kapubanner for mobile
Szerző: Buzás Judit
Megjelent: 13 éve

Kevesebbet utaznak az üzletemberek

Az elmúlt két évben nemcsak a gazdaságban, de az ahhoz kapcsolódó ágazatokban, így a turizmus területén is számos átrendeződés történt. A gazdasági válság - ahogyan az egyéni utazásoknál, úgy - a vállalati utak esetében is jelentős változásokat hozott. A cégek ma már jobban átgondolják, melyek azok a vásárok, konferenciák, amelyeken képviseltetik magukat.

A munkanélküliség növekedésével és a fogyasztás visszaesésével párhuzamosan az emberek kevesebbet költenek szórakozásra, így utazásra, nyaralásra is. Bár némi élénkülést jeleznek a statisztikák, amelyek szerint 2010-ben emelkedett a vendégéjszakák száma az előző évhez képest, mégis érezhető a visszaesés a válság előtti évekhez képest. A KSH adatai szerint, míg 2009-ben 18 715 142 vendégéjszakát töltöttek kereskedelmi szálláshelyeken, 2010-ben pedig 19 030 734-et. Ezzel szemben a válságot megelőzően, 2007-ben 20 128 534 volt ez a szám.

Kevesebbet utaznak az üzletemberek

A 2000-es évek eleje óta dinamikusan növekvő céges utazások számában a válságot követő fél évben csökkenés következett be. Ma már a cégek is sokkal jobban megfontolják, melyek azok az utak, vásárok, kiállítások, amelyeken mindenképpen személyesen képviseltetik magukat és azt is, hogy mennyit költenek rá. Kiemelt szerephez jutott a költséghatékonyság, a járulékos, vagy extra költések visszaszorítása, az utazásra fordított kiadások racionalizálása.

A válság hatására sok cégnél csökkentették az utazásra szánt költségkeretet. A személyes megbeszélések helyett videó-, vagy telefonkonferencián keresztül bonyolítják le a meetingeket. Jól látható tendencia az is, hogy Európán belül, ahová lehetséges, fapados járatokkal utaznak. A tengerentúli utazások esetén pedig a business kategória helyett a turista osztályt választják - mondja Szabó Szilvia, a Weco Travel munkatársa.
2009-ben 214,7 milliárd dollár direkt költés származott üzleti utakból, ezen belül rendezvényekre, üzleti találkozókra és incentive utakra összesen 84,7 milliárd dollárt költöttek az USA-ban az US Travel Association adatai szerint.


Céges szinten általában a menedzserek utaznak, de egy-egy fontos vásárra, vagy rendezvényre az alacsonyabb beosztású dolgozókat is delegálják. A külföldi utazási irodákban is az a tapasztalat, hogy csak nagyon szükséges esetben utaznak a dolgozók és a cégek. Ezekben az esetekben is minél költséghatékonyabb megoldást választanak. Az utazások időtartama 1-3 nap között mozog. Olyan városokban, ahol magas a szállások költsége (ilyen például Brüsszel, vagy Milánó), ott megpróbálják egy napba besűríteni a megbeszéléseket, találkozókat.

Foglalások on-line

A legszembetűnőbb változás, az interneten bonyolított szállásfoglalások erőteljes térhódítása. Bár a vállalati utazások nagyobbik részét továbbra is utazási irodákon keresztül bonyolítják, egyre jelentősebb részt képviselnek az on-line módon történő, privát foglalások. Ebben szerepet játszik az informatikai technológiák térhódítása is, hiszen míg az évezred elején sokan bizalmatlanok voltak az internetes jegyek, szállásfoglalások bonyolítása, bankkártyás fizetések iránt, addig mára teljesen elterjedt, hétköznapi megoldásnak számít. Sőt! A Travelport szerint az üzletemberek fele mobiltelefonon keresztül keresi és/vagy foglalja le szállását. Nem véletlen tehát, hogy a szállodák is egyre gyakrabban hirdetik magukat a Facebookon, vagy más, közösségépítő oldalakon, kihasználva a kapcsolatokon keresztül terjedő hírverés erejét, saját hírnevük, márkájuk erősítésére.

A hotelmarketing.com felmérése szerint a Facebookos hotel foglalások száma gyorsabban nő, mint a Tripadvisoré, ami szintén a személyes véleményeket összefoglaló szálláshelyeket értékelő gyűjtőportál, de kevésbé interaktív felület. A másik technológiai újítás - amit elsőként szintén üzletemberek számára fejlesztettek ki, mára azonban bárki számára elérhető szolgáltatás -, az okostelefonokra letölthető, ingyenes mini programok, ún. App-ok. Ezek segítségével bárhol böngészni lehet a hozzánk legközelebb eső, legjobb áru, vagy legszélesebb szolgáltatást nyújtó szállodákat. Úgy, hogy egyetlen gombnyomással tájékozódhatunk a szállás foglaltságáról, de akár az oda vezető utat is megmutatja a telefonba épített GPS segítségével.

Egy ilyen App például a TopSecret Hotels, amely név nélkül, csupán lokáció meghatározásával kínálja a legjobb, 4-5 csillagos szállodák utolsó megmaradó szobáit, kedvezményes áron. Ezt a tendenciát, az on-line technológiákban rejlő lehetőségeket próbálja kiaknázni a Delta Air Lines, amely 2010 augusztusától bevezette Facebookos alkalmazását, amelyen keresztül akár a check-in-t is lebonyolíthatják az utasok.

Költségoptimalizálás a cél

Egy 2011-es amerikai kutatás szerint a céges utak esetén az üzletemberek kétharmada (65,7 százaléka) legalább egy üzleti útját összeköti a privát, családi utazásával, ezzel mérsékelve a magán utazások költségeit. A másik fontos tényező, amivel jelentős költségeket lehet megtakarítani, az előre tervezés. Ha valaki korán - akár 3-4 hónappal az út előtt - fogalja le repülőjegyét, jóval olcsóbb árakon teheti meg, mint néhány nappal az indulást megelőzően. Függetlenül attól, hogy fapados társasággal utazik-e.
2011 első negyedévében 10,7 százalékkal nőtt a repülőjegy értékesítés az Amerikai Egyesült Államokban 2010-hez hasonlítva. 2009-hez képes ez a szám 32 százalékos növekedést jelent (Travel Business Analyst, 2011. április).


Sokszor befolyásoló tényező a jegyárak esetében, hogy az indulás előtt mennyi idővel történik a helyfoglalás. Indulás előtt 1-2 nappal történő foglalás esetén a jegyár akár 50-100 ezer forinttal is magasabb lehet, helyek függvényében - mondja Szabó Szilvia. A jegyárak az elmúlt években jelentősen csökkentek. Már 10.000 forint plusz illeték áron el lehet jutni Milánóba vagy Genfbe. A repülőtéri illetékek összege az olajár-emelkedés miatt folyamatosan növekszik. Míg egy Európán belüli úti célnál a repülőtéri illeték körülbelül 30.000 forint, addig a tengerentúli céloknál akár a 100.000 forintot is meghaladhatja.

Ez a légitársaságok oldaláról is kihívást jelent. Az UBS Investment elemzése szerint a légitársaságok 2011-ben mérsékelt növekedésre számítanak. Stratégiájuk középpontjában a forgalom és a kapacitás-kihasználtság közötti egyensúly megteremtése áll majd, hiszen az utasforgalom és a jegyárak optimalizálása számukra is épp olyan fontos - különösen növekvő üzemanyagárak mellett.

A Cushman & Wakefield European Cities Monitor felmérése szerint a leggyakrabban látogatott európai üzleti célpontok 2011-ben: London, Párizs, Frankfurt, Brüsszel, Barcelona, Amszterdam, Berlin, Madrid, München, Düsseldorf. Egyre jobban feltörekvő célvárosok ezek mellett a közép-kelet-európai régió fővárosai, azon belül is Prága és Varsó. Világviszonylatban nézve: Shanghai, Új Delhi, Sao Paolo, Peking, Mumbai, Rio de Janeiro, New York, Tokio, Kairó és Szingapúr van az élen.
A várakozások szerint 2015-re az öt legjobban fejlődő ország, ahonnan az USA-ba érkező üzleti utazókat várnak: Kína, Brazília, Korea, India és Peru lesz.


Összegezve tehát, több hatás is erősíti egymást az üzleti utazások terén. A cégek - mind szolgáltatói oldalról, mind pedig az utaztatók részéről - a válság enyhülését várják. Amíg azonban nem áll helyre a korábbi, vagy ahhoz hasonló gazdasági helyzet, a meglévő körülmények optimális kihasználása az elsődleges szempont. Erre kínálnak jó alternatívákat a közösségi oldalak vagy az on-line szolgáltatásokban rejlő lehetőségek.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A cégek 70 százaléka tervez bérfejlesztést a munkaerő megtartása érdekében

Optimistábbá váltak a magyar cégvezetők mind az ország, mind saját cégük kilátásait illetően a Niveus Consulting Group tanácsadó felmérése szerint. Teljes cikk

Mennyit keresnek a HR-esek?

Több szakterület béradatairól készített összeállítást a piacvezető munkaerő-közvetítő cég a közelmúltban. Most a HR szakmában, elsősorban... Teljes cikk

Romlott a fizetésünk értéke - mutatjuk a legfrissebb számokat

2023-ban a bruttó átlagkereset 571 200, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 393 700 forintot ért el. 2023-ban a bruttó és... Teljes cikk