kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

HR piac: vetélkedő menedzsment megoldások

Prosperáló üzleti években a "rokon" szakmák (esetünkben tréning, coaching, tanácsadás, interim menedzsment, fejvadászat) békésen tevékenykednek egymás mellett. A válság azonban felkavarja a nyugodt vízfelszínt. Az egyik megfigyelhető új stratégia, hogy a "rokon" szakmák elkezdenek "kacsingatni" más szakmák felé, vagy éppen támadó stratégiát állítanak fel. Létezik ugyanakkor egy harmadik út is, ez pedig a szakmák közötti együttműködés.

Jacques Reijniers holland professzor szerint különböző menedzsment eszközök állnak rendelkezésre a szervezetek számára problémáik megoldására. A cégek több megoldás közül választhatnak, így például a tréning, a coaching és az interim menedzsment között. A jó döntéshez látni kell a tényleges üzleti problémákat.


Vetélkedő menedzsment megoldások



Az egyes menedzsment megoldásokat szállító cégek sokat tehetnek azért, hogy ügyfeleik az adott helyzetre a megfelelő eszközt válasszák. Prosperáló üzleti években a "rokon" szakmák (esetünkben tréning, coaching, tanácsadás, interim menedzsment, fejvadászat) békésen tevékenykednek egymás mellett. A válság azonban felkavarja a nyugodt vízfelszínt. Az egyik megfigyelhető új stratégia, hogy a "rokon" szakmák elkezdenek "kacsingatni" más, hozzájuk viszonylag közel eső szakmák felé. Hazai példa erre, hogy egyre több fejvadász cég indít - a válság okozta súlyos piacvesztés hatására új kitörési pontot keresve - interim menedzsment üzletágat. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy az interim menezdsment az egy szolgáltatás, így az interim menedzser nem alkalmazott, hanem szolgáltató. Ez az egyik alapvető ok, amiért a fejvadász adatbázisa - bár nagyon értékes - nem elegendő az új üzletág beindításához.

A másik szakma támadása is egy új irány. A "támadó" stratégia megnyilvánulásaként tapasztalható az Egyesült Királyságban, hogy a Menedzsment Tanácsadók Szövetsége (Management Consultancy Association) azt állítja: míg a tanácsadók olyan tudást nyújtanak, amely az ügyfél szervezetén belül nem elérhető, addig az interim menedzserek egyszerűen csak a főállásban, teljes időben dolgozókat helyettesítik "inflációs áron" - mutat rá az Executive Online fejvadász cég.

Létezik ugyanakkor egy harmadik út is. Ez pedig arról szól, hogy az adott szakmán belül a szolgáltató magas szakmai színvonalon teszi a dolgát, hozzájárulva az adott piaci szegmens fejlődéséhez. Elmagyarázza, és folyamatosan tájékoztatja ügyfeleit, hogy mire való az adott menedzsment megoldás. És ami igazán fontos: segíti az ügyfelet az üzleti probléma megoldásában, ajánlva neki - szakmai meggyőződése szerint - a megfelelő menedzsment eszközt és a lehetséges szolgáltatókat. Ehhez pedig a "rokon" szakmákban dolgozó szolgáltatók együttműködésére van szükség. Sokat segítene az ügyfeleknek és az egyes szakmák fejlődésének is, ha az üzleti etika ebben az értelemben is mind komolyabban megnyilvánulna, vagyis ha mindenki azzal foglalkozna, amihez ért.


Az interim menedzserek értéket nyújtanak



A The Guardianban Hilary Husbands, aki maga is több mint 10 éve interim menedzserként dolgozik az Egyesület Királyságban - és egyben az Institute of Interim Management igazgatója - az MCA fenti állításával szemben érvel. Véleménye szerint ez a tézis megalapozatlan. Az interim menedzserek senior, tapasztalt vezetők, aki széles körű feladatok elvégzésére képesek. Az interim menedzserek az ügyfél szervezeten belül dolgoznak: azonosítják a szervezetfejlesztési módozatokat és biztosítják, hogy a szervezetnek akkor is meglegyen a kapacitása az eredmények elérésére, amikor ők (interim menedzserek) már távoztak. Az első naptól kezdve van "exit planjük" és keresik utódjukat.

Hilary Husbands saját tapasztalatából is tudja, milyen az interim életmód, melyek a sajátosságai, kihívásai. Az interimek saját, akár egyfős cégeiket menedzselik, míg a tanácsadó cégek akár több száz vagy több ezer fős stábot is, drága irodákat és nagy marketing költségvetést tartanak fenn. Amit az interim menedzserek keresnek, az nem a fizetés, hanem a cégük bruttó árbevétele. A szabadságukat, a betegnapokat és a két megbízatás közti időszakot nem fizeti az ügyfél. Az interim menedzserek az árbevételükből saját maguk fedezik valamennyi üzleti költségüket.

Az angol interim menedzser az elmúlt években a közszférában vállalt interim projekteket, hét különböző szervezetnél. Valamennyi megbízatása 110 százalékos elkötelezettséget és hosszú munkanapokat igényelt. Hilary Husbands meggyőződése: egy professzionális interim menedzser az ügyfélért él és lélegzik, amíg a projekten dolgozik. Az interim menedzserek elemeznek, terveznek, építenek, tanítanak, nagy változásokat kiviteleznek és képességeket adnak az ügyfél szervezetnek, hogy ne legyen szükség a visszatérésükre. A tanácsadóktól eltérően az interim menedzserek számára addig tart a munka, amíg az nincs befejezve, vagy pedig amíg az ügyfél nem biztos saját képességében, hogy külső segítség nélkül tud működni.


Megváltozott az interim menedzsment piac



2010 a változás éve, ami jól látszik az interim menedzsment piac szereplői életében is. - Szerencsére hazánkban is van már példa a szakmák közötti együttműködésre, például interim menedzsment-szolgáltató és fejvadász, tréning, tanácsadó cég között - mutatott rá Kristóf Györgyi, a Hammel & Hochreiter interim menedzsment-szolgáltató cég ügyvezetője, mely cég hazánkban elsőként állandó interim csapattal áll az ügyfelek rendelkezésére.

Kristóf Györgyi, aki 2003 óta dolgozik ebben a piaci szegmensben, a piac változásairól elmondta: hazánkban a 2005 és 2008 közötti időszakban a szabadúszó menedzserek már interimként azonosították magukat. Az ügyfelek jellemzően a multinacionális vállalatoknál átmeneti funkcionális felsővezetői erőforrás pótlás esetén és egyesülés/felvásárlás következtében fellépő létszámstop alkalmával vették igénybe az interim menedzsment szolgáltatást. 2009 őszétől látható - folytatja Kristóf Györgyi -, 2010 tavaszától pedig kézzelfogható, hogy a cégek leginkább reorganizáció, értékesítés támogatás/átszervezés, üzletfejlesztés, változás- és válságmenedzsment kapcsán számítanak az interim menedzserekre, mely jelenség független iparágtól és tulajdonosi struktúrától. 2009-ben megjelentek azok az igények, melyek a válság, változás kezelésére, az elsőszámú vezető pótlására igénylik a független menedzsereket, 2010-ben pedig a cégutódlás tűnik az interimek számára ígéretes területnek Magyarországon - fűzi hozzá a szakember.

Napjainkban hazánkban több száz 40-50 éves felsővezető keresi az útját, a továbblépési lehetőségeket a karrierjében. Nem mindenki szeretne regionális vezetőként külföldön dolgozni, vagy ha már ezen is túl van, szeretne újra magyarországi feladatot kapni. Ma már a harmincas éveik végén járó menedzsereknek is gondolniuk kell arra, hogyan tervezik a karrierjüket 5-10 év múlva. A tapasztalt felsővezetők előtt áll a kérdés, hogy tanácsadóként, interim menedzserként, vagy cégalapítóként folytassák karrierjüket. Az Interim Menedzser Akadémia programjai, képzései lehetőséget adnak arra, hogy megismerkedjenek az interim eszközzel és életmóddal, ezzel is megkönnyítve a karriertervezés nem egyszerű feladatát.

Virágh Rajmund, az Interim Menedzser Akadémia ügyvezetőjének az a meggyőződése, hogy az interim menedzsment eszköz képes támogatni a vállalatok sikerességét. Ehhez azonban a kiemelkedően magas szakmai tudás és tapasztalat mellett olyan kompetenciák oktatására is szükség van, amelyek elengedhetetlen az interim menedzserek sikeréhez: úgy mint a personal branding, az üzleti etika, a kultúrközi kommunikáció. Ezt vállalták, amikor az Interim Menedzser Akadémiát megalapították. Úgy véli, hosszú út vezet az interim menedzserré váláshoz, ahhoz, hogy valaki ezt életformaként válassza és élje. Hazánkban a cégutódlás projektek során nagyon fontos és hatékony erőforrásnak bizonyulhatnak azok az interim menedzserek, akiknek nemzetközi, multinacionális háttere van.

Az Interim Menedzser Akadémia programjaival, képzéseivel segíti a különböző vállalati kultúrákból érkező interim menedzserek felkészülését. A magyar tulajdonú cégek igényei a cégutódlás kérdését hozták előtérbe, amely az egyik legfontosabb döntés egy cég életében. Az utódlástervezés célja, hogy segítse az alapító tulajdonos utódjának megtalálását és kiválasztását, a megtalált személyek hosszú távú fejlődését azért, hogy a kellő pillanatban átvegyék a vállalat vezetését; természetesen ugyanilyen fontos, hogy az adott vállalat szervezete is alkalmas legyen az új felsővezető elfogadására, befogadására.

Az interim menedzsment piac éréséhez - mint annyi minden máshoz - idő kell, keresleti és kínálati oldalon egyaránt. Ezt az érési folyamatot nem lehet megtakarítani, kihagyni. Közben átrendeződnek az igények, ahogy változik a világ és vele együtt az üzleti környezet.

Magyari Éva
Interim menedzsment szakértő
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk