kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 16 éve

A tehetség megvásárlása vagy kinevelése a költséghatékonyabb?

Hogyan lehet beazonosítani a tehetséget? Hogyan lehet megszerezni és megtartani? Többek között erre keresték a választ a múlt héten rendezett tehetségmenedzsment konferencia résztvevői. Szakértők szerint az átlag feletti képességekkel rendelkező dolgozó elégedettsége szempontjából lényeges az előrelépési lehetőség, a teljesítményértékelés és a pozitív visszajelzés. A magyar vezetők azonban csak a kritizálásban vannak otthon.

Egy húron pendültek a multik a tehetségmenedzsment kérdésében a DGS Global Research, a Nexon és az Aiesec által rendezett Tehetségmenedzsment Konferencián, amely nem meglepő, mivel egymás elől próbálják elhalászni a tehetséges fiatalokat: nagyjából egy szinten állnak, egy koncepció mentén alakítják ki tehetségmenedzsment rendszerüket.


A showbusiness helyett személyes kapcsolatokon legyen a hangsúly!



A konferencián is azt lehetett tapasztalni, hogy a cégek a szemük sarkából mindig a konkurens cég gyakorlatát figyelik. Előbb vagy utóbb azonban be kell látniuk, hogy ugyanazokkal a módszerekkel, gyakorlatokkal, versenyekkel, vezetői utánpótlással, egymás utánzásával, egymásra licitálásával nem sokra fognak menni.

Ezen a véleményen volt Buday Bence, az AIESEC elnökhelyettese is, aki a tehetségekért folytatott harc másik oldalát képviselte. Az AIESEC és a diákok többsége szerint a cégeknek be kellene látniuk, hogy az a gyakorlat, ami tavaly jó volt, nem biztos, hogy idén is az lesz. Azok a vállalatok, amelyek elsőként reagálnak erre a problémára, és beújítanak, versenyelőnyre tehetnek szert. A szervezet és a diákok meglátása szerint ugyanis a vállalatoknak csak egy szűk rétege foglalkozik ezzel a kérdéssel intenzíven. Ez a 30-40 vállalat fej-fej mellett haladva küzd a tehetségekért: ugyanazokért a diákokért, egyetemekért harcolnak, ugyanazokra a slágerszakmákra keresnek embert.

Évek óta nem változik a tehetségek megszerzésének módja. - Be kellene látniuk a cégeknek, hogy nem csak a budapesti intézményekben, és a slágerszakokon vannak tehetséges fiatalok. A vidéki intézmények is vannak olyan szintűek, mint a fővárosiak, és tárt karokkal várják a cégeket. Számos tehetség marad így felfedezetlenül - világította meg a fiatalság szempontjából a tehetségmenedzsment másik oldalát Buday Bence, aki szerint a cégek ugyanazokat a köröket futják: az állásbörzék már egyfajta show-business-nek számítanak. A következmény pedig jól látható: hallgatók - nem csak a tehetségek - sokszor irreális elvárásokat támasztanak a cégekkel szemben: a közelmúltban készült felmérés rámutatott, hogy a pályakezdők 160 ezer nettó fizetést kérnek és három éven belül középvezetővé szeretnének válni életük első munkahelyén. Ez pedig feszültségeket szül a toborzásnál, mert az a jelentkező is megköveteli ezeket a juttatásokat, aki csak közepes képességekkel bír, hiszen ezt tapasztalta az állásbörzéken. Buday Bence úgy véli, a vállalatoknak a színpadiasság helyett minél korábban kellene megfogni a tehetséges fiatalokat, de nem elsősorban anyagi ráfordítással, csillogó állásbörzékkel, szimulációs játékokkal, hanem személyes kapcsolatok kialakításával.


A gyors hal megeszi a lassú halat



A köz- és a versenyszférának is szüksége van tehetséges munkásokra, bár a megszerzésükben más-más módszereket követnek. A gyorsan változó körülmények között ugyanis az "egyén, a szervezet és a gazdaság versenyképességét határozza meg a tehetség és a tudás" - mondta el az eseményen Simon Gábor, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára. "A gyors hal megeszi a lassú halat" - javította a rég ismert mondást a megváltozott körülményekre utalva az államtitkár, aki a rugalmas és gyors reagálást tartja a versenyképesség egyik alapvető alkotóelemének.


Kit nevezünk tehetségnek?



Sokféle meghatározás létezik arra, ki is a tehetség. Debreczeni Eszter, a Microsoft HR-vezetője szerint egyszerű a képlet: az az ember tehetség, aki beválik. Ezt emelte ki Jakobsen Petra, a GE európai szervezetfejlesztési vezetője is, de hozzátette: azok a legtehetségesebbek, akik a legtöbbet merítik a gyakorlatból, akik meghallgatják a visszajelzéseket és van is igényük arra, hogy változtassanak magukon. Vigyázat, a tehetség csapda is lehet. Hiszen az a géniusz, akiért képességei miatt kapkodnak a cégek, és nyílegyenesen vezet felfelé a karrierje, egyszer csak azon kapja magát, hogy túl fiatalon került magas pozícióba, és nem tud megbirkózni ezzel a helyzettel, nem érti miért nem tud fejlődni. - Könnyen visszaüthet a gyors karrier, ha nem voltak meg a tapasztalati lépcsők, visszajelzések - figyelmeztet Jakobsen Petra.

Több vállalat HR vezetője volt azon a véleményen, hogy a tehetséges ember kitűnik a többi közül, több figyelmet követel magának, rosszul tűri, ha szakmailag gyenge vezető ül fölötte. Kiss Pál István, a BKF vezérigazgatója szerint a tehetség magában hordozza az ígéretes dolgozó fogalmát. Buday Bence, az AIESEC elnökhelyettese a fogalmat a szerencséhez és a bátorsághoz köti. Nagy István Ottó, az Ernst&Young vezetési tanácsadás üzletág-igazgatója szerint mindenhol megtalálható a tehetség: a vezérigazgatótól a takarítónőig - ha kiemelkedik a többiek közül. Simon Gábor államtitkár, a Magyar Távmunka Szövetség elnöke szerint legalább ennyire fontos a kulcsemberek érzelmi ösztönzése. Hiszen ha valami probléma adódik, ez az ami segít túllendülni a gondokon. A kulcsemberek elégedettsége pedig kifizetődik, hiszen a munkahelyváltás nem fog bekövetkezni.


A tehetség beazonosítása



Kiss Pál István szerint többféle út létezik a tehetség beazonosításához. Egy jó emberismerőnek például az is elég, ha a jelentkező szemébe néz, 60 százalékban be is jön ez a kockázatos módszer. Szakértői rendszeren, teszteken keresztül is felismerhetővé válhat az átlag feletti képességű ember, de ezek a módszerek sem mindig tökéletesek. Ezeken kívül referenciákkal is be lehet bizonyítani a rátermettséget.


Melyik éri meg jobban: a tehetség megvásárlása vagy kinevelése?



Nagy István Ottó végigvezette a tehetségmenedzsment gyakorlatait költséghatékonyság szempontjából, hiszen, ahogy mondta, a tehetségekbe befektetett összeg megtérülését szeretné viszontlátni a cég.

A stratégia vezérli, hogy a tehetség megvásárlása, avagy fejlesztése mellett dönt a vállalat. Először is meg kell nézni, hogy milyen az alkalmazott munkakörének életgörbéje. Ki kell számítani, hogy mekkora költségekkel fog járni, és azt is figyelembe kell venni, hogy egy-egy feladatkör 3-5-10 évig él, utána el fog tűnni. A kinevelés megtérülését befolyásolja a bérköltség, a túlóra, az infrastruktúra. Bár a meglévő dolgozók fejlesztése, kiképzése hosszabb ideig tart, mintha egy már tehetséges embert szerezne meg a cég, de lehet, hogy megéri.

A többség azon a véleményen van, hogy költséghatékonyabb megoldás, ha vállalatok nevelik ki a tehetségeket, fejlesztőprogramok útján csikarják ki belőlük a legtöbbet. A Magyar Posta és a Procter & Gamble is arra esküszik, hogy a pályakezdőkből saját maguk nevelik ki a vezetőiket, míg a P&Bert fejvadász cég, illetve Kiss Pál István szerint sokkal inkább megéri egy cégnek, ha a mások által kiképzett dolgozót csábítja el. - Sok esetben olcsóbb megvenni, mint kinevelni, vallja Kiss Pál István. Az a cég, amelyik agresszív politikát folytat, az szánjon rá elegendő anyagi ráfordítást, aki pedig kineveli, az védje meg, tette hozzá.

Ez persze felveti azt a kérdést is, hogy vajon elég lojális lesz-e a vállalathoz az az ember, aki egy jobb ajánlatért elhagyta azt a helyet, ahol mindent megtanult. A résztvevők egybehangzóan állították, hogy egy tehetségnek "kutya kötelessége meghálálni" a belefektetett energiát és pénzt.

A GE-nél például a munkakörök feltöltését 50 százalékban cégen belül oldják meg, a vezetői, kulcspozíciókba ennél is nagyobb arányban kerülnek GE-s munkavállalók. Jakobsen Petra kiemelte, hogy ha a vállalatnak megvan a tehetségek fejlesztéséhez szükséges módszere, eszköztára, akkor a munkavállalóra szánt anyagi és időráfordítás meg fog térülni. Természetesen ez függ a munkakör betöltésének sürgősségétől. Ha aktuálisan ürül meg egy pozíció, akkor lehet, hogy kívülről könnyebb rá embert találni, mivel az időfaktor ebben az esetben lényeges. Ha azonban folyamatosan kell feltölteni a munkaköröket, akkor a fejlesztés éri meg a legjobban. Emellett szól az is, hogy könnyebb megtartani a dolgozókat, ha látják az előrelépés lehetőségét, másrészt sokkal könnyebb berakni egy-egy pozícióba azokat az embereket, akiknek már van céges tapasztalatuk, mintha külsősöket kellene betanítani. A fejlesztés nehézségét Jakobsen Petra abban látja, hogy a munkavállaló azon ismereteit, készségeit kell fejleszteni, amelyekben kevésbé jeleskedik. A kérdés az, a vállalat képes-e kivárni a munkavállaló kinevelését.


A pozitív visszajelzés már félsiker a tehetségek megtartásában



Fröhlich Péter, a P&Bert vezérigazgatója szerint az érzelmi elkötelezettség irányából kell megfogni a tehetségmenedzsmentet, amely akkor fog működni, ha beépül a cég DNS-ébe. Komplex teljesítményértékelés és megfelelő HR szoftverek jelenléte is nagyon jelentős a tehetség megtartása szempontjából. Jakobsen Petra is a módszeres, rendszeres, minden irányból jövő visszajelzést emelte ki, amely megadja az továbbfejlődéshez szükséges igényt és a fejlődés irányát is.

Nem lehet megkerülni a pénz fontosságát a tehetségek megtartásánál, de érdemes odafigyelni az intő jelekre, véli Kiss Pál István. - A fiatal tehetség ne ahhoz a céghez szegődjön el, amelyik sokat ígér, mert az le akarja szívni az akkumlátorát, hanem ahol a legtöbbet lehet tanulni, javallja a BKF vezérigazgatója, aki komoly kritikát fogalmazott meg a magyar vezetőkkel szemben. A BKF-vezér ugyanis úgy véli, a menedzserek nem tudnak pozitívan dicsérni, véleményt alkotni, csak a negatív kritikában vannak otthon. - Szükség van a pozitív visszajelzésekre, de a munkatársak sztárolását kerülni kell, nyomatékosítja Kiss Pál István. A dicséretre annál inkább szükség van, mivel a tehetség nem ismeri fel magát. A szakember szerint a tehetséges emberek sokszor nem gondolják magukat kiemelkedőnek, nem tudják, hogy az adottságaikkal milyen magasra juthatnak fel a ranglétrán. Ha pedig a vállalat nem ad nekik célokat, jövőképet, akkor elveszíti őket. - A tehetséget elveszteni mindig drágább, mint megtartani - summázza gondolatait a vezérigazgató.

- A váltás és a megtartás indoka sosem ugyanaz - vallja Fröhlich Péter, aki szerint nem azért váltanak a kiemelkedő képességekkel rendelkező szakemberek, mert kapnak egy jó lehetőséget, hanem azért, mert valamiért nagyon elégedetlenek. Az elégedett dolgozókért nagyon meg kell küzdenie a konkurens cégnek.

A tavalyi Országos HR Benchmark Felmérésből kiderül: a cégeknek csak a 22 százalékát érdekli a tehetséggondozás, talán éppen ezért - és a motiváló tényezők hiánya miatt - igen magas a fiatal, 20-30 év közötti szakemberek fluktuációja. Azok a vállalatok, amelyek költenek képzésekre, bevallották: ennek az egyik fő oka a megtartás, a munkatársak lojálisabbá tétele. A kutatásból kiderül: a válaszadó cégek közel egytizede a bérköltség 10 százalékát költi oktatásra, míg csaknem kétszer annyian egy fillért sem.

Gyimóthy Éva, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk