kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Elmaradt az IT-outsourcing felfutása

A kiszervezés az egyik leggyakoribb költségcsökkentő eljárás, különösen válságban. Az aktuális hazai gyakorlat azonban IT területen mást mutat, a vállalatoknál az outsourcing helyett az insourcing jellemző - derül ki az IFUA Horváth & Partners és a Budapesti Corvinus Egyetem közös IT benchmarking kutatásából.

images

images

Nem hazai sajátosság az a várakozás, hogy a gazdasági válság majd az IT kiszervezések fellendüléséhez vezet. Az előrejelzés hátterében egyértelműen az előrelátott költségcsökkentési igény állt, mivel a csökkenő bevételek miatt komoly nyomás nehezedik a vállalati támogató területekre, köztük az informatikai szervezetre,. Az igazi fellendülés azonban csak azokban az országokban teljesült, ahol már korábban sem volt szokatlan, hogy a vállalatok - a nagy összegű, egyszeri beruházások helyett - idegen helyszínről nyújtott szolgáltatásokat vettek igénybe. Ezzel szemben a kutatás meglepő adattal szolgál a magyar helyzetről: míg két évvel ezelőtt a tartósan (legalább három hónapig) egy szervezetnél dolgozó informatikusok 20 százaléka külső cég alkalmazottja volt, ma már csak az informatikai szakemberek 10 százalékáról mondható el ugyanez.

"A konzervatívabb gondolkodású Magyarországon az üzleti és IT vezetők általában ragaszkodnak a saját eszközparkhoz, legfeljebb a szakembergárda egy része külsős. Azonban ők sem feltétlenül speciális szaktudásuk vagy nagyobb hatékonyságuk miatt, hanem gyakran adminisztratív bér- és létszámkorlátok miatt, vagy egyszerűen a korábbi gyakorlatot követve. Ezek alapján természetes, hogy a megszorítások részeként a hazai cégek először a bújtatott munkavállalóként alkalmazott külső munkaerőtől válnak meg, kihasználva e szerződéses konstrukciók rugalmasságát - magyarázza Dr. Drótos György a Corvinus Egyetem docense, egyben az IFUA Horváth & Partners partnere.

A benchmarking kutatás egyebek mellett kitért annak vizsgálatára is, hogy a különböző informatikai tevékenységeket milyen arányban végzik belső, illetve külső erőforrásokkal, utóbbiba már nemcsak a tartós, hanem az alkalmi megbízásokat is beleértve. Az eredményekből jól látható, hogy a külső erőforrások aránya nagyban függ az adott informatikai feladattól - a különbség esetenként az 50 százalékot is eléri. Az IT szervezeten belüli irányítási jellegű tevékenységet például nem meglepő módon szinte kizárólag belső munkatársak látják el. Annál érdekesebb viszont, hogy az üzemeltetési feladatoknál is viszonylag alacsony (30 százalék) a külső munkavégzés aránya. Az alkalmazásfejlesztés az egyetlen olyan szakterület, ahol magasabb a külsők részesedése (57 százalék), mint a belsőké.

"Bár a legtöbb IT vezető még mindig a jól szabványosítható és pontosan mérhető IT üzemeltetést figyeli, és ott próbál meg további megtakarítást elérni, erre sokszor jobb lehetősége nyílna az alkalmazásfejlesztések terén. Különösen, amikor a külső partner egyszerre fejleszt és üzemeltet, ráadásul hosszú távú szerződés keretében. Ezekben az esetekben számos hazai IT vezető már rég elvesztette a kontrollt mind a költségek, mind a technológia felett. A jelenlegi gazdasági helyzet ugyanakkor kellő kényszerítő erővel bírhat, és egyben kivételes legitimációt ad ahhoz, hogy végre itt is rendet teremtsünk." - teszi hozzá Drótos György.
  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

Felesleges harcolni ellene: Balogh Petya az MI-forradalomról

Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk