kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 13 éve

A kkv szektorban is jól jönnek az interimek

A milliárdos gyáros utazik, szórakozik, közben biztos kezekben tudja cége irányítását. A magyar valóság teljesen más, de ha a gazdasági helyzet úgy kívánja, a kis- és középvállalkozásoknak is megéri interim menedzsert alkalmazni, aki jön, meggyőz, átalakít és továbbáll.

Egy anekdota szerint a cégvezető, amikor megtudta interim menedzserétől, hogy munkatársai közül ki mennyi pénzt visz ki a vállalatból kéz alatt, meglepetésében ennyit mondott: "Végre egy őszinte ember!".

Minden cégnél lehet valamit találni, amit jobban lehetne csinálni. Kis túlzással az interim menedzser olyan, mint egy pszichológus, annyiban legalábbis, hogy hatékonysága azon is múlik, mennyire nyílnak meg előtte a cég munkatársai. A költség- és eredményorientált üzleti környezetben létszámcsökkentések, átszervezések, kiszervezések, hatékonyságnövelő programok megoldására stb. hatékony eszköz lehet az interim menedzsment, vagyis az, amikor a meglévő csapat erősítése érdekében egy tapasztalt, szenior vezető tervezett időre feladatot vállal. Egy személyben három szerepet lát el: operatív menedzser, aki ellátja a napi irányítást, tanácsadóként elemzi a helyzetet és meghatározza az új irányokat és változás-menedzser, aki a szükséges fordulatokat kezdeményezi, magvalósítja, végigkíséri.

Szép feladatnak ígérkezik, ha egy cégnél minden döntés az alapító tulajdonos one man show-jának szellemi terméke, aki túlértékeli vezetői teljesítményét, amiről munkatársai, elsősorban egzisztenciális félelmeik miatt, nem merik felvilágosítani. De eljön az idő, amikor maga előtt sem leplezheti, hogy valami nem kerek, és önerőből képtelen változtatni. Ez csak egy verzió, a példák száma kimeríthetetlen, amikor egy cég interim menedzsert hívhat, aki felülnézetből többet lát, megnyugtatja a kedélyeket - "ne aggódjanak, más cégeknél is láttam már ilyet" -, és ezzel egy időben nekilát a hibák feltárásának, javaslatokat fogalmaz, majd levezényli a változtatásokat.
Biztos jele a zűrzavarnak, ha a vezetők feladatkörei elmosódnak, pl. a pénzügyi igazgató bevallásokat készít, vagy a cégvezető üzletszerzés helyett adminisztrációval bajlódik. A magyar kkv-k körében gyakori jelenség oka, hogy a cél meghatározása az elsődleges szempont, és az ennek érdekében mozgósítandó szervezet felépítésének nem tulajdonítanak akkora jelentőséget, ezért ül és dolgozik egy helyben 15 órát a pénzügyi vezető. Egy jól működő vállalatnál a töredékét tölti az irodában, ehelyett tárgyal, építi a cég kapcsolatrendszerét, és ha gyorsan szüksége van rá, nem több napi személyes tárgyalás után, hanem tíz perc alatt e-mailen megkapja a havi átfogó jelentéseket. A feladatok ésszerű leosztásának és kontrolljának hiánya veszélyt jelent a vállalatokra, mert az ilyen meghatározhatatlan, "amőba" alakzatban működő szervezetekben kis változás hatására káosz lesz úrrá. Ekkor eljön a frusztráció, csapatmunka helyett egymás hibáztatása. A speciális feladat megköveteli, hogy az interim menedzser ilyen helyzetekben egyensúlyt teremtsen, kiálljon a véleménye mellett, pártatlan legyen és őszinte. Emellett magas szakmai színvonalon kell teljesítenie, hiszen a következő megbízása múlik ezen.


A szakma helyzetéről a Budapest Business Journal együttműködésével az Interim Management Resourcing Kft. (IMR) online kérdőíves kutatást végzett az adatbázisukban szereplő interim menedzserek, illetve a megbízóik bevonásával. (A kérdőíveket 246 interim menedzser és 153 megbízó töltötte ki.) A két legfőbb terület, ahol ezt a szolgáltatást széleskörűen alkalmazzák, az FMGC, kereskedelem, illetve a gyártás/autóipar területe. Magyarországon jellemzően a nemzetközi nagyvállalatok leányvállalatai az elsődleges megbízók, mert ismerik az előnyeit, de egyre gyakoribbak a magyar kis- és középvállalatok igénylései is. - A megbízásaink 30 százalékban a dinamikusan fejlődő kkv szektorból érkeznek, főként az első számú pozícióra, és az is jellemző, hogy a HR feladatokat egy ideig így látják el a cégek - mondta el dr. Tóth Tamás, az IMR ügyvezető partnere.

Az elmúlt két évben nőtt az interim menedzserek szolgáltató cégen keresztüli, szervezett formában történő kihelyezése, ezzel összefüggésben megbízásaik időtartama is emelkedett, 29 százalék fölé került az egy évnél hosszabb szerződések száma. Lipcsei Andrástól, az IMR ügyvezető partnerétől tudtuk meg, hogy sok esetben megpróbálják maradásra bírni a megrendelők a szakembereket, de aki megszerette ezt az életformát, nem marad egy helyen. - Az interim menedzserek között sok felépítő típusú vezető van, aki nulláról elindít egy céget, eljuttatja egy szintre, azután továbbmegy és máshol, másnak hasonló feladatot végez - tette hozzá.

- Eredményt kell elérni határidőre, azután jöhet az újabb megbízás. Más hatékonyságot igényel ez a munka, mert elképzelhető, hogy azonnal más feladattal bíznak meg, de az is lehetséges, hogy hónapok múlva dolgozom ismét - tudtuk meg Szeleczky Zsuzsa interim menedzsertől. Az Interim Management Resourcing Kft. projektjei jellemzően 3-9 hónap hosszúságúak. A nagyszámú 12 hónapnál hosszabb megbízások mögött a kutatás szerint jellemzően a gap management típusú megbízások állnak, amikor egy váratlanul kieső munkatárs helyett vetik be, pl. szülési szabadság, hosszú betegszabadság, vagy az adott pozícióra vonatkozó hosszú keresési folyamat idejére.

A kutatásból kiderült, hogy a 40 év körüli interim menedzserek generációja egyre jelentősebb szerepet vállal a munkában. - A merev korlátokból próbálnak kikerülni a komoly tudással rendelkező fiatalok. Más környezetben akarnak bizonyítani, elsősorban ezért fiatalodik a szakma - mondta dr. Tóth Tamás. Az interim menedzsment megbízások zömében (62 százalék) a napidíjak 70 és 180 ezer forint között mozogtak. Az adott projekt bonyolultságától, kompetenciaigényétől, időtartamától stb. függően. A napidíjak tekintetében az elmúlt évek során nem történt változás. A kutatás szerint egy felsővezető alkalmazásának éves költségénél (36 millió forint) gazdaságosabb megoldást jelent egy bruttó 160 ezer forintos napi díjért alkalmazott interim menedzser (33 millió forint), ha mindketten 207 napot dolgoznak. A magyar napi díjak a nyugat-európai ezer eurótól kezdődő tarifákhoz képest alacsonyak, ezért az Interim Management Resourcing Kft. számít a határon átnyúló kapcsolatok fejlődésére, jelenleg Bulgáriában és Lengyelországban dolgoznak partnereik.

A magyar üzleti kultúrában rendkívül fontos tényező, hogy "ki kivel van" és mi az érdeke. Ehhez a "külsős" menedzsernek is alkalmazkodnia kell, vagyis gyors helyzetértékelést végez. Egy szakmabeli elmondása szerint holland interim menedzser kollégája értetlenkedve tette fel a kérdést neki: "A magyarokat hogyan lehet motiválni?" A szakmai és céges pozícióját túlzóan védő, kompromisszumra csak ritkán képes munkatársra vonatkozhatott a kérdés, aki nem vette jó néven, hogy egy átmenetileg (ad interim) alkalmazott valaki a feladatkörében vizsgálódjon. De a helyzet korántsem reménytelen, sőt, a szakmai nézeteltérések feloldhatók a közös munka érdekében. - 2004 óta foglalkozom interim menedzsmenttel, és egy olyan példát sem tudnék mondani, amikor szakmai okok miatt idő előtt megszakították volna a felek a kapcsolatot - árulta el dr. Tóth Tamás.

Az interim menedzser borotvaélen táncol, hiszen nem ítélheti meg a vállalat munkatársainak személyi alkalmasságát, a pozíciókról a változtatás lehetősége felől közelítve beszél, amiből persze a cég vezetése kiderítheti, ki nem végez megfelelő munkát. Jellemző, hogy a néhány hónapra felkért szakember hamarabb átlátja, hogy tíz évnyi fejlődés milyen irányba vitte el a céget, és miért, mint az, aki részt vett a felépítésében, ezért egyre többen döntenek úgy, hogy megéri időben alkalmazni.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk