Szilágyi Katalin
Megjelent: 14 éve

Mi kell egy jó álláskereső portálhoz?

Nem a kínált állások száma, sokkal inkább a hirdetések minősége dönti el, melyik állásportálon nézünk munka után. Az egyszerű használat és a releváns ajánlatok száma mellett az álláskeresőknek a keresőfunkció tökéletes működése a legfontosabb egy kutatás szerint. A közösségi média előretörése és az ajánlások alapján történő toborzás szintén új kihívások elé állítja az online szolgáltatókat.

images

Óvatosak még a cégek, ha munkaerő-felvételről van szó, lassan kezdik ugyan feloldani a létszámstopot, de az álláspiacon egyelőre a foglalkoztatottság javulása helyett csupán stagnálás érezhető. Ez az online álláshirdetések számában is megmutatkozik, mivel a tavalyi évhez viszonyítva - amikor a felére csökkent a hirdetések száma - idén eddig mintegy 10-15 százalékos emelkedésről lehet beszélni, bár hozzá kell tenni, hogy a személyzeti tanácsadók aktívabb mozgolódásának köszönhetően egy-egy hirdetés többször is felkerül az állásportálokra. A szakemberek úgy látják, az ősz már egy fokkal jobb lehet, de erőteljes javulásra csak jövő év elejétől számítanak.


Jó minőségű hirdetések előnyben



Bár a meghirdetett pozíciók megfogyatkoztak, a jelöltek álláskeresési kedve nem hagyott alább, és közülük még mindig sokan az állásportálokban bíznak leginkább. A Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. legfrissebb kutatása szerint (amelyet a Garda Consulting Kft. megbízásából készítettek) az aktív álláskeresők maximum 3-4 portált látogatnak, az állást aktívan nem keresők pedig náluk jóval alacsonyabb intenzitással "nézelődnek". A különböző állásportálok megítélésében kiemelkedő fontosságú az egyszerű használat és a releváns állásajánlatok száma. Ez utóbbi képes "felülírni" az összes állásajánlat mennyisége által keltett megítélést is, vagyis az előnyben részesített portálok kiválasztásában a gyakorlati szempontok dominálnak.
A Szinapszis Kft. kutatásáról
A speciális TOBII szoftverrel támogatott mélyinterjús kutatásban összesen 14 fő vett részt. Heten közülük aktív álláskeresők, heten pedig - bár van állásuk - rendszeresen tájékozódnak állásportálokon a számukra releváns álláslehetőségekről. Az interjúalanyok mindegyike legalább érettségivel rendelkezik, ám a legkülönbözőbb szakmákban dolgoznak. Lényeges részvételi feltétel volt az internet rendszeres használata és ismerete, hiszen a kutatás során próbakereséseket kellett megoldaniuk az egyes állásportálokon. Az interjúalanyok kiválasztását egy kvalitatív technikákkal támogatott mélyinterjús beszélgetés követte. Az egyes interjúk átlagos időtartama 120 perc volt. A kutatás során alkalmazott speciális, úgynevezett usability (használhatósági) tesztekre kifejlesztett szoftver hőtérképekkel, valamint a jellemző felhasználói magatartást bemutató útvonalak alkalmazásával - aggregát módon - vizuálisan is szemlélteti a felhasználók viselkedését, oldalhasználati szokásait. A szoftver képes a számítógéphez csatlakoztatott külső szemkamera segítségével a felhasználó észleléseit grafikusan is megjeleníteni, így alkalmas weboldalak és online reklámfelületek, reklámfilmek tesztelésére is.


A leglátogatottabb állásportálok úgynevezett használhatóságát vizsgáló felmérésből kiderül, hogy a minél magasabb releváns találat elérése szempontjából elsődleges jelentőségű a keresőfunkció tökéletes működése, használatának egyértelműsége, a hibalehetőségek, találatvesztések minimalizálása. Az elemzés számos találatvesztéshez vezető hibát tárt fel, amelyek jellemzően a keresőfunkciókban meglévő hiányosságokból, a szűrési opciók nem megfelelő használatából, illetve azok nem kellő mértékű optimalizáltságából fakadnak.


Kulcsszavas kereső a kétélű fegyver



A kutatás készítői rávilágítanak, hogy az álláskereső portálokon a látogatók előszeretettel használják a kulcsszavas keresőt, de ez kétélű fegyver. Egyrészt megkönnyíti, adott esetben a végletekig leegyszerűsíti a keresést, ugyanakkor nagyon magas számú találatvesztést is eredményezhet a nem megfelelő körültekintéssel alkalmazó felhasználók körében. A portálok egyik fő fejlesztési feladata a közeljövőben éppen ezért a kulcsszavas keresőjük fejlesztése, további optimalizálása a minél egyszerűbb használat érdekében - állapítja meg a kutatás. A hirdető cégek állásportálokra vonatkozó megítélése függ ugyanis a jelentkezők mennyiségének és minőségének alakulásától, a találatveszteséget eredményező keresések pedig mindhárom félnek - álláskeresők, hirdetés, állásportálok - ártanak.

Egyetért ezzel Martis István, a Profession.hu értékesítési vezetője is, aki szerint a kereső funkció tökéletes működése manapság különösen fontos, míg régebben más szempontok alapján kerestek az emberek, ma a fiatalok már a Google kereső világában szocializálódnak. A jó állásportál legfontosabb kritériumának azonban a releváns, vagyis valódi és minőségi álláshirdetéseket nevezte, ezek közül is a legrészletesebb, legtöbb paramétert tartalmazó hirdetéseket kedvelik az álláskeresők, amely tartalmazza például a munkavégzés pontos helyét, a körülhatárolt munkakört és nem utolsósorban a cég nevét. Az anonim hirdetésekkel szemben a közvetlenül hirdető vállalatok irányában nagyobb a bizalom - mondta Martis István, aki úgy látja, az utóbbi években kialakult egy verseny a piacon, hogy kinek van több álláshirdetése, így olyan állások is felkerültek az oldalakra, amelyeket már vagy betöltöttek, vagy duplán, triplán is megjelentek. Mint mondta, léteznek olyan site-ok is, amelyek nemzetközi állásoldalak magyar változataiként működnek, de ezek közel sem biztos, hogy a helyi igényeknek megfelelnek. - Akkor működik jól egy állásportál, ha van látogatottsága. Nem mindegy, hogy 70 ezren vagy csak ezren böngésznek egy portált, nagyobb merítésből a látogatók összetettségét is jobban ellenőrizni lehet, ez nyújtja a site eredményességét - hangsúlyozta Martis István.

Hogy komoly a verseny az online állásportálok között, azt Ádám Krisztina, a CV-Online marketing menedzsere is megerősítette lapunknak. Mint mondta, az online világ percről percre változik, ezért fontos lépést tartani a technikai fejlődéssel és a folyamatosan változó felhasználói szokásokkal. Az álláskeresés során elsődlegesen fontos egy olyan felület biztosítása, mely a lehető legtöbb felhasználói igényt a legjobban kiszolgálja és az adott piaci elvárásoknak meg tud felelni. A CV-Online-nál is úgy látják, hogy a mennyiségnél fontosabb, hogy az oldalon megtalálható hirdetések relevánsak legyenek. A hatékonyság érdekében a pályázási folyamatnak átláthatónak, egyszerűnek, az álláskeresésnek célirányosnak, rövidnek kell lennie - sorolta a jó állásportálok ismérveit Ádám Krisztina. Hozzátette: az átláthatóság, a letisztult formai követelményeknek való megfelelés ugyanúgy számít, mint a célirányos és hatékony kereső. A kulcsszavak optimális használata rengeteget segíthet a sikeres álláskeresésben, de adott esetben egy CV alapján megszűrt és ajánlott állásajánlat mennyiség, ami az álláskereső tetszését is elnyeri, még hatékonyabb lehet.


Szolgáltatások az ügyfelek és álláskeresők igényeire szabva



Ádám Krisztina elmondása szerint a szolgáltatásokon mindig a felméréseik valamint a munkáltatói és álláskeresői közvetlen visszajelzések alapján az aktuális igényeknek megfelelően változtatnak. Hasonló a gyakorlat a Profession.hu-nál is, ahol mind az álláskeresőket, mind a hirdető ügyfeleket rendszeresen "szondázzák", mit preferálnak jobban, és minden egyes apró technikai változtatás esetén felmérik az igényeket. Martis István tájékoztatása szerint egy új technológiával, a szem-kamerás módszerrel dolgoznak, amellyel mérni lehet például, hogy az adott funkciót hol, milyen irányban kezdi el keresni a felhasználó, így megállapítható, hány egységgel kellene elmozdítani ahhoz, hogy minél több ember azonnal észrevegye. - Figyeljük a munkaadók elégedettségét is, negyedévente ügyfél elégedettség mérést végzünk, amelynek során több száz céget kérdezünk meg, az eredményeket pedig elemezzük - mondta az értékesítési vezető, hozzátéve, az elmúlt egy évben öt új termékfejlesztést valósítottak meg, és előtte minden esetben megkérdezték az ügyfeleket.


A közösségi médiától az ajánlásokig



A jelentkező követő rendszer, a CV elemzés, a jelentkezők közvetlen elérhetőségei a nyugati országok állásportáljain már létező szolgáltatások, hazánkban azonban nem igazán terjedtek még el. Martis István szerint szükség van újabb termékekre, de nem szabad túlzásokba esni, és úgy tenni, mintha egy állásportál mindenhez értene, elvégre nem az a feladata, hogy személyzeti tanácsadást nyújtson. A cégek azért veszik igénybe ezeket a portálokat, hogy az álláshirdetésekkel minél rövidebb idő alatt megtalálják a számukra legmegfelelőbb embert. - Vigyázni kell a fejlesztésekkel, valamennyi felmerülő piaci igényre választ kell adni, de az állásportáloknak tudniuk kell, hogy hol a helyük -intett óva a Profession.hu értékesítési vezetője.

Szerinte az egyik fejlődési irány a közösségi média irányába való elmozdulás lehet. Az egyik közösségi oldal, amelyen a Profession.hu is jelen van, 4,3 millió regisztrált tagot tudhat maga mögött, ezen a csatornán könnyebben el lehet érni a felhasználókat, nem beszélve arról az előnyről, hogy a tagok egymás között is ajánlják az állásokat. A közösségi oldalak Ádám Krisztina szerint is egyre nagyobb szerepet játszanak az állásportálok működésében. - Egy közvetlenebb és ezáltal célirányosabb kommunikációs formát teremtenek, melyek megfelelő felhasználása számtalan előnyt nyújthat mindkét oldal számára. Az állásajánlatok, karrier tippek sokkal szélesebb körhöz tudnak eljutni, a felhasználók sokkal jobban megismerhetik az oldalt és véleményt nyilváníthatnak interaktív formában, így az álláskereső oldalak az igényeknek megfelelően alakíthatják struktúrájukat - mondta a marketing menedzser.

A CV-Online adatbázisa például lehetővé teszi, hogy ne csupán az álláskeresők pályázhassanak meg egy pozíciót, hanem adott esetben a munkaadók is felvehessék a kapcsolatot közvetlenül az álláskeresőkkel. Ez utóbbi a munkaadók számára azért is fontos, mert az adott pozíció meghirdetése nélkül is tudnak keresni, illetve az álláskeresők számára jó lehetőség, hogy megduplázhassák álláskeresési esélyeiket - tette hozzá Ádám Krisztina.

A technikai újdonságokkal érdemes lépést tartaniuk az állásportáloknak, hiszen az emberek ma már nemcsak a számítógépeken, laptopokon, hanem iphone-okon is keresgélnek, interneteznek. A CV-Online például a technikai fejlődést és a piaci igényeket szem előtt tartva fejlesztette le iPhone alkalmazását, melynek segítségével az álláskeresők bárhol, bármikor kereshetnek a hirdetések között.

Martis István úgy véli, minden felületen ott kell lenni, emellett a virtuális állásbörzék is új irányt jelenthetnek az álláshirdető oldalaknak. A válság alatt kialakult gazdasági helyzethez való igazodás felértékelte az előszűrés és az ajánlás alapján történő kiválasztást is.

Ádám Krisztina szerint a személyes tapasztalaton alapuló ajánlás egy céges kultúrán belül az egyik legmegbízhatóbb toborzási forma. Martis István szerint is van létjogosultsága az ajánlási rendszernek, ám az emberek általában nem a legjobbat, hanem a saját barátjukat ajánlják egy-egy pozícióra. Így az a modell, amelyben a cég jutalékot ad a munkatársának, ha ajánl valakit és az beválik, azért nem működik a gyakorlatban, mert az emberek jutalompontokért igen, de pénzért már nem akarják eladni a barátaikat.


A jövő állásportálja



Hogy milyen lesz a jövő állásportálja? Ádám Krisztina szerint a jövőben a megfelelő tartalom, letisztult forma, naprakész információk, közérthetőség értékeire kerül nagyobb hangsúly az állásportálokon. Továbbra is fontos lesz, hogy a felhasználók mindig számíthassanak a megfelelő minőségű szolgáltatásra, bízhassanak az adott portálban.

- Míg a sokszereplős amerikai piacon inkább generalista illetve szakma-specifikus állásportálokat találunk majd, addig itthon monopolisztikusabb irányba fog elmozdulni a piac, vagyis a nagyobb szereplőknek nagyobb szelet jut majd a "tortából" - tekintett előre Martis István. Úgy látja, az állásportálok és a közösségi oldalak műfaja külön-külön megmarad, ugyanakkor az állásportálok már közel sem csak az irodai és fehér galléros munkatársak számára kínálnak majd pozíciókat, hanem a kék galléros munkaerő is egyre inkább használni fogja ezt a csatornát, így néhány év múlva már természetes lesz, ha a raktárostól a vezetőig mindenki az állásportálokon néz munka után.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk