Szerző: Szarka Dóra
Megjelent: 12 éve

Adókedvezményt kaphatnak a CSR-t folytató cégek

Adókedvezményben részesülhetnek a CSR tevékenységet folytató vállalatok –- tudtuk meg a hatodik alkalommal megrendezett CSR Hungary Konferencián. Brüsszel új CSR stratégiája szerint az EU-s tagországoknak kedvező feltételeket kell biztosítaniuk a felelős üzleti magatartáshoz és a fenntarthatósághoz. Egy önálló CSR program ugyan nem változtatja meg a világ működését, de egy apró változtatás pozitív hatásokat tud elindítani a társadalmi-gazdasági folyamatokban.

A társadalmi felelősségvállalás nem váltja meg a világot -fogalmazott előadásában Takács Júlia CSR tanácsadó az idén hatodik alkalommal megrendezett CSR Hungary Konferencián. Akkor mégis, miért érdemes vele foglalkozni? Hogyan segít a CSR a társadalmi-gazdasági problémák megoldásában? A választ részben a Malcolm Gladwell által megfogalmazott "betört ablak szindrómában" is kereshetjük: a betört ablak effektus azt jelenti, hogy ha valahol betörik egy ablak, és nem javítják ki rövid időn belül, hamarosan újabb ablak fog betörni, és egy idő múlva megjelennek a falfirkák, a szemetelés, a vandalizmus, és a terület hanyatlásnak indul.

A jelenség oka az emberi mentalitásban rejlik, mert amit tapasztalunk, befolyásolja viselkedésünket, ha az emberek csak szeméthalmokat látnak maguk körül, nem motiváltak a szemetes használatára. A CSR, a vállalatok társadalmi felelősségvállalása ----– ezzel szemben pozitív folyamatok elindítója kíván lenni, a rombolás helyett az építésre, a segítségnyújtásra helyezve a hangsúlyt. Igaz, hogy egy-egy CSR program nem változtatja meg az egész világ működését, de egy apró változtatás pozitívan tud hatni a társadalmi-gazdasági folyamatokra, ezáltal az elfogadható és élhető helyi környezet lassan, de biztosan a globális környezetre is hatással lesz.


Közös cél: közös eredmények



Nemcsak a cégeknek, az államnak vagy a civileknek van felelőssége, hanem közös felelősség is van, mind a három érdekeltnek egyszerre és együttműködve kell munkálkodnia a közös célok eléréséért, egy jobb világért. A változást egy vállalat egyedül nem tudja megvalósítani, a tartós változásokhoz partnerekre van szükség, ebből adódóan az állami és vállalati szektornak közelednie kell egymáshoz, és hosszú távú elkötelezettséget kell vállalnia a megvalósítandó társadalmi problémák megoldása mellett.

Nem véletlen, hogy Brüsszel új CSR stratégiát dolgozott ki, mely szerint a jövőben az EU-s tagországoknak kedvező feltételeket kell biztosítaniuk a felelős üzleti magatartáshoz és a fenntarthatósághoz. Ehhez az szükséges, hogy ahelyett, hogy a cégek a CSR-t kommunikációs vagy marketing célokra használnák, stratégiailag közelítsék meg, és egy olyan felső vezetőkhöz tartozó eszköznek tekintsék, amely a társadalom megsegítése mellett piaci előnyökhöz, mint például adókedvezményekhez is juttatja a vállalatot.

A konferencián dr. Gajdos Róbert, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke is leszögezte, hogy ezen a területen az állam legfőbb feladata a vállalatok felelősségvállalásának ösztönzése, amihez meg kell teremteniük a szükséges szabályozási keretet. Emellett hivatalból is példát kell mutatniuk a felelősségvállalás gyakorlati megvalósításából, mint szelektív hulladékgyűjtés a hivatalokban, papírfelhasználás racionalizálása, hiszen az állami szféra értékrendje a magán és üzleti szférában is tükröződik.


HR-CSR kombináció a gyakorlatban



A CSR Hungary Díjat 2010-ben a CSR Menedzsment ----– Nagyvállalatok kategóriában a Budapest Bank Nyrt. nyerte el, amelynek célja az innovációt ösztönző munkahelyi környezet biztosítása, és az egymás iránti bizalom kiépítése. A Budapest Bank sikeresen ötvözi a HR és CSR eszközöket, aminek eredményeképpen biztosítják kollégáik motiváltságát és felkészültségét. CSR tevékenységének keretén belül a bank mindenki számára egyenlő esélyeket kíván teremteni. Női munkavállalóinak érvényesülési lehetőségét többek között állásinterjúkon alkalmazott szigorú normarendszer követésével -----– amelynek értelmében nem tesznek fel olyan kérdéseket, amelyek veszélyeztetnék a munkakör ellátásához való alkalmasság és szakmai tapasztalat alapján történő döntést -, valamint rugalmas munkavégzéssel kívánja biztosítani.

A Budapest Bank vállalati kultúrájában kiemelt szerepet kap az egészségtudatos magatartás ösztönzése. Az "Egészség mindenek előtt" kampánya is azért született meg, hogy a munkatársak és családtagjaik nagyobb figyelmet fordítsanak egészségük megőrzésére. A programsorozat rendezvényein a megelőzésre, az egészséges étkezésre és a mozgás fontosságára próbálják ösztönözni a dolgozókat. Az évente megrendezett Családi- és Sportnapon orvosi szűrővizsgálatok, dohányzási, étkezési és stresszkezelési tanácsadást is tartanak. A Nyugalom szigetének nevezett stresszmenedzsment sátorban gyógyteákkal, masszázzsal, felolvasással, jóga és Pilates órával is találkoznak a bank dolgozói. Az egészségprogram különlegessége, hogy lebonyolítását a bank dolgozóiból álló önkéntes csapat végzi, akik belső kommunikációs csatornákon keresztül folyamatosan felmérik kollégáik igényeit, és azok családtagjait is igyekeznek bevonni a kezdeményezésekbe.

A Budapest Bank több mint egy évtizede indult önkéntes programját évente két alkalommal, tavasszal és ősszel rendezik meg. A program célja, hogy a munkavállalókat és családtagjaikat önkéntes munkára ösztönözzék. Motiváció szempontjából sokat jelent, hogy a támogatásra szoruló intézményeket a munkatársak maguk választják ki, és nem felülről kényszerítik rájuk. Olyan munkákat végeznek el ----–- például óvodák, iskolák, parkok, játszóterek felújítása -, amelyeknek hosszú távú pozitív hatásuk van a helyi közösségek számára, valamint közösségformálóak a résztvevő kollégákra nézve. Az önkéntes munkát próbálják kiterjeszteni más GE üzletágak munkatársaira és külső partnerekre is.


Pozitív gondolatok elültetése



Dr. Monostori Katalin főiskolai docens szerint egy CSR program csakis akkor eredményes, ha az egész szervezet átitatódik a társadalmi felelősségvállalás érzésével. A vállalatnak hosszú távon kell elköteleződnie az érintettekkel szembeni felelős magatartás mellett. Ehhez viszont az szükséges, hogy a CSR-t ne ad hoc döntésként, hanem a stratégiában lefektetett, a vállalat egészére kihatással bíró, felső vezetés által támogatott tevékenységnek tekintsék.

A társadalmi felelősségvállalás szempontjából az ügyfélkör, a helyi közösségek és a természeti környezet mellett az egyik legfontosabb érintetti csoportot az alkalmazottak alkotják. Dr. Monostori Katalin úgy látja, a HR területnek meg kell erősödnie azoknál a cégeknél, amelyek etikusan és felelősen kívánnak működni. Ma sok vállalat a részmunkaidős foglalkoztatást és az anyák újbóli munkába állásának megkönnyítését is a CSR tevékenységek közé sorolja, holott ha ezt nem komplex program keretén belül valósítja meg, akkor az inkább a hagyományos HR feladatok közé sorolható.

A CSR másik feladata, hogy a munkatársakban pozitív gondolatokat indítson el a felelős magatartással kapcsolatban. A különböző társadalmi munkák ----– amelyeket a cégek előszeretettel alkalmaznak CSR tevékenység gyanánt ----– főleg akkor jelentenek elkötelezettséget a munkavállalók körében, ha a résztvevők valóban önkéntesen, segítő szándéktól vezérelve festik le az iskolák kerítését vagy takarítják ki az óvodák kertjét. Fontos, hogy az önkéntes munkák elvégzésére inkább belsőleg legyenek ösztönözve a dolgozók, nem célszerű a vállalatoknak ráerőszakolni az akaratukat az alkalmazottakra ezekben a programokban, mert könnyen ellenállást válthat ki körükben, ami csak rontja a lojalitást. Egy jó hangulatú önkéntes munka nemcsak a helyi lakosság életkörülményein tud javítani, hanem a munkatársak közötti informális viszonyon is képes pozitív változást előidézni.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk

Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője

A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk