Áll az outsourcing piac: miért nem jönnek a beruházások?
Az elmúlt években világszerte átalakult az outsourcing iparág. Míg régen főként a multinacionális cégek használták ki a folyamatok központosításából adódó előnyöket, mára ez elérte a közép- és kisvállalatok szintjét is. Ugyanakkor nem minden alvállalkozónak kiadott munka klasszikus kiszervezés, a modell lényege, hogy a munkavégzést ágazati specializáció révén hatékonyabbá tegyék. Erre pedig van igény: 2010 végén mintegy 25 milliárd dollár volt az outsourcing piac mérete.
Karsai kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy gazdaságunk jelenleg nem kedvez ennek a folyamatnak. Magyarországon a visszamenőleges jogszabály változtatások és a különadók (bank- és chipsadó) miatt az általános gazdasági környezet romlott. Fennáll annak a veszélye, hogy az extra adók és extra kedvezőtlen jogszabályi változások rontják a piaci pozíciókat. Az első negyedév eredményei: a beruházások panganak és a belföldi kereslet is; az export megy előre, elsősorban az iparban, a szolgáltatás területén szintén a külföldi piaci kapcsolatokkal rendelkező szállítás és a turizmus teljesít jobban. Más területeken visszaesés van.
Pintér Mónika, a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. közép-kelet-európai régiói Shared Service Center divízió igazgatója szerint világszerte átalakult az outsourcing iparág az elmúlt két-három évben. Amíg régen főként a multinacionális, globális jelenléttel bíró cégek használták ki az outsourcing és a folyamatok központosításából adódó előnyöket, napjainkra ez a folyamat elérte a közép- és kisvállalatok szintjét is. Ezek a központosított szervezetek a cég méretétől függően 30-2000 főig terjedhetnek: szinte minden méret képviselteti magát, önálló cégként üzemelnek, több esetben a cég egyéb gazdasági jelenléte nélkül. A kelet-közép-európai régió országai hagyományosan népszerű outsourcing lokációk.
Áttelepülnek, ha megéri
A legfontosabb kérdés az, miért dönt egy anyavállalat Magyarország mellett, és itt hozza létre szolgáltató központját. -Nem rólunk álmodozik a világ, tennünk kell azért, hogy a befektetők Magyarországot válasszák - fejtette ki Szabó Zoltán, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) operatív igazgatója. Gyakran 40-50 ország neve áll a listán, melyeket outsourcing célországként mér fel az anyavállalat. Vizsgálják az adózási rendszert, bérköltségeket, képzett munkaerőt, infrastruktúrát, milyen mértékű a bürokrácia, kultúra és környezet. Egy megosztott szolgáltató központ létrehozásánál vagy outsourcing esetén a fő döntési faktorok: költségoptimalizálás, elérhető "A" kategóriás irodaépületek, nyelveket jól beszélő, képzett munkaerő folyamatos biztosítása, valamint az adott ország infrastrukturális, kulturális és gazdasági környezete - foglalta össze Pintér Mónika. Ez utóbbi a legnehezebb téma, hiszen sok múlik nem tényszerű adatokon egy ország általános megítélésében.
Túlélésre hangolva
Felvetettük, hogy a kevesebb megrendeléssel dolgozó cégek a munkaerő jobb kihasználása miatt - hogy kitöltse a munkaidejét a dolgozó, lényegében takarékossági okból - saját munkaerővel oldhatják meg azokat a feladatokat is, amiket kívülről olcsóbban lehetne. Szabó szerint hasonló rövidtávú törekvések előfordulhatnak, míg Pintér Mónika felvetésünk ellenkezőjét látja a cégek részéről. Gyorsan reagálnak az üzleti folyamatok változására, és ez a munkaerő létszámának folyamatos alakításán, igazításán is látszik. Nem 1-2 ember folyamatos mozgatásáról van szó, ha a megrendelések kicsit csökkennek, hanem az üzlet folyamatos tervezéséről, a fontosabb a kiszolgáló tevékenységek létszáma és az üzleti folyamatok közötti kapcsolat folyamatos elemzéséről. Ezeket a döntéseket nem pár hét vonatkozásában hozzák meg, hanem hosszabb távra szóló tervezés eredményeként, de egyértelműen látszik a trend. Pintér Mónika úgy látja, hogy ha a cég hosszabb távon a megrendelések csökkenését prognosztizálja, akkor gyorsan meghozza a releváns személyzeti döntéseket.
Az iparág képviselői szerint az outsourcing megoldást kínálhat a munkaerő-hiány bizonyos problémáira is. A közelmúltban született a "rural sourcing" fogalma, amely olyan kiszervezési gyakorlatra utal, amikor a magas munkabérű, esetenként szakemberhiánnyal küzdő városi területekről vidéki térségekbe szerveznek ki egyes, távolról is ellátható feladatokat (pl. programozói munkákat, rendszerfelügyeletet, stb.).
Szabó Zoltán elmondta, hogy az outsourcing a gazdasági válság idején nyújthat megoldást vállalati stratégiai kérdésekre. Kockázatmegosztáshoz vezet a vállalat és partnerei között, és gyorsabb alkalmazkodási lehetőséget jelent a piaci változásokra. A HOA szakembere szerint támogató intézkedésekre és nagyobb felkészítő kampányra lenne szükség. A kínai kormány felismerte az ágazat súlyát, és az üzleti szférával együtt összesen mintegy 5 milliárd dollárt fektetett olyan angolnyelv-oktatási programokba, melyek kifejezetten az szolgáltató központok potenciális munkavállalóit célozzák meg. A fejlődés érdekében a HOA tervei között szerepel egy outsourcing módszertani központ felállítása.
A kis halak is harapnak
Bíznak abban, hogy a kis- és középvállalkozások nagyobb számban épülnek az iparágba beszállítóként - tudtuk meg Szabó Zoltántól. Tapasztalataik szerint egyre több magyar kkv-t foglalkoztatnak a multinacionális vállalatok. A lassú folyamat okaként a multinacionális vállalatvezetők leggyakrabban a szolgáltatási szektor magyar kultúrától való idegenségét emelték ki.
A szakemberek kedvezőnek találják, hogy egyre több fiatal dolgozik multinacionális vállalatnál, ahol magukba szívják a külföldi céges kultúrát. Mellettük szól, hogy a helyismeretük is megvan. A beszállító kkv-k vezetői leggyakrabban valamely multinacionális vállalatnál töltöttek be vezető beosztást, ez a könnyebb út, mert tudják, mit várnak el tőlük. A kkv-k piacán megváltoztak az igények. Már nemcsak a régiót, hanem a tágabb környezetet kell kiszolgálni, pl. az EU-t vagy Ázsiát. "Jóban kell lenni a kínai, indiai vállalkozókkal is. Szemléletváltás kell, mert újak a versenytársak" - mondta Szabó Zoltán.
Szerinte a kiszervezések volumene összességében nőtt, de egyes területek (pl. BPO) visszaestek. Pintér Mónika úgy ítéli meg, hogy az outsourcing és megosztott szolgáltató központoknak nyújtott szolgáltatások terén tudták teljesíteni a célkitűzéseiket, az igény a folyamatoptimalizálás és automatizálás, tehát az operatív költség csökkentését célzó intézkedések felé tolódik, illetve minden olyan szolgáltatás felé, ahol konkrét kapcsolat áll fenn a produktivitás növelésével és a költségek csökkentésével. "Az outsourcing területen egyértelműen fejlődést látunk a személyzeti, úgynevezett HR funkciók szolgáltató központba szervezésében, a folyamatoptimalizálásban, hatékonyabb erőforrás menedzsment körüli aktivitásban. Egyértelmű a visszaesés az új központok magyarországi létrehozása terén és a környező országokkal folytatott versenyben" - összegzett Pintér Mónika.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk
Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk
- Három cég a milliárdos bevételi sávban - változatlan a sorrend az élen a kiszervezett HR és bérszámfejtési szolgáltatásokkal foglalkozó legnagyobb cégek körében 1 hónapja
- Kelet-Magyarországon erősít a Prohuman 2 hónapja
- Kacérkodsz a digitális nomád életformával? Így lehet utazva dolgozni 5 hónapja
- Biztonságosabb lesz a munka az építőipari "okos állvánnyal" 5 hónapja
- Aldi: magas képzettséget igénylő munkahelyek jönnek létre 5 hónapja
- Felmérés: egyre jövőtudatosabbak a magyar vállalatok 6 hónapja
- A covid alatt sem épített le, hanem értékesítőket vett fel, új piacokat keresett: Feleki Attila, HR-Rent Kft. 6 hónapja
- 18 millió munkavállaló átképzése is kell az európai zöld átálláshoz 6 hónapja
- Iroda, infrastruktúra, munkaerő - ez hiányzik a vidéki városokból a beruházásokhoz 7 hónapja
- Közel 20 ország munkaerőpiaca vált elérhetővé - Minősített foglalkoztatóvá lépett elő a Viapan! 7 hónapja
- Helyreigazítás: 31 százalékkal nőtt a Viapan Dologidő Kft. árbevétele 10 hónapja