kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 15 éve

Kreativitás és munkabiztonság - íme a svéd minta

Van mit tanulnunk a svédektől, legalábbis ami a munkavédelmet illeti. Ezen a téren az EU más országaihoz képest Svédországban sokkal jobbak a mutatók: míg náluk 100 ezer alkalmazottra mintegy ezer baleset és megbetegedés jut, addig az uniós 15-öket tekintve ez a szám háromezer körül van. Hogy milyen is a svéd munkakultúra, arra az Eletrolux és a Kinnarps lehet jó példa.

Gazdasági szempontból is hihetetlenül fontos a jó munkahelyi környezet. Nemcsak az alkalmazottak jóléte és biztonsága miatt, hanem azért is, mert csak megfelelő környezetben lehet kiemelkedő minőségű terméket előállítani, illetve szolgáltatást nyújtani - fogalmazott Cecilia Björner, Svédország magyarországi nagykövete csütörtökön, a Budapesti Svéd Nagykövetség és a Svéd Kereskedelmi Kirendeltség által közösen rendezett, Svédország a biztonságos munkahelyekért című szeminárium sajtótájékoztatóján. A nagykövet tájékoztatása szerint a svédországi vállalatok sokat költenek arra, hogy biztonságos munkakörnyezetet alakítsanak ki, így náluk más európai országokéhoz képest sokkal jobbak a statisztikák: 100 ezer svéd alkalmazottra mintegy ezer baleset és megbetegedés jut, míg az uniós 15-öket tekintve ez a szám mintegy háromezer.

Nem szégyen tanulni egy magasabb munkavédelmi kultúrát meghonosító országtól - fogalmazott Papp István, az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) elnöke. Mint mondta, csökkenő tendenciát mutat hazánkban a munkabalesetek száma, bár sok munkáltató még mindig nem vagy későn jelenti be ezeket az eseteket. A szakember úgy vélte, hogy a munkavédelmet, munkabiztonságot értékként kellene elfogadtatni az állammal, a munkáltatókkal és a munkavállalókkal is, szerinte nem elég cégek ellenőrzése és a szankcionálás, az ezzel kapcsolatos tudást is bővíteni kell. - A munkabiztonság nem pénz kérdése, odafigyeléssel, egy kis szervezéssel megvalósítható - emelte ki Papp István.


Electrolux, a gondoskodó vállalat



Egyetértett ezzel Takács István, az Electrolux Lehel Kft. vezérigazgatója, aki szerint a munkabiztonságra fordított költségek gazdaságilag megtérülő beruházások. Mint mondta, náluk a biztonságos munkahely természetes. Az Electrolux munkaerő-politikája a "Gondokoskodó vállalat" mottójára épül. Ez egyrészt a vásárlók igényeinek maximális kiszolgálását jelenti, de magában foglalja a dolgozók biztonságos, komfortos és ösztönző munkakörülményének kialakítását is. - Dolgozói ötletek alapján fejlesztjük és tesszük kellemesebbé a munkakörnyezetet és több csatornán keresztül, folyamatosan tájékoztatjuk a munkatársakat a munkaügyi és biztonságtechnikai változásokról, fejlesztésekről - mondta Takács János.

Az Electrolux a világ különböző pontjain lévő gyáraiban 2005-2007 között bevezette a termelési alapelvek integrált rendszerét (Electrolux Manufacturing System). Az EMS alapja a gyártási folyamatok fejlesztése és a magas színvonalú munkavégzés megteremtése a gyárakban. A sajtótájékoztatón a HR Portal megtudta: az Electrolux gyáraiban csak a szükséges végzettséggel és tapasztalattal rendelkező munkatársak vehetnek részt a veszélyesebb munkafeladatok ellátásában. Az egyes gépek és a munkakörnyezetek létesítési folyamatát folyamatosan képzett munkavédelmi képviselők figyelik, míg a dolgozók tájékoztatását az úgynevezett "safety panel" információs táblák segítik. A munkatársak egészségének megőrzése érdekében rendszeres orvosi ellenőrzésekre van lehetőség.


Ergonómia és munkabiztonság "együtt jár"



Skandinávia piacvezető irodabútor-gyártója, a Kinnarps munkáltatóként is olyan megoldásokat alkalmaz, amelyek növelik a dolgozók biztonságérzetét és munkahatékonyságát. Istiván Rita, a cég ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott, hisznek abban, hogy a munkabiztonság és az ergonómia együtt jár, ezért igyekeznek minden munkastílusban, iparágban hatékony, inspiráló, ugyanakkor biztonságos irodákat létrehozni, amelyekben amellett, hogy nem történnek balesetek, a dolgozók pszichésen és fizikailag is jól érzik magukat.

A Kinnarps intelligens termékfejlesztésének köszönhetően számtalan olyan egyedi kombináció alakítható ki termékeikből, amely fokozza a kreativitást, a külső és belső kommunikáció hatékonyságát, a munkabiztonságot és a jó közérzetet. A cég ma már nemcsak a fizikai, szervezeti tényezőkre figyel, hanem komoly fejlesztéseket hajt végre a pszicho-szociális ergonómia területén is, vizsgálja és fejleszti az irodai pszicho szociális tényezőket. Ebből a törekvésből jött létre a Plan Air - a Természet irodája koncepció is, egy olyan integrált irodai rendszer, ami a természetben található szín-, hang- és illatharmóniák reprodukálásával az egyén preferenciáihoz, a munkafolyamatokhoz és az emberi bioritmushoz igazodó, flexibilis "természetes" irodai környezetet hoz létre. A Plan Air a hagyományos ergonómiai eszköztáron felül a színdinamika, az irodai háttérzene és az illatterápia segítségével a felhasználó három fő emberi érzékszervével kommunikál.

- A munkabiztonság a gondos tervezéssel kezdődik és az ergonómiai szempontból jól működő iroda tudatos használatában csúcsosodik ki - mondta az ügyvezető, aki úgy látja, a svéd típusú irodák kialakítása hosszabb távon hoz megtérülést, de ezáltal ugyanakkor olyan minőségi többletet kaphat a szervezet, amellyel produktívabb, kreatívabb dolgozókat nyerhet.

Szilágyi Katalin, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen emelkednek a munkavédelmi és munkaügyi bírságok márciustól

A kormány megvédi a magyar munkahelyeket, ezért kiemelten kezeli a foglalkoztatáshoz kapcsolódó szabálytalanságok megelőzését is - hangsúlyozta... Teljes cikk

40 év óta először szigorítottak a dolgozókat a veszélyes anyagoktól védő szabályokon

Az európai parlamenti képviselők szerdán új szabályokat fogadtak el a munkahelyi káros anyagoknak való kitettség korlátozására, negyven év óta... Teljes cikk

Magánügy a dolgozó egészsége vagy éppen ellenkezőleg?

Miért komoly probléma az egészséges (munkában)megtartási HR-stratégia hiánya? - teszi fel a kérdést Papp Tamás István HR szakember. Decemberben az... Teljes cikk