz, amit hasznosabban tud felhasználni, de a munkatársakat is fejlesztheti, motiválhatja ezáltal. Még ha elcsépeltnek is hangzik, akkor is igaz: teher alatt nő a pálma. Hasznos szokott lenni, ha közösen áttekinti a coachával, hogy mit delegáljon, és mit ne, illetőleg kinek (kiválasztás), a hogyanról nem is beszélve (tájékoztatás, visszacsatolás).

Sok vezető azzal érvel a delegálás ellen, hogy ő jobban meg tudja csinálni, vagy hogy elvész a tekintélye, ha a fontos munkát más végzi el helyette - és egyébként is, "tovább tart elmagyarázni, mint megcsinálni". Ha ezek közül bármelyiket magának vallja a vezető, akkor erről is biztosan érdemes beszélgetnie egy coach-csal.

Motiválás, csapatépítés

Minden vezető tudja, hogy mennyire fontos a csapatának motiválása. De vajon sikerül egyedül megtalálni ehhez a megfelelő eszközt? Biztos, hogy csak drága csapatépítő tréningek léteznek? Nyilván a válasz nemleges, azaz, ha a coach segít megtalálni a coacheejának a szervezetre specifikusan hatékony eszközöket (rengeteg ingyenes motivátor létezik, ami első alkalomkor még eszébe sem jut), sok pénzt meg tudnak spórolni a megbízó vállalatnak, amit korábban kevésbé hatékony csapatépítési tréningekre költöttek.

Stresszkezelés

A coach-csal először érdemes felmérni, mennyire stresszes a coachee élete, vagy csak divatos most ezt mondania. Több bevált teszt/kérdőív is van, melyek segítségével meghatározható az aktuális stresszszint, aminek tudatában már személyre szabottan lehet kezelni a problémákat. Manapság a piacon elképesztően sok stresszkezelési módszer van, amik között nehéz a laikusoknak eligazodni.

Burn out / Kiégés megelőzés

Ebbe a területbe nagyon sokat fektetnek most, hiszen egy jó vezető megtartása sokkal többet megér, mint amennyibe a coach kerül. A klasszikus menedzserbetegséget egy kívülálló hamarabb észreveszi, mint a napi kapcsolatban álló kollegák, barátok. A felismerést követően abban is hatékonyan tud segíteni egy coach, hogy közösen feltárják a megoldási lehetőségeket. Ebből közvetlenül a munkáltató is profitál, hiszen egy kiégett munkavállaló teljesítménye is alacsonyabb (sokat van táppénzen), arról nem is beszélve, hogy hosszú távon kilépéshez vezethet, holott még sok más lehetőség is felmerülhetne.

Komócsin Laura
www.businesscoach.hu



  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk