Felhő alapon olcsóbbá tehető a HR
Még csak néhány hónapja érhetők el a felhő alapú szolgáltatások Magyarországon, mégis jó néhány hazai cég felfigyelt már a 21. századi technológiára. Mivel bármilyen humánügyvitellel kapcsolatos vállalati igény kielégíthető ezzel, így egyre több társaság alkalmazza azt a HR-feladatok ellátására.
A bevezetés óta eltelt időszakot figyelembe véve a vállalatoknál a legnépszerűbbek a dolgozói önkiszolgáló rendszerek, illetve a cafeterianyilatkoztatás és a munkaidő-nyilvántartás felhő alapon történő megvalósítása.
A felhő alapú szolgáltatás nagy előnye, hogy a vállalatoknak nem kell megvásárolni a licencet, a szoftverek használatáért mindössze havidíjat fizetnek. Emellett a rendszer futtatásához szükséges háttérinfrastruktúrát is a szolgáltató biztosítja, így a vállalatnak tulajdonképpen csak internetelérésre van szüksége. Összességében tehát elkerülhető a magas bevezetési költség, és a használat alapú havi díjnak köszönhetően hosszú távon is tervezhetők maradnak a kiadások.
Elérhetőség és adatbiztonság
A felhő alapú technológia kapcsán leggyakrabban az elérhetőség és az adatbiztonság miatt merül fel kérdés. Ezért érdemes olyan szolgáltató megoldását választani, amely a szolgáltatási szerződésben vállalja a magas (például 99,9 százalékos) rendelkezésre állást, valamint azt, hogy a szoftverei a rendszeres frissítéseknek köszönhetően mindig naprakészek. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy a szolgáltató milyen intézkedéseket tesz az adatvédelem érdekében. Ezzel kapcsolatban jó iránymutató lehet, hogy a szolgáltató milyen információbiztonsághoz kapcsolódó független minősítésekkel, tanúsítványokkal rendelkezik.
A Nexon többféle fizikai és logikai adatvédelmi megoldást is alkalmaz, így például a vírusvédelem mellett gondoskodik a biztonságos adatátviteli és mentési eljárásról, az adatok sértetlenségét pedig titkosítással is garantálja. A számítási felhő biztonságát emellett szigorú informatikai és humánpolitikai előírások garantálják, amelyek minőségét ISO 27001-es tanúsítvány is bizonyítja - emelte ki Kudich Zsolt.
A cég elsősorban olyan vállalatoknak ajánlja a felhő alapú szolgáltatást, amelyek kisebb informatikai költségvetéssel rendelkeznek vagy nem a humánügyvitel fejlesztése áll a fontossági listájuk első helyén, mégis szeretnék egy profeszionális szoftver előnyeit kihasználni.
A Nexon tavaly 50 millió forintos fejlesztést hajtott végre, amellyel egy magas rendelkezésre állású és nagy teljesítményű virtualizált szerverkörnyezetet alakítottak ki. A virtualizált megoldásnak köszönhetően rugalmasan tudnak reagálni a változó ügyféligényekre, amely különösen fontos a HR területén, hiszen itt a szoftverhasználat bizonyos időszakokban - például a havi bérszámfejtés esetén - kiugróan magas szintet érhet el.
Egyre népszerűbb a szolgáltatás
Magyarországon a humáninformatikában a felhő alapú hoszting szolgáltatást még nem alkalmazzák széles körben, a HR-szolgáltatásokat nyújtó cég partnerei körében azonban egyre többen ismerik fel az előnyeit. Januárban például 20 ezer munkavállaló nyilatkozott zökkenőmentesen cafeteriakerete felhasználásáról a nexCAFÉ rendszer webes felületén keresztül - tudatta Kudich Zsolt.
Külföldön az informatika szempontjából is fejlettebb országokban használják többen a számítási felhőt. Egy 2009-ben készült globális felmérés (2009 Global Survey of Cloud Computing) szerint világszerte 10-ből 6 IT-döntéshozó ismeri a felhő alapú technológiát, de az USA-ban már 10-ből 9 ez az arány. A vállalatok nagyobb része (61 százaléka) ugyan még nem használta a felhő alapú technológiát a felmérés készítése idején, de azok közül, akik már bevezették, 44 százalék a HR szolgáltatások - például a toborzás-kiválasztás - támogatására is használta ezt a megoldást.
Cloud computing a Microsofttól
Magyarországon a Microsoft biztosít olyan technológiát, amellyel a fejlesztő cégek készíthetnek HR-fókuszú alkalmazásokat. Egyelőre Magyarországon nem készültek ilyen célú konkrét alkalmazások, de a Microsoft Magyarországnak már van olyan HR-területen tevékenykedő partnere, a Nexon, akik cloud computing megoldást használnak. Az elképzelés egyébként remek, hiszen például az álláskereső portálok szolgáltatásainak kiszélesítésében komoly lehetőségeket kínál a számítási felhő, mivel a pályázókkal valós idejű és teljes értékű kapcsolat tartható akár az arra alkalmas mobiltelefonjukon keresztül is - közölte a HR Portállal Guttray László, a cég PR menedzsere.
A felhő-számítástechnika szolgáltatás alkalmazásakor az ügyfelek minimális hardverberuházással, havonta fizethető átalánydíj megfizetésével olyan korszerű szolgáltatásokat vehetnek igénybe, amelyeket egyébként csak akkor használhatnának, ha önálló licencjogosításokkal rendelkeznének - hangsúlyozta a szakember. Fontos, hogy a felhő-alapú szolgáltatások alkalmazása "oldalirányban skálázható", ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ügyfelek a mindenkori aktuális igényeiknek legjobban megfelelő szolgáltatást kaphatják.
Például ha egy álláskereső portálon egy nagyvállalat több száz új állást kíván meghirdetni, akkor a következő hetekben-hónapokban várhatóan meredeken megnövekszik majd a beküldött pályázatok száma - amelyek fogadásához átmenetileg megfelelően kibővített sávszélesség és szoftveres háttér szükséges. A lényeg az "átmenetileg", hiszen az igények kiszolgálását előre meghatározott idősávra is lehet korlátozni. Ha azonban egy olyan vállalkozásról beszélünk, amely várhatóan folyamatosan növekszik, akkor a felhő alapú szolgáltatások igénybe vételének bővíthetősége is tervezhető lesz - és tudjuk, hogy a "tervezhetőség" az egyik legfontosabb szempont a vállalkozások életében.
A szolgáltatás előnye az is, hogy ez egy földrajzilag elosztott rendszer, az adatközpontok a világ számos pontján megtalálhatók, így a felhőben levő adatok bárhonnan optimálisan elérhetők, ami kiváló alapul szolgálhat olyan cégeknek is, amelyek piaca nem korlátozódik Magyarországra. A felhasználó számára fontos az egyszerű karbantartás is: a szerverek karbantartásával, a rajtuk futó szoftverek frissítéseivel nem kell többé az ügyfeleknek vesződniük - a gépek már a "felhőben" vannak, így a karbantartás is a Microsoft feladata. Ugyanígy fontos szempont a magas rendelkezésre állás is, a szolgáltatás anyagi ellentételezéssel garantált rendelkezésre állása legalább 99,9 százalékos - valamint a kiszámítható és alacsony teljes élettartamra vetített költség. Az előfizetéses rendszernek köszönhetően az informatikai költségek jól tervezhetők, hardver- és szoftverbeszerzésre pedig nincs szükség - tette hozzá Guttray László.
A rugalmasság mellett a csomag másik fő jellemzője a biztonságossága. A szolgáltatások egyrészt biztonságos internetprotokollokon - HTTPS, illetve HTTP over SSL - keresztül érhetők el, másrészt a hibatűrő (redundáns) hálózati architektúra révén egy esetleg időlegesen elérhetetlenné váló adatközpont helyét azonnal átveszi egy másik. Ezen tulajdonságoknak köszönhetően a Microsoft Online Services a szerződésben 99,9 százalékos rendelkezésre állást garantál.
A hazai vállalkozások nagyon gyorsan felfigyeltek a felhő-alapú számítástechnika előnyeire. Már az áprilisi bejelentés idején is több cég alkalmazását mutatta be a Microsoft, egy részük felhasználóként alkalmazza a XXI. századi technológiát, de van olyan hazai fejlesztő-cég is, amely már a nemzetközi piacra is betört - számolt be a szakember. Habár a szolgáltatás hivatalosan csak áprilisban jelent meg Magyarországon, a Microsoft már az induláskor számos partnerét sikerrel győzte meg a Windows Azure bevezetéséről.
Költséghatékony megoldás
Minimális hardver-beruházással maximális felhasználói lehetőségek érhetőek el Guttray László szerint. Mivel az adatok és a programok a Microsoft kiszolgálóin találhatók, nem szükséges drága szerverekre beruházni az informatikai rendszer működtetéséhez. Az egyszerűbb IT-infrastruktúrának köszönhetően a hagyományos informatikai rendszer számos eleme szükségtelenné válik a számítási felhőben, ezáltal egyszerűbb, jobban kézben tartható lesz az eszközpark. A költséghatékony üzemeltetést biztosítja a rugalmas skálázhatóság is: a rendszeresen, vagy alkalmilag jelentkező csúcsidőszakokban rugalmasan növelhető a rendszer összteljesítménye.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk
Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk
A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk
- 69 ezer munkahely megteremtéséhez járulhat hozzá ez a Microsoft gigaberuházás 2 hónapja
- 30 év alatti anyák adókedvezményének érvényesítése 3 hónapja
- 25 év alatti fiatalok adókedvezménye nyilatkozat 3 hónapja
- Négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye 3 hónapja
- Első házasok adókedvezménye nyilatkozat 2024 3 hónapja
- Családi kedvezmény nyilatkozat 2024 3 hónapja
- Személyi kedvezmény nyilatkozat 2024 3 hónapja
- Itt az okos HR: Mit hoz az AI a HR digitalizációban? 5 hónapja
- Itt a kompetencia alapú kiválasztás: az érzelmi intelligencia a középpontban 6 hónapja
- KarrierM: így teljesít a professzionális HR szolgáltatásokat nyújtó hálózat 6 hónapja
- A felnőtt hozzátartozó ápolása is számítson bele a nyugdíjba! 7 hónapja