Megjelent: 15 éve

A dolgozók bevonása a folyamatfejlesztés alapeleme

Ahhoz, hogy az értékteremtésben szerepet játszó folyamatok fenntarthatóan működjenek, és fejleszthetők legyenek, a vállalkozásnak rendelkeznie kell azzal az úgynevezett "kritikus tömeggel", vagyis minimális létszámú és szükséges szaktekintéllyel rendelkező munkavállalói csoporttal, akik nemcsak munkaidőben, hanem akár a munkaközi szünetekben is készek gondolatokat ébreszteni a többiekben.

Akárcsak a mesében... hoztunk is ajándékot, meg nem is, lean-ezünk is, meg nem is. E gondolat mögött a LeanCenter által indított felmérés eredménye áll, melyben arról faggatták a látogatókat, hogy vajon a vállalatuknál mennyien érzik magukénak a lean elveit, illetve azok használatának és követésének szükségességét.

A humán tőke hatékony kihasználása

A napjainkban egyre kiszélesedő hitelválság is szükségessé teszi a karcsúsítás elveinek fokozott alkalmazását. Minden üzleti vállalkozás alapvető célja, hogy a piacon való megmaradás érdekében egyre okosabban, szervezettebben működtetett folyamatokkal állítsa elő értékeit. A Toyota termelési rendszere, a Toyota Production System jogosan kapta meg nemrég a "Thinking Production System" módosított elnevezést (forrás: Concordia). Az emberi szellemi erő kihasználása, vagy inkább felhasználása a kérdéskör alfája és omegája.

Ahhoz, hogy az értékteremtésben szerepet játszó folyamatok fenntarthatóan működjenek, és fejleszthetők legyenek, a vállalkozásnak rendelkeznie kell azzal az úgynevezett "kritikus tömeggel", vagyis minimális létszámú és szükséges szaktekintéllyel rendelkező munkavállalói csoporttal, amelyre támaszkodva a piaci körülmények jelentette változások kezelhetők. Nem szabad elfelejteni, hogy a kaizen elvekre igazán nem akkor van szükség, amikor a válság már a nyakunkon van, hanem ezen elvekre építve kell a megelőzés érdekében folyamatosan fejlesztenünk és kézben tartanunk a folyamatainkat. Folyamataink fejlesztése magában hordozza a változás és változtatás szükségességét, melyet kollégáink a maguk bőrén is éreznek a mindennapokban. Legyen az akár pozitív vagy akár negatív változás, mindenképp érzelmeket vált ki.

Nem elég tanítani

Ha fenntartható változtatást akarunk elérni, a legjobb, ha minél nagyobb létszámú elkötelezett kollégát tudunk magunk mellett. Ők lehetnek azok, akik akár a munkaközi szünetekben is készek gondolatokat ébreszteni a többiekben, elültetni pár hasznos gondolatot a fülekben. Szükség van rájuk, hiszen a lean működtetése mögött rejlő szükséges alapoktatások nem elegendőek. Egy oktatás során hallott, megtanult okosságok általában 10-20 százaléka marad meg maradandóan a hallgatóságban. Annak érdekében, hogy a tananyagból valódi tudás, illetve magunkénak vallott látásmód (vagy nevezzük filozófiának) váljon, a nap nagy részében figyelnünk kell a részletekre.

A LeanCenter felmérésének eredménye azt mutatja, hogy a vállalatoknál általában a létszám 5-15 százaléka vallja magáénak a lean elveit, és kész is tenni érte proaktívan. Ez praktikusan azt jelenti, hogy egy száz fős vállalatnál 5-15 munkavállaló az, aki kész tenni a jobbításért, észreveszi a veszteségeket és hangot ad észrevételeinek. Ők azok, akik a vállalat lean-motorját képezik, legyenek akár felsővezetők vagy beosztottak. Ideális esetben ennek a létszámnak sokkal magasabbnak kéne lennie, hiszen közös érdek a versenyben maradás, a veszteségek megszüntetése. Elvégre minden ki nem mondott szó, meg nem valósított munkavállalói jó ötlet kidobott pénzt jelent a vállalkozás számára.

A sikerhez elengedhetetlen a lean

A felmérés üzenete egyértelmű: erősen dolgozni kell a lean terjesztésén és a munkavállalók bevonásán. Az embernek, mint a lean folyamatok alapvető tényezőjének és értékének, húznia kell a lean iránti igényeket is. Márpedig a munkavállalók motiválása, bevonása pedig egyértelműen menedzsmenti feladat és szerepkör. A következő év hajnalánál nincs is jobb idő elkötelezni magunkat a lean mellett, vagyis hogy bevonjuk beosztottainkat a döntéshozatal folyamataiba!

Tömpe László
LeanCenter
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bérverseny és alternatív munkaidő-beosztás

A reálbérek megtartása idén is kihívás lesz, de az év második felében már várható mérsékelt gazdasági növekedés, ami a toborzás... Teljes cikk

A vezetők majdnem fele aggódik vállalkozása hosszú távú fennmaradása miatt

Az előző évhez képest több mint kétszeresére (18%-ról 38%-ra) nőtt azon vezérigazgatók aránya, akik úgy vélik, hogy a globális gazdasági... Teljes cikk

"Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat." - interjú Urbán Anitával

“Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat, belső erőforrásokkal oktassuk, mert csak így fenntartható a... Teljes cikk