kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Big 4 a magyar coaching piacon is

Az 1990-es évek végén a könyvvizsgáló, adótanácsadó piac a BIG 6 elnevezést kapta - ma már csak BIG 4 - mert a piac többi részvevője nagyságrendileg kisebb volt náluk. A magyar coaching piacon is hasonló a helyzet, van négy nagyobb szereplő, akik mindegyikénél 5-10 coach dolgozik, utána következik tucatnyi 2-3 fős cég, ám a legtöbb coach magányosan, egyedül áll a piacon.

A Big 4-nak vannak közös jegyei. Egyik nagy előnye az ügyfelek, megbízók felé az egyéni szereplőkkel szemben a csapatban átadható tudás, a másik fontos szempont, hogy az ügyfél, megbízó több opció közül is választhat, azaz azonos színvonalat kap, de ha nem működik a "kémia", ami a coachingban sokkal fontosabb, mint a tréningnél, akkor van lehetősége, hogy ingyen és bérmentve találkozhasson egy másik kollegával is. A Big 4 mindegyikének jó nevű, multinacionális vállalat, magyar kis és középvállalat is az ügyfele, valamint mindegyiknek van coach képzése (http://www.hrportal.hu/hr/hazai-coach-kepzesi-korkep-20080331.html ).

Bár a Big 4 egymás konkurensei a piacon, mégsem ellenségként viselkednek, hiszen mind a négynek megvannak a maga erősségei: van, amelyik termelővállalatoknál, vagy fiatal vezetőknél, vagy a közszférában, vagy éppen a bankszektorban erősebb. A szakmai korrektséget az is alátámasztja, hogy a 2008. szeptember 30-án a Business Coach Szakmai Közösség és a DGS Global Research által szervezett konferencián - az első olyan coaching konferencia, ami nem a coachok önmarketingjéről szól, hanem arról, hogy a megbízóknak, ügyfeleknek milyen tapasztalataik vannak a coachingról -, amelynek egyébként a Develor a fő szponzora, a többiek ügyfelei is előadnak. (www.coachkonferencia.hu)

A Develor összesesen 70 fős, ebből a coaching üzletág hat tagú. Vezetője Miatovits Márta, tanári végzettségű, tréner és pszichodráma csoportvezető. A csapat legismertebb neve: Bán Zsuzsa, aki tanár, mentálhigiénikus, szakközgazdász. Legfontosabb ügyfeleik: Borsodi Sörgyár, Avon, IBM, Erste Bank, OTP, K&H Bank. A csapat minden coacha hölgy. Érezvén a piaci igényt, ők is bővítették csapatukat egy fiatalabb, 32 éves coach-csal. A Develor nagy előnye, hogy számos kelet-európai országban is jelen vannak már, úgy mint Szlovákia, Csehország, Horvátország, Románia.

A FLOW csoport hat cégből álló 40 fős szakmai-üzleti csoport, amelyik vezetés-, szervezetfejlesztéssel foglalkozik, a coaching az ARK-hoz tartozik, amelynek nagy neve Erős Ilona - közgazdász - a Magyar Gestalt Egyesület elnöke, a Pszichoterápia című folyóirat szerkesztő bizottságának tagja. Az ARK honosíttatta meg Magyarországon a CASŠ (Szervezeti változások létrehozása, kiterjesztése és fenntartása) kérdőívet, illetve előszeretettel használják az MBTI alapú személyiségfejlesztést. Ügyfeleik között szerepel a MOL, a Magyar Telekom, a BAT, az EDS.

A Business Coach Szakmai Közösség vezetője Komócsin Laura, közgazdász, aki az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke és az első magyar coaching modell, a "DIADAL" megalkotója. A cég ügyfelei közé tartozik a Pannon, Magyar Telekom, Sodexo és az Euronics is. A csapat összetétele a Big 4 közül a legfiatalabb, mégis legtöbbjüknek van saját vezetői tapasztalata, ezért kiemelten nagy hatékonysággal tudják támogatni a fiatal vezetőket. Másik specialitásuk a hátterük miatt: a női vezetők. Többségük nemzetközi vezetői tapasztalattal is rendelkezik, így expatok coachingját is vállalják négy nyelven, ami a piacon szintén egyedinek számít.

A Bartaco Kft. az elsők között volt a magyar tanácsadói piacon, amely a vezetői készségfejlesztés területén a coachingot bevezette. Több mint tíz éve számos hazai és multinacionális vállalatnál végeztek coachingot. Elsősorban executive és menedzsment coachinggal foglalkoznak. A Bartaco Kft. vezető (senior) coach-a, tagja a Magyar Coaching Szövetségnek. A cég coach-ainak kelet-európai gazdasági tudása, kulturális ismeretei a megbízók rendelkezésére áll, hogy segítse megérteni e sajátos gondolkodást, munkakultúrát. A cég emellett a vállalaton belüli kommunikációs problémák megoldására kommunikációs coachingot is vállal. Ügyfeleik: Imperial Tobacco, CEU, Danone, Transelektro, MTV, Munkaügyi Minisztérium, BAT. A cég vezetője Barta Ágnes, aki az első hazai coachok egyike.

Tavaly tavasszal alakult meg a Humán Szakemberek Országos Szövetségének (HSZOSZ) Coaching Tagozata, amely szoros együttműködésben van az Európai Coaching Szövetséggel. A tagozat célja a coaching szerepének és lehetőségeinek megismertetése és népszerűsítése Magyarországon, továbbá, hogy a coaching hivatásra és munkára vonatkozó minőségi követelményeit közvetítse a nyilvánosság, valamint a szakemberek és az érintettek felé és ezzel elősegítse a coaching professzionalizálását. A tagozat nyitott mindazon kollégák felé, akik az általa meghatározott minőségi követelményeket elfogadják és coach-ként munkájukat azok figyelembe vételével végzik. A HSZOSZ adatbázisában jelenleg 19 coach szerepel.

Köztük Bodó Péter, aki eredetileg jogász végzettségű, ma a European Coach Association magyar elnöke, és több éves külföldi tapasztalata miatt nagy hatékonysággal tud segíteni az interkulturális kihívásokkal szembesülő vezetőknek, főleg német nyelvterületen. Így ügyfeleik is alapvetően osztrák, német tulajdonú vállalatok, mint az Erste, Inku, Mondi. A Bodó Training & Consultingnak szintén van coach képzése.

A Neosys szervezetfejlesztő és tanácsadó cég "arca" Sárvári György, aki pszichológus. Provokatív, konfrontatív coachingról híres, hírhedt, de emellett arról is, hogy alapítója és vezetője volt az első magyar szervezetfejlesztő-szupervízor szakképzésnek az IBS-en. A Business Coach Szakmai Közösséghez hasonlóan náluk is többen közgazdász és pszichológus végzettséggel is rendelkeznek és szintén több a fiatal coach.

A Big 4 mellé feljövőben van a Praesta, amely tavaly alakult, de még nincs jelentős magyar ügyfélköre. A tervek szerint a jövő évi coaching piaci körképben már ők is mint jelentős szereplő fognak megjelenni. Az alapvetően executive (azaz felsővezetői) coachingra szakosodott csapatnak Ardai Zoltán a vezetője. Saját szakmai tapasztalataik, átlagéletkoruk miatt hatékonyan tudnak segíteni a termelővállalatok "idősebb" felsővezetőinek.

A Wanderlee Magyarország Szervezetfejlesztő és Rekreációs Kft. coach specialistái szerint a siker tekintetében nem a "helyes" coachingtechnika a döntő, sokkal fontosabb a coach hozzáállása: odafigyel és befogad, képes saját keretei elhagyására és kíváncsivá válni a coachee látásmódjára, céljaira, belső erőire és megoldásaira, a coacheet saját megoldásai szakértőjének tekinti, támogatja a kezdeményezőkészséget és a függetlenséget. Ügyfeleik között szerepel: UPC Magyarország Kft., Winterthur Biztosító Zrt., Magyar Telekom Nyrt., Grundfos Magyarország Gyártó Kft., Xerox Magyarország Kft. Erste Bank Hungary ZRt.

A Cegos Tanácsadó és Tréning Kft., 1995 óta van jelen a hazai piacon, működésünket azóta folyamatos fejlődés jellemzi, és mára a piac meghatározó szereplőivé váltak. Közel 100 vállalatnál teljesítettek megbízást vállalati tréningek és tanácsadás körében, míg nyílt képzéseiken eddig közel 2000 munkatárs vett részt.

Egyre több vállalatnál figyelhető meg az a tendencia, hogy nem külső coachot bíznak meg a vezetők fejlesztésével, hanem kiképeznek néhány belső embert erre a feladatra. Kétségtelen, hogy a belső coach, mivel a szervezet tagja, többet tud a cégen belül húzódó erővonalakról, összefüggésekről, személyek közötti konfliktusokról, ellentmondásokról. Mindezen információk hiánya viszont lehetővé teszi a külső coach számára, hogy friss szemmel, előítéletektől mentesen tekintsen egy helyzetre. Szép számmal vannak a magyar piacon tehát coachok, akik magányos farkasként dolgoznak, csak néha, egy-egy projektre, egy nagyobb ügyfél igényeit kielégíteni kötnek szerződést és dolgoznak együtt.

A coaching piac néhány közismert szereplője:

Tóth Tamás - mérnök és közgazdász - neve együtt szerepel Magyarországon a personnal brandinggel, arculat, karizma coachinggal. Fő ügyfelei a Magyar Telekom, a Volksbank. Tóth Tamás emellett a Neumann Csoport nemzetközi igazgatóságának tagja és az interim management meghonosítója hazánkban.

Baracskai Zoltán - közgazdász - a Profi coach című, az első magyar coachingról szóló könyv szerzője. Speciális területe a döntéstámogatás. A MBF coach képzésének vezetője.

Koczka Terézia a HVG gondozásában idén napvilágot látott Mary O’Neill Coaching című könyv szaklektora, 15 éve dolgozik tanácsadóként és nagy hasznát veszi szerkezettervezői mérnöki hátterének abban, hogy jól működő rendszerek tervezését segítse vezetők fejlesztésén keresztül.

Dr. Petuhov Erzsébet pszichológus, tréner, oktató. A Perlo Humánszolgáltató és Oktató Kft. ügyvezető igazgatója. Pszichoterapeuta. Humán szakterületen fejt ki tréneri-oktatói tevékenységet humán szakemberek részére. Szakmai tevékenységét a humán szakma iránti érdeklődés és szakértelem jellemzi. Jelenleg az az OTP oroszországi leányvállalatának, az Investsverbanknak a HR-igazgatója.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk