kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Veszélyes a módszertan kereteibe korlátozni a coachingot

A coaching folyamat lényege a megértés, hogy felismerjük és értelmezzük a problémákat úgy, hogy szembenézünk kialakulásuk folyamatával, megjelenésük hátterével, mélyebben elemezzük az elakadások okait. Ehhez ugyan megtanulhatunk egy probléma-feltárási, vagy elemzési módszert, de ezzel nem tudunk valódi megértést és döntést elősegíteni.

A coaching folyamat-tanácsadás, amely az élet legalapvetőbb igazságát segíti professzionális módon kibontakozni: szembenézés a problémákkal, megértés, döntés és változás.
A coachingban mindig azt tudatosítjuk, hogy az elakadások és a problémák a változás szükségszerű velejárói, sőt kiindulási pontjai. Csak abból tudunk előrelépni és építkezni, ami a miénk, vagyis amit megértettünk, elfogadtunk és részünk lett. Egy szakmai elakadás, vagy probléma pedig akkor lesz építőeleme az életünknek, ha szembenézünk vele és megértjük kialakulásának a jelentőségét, értelmét. A szembenézés és kimondás hiányában csak felszíni túllépés lehetséges vagy az eset elfelejtése, betemetése.

Ugyanígy az elakadások és problémák elfogadása, kimondása és megértése nélkül sincs fejlődés.

az első szint: a szembenézés és kimondás, (a vállalom a helyzetet)
a második: a kialakulás folyamatának a megértése, a belátás (közöm van hozzá...)
a harmadik: elköteleződés a változás iránt, döntés létrehozása, az első lépés...

Amikor a coachingban arról beszélünk, hogy fontos a megértés, akkor nem pusztán arra gondolunk, hogy felismerjük és értelmezzük a problémákat, hanem alapvetően arra, hogy szembenézünk a problémák kialakulásának a folyamatával, megjelenésüknek a hátterével, mélyebben elemezzük az elakadások okait.


Hogyan lehetséges ez?



Talán úgy, hogy megtanulunk egy probléma-feltárási, vagy elemzési metódust, amelyet megfelelő feltételek mellett alkalmazunk... talán! Azt hiszem ez a legtöbb coaching iskola egyik legalapvetőbb gyengesége is. Pusztán tanult módszertani elvekkel, illetve eszközökkel nem lehet valódi megértést és döntést elősegíteni, pusztán ki lehet pipálni a "hibák feltárásának" fontos lehetőségét. Ezért van olyan sok "módszerspecifikus hivő", aki egyik vagy másik módszerre, iskolára, eljárásra esküszik. (Gestalt, pszichodráma, tranzakcióanalízis...) Tulajdonképpen még az integratív modellekkel is az a probléma, hogy bár szélesebb perspektívában, de mégis beleragadnak "egyfajta" módszertanba.


Milyen veszélyei lehetnek a módszertan tiszta (zárt) keretei közé bekorlátozott coachingnak?



A fő probléma az, hogy a módszerek és iskolák csupán a megértés előkészítő eszközei, nem a változási folyamatok gyújtópontjai. Minden tanult beavatkozás tradicionális elven működik, minden eltervezett és begyakorolt metódus korlátozott hatású. Szükség van rájuk, hiszen a metodológia a megértés rendezőelve, viszont nem az élmény alapú megértés és változtatás motorja. Milyen könnyű beleesni ebbe a csapdába...

Rogers például sohasem fektetett le zárt módszertani elveket, ahogyan Jung sem, mégis kialakult nyomukban egy módszer-specifikus megközelítés, amely leegyszerűsítette és "elsajátíthatóvá" tette a szemléletet. Ők pusztán értelmezési keretet és szemléletet alkottak, viszont a "piac" és a hierarchizált szakmai szervezetek belegyömöszölték a zseniális gondolkodási hátteret egy kidolgozott, számon kérhető és kontrollálható rendszerbe. Így aki kijár néhány iskolát, könnyen lehet, hogy papírja lesz Jungból, vagy éppen Rogersből, bár szemléletének és munkájának vajmi kevés köze van a mesterekhez, sőt, épp a tanult módszertan fosztja majd meg őket attól, hogy mestereik nyomdokába lépjenek.

Tulajdonképpen azzal, hogy bizonyos iskolák tanítható módszertanná alakították át gondolkodási rendszerüket, megfosztották őket az erejüktől. Ugyanígy működik ez a coachingban is. Vannak metódusok, megközelítések és iskolák, amelyek elsajátítása nagyon fontos, de az eredmény végső soron a coach személyiségén, kezdeményező készségén, kreatív önállóságán múlik.

Sárvári György Ph.D. ügyvezető igazgató
Neosys Szervezetfejlesztő és Tanácsadó Kft.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk