kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Sztrájksorozatot tervez a légiközlekedési szakszervezet

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet napi rendszerességű tárgyalások során szeretne megállapodni a reptéri cégek által felmondott kollektív szerződések újrakötéséről. Ha így sem születik eredmény, december második hetétől kezdve három vállalatnál rövid sztrájkok sorozatára kell készülni.

images

A LESZ azért javasol intenzív, napi rendszerességű egyeztetéseket a Malév Ground Handling Zrt (GH), a Budapest Airport Zrt. (BA) és a Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. (RÜK) vezetésével, mert egyik - a korábbi kollektív szerződést egyoldalúan felmondó - cégnél sem volt érdemi előrelépés a több mint egy éve húzódó tárgyalások során.

az érdekvédők azt írják közleményükben, úgy tűnik, a cégvezetők a jelenlegi bizonytalanság fenntartására törekednek - a dolgozói elégedetlenség pedig egyre nő. Az érdekképviselet szeretné ráébreszteni a menedzsmenteket: a munkahelyi béke, a kollektív szerződésben rendezett munkaügyi kapcsolatok a munkaadó érdekét is szolgálják.

Amennyiben nem sikerül megállapodni a kollektív szerződésekről, a LESZ december második hetétől kezdve rövid munkabeszüntetések sorozatával meg fogja akadályozni egyes repülőjáratok fel- és leszállását a Ferihegyi Repülőtéren. A szakszervezet emlékeztet rá: a jelenleg érvényes szabályozás értelmében elég néhány órával korábban bejelentenie munkabeszüntetését, azonban az utasokat az érdekképviselet a kellő időben tájékoztatni fogja, amennyiben ezt a menedzsment nem teszi meg.


Mi húzódik meg a háttérben?



A Budapest Airport 2008 őszén mondta fel a dolgozók munkaidő-beosztását, fizetéseit és juttatásait is szabályozó kollektív szerződést. A lépés tavaly decemberben sztrájkhoz vezetett, amely jelenleg szünetel. A tárgyalások több mint egy éve folynak, kevés eredménnyel. A munkaadó nem engedett a legfontosabb pontokat érintő diktátumából, pedig azóta számos problémára derült fény az új rendszerrel kapcsolatban.

Többször előfordult, hogy a dolgozók a munkaerőhiány és az utolsó pillanatban véglegesített beosztások miatt nem tudták kivenni szabadságukat, áll a LESZ sajtóanyagában. A fizetések csökkentek, az új, "rugalmas" műszak-beosztások pedig tervezhetetlenné tették a dolgozók életét. A menedzsment legutóbb elzárkózott az egyeztetések sűrítése elől.

Ráadásul, az eltelt hónapok alatt folytatódtak az elhibázott kiszervezések a cégnél. A takarítás után az üzemeltetési osztály is külső vállalkozóhoz került, hiába tiltakoztak ez ellen a dolgozók. Az eddigi tapasztalatok alapján a reptéren a kiszervezéseket sokszor a feketefoglalkoztatás bevezetése, a szolgáltatási színvonal csökkenése, a dolgozók végletes kizsigerelése követi. A munkakörülmények javítására tett szakszervezeti kezdeményezések, szinte minden esetben kudarcot vallottak, a menedzsment a fontosabb feladatokkal ma is a dolgozók adósa.

A Malév-csoport történetének legújabb mélypontja volt, amikor idén ősszel a földi kiszolgálással foglalkozó GH jogutódlási szerződését a szakszervezet figyelmeztetése nélkül felmondták. Ez a háromoldalú, a jogelőd és a jogutód cég vezetősége, illetve a dolgozók között született megállapodás tartalmazta egyebek között a kollektív szerződést is.

A menedzsment olyan új kollektív szerződésre tett javaslatot, amely egyes munkakörökben 30-40 százalékos bércsökkenést okozna, ráadásul megszüntetnék a magán-nyugdíjpénztári támogatást is. A cégvezetés elképzelései között szerepel a szociális juttatások és az úgynevezett törzsgárdatagok jutalmainak megnyirbálása is. Csökkentenék a mára rendszeressé vált "rendkívüli" túlórák után fizetett pótlékot is. A legutóbbi egyeztetésen a cégvezetés újabb megszorításokat jelentett be: ezentúl a cafetéria juttatások közterhei is a dolgozókat terhelnék, írják az érdekvédők.

A Malév GH-nál az év eleje óta folynak az egyeztetések. A vállalat-csoport körüli egyre átláthatatlanabb ügyletek eredményeképp a dolgozók helyzete mára elviselhetetlenül rossz lett.

A Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. a BA száz százalékos tulajdonában van. Az anyacéghez hasonlóan itt sincs kollektív szerződés 2008 májusa óta. A cégnél a legfontosabb problémát a kiszámíthatatlan munkaidőbeosztás és a munkavégzéshez szükséges létszám hiánya okozza. A cég vezetői láthatóan nem veszik komolyan az egyeztetéseket, és megfelelne nekik a jelenlegi, bizonytalan helyzet tartós fenntartása.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Méltatlan elbocsátás zajlik a Teslánál: többen a biztonságiaktól tudták meg, hogy felmondtak nekik

Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk

A vendégmunkások nem létező jogai, avagy mire mutat rá az Autoliv-gyárban folyó sztrájk?

A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk

Robotok fogják gyártani a betoncserepeket a Hejőpapin épülő gyárban

Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk