kapubanner for mobile
Szerző: Vámos Éva
Megjelent: 13 éve

Nem lesz többé túlóra - új foglalkoztatási modellek

Az emberek többsége nem érzi jól magát a munkahelyén. Nő a stressz, magas a hiányzások száma, terjed a prezentizmus, amikor a munkavállalók betegen is dolgoznak. Minden korábbinál jobban oda kell figyelni a megfelelő motiválásra képzéssel, vagy karrierút kidolgozásával. Azon is el lehet gondolkozni, milyen modellben érdemes foglalkoztatni a munkavállalókat: több amerikai vállalat új útra lépett. Lapszemle.

images

images

Nagy-Britanniában tavaly jó volt HR-esnek lenni:összesen 1,5 milliárd dollár fizettek ki nekik bónuszként, ami több, mint kétszerese volt az egy évvel azelőttinek. A HR vezetők jövedelme összeségében 12 százalékkal emelkedett, nem utolsósorban a bónuszoknak köszönhetően - áll az Ortus kutatásában, amelyet a www.hrmagazine.co.uk portálon publikáltak. Átlagban minden, a Cityben dolgozó HR-es 9.980 fontot kapott, ami átlagosan a fizetésük 18 százalékát tette ki. Ez jóval felülmúlja a várakozásaikat: az év közepén még csak a fizetésük 13,5 százalékánk megfelelő bónuszt vártak.

Ha ezek értékét extrapoláljuk, akkor azt lehet mondani, hogy a 148 ezer brit HR-esnek összesen 1,5 milliárd fontnyi bónuszt fizettek ki tavaly, szemben a 2009-es 680 millió fonttal. "A HR-esek a válság kezdete óta viszonylag szerényebb bónuszokat vártak, és jobban aggódtak a munkahahelyük, mint a fizetésük miatt, de ez megváltozott" - mondta Stephen Menko, az Ortus Nagy-Britanniáért felelős igazgatója. "Nagy szükség van a HR-esekre, hiszen újra előtérbe került a tehetségek megtartása, másrészt a HR-esek maguk is új lehetőségek után néznek" - tette hozzá. " A munkaadók kifejezetten arra törekszenek, hogy megszerezzék a legjobb HR-eseket, és ezért még anyagi áldozatra is hajlandóak" - mondta az Ortus igazgatója.

Nem panaszkodhatnak az amerikai vezetők sem: az shrm.org a USA Today cikke alapján arról számol be, hogy megugrott a cégvezetők fizetése, hiába figyelmeztetnek szakértők arra, hogy a válság jelei még mutatkoznak. Az USA kétszáz legnagyobb, tőzsdén is jegyzett cégénél a Pearl Meyer & Partners tanácsadó cég szerint 2009-ben 228 ezer dollár volt a keresetek középértéke. Összehasonlításképpen: ugyanekkor az amerikai háztartások bevételének középértéke 49.770 dollár volt, ami 1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

Az igazgatótanácsi fizetések pedig még ennél is magasabbak: a HP igazgatói átlagban 381 ezer dollárt kaptak, sőt, az Apple igazgatói 2010-ben átlagban több, mint 984 ezer dollárt kerestek. Az igazgatói fizetések általában 2008 óta nem nőttek jelentős mértékben, aminek az az oka, hogy csökkent a juttatási csomaguk részét képező részvénycsomagok értéke. Mivel ennek a tendenciának remélhetőleg vége, idén a juttatások 15 százalékos növekedése várható.

Sokan elégedetlenek

Arról persze szó sincs, hogy minden fenékig tejfel lenne a munka világában. Az üzletemberek több, mint a fele elégedetlen a munkájával világszerte, de többségük nem tervezi, hogy elhagyja a munkahelyét - állítja az Accenture felmérésében, amelyben 3400 üzletembert kérdeztek meg 29 országban. A nők 57 és a férfiak 58 százaléka elégedetlen jelenlegi munkájával, de az előbbiek 70 százaléka és az utóbbiak 69 százaléka mégsem tervez váltást. Az elégedetlenség leggyakoribb okai: az alacsony fizetés (a nők 47 és a férfiak 44 százaléka panaszkodott erre), a növekedés (36 illetve 32 százalék) és az előrelépés lehetőségének a hiánya (33 és 34 százalék).

A válaszadók közül a nők 59 és a férfiak 57 százaléka azt is hozzátette, hogy az idén komolyan fog dolgozni képességei fejlesztésén, hogy közelebb kerüljön karriercéljai eléréséhez. Adrian Lajtha, az Accenture egyik vezetője így összegezte az eredményeket: "A mai üzetemberek nem állásvadászok, de keresik a tréningeket és a lehetőségeket képességeik fejlesztésére, valamint azokat az embereket, akik segíthetnek céljaik elérésében. A vállalatok támogathatnák ebben a munkavállalóikat azzal, hogy odafigyelnek az igényeikre, és innovatív tréningeket, valamint világos karrierutat biztosítanak a számukra" - írja a www.hrmagazine.co.uk.

Érdekes, hogy az elégedetlenség mértéke a válaszadó nemétől is függ. Németországban sokkal több nő elégedett a munkájával és a hierarchiában elfoglalt helyével, mint férfi - derült ki az Accenture egy másik felméréséből. Csak minden negyedik nő - 28 százalék - szeretne előrejutni a ranglétrán, míg a férfiaknál 47 százalék ugyanez az arány. A női munkavállalók 80 százaléka jól érzi magát a jelenlegi pozíciójában. Catrin Hinkel, az Accenture üzletvezetője riasztónak tartja az eredményeket: "A nők nagyobb része szemmel láthatóan arra rendezkedett be, hogy nem fog előrejutni. Elfogadták az üvegplafont" - mondja. Erre utal az is, hogy a nőknek csak 30 százaléka akar a felsővezetők közé kerülni, míg a férfiaknak 41 százaléka. A karrierjük útjában álló akadályokat is sokkal nagyobbnak látják, mint a férfiak, és az önbizalmuk is kevesebb. A nők 28 százaléka gondolja azt, hogy azért nem jut előre, mert hiányoznak bizonyos ismeretei és készségei, míg a férfiaknak csak 7 százaléka véli ezt magáról. Catrin Hinke azt mondja, ez a hozzáállás a vállalatok számára is káros, mert értékes munkavállalókat veszítenek így. Szerinte a cégeknek is ösztönözniük kellene a nők ambícióit, és minél több vezetői feladatot kellene rájuk bízni - írja a www.bildungsspiegel.de.

Konfliktuskezelésből közepes

A brit CIPD legfrissebb tanulmánya szerint a munkahelyi konfliktusok kezelése egy vezető munkaidejének 14 százalékát teszi ki naponta, ami a jogosulatlan elbocsátások miatt megszigorított jogszabályokkal párosulva nagyon komoly problémává vált a munkaadók számára. A konfliktusok eredményes kezeléséhez a HR-eseknek a mostaninál pozitívabb stratégiákat kell kialakítaniuk. Ha az egyet nem értés ugyanis jogi útra terelődik, nehéz mindkét fél számára kielégítő megoldást találni. A CIPD a www.personneltoday.com szerint a mediációt látja lehetséges megoldásnak.

Tíz brit munkavállalóból hat gondolja úgy, hogy a főnöke megfelelően kezeli az alulteljesítő kollégákat, és tíz cégből négy-öt véli úgy, hogy ez a probléma többé-kevésbé nála is felmerül. Mindez a 2011XpertHR kutatásból derül ki, amely arra is rámutatott, hogy a megkérdezett 165 munkaadó viszonylag optimista ebben a kérdésben: tízből hat azt mondja, hogy elég jól kezeli az alulteljesítő alkalmazottakat, további nyolcból egy pedig nagyon jónak véli az e téren felmutatott teljesítményét. Az öt leggyakoribb teljesítményhez kötődő probléma a következő: a betegség miatti hiányzások nagy aránya, az egyéni adottságok, kollégákhoz fűződő rossz viszony, a rossz színvonalú munka, valamint a célok helytelen meghatározása. A megkérdezettek a munkatársak rendszeres informálását és segítését találták a leghatékonyabb eszköznek a problémák kezelésében. "Ez a képesség fejleszthető, érdemes tehát odafigyelni a menedzserekre, akiknek az alulteljesítő kollégák ösztönzésével is kell foglalkozniuk" - hívja fel a figyelmet a www.personneltoday.com portálon Rachel Stuff, a tanulmány szerzője.

Nem jó jel, hogy az utóbbi tíz évben a www.bildungsspiegel.de cikke szerint az EU kilenc tagországában nőtt a munkahelyi stressz mértéke. Csak egyetlen helyen csökkent: Svédországban. Becslések szerint a mulasztott napok 50-60 százaléka a stresszel függ össze, így például Franciaországban minimum 2 milliárd euróra tehető az emiatt keletkező kár. Nagy-Britannia 10 millió munkanapot veszít a szorongás, a stressz és a depresszió miatt. Az EU egészében a stresszel összefüggő költségek a GDP 4 százalékát teszik ki. Az EU tagállamai 2004-ben el is határozták, hogy legalább minimális stresszvédelmet biztosítanak a munkahelyeken. Az Európai Bizottság most értékelte az eredményeket és arra a következtetésre jutott, hogy az intézkedéseknek pozitív hatásuk volt ott, ahol végrehajtották őket, elsősorban azért, mert korábban semmit nem tettek a munkahelyi stressz csökkentésére. Az intézkedések többek között a következők voltak: a felelősségi körök és a kompetenciák összehangolása, a munkavállalók megkérdezése az átszervezésekről és az új technológiák bevezetéséről.

Az is baj, ha nincs ott, az is baj, ha igen

A brit kormány bejelentette, hogy áttekinti a betegségek miatti mulasztásokat, előzetesen azonban elrendeli, hogy fordítsanak plusz 12 millió fontot az egészség- és munkaügyi programokra, beleértve a "Fit for Work" szolgáltatás t is,amely már eddig is bebizonyította hatékonyságát - írja a www.personneltoday.com. A vizsgálat célja, hogy "radikálisan megváltoztassa a jelenlegi rendszert, segítsen minél több embernek a munkában maradni, és csökkentse a költségeket." A hiányzások átlaga egyébként tíz nap évente munkavállalónként, de nagyon nagy változatosságot mutat például részlegenként és képzettségi szintenként is. Ha tisztázódnának a jelenség mögött álló okok, szakértők szerint több, mint 290 millió fontot lehetne megspórolni. Az egyes cégvezetőknek is ajánlják egyébként, hogy figyeljék, melyik csoportban mekkora a hiányzási ráta, és próbálják feltárni az eltérések okait.

Új trend a munka világában a prezentizmus, amikor az alkalmazottak betegen is bemennek a munkahelyükre, hiába tanácsolja nekik az orvosuk, hogy maradjanak otthon. A Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (BAuA) most először vizsgálta a jelenséget. Kiderült, hogy azoknak az állapota, akik betegen is dolgoznak, nagyobb eséllyel romlik, sőt a betegségük krónikussá is válhat, főleg a szív- és érrendszeri betegségek alakulhatnak ki vagy súlyosbodhatnak. Érdekes módon az izmokkal és a gerinccel kapcsolatos betegségekre viszont pozitívan hat a munka. Összességében azt lehet mondani, hogy a prezentizmus okozta költségek legalább olyan magasak, mint a betegségek okozta hiányzások miatt keletkezőek.

Pozitív az idősek mérlege

A munkaadóknak már ma is készülniük kell azokra az egészségügyi és hatékonysággal kapcsolatos problémákra, amelyek az öregedő népesség miatt keletkeztek - figyelmeztet a www.personneltoday.com portálon az Acas. Egy, a jövő munkahelyéről szóló anyagban azt állítják, hogy mivel az emberek tovább élnek és dolgoznak, munkavállalók ezreire egyre nagyobb nyomás nehezedik majd, amikor megpróbálnak több időt tölteni idősebb hozzátartozóikkal. A munkaadótól valószínűleg gyakrabban kérik majd a rugalmas munkaidő vagy a részmunkaidő bevezetését, és az Acas szerint akkor járnak a legjobban, ha proaktív módon elébe mennek a problémáknak, azaz már most elkezdenek gondolkozni a bevezetés lehetőségein illetve azon, hogyan lehet menedzselni az idősebb munkavállalók egészségügyi problémáit.

A 65 évesnél idősebb munkavállalók tavaly - adó, fogyasztás és jótékonyság formájában - 40 milliárd fonttal járultak hozzá a brit gazdaság eredményeihez, és még akkor is pozitív a mérlegük, ha ebből az összegből levonjuk a nyugdíjakat és az idősebbekhez kapcsolható szociális és egészégügyi kiadásokat, amelyek összesen napi 100 millió fontot tesznek ki - áll a www.hrmagazine.co.uk cikkében. Becslések szerint a hozzájárulásuk összeg 2030-ra 77 milliárd fontra fog emelkedni. A WRVS Gold Age Pensioners számszerűsíti azt a munkát is, amelyet a szociális ellátásban betöltenek - most 34 milliárd font, ami 2030-ra 52 milliárd fontra nő -, valamit az általuk végzett önkéntes munkát, amelynek az értékét évi 10 milliárd fontra teszi. A tanulmány azt is megjegyzi, hogy gyakran az idősek azok, akik összetartják a családkat és a társaságokat.

Az innovatív foglalkoztatási modell

Az USA-ban egyre több cég alkalmaz rugalmas munkaerőt a legkülönbözőbb ágazatokban. A korábbi években az volt jellemző, hogy megvágták a fizetéseket vagy az ideiglenesen foglalkoztatottak számát, de ennek a trendnek vége. Ma inkább a kettő egyensúlyát próbálják kialakítani a legtöbb cégnél. A Hilton például nélkülözhető állandó alkalmazottait küldi át egy közeli szállodába, ha ott nagyobb szükség van rájuk - írja a www.workforce.com. Eközben egyre több embert alkalmaznak ideiglenesen: 2009 és 2010 decembere között például a Hiltonnál 29 százalékkal nőtt a számuk.

Szakemberek szerint a cégek kezében több eszköz is van: szóba jöhet a munkaerő megosztása, cégen belüli átcsoportosításuk oda, ahol a legnagyobb szükség van rájuk, vagy a szabadságolás is. A Mercer arra számít, hogy egyre több cégnél fognak "innovatív foglalkoztatási modellt" alkalmazni. A cég ügyfeleinek már most is kiterjedt hálózata van szükség esetén behívható alkalmazottakból. Fix fizetést nem kapnak, de bizonyos munkamennyiségre biztosan számíthatnak, sőt még tréningeken is részt vehetnek. A cégek elsősorban olyan embereket keresnek, akik nyugdíjasok, vagy például a házastársuk révén már van egészségbiztosításuk, mert így költséget tudnak megtakarítani. "A jövő a kreatívabb, rugalmasabb munkaszerződéseké" - állította a cég egyik partnere. Ezeknek köszönhetően akár a túlórák rendszere is megszűnhet.

Ha terjedni fog ez a foglalkoztatási forma, lehet, hogy nem árt változtatni a szabályain. Németországban sokan nem tartják jónak, hogy másképpen fizetik a részmunkaidősöket és az alkalmazottakat - derül ki abból a reprezentatív felmérésből, amelyet 1045 ember megkérdezésével végzett a YouGov piackutató intézet. A kérdezettek 49 százaléka úgy gondolta, hogy például a kölcsönzött dolgozóknak az első perctől kezdve ugyanazt a bért kellene kapniuk, mint az állandó alkalmazottaknak, 42 százalék pedig egyetértett ezzel, de úgy gondolta, jobb, ha ez néhány hónapos "bedolgozási" időszak után történik így. A kérdezettek 85 százalékának az volt a véleménye, hogy a kölcsönzött munkások helyzete sokkal rosszabb a német vállalatoknál, mint az állandó alkalmazottaké.

A legtöbbször tiltott portálok

Az Open DNS a www.hreonline.com portálon nyilvánosságra hozta azoknak a weblapoknak a listáját, amelyeket 2010-ben a legtöbbször tiltottak a munkahelyeken az USA-ban. A Facebook áll az élen 14 százalékkal, amelyet a MySpace (10 százalék), a YouTube (8 százalék), a Doubleclick.net (6 százalék) és a Twitter (2 százalék) követ. Érdekes, hogy a Facebook a munkahelyek 13 százalékánál azon a listán is szerepel, amelynek látogatását engedélyezik munkaidőben. Ez arra utal, hogy sok cég nem zárkózik el az összes közösségi oldaltól. A tiltással elsősorban a hatékonyságot akarják óvni, bár ott van mögötte a feltételezés is, hogy ezek a portálok kevés üzleti hasznot hoznak. Egyes szakértők arra mutatnak rá, hogy kicsit tudathasadásos dolog erősíteni egy cég web2.0-ás jelenlétét, és közben az alkalmazottakat letiltani ezeknek az oldalaknak a látogatásáról. A kavarodás abból is származhat, hogy nem a HR, hanem az IT-részleg dönt az oldalak blokkolásáról, pedig a jó megoldás több szakértő szerint is csak az osztályok közös döntésének az eredményeként születhet meg.

Az USA-ban sokáig íratlan szabály volt, hogy az önéletrajznak nem szabad hosszabbnak lennie egy oldalnál, de ma már egyre több szakértő mondja azt, hogy efölött a szabály fölött eljárt az idő - áll a www.finance.yahoo.com portál cikkében. Részben azért, mert ma már sok pályázó esetében kevés egy oldal a képességek és a tapasztalatok felsorolásához - és amúgy is jobb, ha nagyobb hely van meggyőzni a felvételiztetőket -, másrészt pedig (az USA-ban legalábbis) gyakran szoftverek végzik az előszűrést, amelyek kulcsszavakra keresnek, és ha egy kulcsszó sokszor előfordul, a pályázónak nagyobb esélye van bejutni a második körbe.

Vannak olyan szakértők is, akik maradnának a jól bevált egy oldalas önéletrajzoknál, azzal érvelve, hogy nem akarnak minden egyes részletet megtudni a pályázóról, sőt így már azt is tudják tesztelni, mennyire képes kiemelni a lényeget. Valószínűleg a kettő között van a jó megoldás: az önéletrajz akkor lehet hosszabb egy oldalnál, ha a jelölt mondanivalója valóban nem fér el egy oldalon, amire szakértők szerint nagyjából ötéves munkatapasztalat után van esély.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk