kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 14 éve

Toborzás karrier oldallal - tippek és tanácsok

A vállalati honlapok szerepe hazánkban is ugrásszerűen felértékelődött az elmúlt néhány évben a hagyományos csatornákhoz képest. Jellemzően a multinacionális cégek készítenek külön karrier oldalt, de a kis cégek is egyre gyakrabban jelenítik meg álláshirdetéseiket saját weboldalukon. Néhány alapszabály a karrier oldal működtetéséhez.

images

A vállalati honlap olyan információkat tartalmazó média, amely tükrözi a vállalat arculatát, közvetíti értékrendjét, vállalati kultúráját, illetve közvetítő funkciót tölt be az érdeklődő felek között - közölte lapunkkal Medveczki Ágnes, a Humanufaktúra Kft. ügyvezetője. Ma már jellemzően nemcsak a tőkeerős multinacionális cégek rendelkeznek vállalati honlappal, hanem a kis és középvállalkozások jelentős része is. A honlapok külső megjelenése, tartalma, terjedelme viszont eltérő, melyet befolyásol a cégek nagysága és természetesen a rendelkezésre álló pénzügyi forrás is. Ettől függetlenül a szakember úgy véli, hogy egy vállalati honlap készítése mindenképpen jó befektetés, és majdhogynem elengedhetetlen a sikeres működéshez.

Egyre több cég hoz létre a vállalati honlapon belül karrier oldalt, amelyen egyebek között saját álláshirdetéseiket helyezik el. Ennek az alsite-nak több figyelmet kell szentelni és élvezetesebbé kell tenni a látogatók számára a honlap többi részénél - idézi Kelvin Newmant, a Site Visibility kreatív igazgatóját az Online Recruitment. Hozzátette: meg kell győződni arról is, hogy nem egy elfeledett sarokról vagy aloldalról van szó, amit esetleg évek óta nem frissítettek. Szerinte legalább olyan nehéz látogatókat elérni és választ kapni arra, amire valóban szeretnénk a karrier site-on, mint a kereskedelmi oldalakon, így erre is azonos mennyiségű erőfeszítést kell fordítani. Úgy véli, már a kezdet kezdetén úgy kell azt kialakítani, hogy a legjobb jelölteket érjék el, nem szabad eldugni a vállalati honlap "lábjegyzetében", hanem könnyen elérhetővé kell tenni.


Ki, hogyan működtessen karrier oldalt?



A külön karrier oldal elkészítése fontos lehet olyan vállalatoknál, ahol nagyobb a fluktuáció vagy a növekedés miatt gyakran vesznek fel új embereket - mondta a HR Portálnak Lukács Zoltán, a Senpai Consulting Kft. vezető elemzője. Hozzáfűzte: az ismert nagy és multinacionális vállalatoknál gyakran keletkeznek új álláslehetőségek és ezért az állást keresők gyakrabban keresik fel ezeket és általában regisztrálnak is. A nagyobb vállalatok HR részlegei így gyűjthetik a jelentkezőket, saját adatbázist építve.
A kkv vállalati honlapok látogatói nagyrészt az ügyfelek és üzleti partnerek, az állást keresők kevésbé keresik fel a cégek weboldalait - jellemzően csak akkor, ha egy máshol meghirdetett álláshirdetésre jelentkeznek. Kisebb társaságoknak akkor célszerű karrier/állásajánlat oldalt készíteniük, ha egy meghirdetett álláshirdetésnél többet is szeretnének a jelentkezők tudomására hozni. Ekkor a hirdetésbe elhelyezett linkről lehet eljutni a website megfelelő oldalára.

Medveczki Ágnes szerint a karrier oldal - amely általában már a főoldalról, egy kattintással elérhető - nagy előnye, hogy a potenciális munkavállalót első kézből látja el információkkal a szervezet működéséről, az aktuális álláslehetőségekről, az ehhez szükséges feltételekről, valamint a gyakorlati - gyakornoki - frissdiplomás lehetőségekről.

Rendszerint a vállalat honlapján történő regisztrációt követően az érdeklődőnek lehetősége van az önéletrajzát és motivációs levelét a rendszerbe feltölteni, amely közvetlenül a toborzással megbízott személyhez jut el. Természetesen ennek csak akkor van eredménye, amennyiben a potenciális jelölt azt a pozíciót pályázza meg, amely elvárásainak valóban meg is felel. A karrier oldal egyaránt alkalmas mind a külső-, mind a belső forrásból történő munkaerő toborzására, üzemeltetése viszont költségigényes: folyamatos karbantartást, aktualizálást igényel, és a kiválasztáshoz szükséges emberi erőforrást és szaktudást semmiképpen sem lehet vele helyettesíteni. Úgy véli: karrier oldalt nagy létszámigénnyel bíró, multinacionális cégeknek érdemes üzemeltetniük, akik egyben biztosítani tudják a kiválasztáshoz szükséges, képzett munkatársat is.


Láthatóvá tenni az álláshirdetéseket



A vállalati website-on megjelentetett álláshirdetéseket a rendelkezésre álló büdzsé függvényében hirdethetik a cégek többféle online és offline marketingeszköz segítségével. Kezdetnek fel lehet tenni azokat apróhirdetési portálokra, kiküldhetjük a hírlistánkra, indíthatunk PPC reklámokat (kulcsszavas reklámok a keresőkben), írhatunk PR cikket. Ha hosszabb távon gondolkozunk, akkor karrier oldalunkat optimalizálhatjuk a megfelelő kulcsszavakra is, így a keresőkből is sok ember fog érkezni a weboldalra.

David Johnson, a Hotlizard üzletfejlesztési menedzsere szerint az emberek nagy része kereséssel kezdi az internetezést, így fontos hogy a megüresedett pozíciók könnyen megtalálhatók legyenek. Egy jól megtervezett weboldalt úgy kell kialakítani, hogy maximalizálják a hozzáférhetőséget és a használhatóságot, emellett optimalizálják azt a nagyobb keresőprogramok számára.
A láthatóság (keresőmarketing) nagyon fontos abban, hogy a weboldalnak sok látogatója legyen - hangsúlyozta Lukács Zoltán. A keresőkből érkezhetnek látogatók fizetős forrásból (kulcsszavas reklámok a keresőkben - PPC), illetve a keresők természetes találatai közül. A website-okat lehet optimalizálni a keresőeszközökre (SEO) - a website fejlesztésnél vagy átalakításnál elsődleges kérdés, hogy a weboldal keresőbarát technológiával készüljön és támogassa annak keresőbarát felépítését. A legjobb megoldás, ha a weboldal keresők számára fontos részeit (például cím, belső linkelés) mi magunk tudjuk szerkeszteni.

A website oldalainak keresőkre optimalizálásával elérhetjük, hogy például a Google.hu első találati oldalán szerepeljünk a számunkra fontos kulcsszavakra. A vállalatok már felismerték, hogy a weboldal látogatottságát hatékonyan tudják növelni azzal, ha keresőbarát honlapjuk jó helyen szerepel a Google találati listájában. Az internetes oldal keresőkre optimalizálása hosszabb időt vesz igénybe, mint a PPC reklámok elindítása, de hosszabb távon költséghatékonyabb megoldás lehet.


Hatékonyabb web- és karrieroldal



A toborzással foglalkozó szakembereket és az álláskeresőket egyaránt rendkívül bosszanthatja, ha megbízhatatlan, elavult vagy nehezen kezelhetőek az oldalon található adatok. Az egyszerű navigáció és a könnyen kezelhető eszközök jelentősen javíthatnak az oldal hatékonyságán. Ügyeljünk rá, hogy ha épp nincs is megfelelő állásajánlatunk, akkor is kérjük el a látogató adatait, hogy értesíthessük, ha egy neki való pozíció üresedik meg. Érdemes automatizálni a folyamatokat: az álláskeresőknek legyen lehetőségük beállítani, hogy figyelmeztető e-maileket vagy sms-eket kapjanak, amikor egy vállalat olyan állást hoz létre, amely megfelel a keresési feltételeiknek.

A website hatékonyságának növelésére nincsenek azonnal használható, minden weboldalra működő varázsszerek - emelte ki Lukács Zoltán. A website hatékonyságának növeléséhez meg kell vizsgálnunk, hogy a megfelelő embereknek (a célcsoportnak) készítettük-e az oldalt, nekik szól-e annak tartalma, könnyen használható-e és keresőbarát-e a website,
azaz sok látogató jön-e a keresőkből. Ha elemeztük a weboldalunkat, akkor láthatjuk, hogy melyik pontokon kell javítanunk. Sajnos nem hatékony a website, ha csak az egyik tényezőben vagyunk jók: ha nagyon sok látogató jön a keresőből, de azonnal elhagyják az oldalt vagy ha sok a látogató és használható is a website, de a tartalma nem megfelelő és nem segít az üzleti célok elérésében.

A vállalati honlap és karrier oldalak kialakításánál egyaránt a legfontosabb szempontok az átláthatóság, könnyű kezelhetőség, illetve fontos, hogy a lehető legtöbb információt közvetítse az érdeklődő felek számára. Ezen kívül nagy szerepe lehet a weblapkészítő kreativitásának, amely hozzájárul ahhoz, hogy a látogatók emlékezetébe bevéssék a szervezet egyedi arculatát - hangsúlyozta a Humanufaktúra ügyvezetője.

Hozzátette: a vállalkozásoknak - amennyiben tehetik -. minden internetes és egyéb toborzási csatornát egyszerre célszerű használniuk annak érdekében, hogy megtalálják a megfelelő munkaerőt, különösen, ha speciális igényeket támasztanak a jelölttel szemben. A vállalkozásoknak saját honlapjukon alacsonyabb költségek mellett nagyobb terjedelem áll rendelkezésre a pozíció leírására, a feltételek, juttatások megfogalmazására, viszont sokkal kisebb körben lesz elérhető, mint egy állásportálon megjelentetett hirdetés. Ezek az állásközvetítő portálok célzottan juttatnak el információkat a potenciális munkavállalókhoz, amely növeli az esélyét a gyorsabb és hatékonyabb munkaerő-kiválasztásnak, viszont költségesebb, mint a saját honlap használata.


Új kihívások



Nem biztos, hogy egy vállalatnak elegendő létrehoznia egy karrier oldalt, ezen túl szükség lehet olyan kiegészítő funkciókra is, mint különböző kampányok során létrehozandó mikrosite-ok, önéletrajz elemzések, valamint mobil alkalmazások. A mobil weboldalak egyre fontosabbakká válnak, hiszen az előrejelzések szerint ez lesz a leggyorsabban fejlődő terület 2010-2011-ben. Érdemes olyan új technikákon is elgondolkodni, mint a videó és audio fájlok használata. Ha igazán kreatívak szeretnénk lenni, körbeadhatunk egy kamerát és egy mikrofont a munkatársaknak és felkérhetjük őket, hogy meséljék el életük legjobb napját. Ez sokkal valódibb és sokatmondóbb lehet a lehetséges jelölteknek, mint például egy egyszerű cégismertető.

Minden vállalatnak el kell gondolkodnia azon is, hogy használják-e a közösségi oldalakat és miként tegyék azt. Szakértők szerint hasznos lehet aktívnak lenni az ilyen site-okon és ily módon kapcsolatot tartani a leendő jelöltekkel, mivel azok megfelelő használata segíthet növelni a tehetségek megszerzésének esélyét. Ugyanakkor többet árthatunk a cég brandjének, ha azt csak félszívvel csináljuk, nem gondoljuk át a használatát, és nincs stratégia mögötte.
  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk

Iskolapadba ültetheti a vezetőket a mesterséges intelligencia forradalma

A generatív mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankvilágot és új lehetőségek sokasága nyílik meg a pénzintézetek és ügyfeleik előtt.... Teljes cikk

Pánik és potenciál: Mit tanultak a dolgozók a mesterséges intelligenciáról 2023-ban?

A mesterséges intelligencia eddig is jelentős hatással volt a munkánkra, és a jövőben is komoly változásokat eredményezhet. Lássuk, milyen... Teljes cikk