kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 16 éve

Rutinmunka vagy tudásbázis?

Múló divat vagy üzletpolitikai fejlődési lépcsőfok? Általános tendencia, vagy üzletág-specifikus döntés? Miért érdemes kiszervezni HR folyamatokat és melyek azok a feladatok, ahol ez a fajta munkaszervezés hatékony? Valóban költségkímélő fajtája-e az outsourcing a munka elvégeztetésének? Ezek azok a kérdések, amelyeket nyugati példákon keresztül és a magyar HR kiszervezési folyamatok áttekintésével próbálunk megválaszolni.

images

images

A kiszervezés nemzetközi folyamatai

A Chartered Institute of Personnel and Develop (CIPD) kutatóintézet Nagy-Britanniában 2005-ben készített egy felmérést, amit 2008-ban felülvizsgált. Ezek alapján Nyugaton az outsourcing kétféle gyakorlatát lehet megfigyelni. A legnépszerűbb kiszervezési módok a HR területén egyrészt azok, amelyek során bizonyos operatív elemek úgy kerülnek ki a szervezettől, hogy a HR stratégia feletti kontrollt és a döntéshozatalt mindvégig megtartják belső folyamatként. Ez a munkaszervezés elsősorban a nagy, multinacionális, globális vállalatokra jellemző. A British Telecom, a Boots The Chemist, a Procter & Gamble és mostanság az Unilever 5-10 éves outsourcing szerződéseket köt, amelyekkel nagy HR folyamatok operatív tevékenységeit helyezik ki külső, többnyire shared service-ekhez. Ezen szolgáltató központoknak a működtetése Nagy-Britanniában a HR outsourcing egyik alternatívája. A legelterjedtebb együttműködés e szervezetekkel az, hogy a napi, rutin adminisztrációt kihelyezik hozzájuk. A szolgáltató központok, jellegüknél fogva nagyon rugalmasan tudnak alkalmazkodni a piaci elvárásokhoz, legyen az akár a megbízó által meghatározott működési szint, vagy a szolgáltatás természetének változtatása. Egyre több cég szervez saját, belső szolgáltató központot, de ez még sokkal ritkább, mint a külső shared service-ek használata.

A kis cégek pedig pont az ellenkezőjét teszik: különböző HR tanácsadó irodákhoz kiszervezik a stratégiát, és a folyamatok végrehajtása marad internális. Ők megveszik egy tanácsadó iroda szolgáltatását. Ez többnyire speciális HR területek felépítését, implementálását jelenti. Általános jelenség, hogy a rendszer kialakítását végző specialista nem menedzseli később az adott területet, mert ezt a feladatot a szervezet belső munkatársa oldja meg.

A BME GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék (ITM), az Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK) és a Mansoon Outsourcing Zrt. 2005-2006-ban közös kutatást végzett, amelyet 2006 márciusában publikáltak. A kutatás megemlíti, hogy egyre inkább trend, hogy a különböző országok helyett a multinacionális vállalatok lesznek az outsourcing folyamtok célpontjai.


A magyar outsourcing piac jellegzetességei



A BME és a Mansoon közös kutatásából kiderül, hogy egyre terjedő folyamatról van szó Magyarországon is, amely elsődlegesen idehaza is shared-service-ek kialakítását jelenti. Nem mindegy, hogy melyik szektor rendeli meg a munkavégzést. Leginkább négy nagy szektor a megrendelője a hazai kiszervezési üzletágnak. A bankoknál, biztosítóknál a multinacionális környezet a működésmódot szigorúan lehatárolja. Ugyanakkor nagy a verseny, a költséghatékony megoldások és a méret csökkentése, a szolgáltatás magas szinten tartása alapvető fontosságú feladat. Többnyire a call-centereket, ATM, POS üzemeltetést, IT fejlesztést, rendszerkarbantartást, nyomtatást, postázást, kárrendezést és az értékesítést szokták kiszervezni ebben a szektorban.

Hasonló a háttér a távközlési szektorban is, a döntések azonban az eltérő gazdasági környezettől függően esetlegesek, és a működtetés színvonala, az elvárások az adott vállalati kultúra szintjétől függenek. Ebben a szektorban a leggyakoribb kiszervezési megbízások az épületüzemeltetés, irodai támogatás, hálózat építés, call-center operátorok foglalkoztatása, szállítás, gépkocsipark üzemeltetés.

A hazai vegyi és gyógyszeripar is multinacionális hátterű. Speciális háttere ennek a szegmensnek, hogy a vegyipar jelentős szaktudást igénylő szektor, amely erős foglalkoztatási hagyományokkal rendelkezik. Ezért az outsourcing csak tesztelési folyamatokra, értékesítési, gyártási rész-feladatokra, illetve a porta és védelmi szolgálatra, szállításra, étkeztetésre terjed ki. A közszolgáltatói szektorban egyfajta kényszer-kiszervezési folyamat megy/ment végbe. Racionalizálni kellett a szocialista nagyvállalatokat, amely jelentős folyamattisztítást, majd kiszervezést jelentett. Jellemzően épületüzemeltetést, hálózat üzemeltetést, étkeztetést, nyomtatást, kézbesítést szerveztek ki.


Hazai példa a tudásbázisú HR outsourcingra



A fentiekben a shared service-ek hazai működését tekintettük át. Idehaza azonban megjelent a HR folyamatok kiszervezésének az a módja, amely nem a napi adminisztrációt veszi át a megbízójától, hanem a stratégiai HR folyamatok kialakítását és működtetését vállalja.

Kovács Gábor, a NowakSpencer Fejlesztési és Tanácsadó Kft. ügyvezetője évek óta foglalkozik HR outsourcinggal. Jelenleg egy elektronikai beszállító cégnek és egy informatikai vállalatnak a fontosabb HR folyamatait építették ki és működtetik. A termelő cégnél a menedzsmenttel közösen a munkaköri leírásokat készítették el és a teljesítményértékelési folyamatot ők menedzselik. Elkészítették a kitűzési lapokat, felkészítik a csoportvezetőket az értékelés elvégzésére, majd a lapokat ők értékelik ki, tárolják, archiválják.

Az informatikai vállalat esetén a legnagyobb kihívást az állandóan fellépő munkaerő-hiány jelenti. Mivel magasan képzett, specialista szakembereket kell keresni, ezért a HR outsourcing ebben az esetben azt jelenti, hogy Kovács Gábor cége nemcsak megkeresi a piacon a megfelelő szakembert, hanem ők végzik a cég oldaláról a belső interjúztatást is. Ezáltal a szolgáltató szinte beépült a cég életébe. A megrendelők már kollegaként kezelik a hetente, rendszeres időközönként megjelenő tanácsadót, aki sok adminisztrációt le tud venni a megbízó válláról. A beépült tanácsadó pedig megismeri a céget, és olyan szakmai segítséget tud nyújtani, amelyet a vállalat saját erőforrásból nem tudna igénybe venni. Például, mivel megismeri a cég felépítését, belső karriertervet, utánpótlás-tervezést tud készíteni.

Kovács Gábor a hazai, tudás alapú kiszervezést nagy jövő előtt álló lehetőségnek látja. Persze, nem minden szektornál. A szakember szerint azok az 50-100 fős cégek, ahol nem szeretnének nagy HR szervezetet kialakítani a tulajdonosok, de minőségi szolgáltatást végeznek, ott szükség van komplex HR szolgáltatásokra. A tanácsadó cégek, brókerirodák, ügyvédi irodák, informatikai cégek, magas szintű technikai szolgáltatást biztosító cégek, kereskedelmi hálózatok, kisebb kereskedelmi képviseletet ellátó cégek, orvos- látogatói cégek, ipari háttérszolgáltató képviseletek, kisebb logisztikai cégek lehetnek a tudásalapú HR kiszervezésnek a célcsoportjai. Ezek azok a szegmensek, ahol nem elég fölvenni a munkavállalót, hanem a teljesítményét mérhetővé kell tenni, azt követni kell, motiválni kell a dolgozót, és még a csúcsvezetést is gyakran fejleszteni kell. Ezt pedig a munkaügyi ügyintéző nem tudja ellátni.


A kiszervezés buktatói és előnyei



Kovács Gábor szerint a HR outsourcing megbízásokat nem pályáztatják nyilvánosan. Általában korábbi, jó munkakapcsolatból származó bizalom alapján lehet kiérdemelni az ilyen, hosszú távra szóló megbízásokat. A BME és a Mansoon kutatásából is az derül ki, hogy a referenciák és a korábbi személyes ismeretség, a jó tapasztalat a második, harmadik leggyakoribb oka a megbízott kiválasztásának.

Elgondolkodtató, hogy vajon ez a korábbi, bizalmi munkakapcsolat elég-e ahhoz, hogy a kiszervezés buktatóit elkerülje a megbízó és a megbízott?

A buktatókból pedig van elég. A CIPD tipikus hibaként említi, amikor olyan folyamatot szerveznek ki, amelynek a működését a megbízó nem érti. Ebben az esetben egyáltalán nem biztos, hogy a szolgáltató megoldási formája kompatibilis a megbízóéval. Az outsourcing szerződések hosszú távra szólnak, és ezért előfordulhat olyan helyzet, amikor előnytelen helyzetbe kerül a megrendelő, mivel a szolgáltató cég olyan üzleti stratégiát alakít ki menet közben, amely a megrendelőnek már nem megfelelő. Például, ha egy tanácsadó cég a központját át akarja telepíteni egy másik megyeszékhelyre, az nem biztos, hogy az egy telephelyű megrendelőnek biztonságos szolgáltató.

Konfliktusforrás lehet az is, amikor a megbízó „bedobja a zablát a lovak közé”, és nem ellenőrzi folyamatában az outsourcing-ot. Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy a napi feladat a kiszervezés miatt elvált a stratégiától és a szabályzatoktól. A legnagyobb buktatója az érdemi HR-folyamatok kiszervezett működtetésének, amikor a szolgáltató nem tudja magát elfogadtatni cégen belül, mert nem is ismerik, vagy nem látják munkájának eredményességét.

A kemény buktatókat érdemes kikerülni, mert sok előnye származhat egy-egy cégnek a kiszervezésből. A CIPD szerint a költségek csökkennek, a munkavégzés hatékonysága nő, elérhetővé válnak komplex HR megoldások, elérhetőek kitűnő HR specialisták. És ami a legfontosabb érv a kiszervezés mellett: a HR problémák gyorsabban és rugalmasabban megoldhatók kívülről, mint belülről, a hierarchiából. Kívülről ugyanis jobban látszódhat a probléma oka és folyamata, mintha a belső munkatárs elveszne a részletekben.

Filius Ágnes, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk